نوفيلا اسيرة من اجل رغباتي
بقلم امل حماده
البارت التاسع
السكرتيرة:فارس بيه في مستشفي الأمراض النفسية بقاله شهور...
محمود بذهول:ليه .....هو ماله ....
السكرتيرة:مش عارفه يافندم ....بس اللي اعرفه ان كان تعبان في الأيام اللي فاتت ...
محمود ظل واقفا غير مستوعبا هذا ....إلي أن افاق علي صوت السكرتيره :متشكر .....
توجه محمود خارج الشركة ولكن حساباته اتلغبطت ....لم يكن يعرف ماذا يفعل . ...كان ماشيا شاردا الي أن اصطدم بابراهيم عن باب الشركه ....
محمود:اسف ....
ابراهيم :لا ابدا مفيش حضرتك كنت عاوز مين في الشركه ...
محمود:ليه بتسال ؟؟
ابراهيم:انا ماسك الشركه حاليا ..لحد ماصاحبها يرجع ...
محمود:انت تعرف فين صاحبها ....انا سمعت أنه في المستشفي ...
ابراهيم :ايوه ...حضرتك عاوزه في اي ؟؟.
محمود :ممكن توصلني ليه ....من فضلك ....
ابراهيم :لما اعرف حضرتك مين ...
محمود :ارجوك يابني ....لازم أوصله ...لازم ....
ابراهيم :دا رقمي بكرة كلمني ونتقابل....
محمود :مينفعش النهاردة....
ابراهيم :لا للاسف النهاردة صعب ....عن اذنك ....
توجه محمود الي من منزله وكان طوال الطريق يفكر ....
إلي أن وصل الي منزله ....
محمود :ازيك ياحبيبتي عاملة اي ؟؟
حبيبة اكتفت بالمشاوره فقط ....
محمود وقد حمل الطفل :صحيح ياحبيبة هنسميه اي ؟؟
بكت حبيبة ولم تجيب ...حتي بالمشاورة....
توجه محمود نحوها وأخذها بين أحضانه ثم تحدث قائلا ؛
سامحيني ياحبيبة ....انا السبب في اللي انتي فيه دا ....انتي توهتي مني انا وامك وانتي صغيره ولما فقدنا الأمل أن احنا نلاقيك....امك ماستحملتش وماتت ....كان نفسي تكون عايشه ....
ولكن حبيبة بمجرد سماعها للحديث ظلت تبكي بغزارة ....
محمود :هننتهي من اللي احنا فيه قريب اوي .....بس انتي كمان لازم تبقي قوية .....
حبيبة هزت راسها بالموافقه .....
محمود :اخدتي علاجك ؟
حبيبة تجيب بالموافقه .....
محمود :طب ارتاحي شويه ......وبكرة العامله هتيجي وهتبقي معاكي طول ماانا بره .....تصبحي علي خير .
جلست حبيبة بمفردها تحمل طفلها وتتامل وجهه ....ولكنها لاحظت أنه يمتلك كثيرا من ملامح فارس. ...ضمته لاحضانها ....
حبيبة في بالها :اد اي كان نفسي افرح زي اي عروسه معايا اهلي ....ويكون عندي اطفال كتير من الشخص اللي حبيته واتحوزته علي سنه الله ....مكنتش متوقعه أن حياتي اللي رسمتها وانا طفله هتكون كده ....مكنتش عاوزه حاجه من الدنيا ....بس كان نفسي اعيش ...
........اذكروا الله.......
اتي صباح يوم جديد في سماء الاسكندرية.
يستيقظ محمود ويتوجه الي غرفه حبيبة ليراها نائمه بجانب طفلها....ثم يتوجه لكي يتوضئ ويؤدي فرضه ....
ويبدأ الاتصال لابراهيم ...
محمود :سلام عليكم.
ابراهيم :عليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
محمود :ايوه يابني ....استناك فين النهارده ....
وقد وصف له ابراهيم المكان ....
محمود :تمام ساعه واكون عندك ....سلام ...
جاءت العاملة الي منزل محمود ..
محمود :خليكي جمب حبيبة ....مش طالب منك تعملي حاجه تانيه...فاهمه ..
العاملة:تحت امرك يادكتور ....وتوجهت الي غرفه حبيبة ...
بينما توجه محمود الي الخارج وذهب الي المكان الذي ينتظره فيه ابراهيم ....
ابراهيم :اهلا وسهلا...
محمود :اهلا يابني ...يلا بينا...
دلفوا الي السيارة وبدأ ابراهيم أن يقودها ..
ابراهيم :ممكن اسال ...انت عاوز تقابل فارس ليه ..
محمود :ماتخافش ....انا مش هعمل حاجه ...انا دكتور ...
ابراهيم :انا فاهم .....بس اي السر اللي يخليك عاوز تقابله ....خصوصا أن فارس حالته صعبه جدا ....
محمود :هو اي اللي حصله....ومن اي ؟؟
ابراهيم :فارس الدكتور قال إنه بيعاني من المرض النفسي من زمان ....لكنه مكانش واضح عليه. ....والموضوع دا زاد اكتر لما قرب من بنت وحبها بس للاسف هي اتاذت منه ....وهو مكانش في وعيه كل دا .....بس هو مفيش في سيرته ولا كلامه غيرها ...
محمود مصدوما من الحديث :واسمها حبيبة صح ...
ابراهيم نظر إليه باستغراب :ايوه ....حضرتك تعرفها؟؟
محمود :انا ابوها ....
ابراهيم :نعم.....
محمود :ركز في السواقه يابني .....
وعندما وصلوا الي المستشفي....
قابل محمود الدكتور فؤاد وكان صديقا له ....
فؤاد :لا مش ممكن ....دكتور محمود عندنا ....
محمود :اهلا ازيك يا فؤاد .....
فؤاد :الحمدلله ....انت فينك ياراجل محدش بيسمع عنك ....
محمود :اعمل اي ....الدنيا بتلهي....
فؤاد :وماله ياحوده .....بس قولي جاي هنا ليه ....
محمود :انا جاي لحالة هنا ....
فؤاد :طب تمام استعلم عن الغرفه هنا وهتوصل ....وابقي كلمني ....
محمود :أن شاء الله.....وتوجه إلي الغرفه. ...
دلف محمود الي الغرفه وراي فارس جالسا علي الفراش لا يفعل شئ .....فجلس مقابله وظل ينظر إليه .....
نظر إليه فارس ولم يتكلم ....
محمود :ازيك ؟؟
فارس :حبيبة ...
محمود :مالها ؟
فارس :حبيبة .....
محمود: بتحبها ؟
فارس وظل يردد اسمها ....
محمود :ولما انت بتحبها كده ليه عملت فيها كده ....دمرتها ليه ....بنتي عملتلك اي ...بنتي اللي فضلت سنين ادور عليها علي أمل أن هجوزها وافرح بيها .....ويوم مالاقيها .....اشوفها مدمرة كده .....ليه عملت كده ...
فارس لا يتحدث .....
محمود :انا عارف انك تعبان .....وعارف انك مريض نفسي .....عارف انا كان نفسي اقتلك .....بس للاسف القتل مالوش فايدة.....
فارس :حبيبة ..
محمود :انت تنساها خالص .....فاكر انها هتسامحك .....حتي لو سامحتك مش هتقدر تبص في وشك تاني .....ربنا يسامحك ....ربنا يسامحك ....
هم محمود من مجلسه وتوجه خارج الغرفه .....
ابراهيم :دكتور محمود ......يادكتور ....
لم يتوقف محمود وظل ماشيا ....الي أن اصطدم بدكنور ...
الدكتور :الله مش حضرتك الدكتور محمود....
محمود:ايوه انا ...
الدكتور :اهلا بيك يادكتور.....انا عارفك وبحبك جدا ...
محمود :ربنا يخليك يابني ويبارك فيك ....
الدكتور :حضرتك جاي لمين هنا ....
محمود:الحاله اللي في غرفه (...)
الدكتور :حاله فارس .....
محمود :ايوه ....هو عامل اي دلوقتي ؟
الدكتور:الحالة دي تحت متابعتي ....بس للاسف مفيش اي تقدم من وقت ماجه هنا وهو علي الحال دا .....بس مع الوقت هيكون كويس أن شاء الله...
محمود :أن شاء الله....عن اذنك ...
.......صلوا على النبي.......
اتي الليل وذهب محمود الي بيته ....
العاملة :اعملك حاجه ياست حبيبة ....
حبيبة تجيب بالرفض ....
العاملة :دكتور محمود وصل .....
محمود :سلام عليكم.....لسه صاحية ياحبيبة.....
العاملة :دا مانمتش من وقت ماحضرتك خرجت.....
محمود :طب اتفضلي علي اوصتك انتي .....
العاملة:حاضر .....
توجه محمود نحو حبيبة .....وحكي لها كل شيء حدث ....
حبيبة بذهول غير مصدقه ....
محمود :مش عارف يابنتي اذا كان الكلام دا ريحك ولا لا....بس انا متلغبط ومش عارف اعمل اي ياحبيبة ....تصبحي علي خير....
ذهب محمود الي غرفته .....بينما ظلت حبيبة تفكر في كلام والدها إلي أن استغرقت في النوم ....
كان يراودها حلما ....
فارس :حبيبة ....انا محتاجلك .....ارجوكي تعالي اظهري ...
حبيبة :عاوز مني اي يافارس
فارس :عاوزك ....تعالي انفذيني من الموت .....محدش هيقدر ينقذني غيرك ....عشان خاطر ابننا ....تعالي ....
حبيبة ظلت تقترب إلي أن اختفي فارس .....
حبيبة:فارس .....فارس
استيقظت حبيبة مفزوعه من نومها ومن ثم توجهت الي غرفه والدها ....
محمود :حبيبة ....خير يابنتي فيكي حاجه ....
حبيبة أمسكت قلم وورقه وبدأت في الكتابه ....إلي أن أعطت الورقه الي والدها ....
محمود :مش ممكن .....انتي عاوزه تروحي لفارس ..