روايه أسيره في حمى الفارس
الفصل الثانيه
بقلم جنه الاحلام
عاصم جاتله حاله من الذهوووول الشديد
ومش قادر يستوعب الكلام اللي طاهر بيقوله
وحاسس انه تايه ومبقاش قادر يفهم حاجه!!!
عاصم : أرجوووووك قول كل الحقيقه وماتخبيش عنى أى حاجه مين اللي قتلهم وليه؟!!
طاهر: حاضر ياعاصم
أنا ووالدك كنا شغالين محاسبين في شركه كبيره أوى
وبالصدفة وقع تحت ايد والدك أوراق خلته يشك ان الشركة ليها انشطه غير مشروعه
وان كل أعمال الشركة ومشروعاتها مجرد ستاااره مخبين وراها مصايبهم دى
.......
فلاش باك
حمدي: مش قولت لك الناس وراها كارثه
طاهر: خير ياحمدى؟! انت لسه برده شاغل بالك بالموضوع ده؟!!
حمدى: دا انا مش هيهدالى بال الا اما أوصل لكل المستندات اللي تثبت اللي وصلت له
طاهر: طيب طمنى وصلت لأيه؟؟
حمدى: عارف قضيه تهريب الآثار اللي البلد مقلوبه عليها وقبضوا علي خمس متهمين وشالوا هما القضية
طاهر: طبعا دى قضية كبيره والبلد مقلوبه عليها
حمدي: الجديد بقي ان أصحاب الشركة هنا هما المتورطين الاصلين فيها
وكمان هما شغالين تبع عصابه كبيره بره البلد وهما اللي بيشتروا منهم باسعار وهميه
طاهر بذهوووول: معقول ياحمدى انا مش مصدق
حمدي: لا صدق ولسه المفاجآت كتير وقضايا كتير غير اشتباه في قضايا قتل ورشاوى
طاهر: وانت عرفت كل المعلومات دى منين
حمدي: كلام في سرك انا كنت شاكك ولما الورق ده وقع في ايدى وحسيت ان الحسابات مش مظبوطه وارباح الشركه فيها مبالغ خياليه ومش طبيعيه بالنسبة للمشاريع
طبعا هى وقعت منهم بالغلط قبل ما يظبطوا الحسابات كالعاده
وفيه مبالغ رهيبه بتتحط في حساب الشركه من شركات بره
واكتشفت انها شركات وهميه مالهاش وجود
في الاول شكيت انهم بيتاجروا في المخدرات أو السلاح
ليا جار ضابط شرطة روحت وكلمته وحكيت له اللي حصل
وبدأ هو يبلغنا نعمل ايه ونمشى وراء الادله ونجمع خيوط الموضوع
ودلوقتي انا ومدام سميره السكرتيره بنجمع المعلومات علي قد مانقدر عشان نثبت الحقيقة
طاهر: بس لو كلامك ده صح ياحمدى
يبقي اللعب مع الناس دى خطر. خلى بالك من نفسك
حمدي: سيبها لله محدش بيموت ناقص عمر
.....
عاصم: وبعدين إيه اللي حصل؟!
طاهر بألم: للأسف يابنى بعد ماجمعوا المعلومات والتسجيلات اللي بتثبت انهم متورطين
اتفاجأنا ان الظابط إللي قدم المستندات اتلفقت له قضايا واترفد من الشرطه
وكل الادله اتمحت وكأن شيئا لم يكن
ابوك ماسكتش وراح قدم بلاغ جديد بالأدلة اللي معاه
طبعا هددوه كتيير بالقتل هو وعيلته.....
جه يوم الحادثه وهو متوتر أوى وقلقان
وطلب منى أخليكم معايا لحد مايرجع هو ووالدتك من عند الدكتوره
كانت أختك لسه مولوده ماكملتش شهر
عاصم بذهوووول: اختى؟!!! انا ليا اخت!!!!!
كان ديما بيجينى احساس بكده ان كان ليا اخت وانا صغير وكنت بقول يمكن تخيلااات
اختى فين ارجوك عايز اشوفها ارجوووك
طاهر بخيبه أمل: للأسف مااعرفش عنها حاجه
عمك اخدها بعد حادثه وفاه والدك ووالدتك
وبعد كام شهر عمك اتهدد بالقتل لما قدم بلاغ انه شاكك ان موتهم فيه شبه جنائية
وطبعا خاف علي نفسه وولاده وعرف انه بيتعامل مع ناس مابترحمش أخد عيلته واختك وسافر ومارجعش مصر من يومها
عاصم باستغراب: طيب ليه ماأخدنيش معاه ليه أخد اختى وسابنى؟!!!
طاهر: بصراحه عمك ومراته رفضوا ياخدوك
مراته كانت شديدة وقاسيه وهى اللى كانت متحكمه في كل حاجه
قالت كفايه عليا مسؤلية ولادى وحور اختك
كان عندهم اربع ولاد
اصلا اخدت حور بالعافيه بعد ماعمك فضل اسبوع يقنعها
فقال انه مش هيقدر يتحمل مصاريف ست عيال
ولولا ان اختك كانت لسه طفله مولوده ومحتاجه رعايه كنت خليتها مع والدتى الله يرحمها
عاصم سكت دقايق وبعدين التفت لطاهر بحيره وألم : بابا وماما ماتوا إزاى؟!!
طاهر وهو بيسترجع ذكريات صعبه وحزينه: لقيوا العربيه اللي كانوا راكبين فيها مقلوبه من فوق كوبرى ومحروقه بالكامل
قالوا حصل فيها انفجار في تانك البنزين
نتيجه تسريب البنزين
وطبعا ماقدرتش اثبت اللي أنا متأكد منه انها مدبرة مش مجرد حادثه
وعرفت بعد كده ان مصطفي الجوهرى هو اللي دبر الحادثه دى
وسبحان الله مات بعدها بكذا سنه في حادثه عربيه برده
حاولت أكمل مشوار ابوك واحاول أمسك خيط يوصلنى لحاجه عشان أأقدر اخد تار أبوك
لان للاسف ابوك مارضيش يقولى اى حاجه ولا يدلنى علي المعلومات اللي وصلها
وكنت كل اما أسأله يقولى انا خايف عليك
خليك بعيد أحسن
وطبعا هما بقت عنيهم فى وسط راسهم وبقي ليهم عيون في كل حته في الشركه
قدروا بعد مده يكشفونى وعملوا لى قضيه
شروع في قتل ابن صاحب الشركه......
لقيت مصطفى الجوهرى داخل عليا المكتب وهو بيضحك وبيحاول يستفزنى ويقولى هحرقك زى ماحرقت صاحبك ومراته زى الفراخ المشويه على الفحم مقدرتش املك اعصابى
وهجمت عليه وفضلت أضرب فيه وطبعا كان مجهز شهوود قالوا انى حاولت أقتله وان كان معايا سلاح وده ماحصلش
لكنهم طبعا كانوا مرتبين كل حاجه
واترميت في السجن خمسه عشر سنه
وكمل بانهيار
وسرقوا عمرى
دخلت السجن وعمرى ٢٧ ودلوقتي ٤٢سنه
بعد مادخلت السجن والدتى ماقدرتش تتحمل اللي جرالي وماتت بعد دخولي السجن بكام شهر
كان قدرى اخويا لسه طالب في الجامعه ومكنش يقدر ياخد باله منك عشان كده بعتك لصالح في بورسعيد
هو الوحيد اللي كنت أقدر أأتمنه عليك بعد سفر عمك عبدالرحمن
وهى دى ياابنى كل الحكايه
عاصم فضل ساكت أكتر من ربع ساعه
لدرجه ان طاهر قلق عليه
طاهر بقلق: عاصم مالك ساكت ليه؟!!
عاصم وملامحه مليانه حزن وحيره: مش عارف اقولك ايه؟!!
بعد اللي عرفته ده كله حاسس انى تاااايه
ومخنووووق أوى وعايز اقعد مع نفسى ارتب كل الكركبه اللي انا فيها دى
طاهر مبتسما:تسمح لى نرتب الكركبه سوا ونحاول نحدد أولوياتنا ونشوف هنعمل ايه؟!!
عاصم باستغراب: هنعمل ايه إزاى؟!!
انت بعد الكلام اللي انت قولته ده لسه عندك امل تقف قصادهم وتنتصر عليهم؟!!! مستحيل نقدر عليهم شكلهم ناس جباره مايعرفوش ربنا
طاهر بصدمه: متوقعتش يكون ده ردك!!!
افتكرتك هتكون ملهوف عشان تاخد تار والدك ووالدتك واختك اللي اتحكم عليها تتربى بعيد عنك وعن بلدها
عاصم: اعذرنى يا أستاذ طاهر وقدر الموقف اللي انا فيه
طاهر بحنان: انا مقدر ياابنى وحاسس بيك
بس لازم تحاول تفوق بسرعه عشان ماتضيعيش وقت طويل
عاصم: حاضر اوعدك
★★★★★★
بدأت جويريه وإسراء في الاستعداد للسنه الدراسيه الجديده
وجواهم شووق رهيب الدراسة تبدأ ويدخلوا عالم الجامعه اللي يااما حلموا بيه
جويريه: إسراء تعالي ماما ليلى قالتلى اناديكى عايزه تقعد معانا شويه
اسراء: خير في حاجه حصلت ولا إيه؟!!
جويريه: مش. عارفه هى قالت لي اناديكى وبسس
اسراء: طيب يلا بينا نروح لها
دخلت اسراء وجويريه اوضة ليلى
كانت امرأة ستينيه اولادها اتجوظوا وتفرغت للعمل الخيرى
كانت انسانه حنونه جدا وبتعامل كل البنات بحب ولطف وكل البنات بتحبها
اول مادخلوا لها الاوضه ابتسمت لهم
ليلى: حبايبى الحلوين يومين وهيروحوا الجامعة
انتو ماتعرفوش انا فرحانه إزاى
يااه الايام جريت اوى بسرعه يابناااااات ربنا يوفقكم
كنت عايزه اتكلم معاكم شويه بس قبل الكلام فيه حاجات عايزه اديهالكم
فتحت درج مكتبها واعطت كل احده فيهم تليفون جديد متوسط الجوده
الا ان البنات فرحوا بيه جدا وعيونهم لمعت وبصوا لبعض مبتسمين
ابتسمت لهم ليلى: عجبكم يابنات؟!
اسراء وجويريه في نفس واحد: ايوه
ليلى: طيب توعدونى لما تروحوا الجامعه وتشوفوا اشكال والوان حديثه وغاليه من التليفونات تفضلوا برده فرحانين بتليفونكم ده؟!!!
هزوا راسهم في صمت
ليلى: بكره ان شاءالله هنخرج سوا وكل واحده تشترى لنفسها طقمين للجامعه وطرحتين طوال من اللي بناتى اتعودوا عليها
وكملت متسائلة ولا خلاص روحنا الجامعه الطرحه تصغر وتنكمش؟!!
جويريه: لا طبعا ياماما ليلى احنا زى ما احنا
اسراء: عندك حق ياجورى ان شاءالله مش هنتغير ابدا ياماما ليلى
ليلى مبتسمة : وده الموضوع اللي كنت عايزه اتكلم معاكم فيه
الجامعه يابناااااات عامله زى سوق كبييير أوى
فيه بضايع كويسه وفى بضايع مضروبه وفي تجار امينه وفيه تجار غشاشين
فيه حاجات حلوه اوى من بره تبهرك عشان تشتريها لكن خامتها وجوهرها وحش جدا
والعكس في حاجات ممكن ماتكونش جذابه الشكل لكن جوهرها وخامتها ممتااازه
فماتخدعكوش المظاهر واعرفى انك غاليه أوى
حتى لو مظهرك من بره بسيط
أوعى يكون قيمه البنى ادم عندك لبسه وتليفونه والفلوس اللي معاه
وقتها هتكرهى نفسك وظروفك وافتكرى ديما كلام ربنا" ان اكرمكم عند الله اتقاكم"
طول ماانتى بتخافى من ربنا في كل تصرفاتك اعرفى انك من اكرم الناس
ومش عند أى حد ده عند ربنا
يبقي ماتفكريش الناس رأيها إيه
وخليكى واثقه في نفسك جدا
واعرفوا ان السوق ده نااس بتطلع منه كسبانه ومبسوطه
وناس بتطلع منه خسرانه وىتضييع
عايزاكى انتى وهى تكونى التاجر الامين صاحب البضاعه الممتازه والجوهر الطيب
وتوعدونى تطلعوا من السوق ده كسبانين
كانت جويريه وإسراء بيسمعوا كلامها باهتمام كبير
أسراء: ماما ليلى كلام حضرتك خوفتينى
ازاى اضمن انى أطلع من هناك كسبانه؟!!
ليلى: مجرد احساسك بالخوف والرهبة ده مؤشر كويس عشان تحسبى حساب كل حاجه قبل تعمليها
وبالنسبة لسؤالك ازاى تطلعى كسابه انك ماتخسريش ثقتى فيكى وتكونى أمينه علي نفسك وأختك كمان
واعرفى ان اغلي مافيكى هو ده"وشاورت علي قلبها"
اوعى تسلمى مشاعرك لاى حد مايستاهلهاش
عشان مايضيعكيش وممكن لاقدر الله تسلمى نفسك باسم الحب. وتضيعي لاخر العمر
قلبك هو جوهره غاليه أوى احتفظى بيها وصونيها لحد ماتقابلي اللي يستحق يملكها
ويقدر قيمتها
فهمنى يابناااااات
جويريه واسراء: ايوه ياماما
ليلى: اخر حاجه عايزه أقولها انى ديما هكون مستنياكم هنا
تفضفضوا معايا لو قابلتكم اى مشكله او حاجه تحبوا تاخدوا رأيى فيها
اتفقنا؟!!
جويريه قامت واخدت ليلى في حضنها : ربنا مايحرمنيش منك يااحلي ماما ليلى في الدنيا كلها
اسراء ممازحه: قومى بقي انتى ديما كده تسبقينى وتاخد ماما ليلى بالحضن الأول سيبى لى شويه حنان ماتخلصهمش لوحدك..
ليلى ضاحكه : تعالي ياسوسو في حضنى ماتخافيش شيلالك نصيبك 😁
★★★
في مقر شركه الجوهري
كان حسن عامل اجتماع مهم
حسن الجوهرى: إيه اخبار افتتاح القرية السياحيه الجديدة يابشمهندس كريم
كريم: كل حاجه هتكون جاهزه في معادها ماتقلقش ياحسن بيه
حسن : تمااااام
وايه اخبار الحمله الاعلانيه ياعبدالله
عبدالله: تمام زى الفل كل حاجه ماشيه زى توجيهات سعادتك
دخلت السكرتيره: لو سمحت ياحسن بيه
فى واحد بره عايز يقابل حضرتك وبيقول في حاجه مستعجله
حسن بحيره: ماقالش اسمه ايه
السكرتيره: بيقول: محمود الوردانى
حسن: دقايق واما أقولك ابقى دخليه
السكرتيره: حاضر يا فندم
حسن : تقدروا دلوقتي تتفضلوا على شغلكم ياجماعه وانا هتابعكم اول بأول
ولما خرج كل الموجودين من قاعه الاجتماعات
رجع حسن وقعد علي مكتبه
وقال للسكرتيره: دخلى الاستاذ محمود ومحدش يدخل علينا دلوقتي خالص
السكرتيره: حاضر يافندم.... اتفضل يااستاذ محمود... حسن بيه في انتظارك
دخل محمود كان رجل أربعينى : اهلا ياباشا
حسن باستغراب: خير يامحمود ايه اللي فكرك بينا
محمود: هو انا اقدر انساك برده ياباشا
بس بصراحه في موضوع حابب أبلغ سيادتك بيه
حسن بحزم: قول يامحمود بسرعه انت عارف معنديش وقت اضيعه ورايا جدول مواعيد
محمود: حاضر ياباشا الخبر اللي عايزك تعرفه ان طاهر بدوى خرج من السجن بقاله اسبوع راح بورسعيد اول ماخرج ورجع امبارح انا قلت ابلغ سعادتك لانى عارف
انه عنيد ومش هيسكت بالساهل
حسن: تمااااام يامحمود متشكر جدا علي المعلومه لو وصلت لاى حاجه تبجى وتبلغنى بيها
محمود: من عنيا ياباشا
خرج حسن مبلغ كبير من جيبه و. اعطاه لمحمود
محمود: من يد مانعدمهاش ياباشا سلام عليكم
خرج محمود من مكتب حسن
حسن في التليفون: عز تعالي لى عايزك في موضوع مهم
بعد دقايق دخل عز لحسن
عز: خير بابابا في ايه؟!
حسن: عايز واحد من رجالتك يكون شاطر هعطيه إسم واحد ويراقبه كويس
عايز أعرف كل خطواته..مفهوووم؟؟
عز: حاضر الموضوع سهل..بس مين الراجل ده وعايز تراقبه ليه يابابا؟!!
حسن: دى حكايه طويلة وقديمه هحكيهالك بعدين..
روح بس شوف لى الحكايه دى
عز: طيب اسمه وبياناته إيه؟
حسن: إسمه طاهر رضا بدوى
هتلاقي كل بياناته هنا في سجل علي قاعده بيانات الشركه
قول للمهندس اسمه وهو هيديك كل البيانات
عز بثقه : تمام اعتبر الموضوع خلصان
★★★★
النهارده يوم مميز أوى عند آسر
اللحظه اللي كان بيستناها وبيرتب لها من زمااان اخيراا هيدخل اول محاضره ليه
واسراء كمان و جويريه فرحانين أوى
بأول يوم في الجامعه
جويريه: إيه ده ياإسراء؟!! دى دنيا تانيه يابنتى
انا خايفه!!!
اسراء: بطلى الجبن بتاعك ده كل حاجه خايفه خايفه
بحس انى ماشيه معاكى بودى جارد 😁
جويريه: بقى كده... ماشي
اسراء بانبهار: شايفه اللى انا شيفاه ياجورى!!!!
احنا محتاجين ماما ليلى تيجى معانا هنا وكل خمس دقايق تقولنا نصايح أصل اللي انا شيفااه ده كتير بصراحه 😁
جورى مبتسمة : يلا انا مستعده اقولك انتى تاجر أمين يااسراء صاحبه بضاعه ممتازه وجوهر نضيف
كل خمس دقايق قوليهم
اسراء مبتسمة: حاضر هحاول اقنع نفسى 😁
يعنى احنا مش معفنين وسط الناس دى؟!! ههههه
جورى ضاحكه: هما يشفونا معفنين وجربانين كمان 😂 بس احنا اهم حاجه
احنا شايفين نفسنا ايه؟!
اسراء بحيره: ايوه بقي احنا شايفين نفسنا اييييييه؟!!!!
جورى بمرح: تاااااااانى
انتى تااجر امين يااسراء ....
قاطعتها اسراء ضاحكه : خلاااااااااااااص افتكرت يااختى هههه
بقولك ايه عايزه اقولك حاجه مهمه نسيت اقولهالك قبل مانيجى
جورى بقلق: في إيه يااسراء.؟!
اسراء هامسه: اوعى تنجرى من لسانك وتقولى اننا عايشين في جمعية خيرية انتى فاهمه
جويري ببراءه: ليه يعنى انا مش بتكسف من اصلي
اسراء : هتفضلى طول عمرك هبله ..لان الناس هتبص لنا بصه وحشه فهمتى؟!!
وبعدين محدش من حقه يعرف اصلنا وفصلنا احنا جايين نتعلم ولا نذيع أسرار حياتنا
جويريه: تصدقى عندك حق خلاص كويس انك نبهتينى
يلا بينا نحضر المحاضره الاولى وبعدين عندنا راحه ساعتين قبل المحاضره اللي بعدها
جويريه كعادتها حريصه جدا وقاعده في اول صف ومنتبهه لكل كلمه مع الدكتور
لحد ماالمحاضره خلصت
جورى: الحمد لله البدايه حلوه والدكتور محمد بجد دكتور ممتاااااز وطريقه شرحه ممتازه
رغم اعاقه ايده الا ان ظروفه مامنعتوش انه ينجح ويتميز
وانتى كمان يااسراء عايزين ناخد عهد علي نفسنا ان ظروفنا الصعبه دى ماتمنعناش اننا نتفوق و نتميز
أنا أول ماخطيت اول خطوه هنا دعيت ربنا اكون في يوم دكتوره في الجامعه دى
.........
"وخداين بالكو من موضوع الدكتور محمد ده"بطل زوجونى معاقا" مش عارفه إيه اللي فكرنى بيه قلت اجيبه معايا في السكه😂😂
الظاهر الرويات نفدت علي بعض منى هههه
...
اسراء: يارب يااختى من بوقك لباب السما
بقولك ايه انا عطشانه هروح اجيب لنا عصير ماتيجى نروح نقعد فى الكافتيريا
جورى : لا ياستى انا عمرى ماقعدت في كافتريا هاتى عصير معلب جاهز نشربه علي السريع وخلاص
اسراء: ماشى اقفى هنا استنينى
جورى: طيب بس ماتتأخريش عليا
اسراء: حاضر يا جبانه
مرت دقايق وجورى واقفه في انتظار اسراء
جورى محدثه نفسها بهمس: تصدقى ياجورى انتى غبيه طيب ماكنت روحت معاها بدل مااقف لوحدى زى البعير الجربان علي رأى اسراء😁
كان آسر بالصدفة رايح يجيب حاجه من عربيته وابتسم لما سمع جمله البعير الجربان
آسر من وراها: لو سمحتى يااستاذه!!
اتخضت جورى من المفاجاه لانه اتكلم فجأه وكانت سرحانه وحطت ايدها علي شفايفها
التفتت جورى لمصدر الصوت لقت شاب لابس بدله شيك أوى ونضاره شمسيه ومظهره انيق ووسيم جدا
جويريه بارتباك: ايوه في حاجه حضرتك؟!
آسر بجديه: ايوه مش ملاحظه انك واقفه قدام باب العربيه ادخل دلوقتي إزاى؟!
حست جويريه بخجل ووشها احمر من كسوفها من غباء المكان اللي واقفه فيه بس تداركت الموقف بذكاء
جويريه: أسفه لحضرتك مخدتش بالي وعلي العموم ده مش مكان الباركينج علي فكره... المفروض حضرتك كنت ركنتها هناك
واشارت له علي مكان بعيد مخصص للعربيات
آسر بهدوء: أه معلش اصل أول يوم هنا وماخدتش بالى
مشيت جويريه بعيييد عنه وحاسه انها مرتبكه ومش عارفه ايه اللي جرالها
حتى آسر لفت نظره انها ارتبكت ووشها احمر والموضوع مش مستدعى كل ده
آسر في نفسه: البنت دى غريبه شكلها كده جايه من الأرياف واول مره تنزل القاهره بس حلو اوى كسوف وارتباك بنات الريف وبراءه ملامحها من غير ميكاب وألوان مش زى عرايس المولد اللي مالين الجامعه وصوتهم عالي بيزعج حتى الطيور علي الشجر
وابتسم لما افتكر منظرها وحيائها وصوتها اللي بالعافيه كان سامعه
رجعت إسراء مالقيتش جويريه مكانها
اسراء هامسه: البنت دى راحت فين؟!
لمحتها جويريه من بعيد فقربت منها لحد ماشافتها
كان آسر خلاص اخد الحاجات اللي كان عايزها.وراجع
لقاها واقفه مع صاحبتها اتقابلت عيونهم ابتسم لها بس هى بصت في الأرض بهدوء
اسرأء: انتى ايه اللي حركك من مكانك؟!
حكت لها جويريه الموقف اللي حصل
اسراء ضاحكه: فاته بيقول عليكى حماره دلوقتي 😁
جورى ضاحكه: تسلمى ياذوق
وبعدين بقالك ساعه فين الحاجه اللي جبتيها نشربها
اسراء: اسكتى يابت ياجورى الاسعاار جوه نااااااار
في مستوى الطالب المستووور
ضحكت جورى علي كلامها: انتى بتحيبى الكلام ده منين؟!!هههههه مااحنا مستورين الحمدلله
اسراء بمرح: اسكتى انا كنت فاهمه كده لحد ماشفت الاسعار جوه
هههههههه
قلت حرام دى أموال أموات😁
جويريه باستغراب: أموات مين يابنتى
اسراء: مش فلوس الجمعيه اللي بتصرف علينا دى بتكون
صدقات جاريه علي أرواح الميتين
جورى: عادى ممكن تكون صدقات من ناس عايشين علي فكره او زكاه لازم توجعى ضميرنا وخلاص😁
علي العموم ماما ليلى عملت لنا سندوتشات معايا في الشنطه
تعالي نقعد في اى حته ناكل وبعد كده نبقي نجيب ميه معانا و احنا جايين وخلاص
وبعد نصف ساعة
جورى: يلا يااسراء معاد المحاضره
دخلوا المدرج وطبعا جورى واسراء في اول صف
دقايق ودخل الدكتور اللي اتفاجأت جويريه انه صاحب العربيه الى كانت واقفه عندها
جويريه بذهول: ده طلع دكتور عندنا!!
اسراء: مين؟!
جويريه: ده هو صاحب العربيه اللى قولتلك عليه
اسراء: الله شكله قمر اوى. استغفر الله العظيم يارب 😁
جويريه: ربنا يقوى ايمانك ...
أسكتى بقه المحاضره بدأت.....
★★★★★
عاصم بدا يهدى ويفكر بهدوء وقرر انه لازم يساعد طاهر انه ينتقم من اللي قتلوا والده ووالدته وحبسوا طاهر ظلم
وجه معاه من بورسعيد للقاهره
بس اشترط علي طاهر انه يساعده يرجع اخته الأول ويقابل عمه وولاد عمه
قد ايه مشتااااق يكون له أهل وعيله
طاهر: ماتقلقش قدرى أخويا قالي انه اتعرف علي واحد له معارف كتير وناس في السفاره وان شاء الله لما يوصل لاى معلومه هيقولنا
ماتخافش ياعاصم مش هيهدالي بال الا لما نجمع شملكم سوا المهم عايزك تركز في الكورسات اللي قولتلك عليها.و تخلصها
بأسرع وقت
★★★★
حسن: ها ياعز ايه الاخبار؟!!
عز: كله في الورق اللي قدامك يابابا
حسن قلب في الورق وظهر الغضب علي ملامحه
.......
وصرخ بغيظ: مفكر هتقدر عليا ياطاهر انت والواد اللي معااك ياويلك من اللي هتشوفوه منى
انا بقي محضر لكم الخيه التمام
وهحطلكم حته الجبنه اللي هتخليكم تدخلوا المصيده برجلكم.
الفصل الثالث من هنا