رواية ملاك الامبراطور
الفصل الثانى عشر
مازن خد ملاك في حضنه وقعد يطمنها ويهديديها وملاك قعدت تعيط كتير فجاه دخل العميد وقال بصوت عالي....
العميد بغضب ..... ايه الي بيحصل هنا ده.
الشاب يدعى بفارس بغرور ..... انت مش عارف انا مين ولا اي أما فارس الدمنهوري بن صاحب الجامعه .
العميد بخوف ..... اااا انا اسف ولسه هيكمل الجمله قاطعه فارس وهو بيقول بتعالي .
فارس بتكبر وغرور ..... خلاص خلاص انت هتحكي قصه حياتك وبعدين وجه كلامه لملاك وقال بقله ادب .
فارس بعدم احترام وقله ادب..... بس انا كنت مش بعمل حاجه انا بس كنت بعبر عن جمالها بس ونهى كلامه ببراءه مصطنعه .
مازن بغضب شديد....يبن*****انت ازاي تسمح لنفسك تقول كده لسا هيتكلم كله الي في الجامعه دخلوا المدرج وفجاه جم حراسه كتير ودخل اسد بطلته وهيبته و وسامته وقال بغضب شديد و غيره ..... انت ازاي تسمح لنفسك أن حتي تفكر فيها ي
حيوان كله هيموت من الخوف مين مش عارف اسد الحديدي قاطعه فارس بشجاعه مصطنعه ..... دي جامعتي اعمل الي عايزه .
اسد ضحك ضحكه بارده ومستفزه وقال .. كان كانت جامعتك الوقتي جامعتي .
قال للعميد انت مرفوض انت والحيوان ده يالا وقال لفارس انت بقا مش هتمشي بالساهل كده وقال لرجالته شيلو الحيوان ده في المخزن وساعه وهيجيله .
فارس بخوف شديد... انا اسف خلاص خلاص وربنا بس اسد قال لهم بغضب شديد شيلوه خلصوا .
واخدوا فارس وفجاه اسد قال اهو انتوا شفتوا حصل له ايه عايز كلب بس يفكر بس ومش هيطلع عليه نهار كل ده ملاك في حضن مازن وتاليا بتهديها وجواد راح يشكر اسد .
اسد بهدوء وبرود.... مفيش شكر انتوا خلاص بقيتوا فرد من عيلتنا.
مازن بشكر ..... شكرا ليك بجد بس انت عرفت ازاي
اسد بهدوء عكس التوتر الي جواه ..... مفيش كان عندي اجتماع في الجامعه عشان في بعض الطلاب هتدرب عندي في الشركه .
جواد ومازن بهدوء..... اه اوك روحوا كلهم بس
اسد وفقهم وقال في شويه إجراءات عايزينكم فيها في المكتب بتاع رئيس الجامعه وقولوا الي حصل .
مازن باستفهام.... طب وملاك .
اسد بهدوء..... هاخدها انا اوديها القصر .
مازن ببعض الغيره على أخته توأمه..... لا لا هي هتيجي معانا .
اسد ببرود ..... طب تمام هنسبقكم احنا وخد ملاك ومشا .
مازن وجواد وتاليا واقفين في صدمه من جرأته وثقته .
جواد بصدمه مضحكه..... ااااا اي حصل ده
مازن بصدمه مضحكه..... تاليا هو اخويا ماله .
تاليا بضحك على منظرهم ..... انتو لسا شوفتو حاجه ده انتوا هتنبهروا وراحوا لرئيس الجامعه .
نروح لملاك واسد راحوا للعربيه وركبوا وأسد خدها للبحر ملاك استغربت عشان هي أما بتكون حزينه وغضبانه بتروح البحر وقالت في نفسها هو عرف ازاي اني عايزه اروح البحر.
اسد بهدوء وحب .... طبعا مستغربه وبتقولي عرفت ازاي انك عايزه تروحي البحر .
ملاك بصت له ولسا هتكمل الجمله قاطعها اسد وهو بيقول بحب شديد وعشق ..... انا عارف عنك كله حاجه انا بحبك والي بيحب بيعرف كل حاجه عن الي بيحبه بس أنا مش بس بحبك انا بعشقك انا بدمنك انا حبيتك من اول مره شوفتك فيها انا عمري
مفكرت حتي اني ممكن اعجب بس انتي خليتيني اعشقك ي ملاكي انا بحب عيوبك قبل مميزاتك انا متقبلك كلك على بعضك .
ملاك بحب وحزن ...... وانا كمان .
اسد بفرحه شديده وعشق .... انتي كمان اي ي ملاكي .
ملاك بحب شديد .... انا كمان بحبك جدا بس مش ينفع هو ممكن يقتلك وانا مش قادره اتحمل انك ممكن تبعد عني ارجوك افهمني قاطعها اسد بعشق وهدوء وفرحه شديده.... بجد بتحبيني ي ملاك بجد
انا مش عايزك تخافي من اي حاجه وانتي معايا انا عمري ما هسيبك ولا هبعد عندك وقال بفموض خلاص هو هياخد جزاءه خلاص وهدفعه تمن كل دمعه نزلت منك ي روحي .
ملاك بحب شديد وحزن ......عارف انا عمري ما حبيت قبل كده بس اول ما شفتك حسيت أن الوقت وقف ومفيش غيرك وانا ، قولت ده ممكن يكون اعجاب عشان عملت كل ده لوحدك وفي سنك الصغير ده بس على طول بفكر فيك وقلبي بيدق بسرعه وانا
معاك وأما اسمع صوتك مش بيبطل دق وأما انقذتني من إلياس حسبتك بطلي وانك هتانقذني منه واول ما جبت دم حسيت روحي بتتسحب مني واني خلاص هموت عند الكلمه دي اسد وقفها وقال بعشق وغضب مصطنع...
اوعي كلمه موت تقوليها على لسانك انا ممكن يحصل ليا حاجه ولو انتي متي انا كمان هنهي حياتي في اللحظه دي .
ملاك بصت له بكسوف وخدودها بقت زي الفراوله.... ططط ب يلا نروح عععشان زمانهم وصلوا .
اسد بمرح لأول مره.... وقال لها ممش بالساهل كده وقعد على ركبته وطلع علبه قطيفه غاليه جدا .وقال لها توافقي انك تكوني مراتي واختي وامي وابويا وكل حاجه ليا ونكمل بعض من العذاب الي شفناه في حياتنا .
ملاك بفرحه شديده ودموع ..... اه اه موافقه جدا اسد طلع الخاتم ولبسهولها وحضنها جامد وقعدوا يعيطوا من الفرحه .
(بجد ي جماعه وانا بكتب بعيط جامد ،والعبره من الروايه أن بجد عوض ربنا حلو جدا ومهما حصلك في حياتك ربنا هبعتلك حد يرشدك لنور وساعات الحياه والظروف بتخلينا نعمل حاجات مش عايزين نعملها ،ومهما حصلك مش تياس واعرف ان ربنا
هيكافأك على صبرك وهو بيختبر قوه إيمانك .وقال تعالي بسم الله الرحمن الرحيم (" ولا تيأسوا من رحمه الله")صدق الله العظيم.
بس نرجع الروايه .
ولبسها الخاتم روحوا كانوا كلهم قاعدين في الجنينه وهما اتفاجوا وقالت حياه بقلق... مالك ي روحي جيتي بدري ليه في حاجه حصلت قاطعتها اسد وهو بيقول *******وقالوا قال اي .
نسبهم ونروح لمكان تاني خالص .
الرجل ..... هو خلاص تاب وهو بيساعدنا وهيخلينا نرتاح منهم خالص وهو من غيروا احنا ولا حاجه تمم كل واحد على شغله يالا .
الكل خرج والرجل قال في نفسه انا واثق فيك ي اسد وانت قد الثقه.