رواية الافعي الفصل العشرون

 


 

#الأفعي

#بقلم_بدور_عاطف

الفصل العشرون 



سليم،، فاطمه زملتي في الجامعه و هي إنسانه محترمه جدا و انا اعجبت بيها و بأخلاجها و عرضت عليها الجواز و  روحت لوالدها و خبرته عن نفسي و الراجل رحب جوي و جولتله هخبر اهلي و اجي اتقدم رسمي 

غجريه،، زين ما عملت يا ولدي مبروك 

شمس،، و حددت معاه المعاد الي هنروحله فيه 

سليم ،، لسه احنا الاول ننزل علي مصر و نرتاح شويا و بعديها احدد معاه المعاد و نروح 

شمس،، خلاص بكره نسافر و تشوف هتعمل اي بعدين 

عمر،، خبرته انك هتتوز هنا في البلد 





سليم،، ايوه هما اصلهم صعيدي كمان بس من سوهاج و بقالهم كتير في مصر يعني مننا و علينا 

شمس،، ربنا يتمملك علي خير يا اخويا عاوزاك تخلص و تعاود علي طول البلد عشان تشوف مصالحنا 

سليم،، دي عاوزالها جعده زين معاكي يا خيتي خصوصا ان كل حاجه بجت في يدنا بعد موت دياب 

شمس،، و من ميته كانت الحاجه في يد دياب 

عمر،، بكفايانا حديت عاد يلا انا هجوم اعاود داري و اجيلكوا بكره عشان نطلع علي مصر و اهو اشوف مصالحي الي هناك كمان 

شمس،، تعبينك معانا يا ابو زين 

عمر،، تعبك راحه يا ام زين 

سليم،، نجيب شجره و اتنين لمون 

نظرت له سمس بحده 




سليم،، انااا ان انا طالع انام تصبحوا علي خير 

غجريه،، هههه خدني معاك يا ولدي هاتي زين يا شمس

شمس،، سبيه با اما هاخدوا معايا 

صعد سليم و والدته و قامت شمس بوضع طفلها علي الكنبه و وقفت 

شمس،، عاوزك في موضوع اكده 

عمر،، خير 

شمس،، عاوزه افتح شركه مقاولات في مصر و نشغل فيها ولاد البلد و العمال كمان يكونوا من هنا

عمر،، و مين الي هيدرها 

شمس،، انا 

عمر،، مممم و لو جولت لا 

شمس،، و لي هتجول لا 

عمر،، ما عنديش مانع ان الشركه تتأسس بس انتي تديريها لا 

شمس،، دي هتكون شركتي الخاصه من مالي و اخويا هيكون فيها بعيدا عن المصانع و المحاجر الي هنا و انت خابر ان دياب ليه في المحجر القبلي و مصانع الاسمنت 





عمر،، بس انا مجولتش حاجه انا بتحددت عن انك تديريها دا مرفوض 

شمس،، و اي الي يمنع يا ولد صالح 

عمر،، شغل الشركات والمقولات مش زي ما انتي فاكره دا حاجه تانيه خالص عن اهنه يا شمس و انتي مش جده 

شمس،، اتعلم يا عمر 

عمر،، سليم هيديرها 

شمس،، لع انا الي هديرها و هدخل فيها لحالي كمان و سليم يعمل ما بداله عاوز يدخل شريك ماشي مش عاوز هو حر 

عمر،، هفكر و ارد عليكي 

شمس،، انا مش باخد رايك عشان تجول هفكر انا بخبرك بالي هعمله 

عمر،، بطلي طريجتك دي عشان ما عندش معاكي و تبجي طين علي دماغك 




شمس،، ما تنساش انا مين يا ولد صالح 

عمر،، خابر زين انتي مين بس انسي انك كنتي افعي و عيشي علي انك شمس بت هواره بكفياكي شجي و تعب 

شمس،، انا ما بجلش اني هحرت في الارض دي شركه هديرها  و كمان انا هسيب كل حاجه هنا و دي الحاجه الوحه الي هتكون تحت يدي 

عمر،، ماشي يا شمس بس هتحتاجي شويت حجات الاول قبل ما نبدأ في تجهيز الشركه 

شمس بغرحه،، تمام شوف اي الي ناجص و نعمله 

عمر ،، الاول هتكملي تعليمك و شويه كورسات و حاجات لازم تاخديها عشان نتأسس صح 

شمس،، تمام و انا موافجه 

عمر،، بس بعد ما عدتك تخلص 

شمس،، لي 




عمر،، عشان وجتها هتسافري معاي و اكون جنبك دا غير اني هجدملك في الجامعه و لا عاوزاني اسيبك تجعدي وحديكي اياك 

شمس بهمس،، اجعد وحدي اكلملي من الجعده معاك 

عمر،، سمعتك 

شمس،، هخاف منيك اياك 

عمر،، لا مش عاوزك تخافي بس ورحمت ابوي يا شمس لعلمك الادب 

شمس،، تصبح علي خير يا ولد صالح 

ذهب عمر و هو يغلي من تلك الافعي التي يريد ترويضها و لكنه ينتظر حتي تقع بين يديه 




في صباح اليوم التالي تجهز الجميع للسفر 

تحركوا بسيارت الي القاهره 

بعد مده وصلوا و كان عمر قد اخذ زين و توجه به الي الشركه الخاصه به ام شمس فكانت تتحدث مع سليم بخصوص الشركه التي ترغب بفتحها 

سليم،، طب كويس اوي و احنا عندنا المصانع و نقدر نمول كل المواد منها و مش هنحتاج لحاجه 

شمس،، خلاص انا عليا الاداره و انت خليك تدير الحاجه الي في البلد لاني قررت اني مش عاود ليها تاني انا قررت افتح الشركه دي و اتفرغ ليها 

سليم،، بس دا ما يمنعش اني هحتاج مساعدتك في حاجات كتير

شمس،، و مين جال اني هسيبك و بعدين انا معاك و هتابع كل حاجه عشان دي مش حاجتنا لواحدينا ولاد دياب كمان معانا و دول امانا في رجبتي 




سليم،، رغم الي عمله معاكي 

شمس،، و رغم الي كان بيعمله و الي انا خبراه عنيه الي اني كنت بحترمه و مبقلش بيه ابدا و بعدين اهو خد جزاءه لكن ولاده مالهمش زنب 

سليم،، طول عمرك جلبك طيب يا خيتي 

طب حيس كدا خليها تحن عليا شويا 

سليم،، ههههه و الله ما عارف كيف اكده بس انت ادري بالتعامل معاها




شمس،، قصدك ايه 

عمر،،اجولها و لا اي 

سليم،، احم انا هروح اكلم ابو فاطمه 

عمر،، خواف 

شمس،، ليه هو جال اي 

عمر،، بيجول كيف بتتعامل معاها دي البلد كلاتها بتخاف منيها ميعرفش انك بت جلبي و حبيبتي 

شمس،، قوتي دي واخداها منيك و لا انت ناسي تعليمك ليا و ضرب النبوت كمان فاكر الايام دي 

عمر،، و دي ايام تتنسي ياريتها تعاود تاني 

شمس،، كل حاجه هترجع زي ما كانت و احسن من الاول صحيح زين فين 




عمر،، زين باشا هههه ولدك دا مشكله اصر انه يحضر معايا الاجتماع و بجا يجلدني في كل حاجه و كل كوم و لما العميله جات تحمله بعد عنها و وجف جاري و جالها ولد صالح معيسلمش علي حريم 

شمس،،هههههه راجل من ضهر راجل 

عمر،، ميته نأخيه 

احمر وجه شمس بشده 

عمر،، يا بووووي علي خدودك التفاح دول 

شمس،،اتحشم عاد 




عمر،،احنا في حكم المخطوبني فكيها شوي 

شمس،،،ههههه اتجوزنا و خلفنا و دلوجت مخطوبين 

عمر،، هههه و هو الي يحب الافعي و يتجوزها لازم اكده شجلبتيلي حالي يا بت جلبي 




اقتربت منه شمس و قالت،، و لسه هو انت شوفت حاجه ثم تركته و ذهبت 

عمر،، ما حد يجولي النهارده كام في الشهر 

شمس من بعيد،، تعالي يا زين عجل ابوك بدال شغل العيال الصغيرين دا 

عمر،، و انتي خليتي فيا عجل خالص 



               الفصل الواحد والعشرون من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×