رواية الزوج القاسي الفصل الرابع

 


 

روايةالزوج القاسي 

بقلم اماني عنان


الفصل الرابع


= في صوت ست  طالع من اوضة النوم مش عارفه مين ؟؟

= ممكن عمتو هنا ي ماما ..

= ششش بس اسكتي ي سارة لما افهم 

= هههههههه لا ي كريم بغير .. بس بقي 


لما سمعت هدي الدلع والمياصة دي قلبها اتخطف ونفسها ضاق ، احساسها بيقولها انتي صح ومخاوفك حقيقية .. جوزك ف اوضة نومك ومعاه واحده غيرك بيعمل نفس اللي كان بيعمله معاكي وبيقول نفس الكلام .. بيحس نفس المشاعر ويتعامل بنفس الطريقة .. سابت الولاد من أيدها وجريت زي المجنونة .. فتحت الباب ولاقت الطعنة الموجعة من الطرفين ..


= انتي ..؟؟ 

وعلي سريري ي سماح ،، طب ليه ؟؟ هو وكلب رمرام أما انتي ي صاحبتي ليه تعملي فيا كدا 😒😣😣


قام كريم وبعد عن سماح اللي لابسه قميص اسود وفستان ابيض مرمي علي الأرض ردت بصوت عالي وعيون جاحده فيها التحدي 

=كنتي عايزاني اعمل ايه ها ،، بقي عندي 39سنة استني ايه اكتر من كدا وبعدين هو مش الشرع حلل أربعة ..


= جتك كبه مربعة يابنت الزبالة ي واطية ي خاينة …

دخلت هدي ف حالة هستيرية مالهاش نهاية والقت بوابل من السباب واللعن والعروسين صامتين يستمعون بدون كلام ..رد كريم وهو عايز يطبط عليها 


= اهدي ي ام سالم وروحي الليلة وبكره هعدي عليكم ..

= هههههههههه لا حنين وهمك عليا ،، بعد ماحرقتوا قلبي وكسرتوني لسه عايز تداويني بالاجل ي خاين ،، حسبي الله ونعم الوكيل الهي ماتتهني ي سماح ولا تعيشي يوم حلو حق خراب بيتي وبهدلت عيالي .. اشبع بيها ي عريس واتهني من اللحظة دي خلاص انا مش ف حياتك ولا اسمك يلزمني ..طلقني طلقني 


= استني بس نتفاهم 

= طلقناااااي لو عندك كرامة تطلقني انت مش عملت شرع ربنا ،، انا كمان عايزا شرع ربنا وتحرم عليا عيشتي بعد المنظر اللي شوفته دا 


حس كريم أنه لازم يطلقها قبل مالناس تتلم وتتحول ليلة فرحة التانية لليلة سودا ماتتنسيش 


= انتي طالق .. ارتاحتي 

  وقفت دموع عينيها واتسمرت مكانها للحظة ، سندت علي الحيطة اللي ياما سندت عليها وهو كان معاها بيلمس شعرها أو بيحكي لها تفاصيل يومه ،، قالت ف سرها 

= يعني خلاص كنت ف حياتك مرحلة وانتهت ،، اكله ومليت منها ،، كلبة اليفه وسرحتها 😓😢😢


= بتعيطي ليه ي ماما ؟؟ 

= اسكتوا مش عايزا اسمع صوت ،، الاصوات بقت وش ودوشه ف وداني ..


رجعت هدي البيت وحكت لابوها كل حاجة وسابت سارة وسالم مع امها ودخلت علي جوا

في الشقة كريم متعكنن ومتاثر لاول مره تفرق معاه هدي ودموعها وكأنه حس انها فعلا راحت منه وللابد وأصبح زوج لست واحده مش اتنين زي ما كان عايز بالعكس بدل مراته بسماح صاحبتها .. سماح بتحاول تلف نظره عشان يرجع لحضنها وينسي مراته وعياله 


= كيمو حبيبي ،، كنا بنقول ايه ؟؟

تعالي بس نتفاهم هنا ⁦🛏️⁩⁦🛏️⁩


= يالا بينا الليلة ليلتنا ي حياتي 

ارتفع صوت الضحكات من تاني ورجعت ريمه لعادتها القديمة وبيحاول بكل قوته يكتشف الوجه الجديد اللي رمي نفسه ف حضنه يمكن يلاقي اختلاف ولو بسيط عن مراته فيقنع نفسه أنه كان ع حق وخراب بيته كان له داعي ..


وجه كريم القاسي لم ولن يناس الزوجة الثانية ولا اعلم لما .. كان شرس متغطرس مع الطيبة والآن هو لقمة سائغة المضغ في فم سماح ..



هدي بتعيط وقافله ع نفسها وبرا سالم بيكلم جدته

= تيتا انا جعان 

= ي قلبي ي ابني حالا اجهزلك الكل 

ندا جوزها عليها بشخط وعصبية 


= سناء ..

= نعم ..

= اقعدي ماعندناش اكل 

= ايه الكلام دا ي ابو محمود 

= اللي سمعتيه ولاد الكلب دول مش هيقعدوا ثانية واحده ف بيتي 

= ي خبر اسود .. هدي روحك وصلي ع النبي دول ولاد بنتك برضو 

= مش عايزها ، اللي يكسر بنتي كدا ومن غير كرامة ورجولة مايشرفنيش نسلة ،، هاتي المحفظة من جوا أما انزل ارميهم لابوهم وارجع 


= لا مش هيحصل 

= عليا الطلاق لو ماسمعتي الكلام ماتلزميني 

جري الولاد علي امهم وخبطوا بفزع ورهبه 


= ماما ماما .. افتحي ي ماما جدو هيودينا عند بابا 

= يالا ي واد انت وهي قدامي 

فتحت هدي الباب بعيون حمرا زي الدم ويلبس الخروج زي ماهي يدوب شالة الطرحة 


= هتعمل ايه ي بابا ؟؟

= هربيه العيل دا هيقدر علينا ويرمي لحمه لا كل واحد أولي بعياله بقي 

= ابوس ايدك ي بابا انا ماقدرش اعيش من غيرهم .. سيبهم وانا هصرف عليهم ..


= ههههه تصرفي ع مين ي شاطرة الحياة غليت ومابقيتش سهله مش ميغه هي هيرعوا فيها .. يالا قدامي ..


= استني .. لا اتكلمي ي ماما 

امها بتعيط ف جامب ومش عارفه تمنعه عشان يمينه خلاص الراجل هو كمان خدته الرجولة وشاف نفسه ع الست اللي معاه بقالها 30 سنة 


خدهم ونزل علي بيت العريس بعد ماتجوز وقاعد بالبيجامة الستان ياكل حلويات ومراته بترقص علي اغنية بنت الجيران 😁😁

الباب خبط ،،بطلت رقص وبصت له بزهق قال لها 

= ماتزعليش انا هشوف مين بس ومش هفتح 

رح بص لقي حماه وعياله برا لما قال لها سحبته من أيده براحه وبدلع وقالت له 


= دي حيلة من هدي انا عارفاها صفرا وبتغير مني سيبك دلوقتي ياخدهم ويمشي .. 

علت صوت الأغنية فقام قايل حماه وهو ماسمعهوش للاسف 


 عيالك برا ي شهم ابقي سيبهم ينشفوا من البرد ..


                   الفصل الخامس من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×