رواية قلب محترقة
بقلم نيرة محمد
الفصل الثالث
حور بقوه مصطنعه ...لا ياطنط حضرتك فاهمه غلط انا بس ممكن اكون معجبه بشخصيته بشيلته وبره ليكي حنيته عليا وانا صغيره لما كنت بجيلكم وكان بيهتم بيا لكن حضرتك او هو حتي فهمتوا ده غلط
ناهد بعدم اقناع ...يلا يابنتي علي العموم انا كنت بنصحك لاني محبش اشوفك زعلانه ولا حزينه ابدا حتي لو ابني السبب
حور بحب واحترام ...ربنا يخليكي ليا ياطنط حضرتك طول عمرك مش مرات عم ابدا انتي طول عمرك ام تانيه ليا
وكملت بابتسامه ...وماتخفيش عليا انا اعرف احافظ علي قلبي كويس
عن اذنك بقي همشي لاني هروح اقابل ليلي عشان نتمشي شويه
ناهد بحب ...ماشي ياحبيبتي بس عايزه اشوفك دايما وسلميلي علي ليلي كتير
حور ..حاضر
مشت حور من عندها ونزلت من البيت رنت علي ليلي اللي ردت عليا بعصبيه مضحكه ....
يااااسلام مالسه بدري ياختي كل ده سايباني في الكافي شوب لما الشمس حرقت دماغي ولسه بتفتكري تتصلي
حور بضحك عليها ...حييلك حيلك يابنتي اتهدي اما اتكلم حتي انا بقيت داخله عليكي اهو خلاص اقفلي شوفتك
راحت عندها وشدت الكرسي وقعدت بس ليلي لفت وشها بعيد عنها بزعل
حور بابتسامه ولين ...خلاص بقا يا ليلي حقك عليا والله ماكان قصدي اتاخر عليكي بس قعدت مع طنط ناهد والكلام اخدنا
ليلي بصوت عالي .....ايييييوه قولي كده بقا انك كنتي عند حبيب القلب
وكملت بغيظ ...نفسي اعرف يابنتي عجبك فيه ايه ده اكبر من ب15 سنه يعني كان شاب وبيجي عندكوا البيت ويحطك علي رجله ويلعبك وانتي بيبي لسه
حور بحزن ...ممكن توطي صوتك ياليلي عشان والله هزعل منك وبعدين مش قولتلك كذا مره متتكلميش علي مروان وحش قدامي بحبه ياااستي بحبببببه
ليلي بهدوء وجديه ..حوور انتي عارفه اننا اخوات واصحاب عشان كده بنصحك دايما انك تبعدي عنه وياستي مش هغلط فيه بس انتي مشوفتيش منه غير الزعل وكسره القلب و
حور مقاطعه بعصبيه ..كفايه يا ليلي ارجوكي كفايه بقي انا تعبت وياستي انا غلطانه اني جيت قابلتك اصلا انا ماشيه
ليلي ندهت عليها كتير عشان توقفها ومتمشيش وهي زعلانه منها بس حور مرضتش ومشت بزعل منها
راحت ركبت عربيتها وساقت لغايه ماوصلت تحت شركه مروان قعدت تبص للشركه ومحتاره تعمل اللي جت عشانه ولا تمشي بس في الاخر استقرت انها تطلع
راحت عند الشركه ودخلت مكتب السكرتيره اللي بصتلها باستفهام وسالتها ...
اومري حضرتك عايزه مين
حور بتوتر ...انا انا عايزه مروان هو موجود
السكرتيره باستغراب بسبب نطقها لاسمه بدون القاب ردت ...ايوه مروان بيه موجود اديله خبر مين عايزه
حور بنفس التوتر ..قوليله حور بنت عمه
السكرتيره بترحيب ..اه اهلا وسهلا بحضرتك حاضر هديه خبر
دخلت تديه خبر وسابت حور اللي هتموت من التوتر والخوف من اللي جايه عشانه
بعد شويه السكرتيره خرجت وسمحت ليها بالدخول شكرتها ودخلت
وهي حاطه وشها في الارض وماسكه في ايديها من الخوف والتوتر
رفعت عنيها لقت اللي حاطط رجل علي رجل وبيبصلها باستغراب وفي نفس الوقت تركيز
سمعت صوته بيقولها ببرود ...
مصدقتش سالي لما قالتلي انك عايزاني ها ايه اللي خلاكي تزوريني فجاه كده ما انتي شايفاني الصبح
حور بتوتر راحت لعند المكتب اللي قاعد عليه وقعدت قدامه واتكلمت بلجلجه ...ممروان هو انا يعني كنت عايزه اقولك حاجه
مروان باهتمام ..قولي ياحور سامعك واتكلمي علي طول بلاش توتر
حور مدعيه القوه وهي من جواها اضعف مايكون خاصه اودامه ....
مروان انا عايزه اقولك حاجه من زمان نفسي اقولهالك بس ماكنش عندي الجرئه بس دلوقتي قويت نفسي وعايزه اقولك اني اني
وكملت بضعف ظهر غصب عنها في صوتها
اني بحبك يامروان وبحبك اوي من زمان
مروان اللي بيسمعها ومش باين علي وشه اي علامات تاثير باللي سمعه
رد عليها بتاكيد ....عاارف
حور باحراج منه ...عارف ايه
مروان ...عارف انك بتحبيني ومن قبل ما اتجوز سهي بس ياحور انا عايز اقولك انه ماينفعش
حور بصدمه من طريقته ..لما انت عارف يبقي ليه ماينفعش
مروان بقسوه ..عشان مبحبكش ولا عمري حبيبت في حياتي غير واحده بس واظن انتي عارفاها كويس سهي وبس
وكمل بصوت عالي وعصبيه ..ولو مفكره ان عشان هي ماتت يبقي فضيلك الجو احب اقولك انسييي لاني عمري ما هحب حد بعدها اظن كلااامي واضج
حور كانت بتسمعه والدموع بتنزل من عنيها من غير ماتحس يعني هو دلوقتي بيهينها وبيجرحها ويكسرها وهي لسه عايزه تسمع ايه تاني اخيرا لقت صوت تنطق بيه
حور بصوت ضعيف ..يعني انت كده مرتاح وانت بتكسرني تاني بعد ماكسرتي لما اتجوت وانت عارف اني بحبك
مروان مقاطعها بحسم ...عشاان لازم تفوقي انتي بنت عمي وانا مردلكيش انك تربطي نفسك بواحد قلبه مع غيرك ساعتها كسره قلبك هتكون اصعب مليون مره من اللي انتي شايفاه دلوقتي
حور مسحت دموعها بعنف وحاولت تلم اللي بقي من كرامتها وقالت بكبرياء جريح ...ماشي ياا مروان براااحتك بس اعمل حسابك المره الجايه انت اللي هتيجي عشان تتطلب تتجوزني وساعتها بس هفكر
قالت كلامها ومشت بخطوات سريعه كانها بتجري مكنتش شايفه من دموعها اللي نزلوا غصب عنها بعد ماسابت ماكتبه
قفلت عليها باب عربيتها وسمحت لنفسها بالانهيار كان بتخبط ايديها جامد في دريكسيون العربيه وصوت شهاقتها عالي وهي بتكلم نفسها بجنون ...
كده ياامروان بعد كل ده تجرحني كده ملعون ابوا قلبي اللي حبك في يوم ملعون ابو الحب اللي يذل صاحبه بالطريقه دي
سكتت شويه من نوبه انهيارها واتكلمت بثقه بعد مامسحت دموعها بعنف ...
ماشي تمام مش انت مش مقدر حبي ليك ودوست عليه بدل المره 10يبقي انا بقي اللي هخليك تيجي وتترجاني عشان اتجوزك وساعتها هشوف اذا كان هقدر اسماحك ولا لا
وكملت بضحك مجنون ..وده مش هيحصل غير لما اعمل اللي في دماغي
مروان اللي لام نفسه علي قسوته معاها بعد مامشت منهاره من عنده وشاف دموعها بس كان لازم يفوقها عشان متحطش امل عليه اكتر من كده وتشوف حياتها خاصه انها صغيره اوي عليه
ده كان تفكيره لنفسه عشان يهدي من حده تانيب ضميره
بعد 7 ساعات من الشغل قرر انه يروح عشان يرتاح شويه
وصل عند البيت لقاه هادي لكن صوت عياط امه طالع من اوضتها عالي
جري علي الباب بلهفه خايف ان تكون تعبت وهو في شغله فتح الباب وجري عليها لقاها بتبصله بحزن وعتاب ودموع وقالتله ...
ليه كده يابني تعمل في بنت عمك كده دي من دمك تدمر مستقبلها لييه وتضيع شرفهااااا كده حرام عليك حرااام
مروان ......