رواية الافعي الفصل الثالث عشر


 

#رواية الأفعي

#بقلم بدور_عاطف

الفصل الثالث عشر 

ابتسمت له و قالت،، بس إنت هتعمل كدا كيف و انا متجوزه 

عمر بصدمه،،متجوزه عتجولي اي انتي 

شمس،،ههههههه متجوزه يا عمر و جوزي حي يرزق 

عمر،، طب يا مرتي يا حببتي هاخدك دلوجت و نطلعوا علي بيتنا و ام اشوف مين إلي هيمنعني 

شمس،، في الي هيمنعك واحد بس و هو إلي كنت هضيع مني بسببه النهارده شكل ما ضيعك مني زمان 

عمر،،حساب تجل جوي بس صابر عليه علشانك 

شمس،،و انا مهيهدليش بال إلا لما اخلص عليه بيدي الكلب إلي جتل ابوي و من قبليها حرمني منيك 

عمر،، جتل ابوكي كيف 

شمس،، ابوي مات مجتول مش في حادثه كيف ما يجولوا و الحكومه عرفت و جت بلغتني و انا اتنزلت لاني عارفه الجاتل و كشفاه من اول يوم دا غير اني سمعته بنفسي و هو بيحاسب الي عمل اجده و كان ليه خططت تانيه كمان بس انا ضيعتها عليها و كنت سبقاه بخطوه و اولها لما سليم ساب البلد و قال




 انه معيزش يعيش اهنه و انا مسكتهالوا و بعدته خفت عليه منيه دياب كلب سعران همه الفلوس مش اكتر و مستعد يعمل اي حاجه عشانها و كنت بجف قصاده لاني متأكده انه معيأذنيش واصل لانه رايدني بأي طريجه 

عمر،، ورحمت ابوي ما هرحمه 

شمس،،مالكش صالح بيه الطار طاري انا و محدش هيأخده غيري 

عمر،،بكفياكي حديت ماسخ يا شمس 

شمس،، عتمنعني اياك 

عمر،، و ما امنعكيش لي مرتي و اكسر رجبتها 

شمس،،صدقت حالك اياك يا ولد صالح مرتك ماتت من سنين 

عمر،،رجعتي لحديتك الماسخ تاني و الله اكسر رجبتك 




شمس،، أعلي ما في خيلك اركبه يا ولد صالح 

عمر،،وه هتجننيني يا بت انتي مره ترضي عليا و تجولي مرتك و مره ترجعي لحديت ده 

شمس،، لساتني مش مسمحاك علي الي الي عملته زمان 

عمر،، و انا جولتلك انه غصب عني و كان لازم اجده عشان احميكي و بعدين انا مستعد اعمل اي حاجه عشان تسامحيني 

شمس،، هتنفذ الي اجولك عليه 

عمر،، أمري و انا انفذ 

نظرت له مطولا ثم قالت ......

في القاهره كان سليم يجلس في منزله يعبث بهاتفه و فجأه رن جرس الباب فقام و فتح 

مرحب يا ولد العم 

سليم،،دياب 

دياب،،ايو دياب إي مش هضيفنا و لا اي 

سليم،،هه اتفضل 

دخل دياب و جلس ،،اي كيفك يا سليم 

سليم،،الحمد لله 

دياب،، انا اندلت علي مصر كان عندي مصلحه بقضيها اهنه و الوجت اتاخر جولت اجي ابيت عنديك و اهو اطمن عليك 

سليم،، نورت يا ولد عمي 

دياب،،منور بوجودك يا سليم انت معيزش تنزل البلد و لا تشوف ناسك و لا اي 




سليم،، الدراسه بقا و مشغول و اهو اول ما هخلص هنزل علي طول 

دياب،،جولتلي بس انا خابر زين الي عتملوا معاك شمس و انا ميرضنيش اكده انت مهما كان راجل ملو هدومك و بكفياها الي عتعمله في البلد و انت معيزش تنزل البلد و لا حابب تجعد فيها فمفيش غيري الي يمسك البلد و مهما كان احنا صعايده و دمنا حامي و مهنخدش أوامر من حرمه 

سليم،، بس شمس بجالها كتير ماسه البلد من بعد موت ابوي و الناس جالت كتير و هي مجصرتش مع حد و اهه بقالها خمس سنين فتره كبيره لي جاي تجول الكلام دا دلوجت 




دياب،،لان شمس مهما كان حرمه و ضعيفه و معتقدرش تجف قصاد ولد صالح الي عاوز ياخد ارضنا و ناسنا 

سليم،،الوقت اتغير يا دياب و الناس اتطورت يعني لا هيحتاجوا لشمس و لا ولد صالح في حاجه 

دياب،،كيف اجده البلد تمشي من غير كبير 

سليم،،و انا دخلي اي بكل ده عاوزني اعمل اي 

دياب،،انا مش عاوزك تعمل حاجه و انا الي هعمل 

سليم،،و هتعمل اي 




دياب،،اتجوز شمس 

سليم،، و عايزني اجوزهالك بالغصب ما انت عارف انها مش ريداك و من زمان

دياب بمكر،،مش يمكن يحصل حاجه و تجلب الموازين 

نظر له سليم بشك فهو يعلمه جيدا و يعلم ان وراء مجيئه سيحدث شئ كبير 

عند شمس و عمر 

كادت شمس ان تتحدث و لكن قاطعها هاتف عمر الذي اعلن عن اتصال 




عمر،،ألو ....عتجول اي ....طيب انا جاي دلوجت 

شمس،،حصل اي 

عمر،،عمي سالم تعب و نجلوه علي المستشفي 

شمس،،ان شاء الله خير 

عمر،، انا لازم امشي دلوجت خليكي اهنه و الصبح هيجيلك 

شمس،،لع ما تجيش انا الصبح هعاود لحالي المهم خلي بالك من نفسك 

عمر،، هشوفك تاني 

شمس،، اكيد 

قبل عمر راسها و ذهب 

شمس،،يا رب استر انا جلبي مقبوض يا رب انا معستحملش خساره تاني 

في المقابر كانت تجلس و تبكي بشده 

غجريه،، سامحني يا اخويا مجدراش اتحمل زمان طوعتك لانهما غلطت و حمدت ربنا انك ماجتلتهاش لكن ياريتك عملتها و ريحت جلبها بدل الي هي شايفاه دلوجت بس انا جلبي



 بيتقطع عليها و انا بشوفها كل ليله بتتعذب و اسمع بكاها و انا في يدي اريحها ولد صالح ظهر من تاني و هي عرفت بوجوده



 و جرحها انفتح من تاني و انا معستحملش اشوفها اجده لازم كل حاجه تبان و بكفياها عذاب بكفياها بكه و انت خابر ان العمر مبجاش فيه كتير و انا عاوز اموت و انا مرتاحه جلبي




 وجعني عليها و الليله دي بالذات جلبي مقبوض و حاسه ان في حاجه عفشه عتحصل عشان اجده جيتلك معرفتش يغمضلي عين من غير ما جيك و اجولك انا خلاص قررت اجولها الحجيجه و ابرء زمتي بس عاوزاك تسامحني سامحني يا عامر 


               الفصل الرابع عشر من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×