رواية قضية ثار انتهت بالزواج الفصل الثامن والتاسع الاخير

 


روايةقضية ثأر انتهت بالزواج

 الفصل الثامن والتاسع الأخير "

بقلم مريم أيمن 💙👑

      💜___________________________________💜

هنا اغم عليها في حضن نوح ولما نوح لقاها كده نده بسرعة على دكتور قربت منه بعض

 الممرضات وجابوا نقالة ونوح حط هنا على النقالة ودخلوا غرفة من الغرف وجه الدكتور عاينها وخرج

الدكتور بجدية:

المدام عندها انهيار عصبي حاد وكمان ضغطها وطي شوية فاحنا علقنا لها محاليل 

عشان الضفط يرجع طبيعي واديناها مهدئ ومش هتفوق منه دلوقتي وياريت لما تفوق

 تبعد اعن الزعل والعصبية عشان ده يبقى مضر جدا ليها 

ومشي الدكتور كانت هنا في غرفة عادية قعد نوح على كرسي من الكراسي اللى قدام

 الغرفة وبعدين لقا دكتور تاني خارج من اوضة العمليات اللى فيها عمران فراح عليه

نوح:

ها يا دكتور طمنا

الدكتور:

احنا الحمدلله قدرنا نوقف النزيف الداخلي اللى حصل في الدماغ بس المريض

 عنده كسر في ايده اليمين وكمان على ما يبدوا انه مكنش بيتغذى كويس ومتعرض

 لكدمات كتيرة في جسمه وكمان خبطة في دماغة وللأسف هو دخل في غيبوبة ومنعرفش ممكن يفوق منها امتى

نوح:

تمام يا دكتور شكرا بس احنا نقدر نشوفه امتى

الدكتور:

والله احنا حاليا هننقله على العناية المركزة بس مش هتقدروا تشوفوه غير لما يتنقل لأوضة عادية عن أذنك

نوح:

اتفضل 

نوح راح قعد تاني على الكرسي بتعب وحاطط راسه بين ايده وبعدين رجع رفع راسه

 ورجعها لورا وغصب عنه نام من كتر الجهد والتعب مصحيش غير بعد ساعة على صوت هنا وهي بتصرخ بأسم عمران وباباها دخلها جري 

لقا الممرضة بتحاول تهديها وهنا عمالة تصرخ وتعيط ومش راضية تهدا ابدا فراح نوح بسرعة زعق في الممرضة وقال

نوح:

سبيها واخرجي

الممرضة:

بس يا فندم...

نوح بزعيق:

اخرجي برررة

خرجت الممرضة جري ونوح راح قعد على طرف السرير ومد ايده عشان يمسك ايد هنا لقاها بتشد ايدها منه وهي بتقول 

هنا بعياط:

بابا مات واخويا كمان هيسبني انا وحيدة انا...انا ملييش سند من بعدهم اتحامى فيه

 مفيش حد بيحبني ويخاف عليا قدهم ليه بابا سابني وليه عمران كمان عايز يسبني ليييه ليه عايزني ابقى وحيدة 

قرب منها نوح وقال بحنية ودفا

نوح بحنية:

مين قال انك وحيدة وانه ملكيش سند وانه خلاص مفيش حد بيحبك ها امال انا بعمل ايه انا جوزك انا ضهرك وسندك مش هخلي حد ابدا يأذيكي يا هنايا

بصتله هنا بدموع وعيون حمرا:

انت بتقول كده وخلاص انت مش بتحبني انت بتكرهني عشان مفكر انه اخويا قتل اخوك انت بتقولي انك جوزي بس. انت مش معترف انه انا مراتك انت بتشوفني خدامتك وجوازنا ده جواز صلح بس انت مش معترف بيه حتى 

نوح:

هنا...

هنا رفعت ايدها له *بمعنى متكملش* وقالت

هنا:

عايزة اشوف اخويا هو فين

هز نوح راسه ونزلها من على السرير ومشيوا وبعد شوية وصلوا لغرفة عمران في العنايه المركزه هنا حطت ايدها على الزجاج وعيطت

هنا بعياط:

عمران انت مش هتسيبني صح انت هتفضل جمبي ومعايا متسبنيش انت وعدتني متخلفش في وعدك والنبي خليك معايا 

وبعدين مسحت دموعها ولفت لنوح وقالتله بجمود

هنا:

انا عايزة اطلق

نوح بصلها بهدوء ومردش عليها رغم انه من جواه كان عايز يموتها على الكلمة ده بس مثل الهدوء وراح ناحيتها وجه عشان يمسك ايدها عشان يقعدها

نوح: 

طب يا هنا تعالي اقعدي وبعدين نشوف الموضوع ده 

هنا:

متلمسنيش ومش بعدين دلوقتي انا عايزة اطلق دلوقتي لو تفتكر يوم ما اتجوزنا انه مفيش حد من عيلة الجبالي هيقرب من اخويا وانتوا كسرتوا الاتفاقية ده واذيتوا اخويا وهو دلوقتي بسبب اخوك بين الحيا والموت مش هستنى لحد ما تموتوه سامع طلقنننني

نوح بغضب مكتوم وراح همس جنب ودانها

نوح:

بوصي يا هنا انا مقدر كويس وضعك وظروفك بس سيرة الطلاق لو جت على لسانك مرة تانية هدفنك سامعة لانه انت بتاعتي انا 

ومشي سابها مصدومة مشي قبل ما يتهور ويعمل حاجة يندم عليها 

لفت هنا راسها تجاه غرفة عمران وقالت بصوت ضعيف

هنا:

انا محتجاك جنبي اوي يا عمران محتجاك اوي ياااارب

  .       &__________________________________&

بعد يومين حالة عمران استقرت ونقلوه غرفة عادية ولكنه لسة مفاقش من الغيبوبة هنا كانت قاعدة معاه طول الوقت بتفضل تدعي ربنا انه يفوق 

بينما نوح كان جالسا في الدوار مصدوما بشدة مما سمعه منذ قليل من هذه الفتاة التي تدعى بدرية

فلاش باك

احد الغفر لنوح:

نوح به في واحدة تحت بتقول انه هي عايزة تقابلك وفي كلام مهم لازم تسمعه 

خرج نوح برا الدوار لقا شابة مطية وشها ماعدا عنيها راح لها نوح 

نوح بتساؤل:

انت مين 

الفتاة (بريد جابر):

انا بدرية يا نوح بيه 

نوح:

طيب في حاجة ولا ايه

بدري بتردد:

قولي الاول انك مش هتفضحني ومش هتقول لحد اللى هقولهولك 

نوح بحدة:

هو ايه اللى مش هفضحك انجزي قولي اللى عندك 

بدرية:

بوص يا نوح بيه من الاخر كده مش عمران اخو المدام هو اللى قتل حسن

نوح:

نعم 

بدرية بحزن بدا في نبرة صوتها:

ايوة يا نوح بيه مش عمران هو اللى قتل حسن أبويا هو اللي قتله 

نوح اتصلب وبرق من الصدمة وبعدين تدارك نفسه وهو بيقول لها

نوح:

انت شكلك اتجننتي جاية تقولي لي انه ابوكي هو اللى قتل اخويا وانا المفروض اصدق الكلام الفارغ ده 

بدرية بحزن:

اه صدقو لانه ده الحقيقة 

نوح: 

طيب لنفترض صدقتو لنفترض ابوكي يقتل اخويا ليه ها

بدرية بخوف وتوتر:

لانه...لانه انا وحسن بيه كنا متجوزين عرفي 

نوح فتح بقه وبعدين قال بعصبية:

انت بتقولي انت اتجننتي

بدرية بدموع:

لا متجننتش اسمعني انا..انا كنت بحب حسن بيه جدا وهو اوهمني انه بيحبني وهيجي يتقدملي بس قالي انه هيتجوزني عرفي الاول عشان محدش يتجوزني غيرو وانا من غبائي صدقتو وفعلا اتجوزنا عرفي وسلمت ليه نفسي بعديها بفترة عرفت اني حامل وصل الكلام لبويا معرفش ازاي بس اللى وصلو انه حسن ماشي معايا ولما ابويا جه يسألني مقدرتش اقوله انه انا كنت حامل ساعتها قولت له بس انه هو اتجوزني عرفي وهييجي يتقدملي فضل يضرب فيا في الليلة ده وبعدين اختفى لقينا جاي تاني يوم بليل اللى هي نفس الليلة اللي اتقتل فيها حسن ولما سألنا اختفى فين قالنا انه قتل حسن وانه كان عمال يراقبه طول اليوم ساعتها انا وامي انصدمنا ومكناش عارفين نعمل ايه وكمان الجنين اللى في بطني ده اعمل في ايه عدت الايام وكانت بطني لسة مكبرتش لحد اول امبارح كنت بكلم امي عشان نشوف حل في المصيبة ده فأبويا سمعنا وعرف اني حامل فجاتله جلطة ومات 

وبعدين عيطت جامد نوح كان واقف مش مصدق اللى بيسمعه حس بفرحة بسيطة انه مش عمران اللى قتل حسن بس مع ذلك استغرب ليه بدرية جاية تعترف على ابوها فسألها

نوح:

طب طالما والد توفى ليه جيتي قولتيلي كان ممكن عادي تخلينا مفكرين انه عمران هو اللى قتله 

بدرية بعياط:

لانه ابويا قبل ما يموت وصاني اقول الحقيقة واقول انه مش عمران هو اللى قتل حسن وبالنسبة للجنين هو نزل لوحدة امبارح لما اخدت دوا واجهضته بس بالله عليك يا نوح بيه استر عليا ومتفضنيش ابوس ايدك 

كانت لسة هتوطي تبوس ايده بترجي شال ايده بسرعة وقال

نوح بهدوء:

تقدري تمشي انت يا بدرية ومتخافيش اللى سمعته مش هقوله لحد 

مشيت بدرية اللى كانت ضحايا حسن نوح كان عارف طبع حسن كويس وانه بتاع بنات بس مكنش يتوقع انه ممكن توصل لكده تنهد بتعب ودخل البيت وهو لسة بيسأل نفسه ايه علاقة نوح بحسن عمران كان بيعمل ايه هناك

بااااااااااااااااااااااك

           &________________________________&

نوح قال لمدحت انه عمران مش هو اللى قتل حسن طبعا مدحت اضايق واتعصب جدا لانه نوح مقلهومش مين القاتل الحقيقي 

وطبعا هنا فرحت جدا انه اخوها مطلعش قاتل وهتكمل حياتها عادي وكانت مستنية اخوها يفوق بفارغ الصبر 

مكنش في غير سؤال واحد بس هو اللى بيدور في عقل نوح وهو

_ عمران كان بيعمل ايه هناك وطالما مش هو القاتل هرب ليه؟؟؟ اجابة السؤال ده عند عمران 

           &_______________________________&

بعد شهر 

في غرفة عمران كان لسة في الغيبوبة وهنا كانت قاعدة جنبه كالعادة ماسكة ايده لحد ما حست انه ايد عمران بتتحرك فضحكت بسعادة وندهت على دكتور بسرعة

جه الدكتور وبدأ يعاين عمران وطمنهم وقال لهنا اللى كان نوح طبعا واقف معاها انه عمران خلاص بعد شهر اخيرا هيفوق ويقدر يخرج بعد يوم 

عمران بتعب لهنا:

هنا انا مقتلتش حسن صدقيني 

هنا ابتسمت له بدموع:

 ما احنا عارفين 

عمران بدهشة:

عارفين

هنا:

اه مش انت اللى قتلته منعرفش مين بس المهم انه مش انت 

ابتسم نوح على سعادتها رغم انه كان غيران عليها وهي ماسكة ايد عمران جامد وكانت غيرته واضحة 

             &_______________________________&

يعدي يومين ويخرج عمران من المستشفى فيروحوا لبيت عبدالله ولكن قبل ما يدخل عمران مسكه نوح من ايده وسأله

نوح:

صح مش انت اللي قتل اخويا بس للان مفهمتش كنت بتعمل ايه هناك في اليوم ده

عمران اتنهد وقال

عمران:

هقولك في الليلة ده اخوك اتصل بيا وروحت له كنت مستغرب لانه اختار مكان مقطوع المهم لقيته بيقول كلام مش كويس على هنا وانها دايرة على حل شعرها ومقضياها وانه كمان كانت بتحاول تتقرب من حسن ومش كده بس لا ده تطلعلي صور ليها مفبركة طبعا وهي بتمشي مع شباب وكده مستحملتش وروحت ضربته بطوبة في راسه اغمى عليه انا ساعتها كنت في حالة من الصدمة وافتكرته مات فطلعت على البيت وانا مرعوب بس هو ده كل اللى حصل

نوح بتساؤل:

طب واخويا يستفزك ليه ويقول كلام زي ده على هنا ليه

عمران:

انت عارف اخوك يا نوح عينه كانت على هنا ولما حاول يتقرب منها ادته علقة وبعدين حكتلي على الموضوع كنت هعمل خناقة بس هي قالت لي انها وقفته عند حده ومن ساعتها بقى وهو عايز يشوه صورتها بأي شكل

  الفصل الاخير 

بعد سنة

هنا بصريخ:

اااااااه الحقني يا نووووح ااااه بووووولللد الحقنننننني

نوح قام مفزوع طبعا متوقعين ايه😹

اصل عايزاكوا تتخيلوا معايا الموقف واحد نايم وفي عز نومه لقا اللى بتصرخ جنبه بتقولو الحقني بولد هيبقى ريأكشنه عامل ازاااي😂

نوح:

اهدي يا حبيبتي اهدي هتصل بالاسعاف

هنا بصريخ:

متقولييييش حبيبتي انت ساااامع اااااه الله يخرب بيتك اعمل حاااجة هموووووت

وفي حركة غير متوقعة ابدا مسكت ايده وبكل غل

نوح بوجع:

اااااه يا بنت العضاضة سيبي ايدي اااه 

وبعدين الاسعاف ردت عليه ادالهم العنوان ورمى التليفون بسرعة بيحاول يطلع ايده من تحت سنان هنا🙂😂

نوح بيبص على ايده بخوف من منظرها😂🤭

كانت سنان هنا معلمة جامد على ايده وطبعا مكان ما عضته ورم جامد 

نوح بحسرة:

حرام عليكي بقا انا نوح الجبالي ايدي يتعمل فيها كده 

ورفع راسه وياريته ما رفع لقا هنا بتبصله بصه اللى هو ياريتني حطيت جزمة في بوقي وخرست 

وفجأة

هنا بصريخ عالي:

اااااااااه المتخلفين دووول اتأخروااا لييييه

نوح قام بفزع من على السرير وقال

نوح:

معرفش والله يا حبيبتي اهدي انت بس والنبي عشان خاطري وخاطر الولاد

هنا بصراخ اشبه بجنون:

متقولش حبيبتي ده متجننيييييش

نوح:

حاضر حاضر اسف ايه ده ده سرينة الاسعاف يا مجدى كريم يارب 

نوح ادى لهنا الحجاب عشان تلبسه وفعلا خلصت وراحوا على المستشفى

بعد تلت ساعات 

خارجين ممرضتين كل واحدة شايلة بيبى واحدة اتقدمت منه وقالت له

الممرضة:

الف مبروك تؤام ولد وبنت يتربوا في عزك

اخد الولد وبعدين جات الممرضة التانية وحطت البنت في حضنه بصلهم وبعدين بص للممرضة وسألها بلهفة

نوح:

هنا كويسة

الممرضة بإبتسامة:

اه المدام الحمدلله كويسة شوية وننقلها غرفة عادية 

نوح ماسك ولاده الاتنين في حضنه وبيبصلهم وبيتأملهم بسعادة وهو مش مصدق انه اولاده من البنت اللى حبها 

خرجت هنا بعد شوية وراحت اوضة عادية وطلبت تشوف اولادها ونوح راح وهو شايلهم وحطهم هما الاتنين في حضن هنا اللى كانت بتعيط بفرحة وسعادة وبعدين بصت لنوح وقالت

هنا:

ميار ويوسف 

نوح:

احلى ميار ويوسف 

واخدهم كبر في ودنهم وبعد شوية جه عمران وجه مدحت وطبعا باباهم عشان يشوف احفاده وكان المشهد غاية في الجمال وهما مبسوطين وملمومين حولين بعض💞

&________________________________&

بعد تلت سنين

هنا:

اااااه يا ضهري اااه كان يوم اسود يوم ما اتجوزت وفكرت اخلفكوا انا مالي انا ومال الجواز بس 

يوسف بلماضة:

تؤ تؤ يا مامي لازم تستحملي شوية مش كده 

هنا:

ده منظر واحدة في عز شبابها ااه على شبابي اللي راح كنت وردة الف مين يتمناني 

نوح بصوت عالي:

مين اللى يتمناكي

هنا بفزع:

ايه ده نوح حبيبي

نوح بحدة:

اه نوح سمعيني بقا كده كنتي بتقولي ايه 

هنا بتمثيل:

انا كنت بقول حاجة ابدا يا حبيبي ده انا كنت بقول كان اجمل يوم في عمري يوم ما ربنا كتبك ليا 

نوح كان ماسكها من البلوزة من قفاها وبعدين سابها وقال:

بحسب

هنا بضحكة ارتياح:

ههههه لا يا حبيبي متحسبش 

وبعدين قرب نوح منها ولف ايده حولين خصرها وقال بهمس جنب ودانها

نوح:

هو انت كل ما بتكبري بتحلوي كده 

هنا بخجل:

نوح الولاد على فكرة واقفين 

يوسف وميار:

احم احم احنا هنا على فكرة

غمض نوح عينه بغضب وبعدين بصلهم وقال وهو بيجز على سنانه

نوح:

خلاص اطلعوا عل اوضكوا

ميار ويوسف ضحكوا بس لما شافوا باباهم بيبصلهم بصة خلتهم يطلعوا جري 

وبعدين رجع بص لهنا وقال بمشاكسة

نوح:

ها قوليلي كنا بنقول ايه 

هنا وهي بتحضنه

هنا:

بحبك

نوح وهو كمان بيحضنها وبيدفن راسه في شعرها:

وانا بعشقك يا هنايا

"لم يكن في حسباني ان احب ولكن عيناكي عزيزتي جعلتني عاشقا لك حد الموت هذه لم تكن قضية ثأر وتزوجتك فيها بل كانت قصة حب كنتي انتي بطلتها وانا بطلها"💌👑


          

                        تمت بحمد الله

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×