رواية قدر الزين ج٢ من الافعي الفصل الثانى

 


#قدر_الزين ج٢ من الافعي
#بقلم بدور_عاطف
الفصل الثاني 



قدر،،قصدك بنت دياب الهواري 
سعاد،،ايه 
قدر،،اي يا خالتو مصدومه لي انا قولت حاجه غلط 
سعاد،، انتي انتي جبتي الاسم دا منين 
قدر،،ماما حكتلي كل حاجه قبل ما تموت ما انكرش اني كنت مصدومه من الي قالته بس دلوقت لازم اخد حقي و حقها لانها كمان اتظلمت 




سعاد،،قدر اوعي تعملي كدا و بالنسبه لامك هي خدت حقها في الورث بس اكتشفت بعدين انها حامل و علي امل تيجي ولد فخافت تقولهم ليعملوا فيها حاجه لان مرتات ابوكي خلفتهم بنات فهي سابت البلد و جتلي و عاشت هنا و انتي عارفه الباقي 



قدر،،تقوم تسجلني باسم واحد تاني بس مش دا المهم المهم عندي انتقم منهم و اخد حقي انا عمري ما كان ليا اهل و لا عيله حتي الراجل الي سجلتني باسمه معرفش شكله اي 
سعاد،، بلاش يا قدر و بعدين هتاخدي حقك من مين و هتقوللهم اي 
قدر،،انا عارفه هعمل اي كويس اوي دا غير الي حكتهولي عن الافعي 
سعاد،،يا لهوي استهدي بالله يا بنتي و بلاش الشيطان يلعب بيكي هتستفيدي اي لا عمرك كنت بتاعت فلوس و لا تهمك اصلا 
قدر،،بس يهمني اسمي و حياتي و لا انتي ناسيه انا عنيت اد اي 
سعاد،، ابوس ايدك بلاش انتي الي هتتأذي انتي ما تعرفيش الافعي دي ممكن تعمل فيكي اي 
قدر،،دي هي الي هتدخلني بيتها بإيديها 
سعاد،، قصدك اي بالكلام دا 






قدر،، لما يجي الوقت المناسب هتعرفي كل حاجه سلام 

هبطت الطائره الخاصه و نزل بهيبته ثم تحرك و ركب السياره و اتجه الي قصر جده  





كانت شمس تجلس في انتظاره و معها عمر  
عمر،، هتفضلي قلقانه كدا كتير 
شمس،، انت خابر ابنك 
عمر،، خلاص انا هتصرف 
شمس،،لا بالله عليك اوعي تحكيله حاجه 
ات سليم و قال،، خايفه من اي يا شمس 
شمس،، خايفه اخسر ولدي 
سليم،، اهدي و كل حاجه هتبقي تمام 
نزلت نجمه سريعا و قالت،،زين جه زين جه 
وقفت شمس و دقات قلبها تعلو بشده 
دخل زين بهيبته فجرت اليه نجمه و احتضنته فهي الصغيره المدلله عند الجميع و بالنسبه له فهي ابنته قبل ان تكون اخته 
نجمه،،حمد الله ع السلام كل دا 






زين،،مش وقت عتاب انا جاي من سفر و تعبان جدا 
نجمه،،ماشي لينا روقه مع بعض 
احتضنها زين و قبل راسها و كانت عيناه مسلطه علي من ورث منها تلك العيون الساحره 




دخل و القي التحيه فرحب به والده و خاله 
اتجه زين إليه و إحتضنها و قال،، وحشتيني 
شمس،، هونت عليك يا زين هانت عليك شمس تزعلها و تغيب دا كله 
زين،،مش وقت كلام انا جاي تعبان اوي عاوز ارتاح 
عمر،، إطلع ارتاح علي ما يجهزوا الوكل
نظر لها زين و قال،، اتمني تريحي قلبي المر دي قال ذالك ثم صعد الي الاعلي 




نظرت شمس له حتي اختفي و قالت،، لو ريحت قلبك قلبي انا الي هيتوجع 
عمر،،كفاياكي هم يا شمس
شمس،، مش هيهدي غير لما يعرف 
سليم،، سبيها علي الله 

في غرفه زين كان متسطح علي الفراش و بيده العاتف يتحدث الي مالك 
مالك،،حمد الله علي السلامه 
زين،،الله يسلمك 
مالك،، ها هتقعد اد اي 
زين،،علي حسب ام اشوف عمتك 
مالك،، انت لي مصر تعرف 
زين،،و اي الي يمنع يعني و بعدين الناس بتحكي كتير و كل واحد بيقول قصه شكل و انا حابب اعرف الحقيقه 
مالك،، بلاش تضغط عليها يا زين 




زين،، سيبك من الموضوع دا المهم كلمت مازن 
مالك،،ايوه و هو خلص و هنزل بكره 
زين،،و طبعا هيجي علي الصعيد علي طول 
مالك،،طبعا بيضاله في القفص اصغرنا و خاطب 
زين،، هههههه خليك كدا خلل جنبي 




مالك،، مستنيك انت يا برنس و انا في ديلك علي طول 
زين،،يبقا هتخلل جنبي و اخرناةعشره طاوله و كبايتين شاي 
مالك،،ههههههه 



زين،،يلا هنام شويا بقا عشان اقوم اشوف عمتك
مالك،،يبقا هستناك بكره فيالشركه سلام 
انهي زين الاتصال و قال،،إظاهر كدا لكن علي مين هعرف كل حاجه و منك انتي يا شمس 




عند قدر انهت الحديث مع خالتها و نزلت 
جهاد،،انا مش فاهمه حاجه 
سعاد،،البت هتروح مني الله يسامحك يا هند الله يسامحك 
جهاد،،احكيلي يا ماما يعني اي الكلام دا و مين الافعه دي كمان 



نظرت لها سعاد و قالت،، الافعي ثم تذكرت ما قالته لها قدر (الافعي دي هي الي هتدخلني بيتها بإيديها ) 
سعاد،،ربنا يستر انا مش عارفه اخرة دا كله اي يا قدر 



سحبت قدر ملفها من الجامعه و قد جهزت اوراقها و شهادتها لكي تلتحق بالوظيفه المقدمه من قبل شركه الشمس 



قدر،، لازم الوظيفه دي ماتروحش من ايدي عشان اوصل للي في دماغي و هاخد حقك يا امي انتي و ابويا لازم ادفعها التمن لازم 
هنا تذكرت قدر حديث والدتها 
منذ عامين 
(فلاش باك)
............


                     الفصل الثالث من هنا
تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×