#الأفعي
#بقلمي_بدور_عاطف
الفصل الحادي و العشرون (الأخير)
مر الوقت عليهم و قد حدد سليم موعد مع والد فاطمه و ها هم يتجهزون للذهاب
سليم،،يلا يا شمس
شمس،،مالك متسربع علي اي
عمر،، انتي موجفه حال الكل اجده
شمس،،مابلاش انت عاد
غجريه،،يلا يا ولدي جهزت الحاجه
سليم،،كل حاجه جاهزه فاضل انتوا يلا
ركبوا السيارات و توجهوا الي منزل والد فاطمه و هو الاستاذ محمد حلمي
وبعده فتره وصلوا للمنزل و رحب بهم
عمر،،ماسمعش حسك فاهمه
شمس،، لا مش فاهمه
عمر،،ما نتي بهيمه هجول اي
شمس،، انا يا عمر
سليم،،صوتكوا هتفضحونا
عمر،،جول لخايتك
سليم،،اباااي عليكوا يلا يا عمر ادخل في الموضوع علي طول
تحدث عمر و طلب يد فاطمه لسليم و كان و اخبره الرجل بأنه قد تحدث مع سليم و ان أبنته موافقه علي تلك الزيجه
فتمت قرأه الفاتحه و اتفقوا علي إقامه الخطبه مع كتب الكتاب
عمر،،اعقبالنا يا جلبي
شمس،، فوت علينا بعد تلات اشهور
عمر،، الله يحرجك يا شمس ثم وقف و نادي علي زين و اخذ يلاعبه
شمس،، ههه ان ما جننتك مبقاش انا
مر اليوم في سعاده و فرح علي الجميع و طبعا مشاكسة شمس و عمر التي لا تنتهي
عمر،،طب يا سليم انت هتكتب كتابك الاسبوع الجاي و بعد تلات شهور الدخله و اهو اكون انا و شمس كتبنا الكتاب احنا كمان و يبقا الفرحه و احده
شمس،، كيف اجده
عمر،، اسكتي خالص ثم وجه حديثه لسليم و قال،، ها يا سليم جولت اي
سليم،،و هو في جول بعد جولك يا كبير
عمر،، حبيبي يا ابو عمو
شمس،، سليم
سليم،، انا مالي انا عريس جديد متبصليش اكده
غجريه،،في اي يا بتي حصل اي لدا كله
شمس،، مافيش حاجه يا اما و انت من هنا ليوم الفرح مش عاوزه اشوفك فاهم
عمر،، صوتك ما يعلاش علي يا بت هواره و انا باجي لابني و لخطيبتي
شمس بغيظ،، خطبتك حيه
عمر،،وه ما انا خاطب افعي انما اي سمها عسل مكرر
شمس بغيظ،،انا طالعه انخمد
عمر،،احلام سعيده و انا فيها يا افعي ههههه
مرت الايام و قام سليم بعقد قرانه و اخذوا يجهزوا للفرح الذي سيقام في الصعيد حيث سافروا الي هنالك و كان سليم يجهز القصر لاستقبال حبيبته
شمس،، ناجصك اي تاني
سليم،،لا كله تمام
شمس،، جهز حالك عشان الدبايح هتبدأ من بكره
سليم،،لي دا كله
شمس،،دا فرح كبير هواره و زينة الرجال سليم عامر الهواري و بعدين خلي الغلابه ياكلوا انت خابر الناس زين و دي فرصه و ربنا يتمملك علي خير و يحميك و يبعد عنك كل شر
سليم،،ربنا يخليكي ليا و ميحرمنيش منك ابدا
عمر،، و يهديها ليا و يحنن جلبها عليا
نظرت له شمس و لم تتحدث
عمر،، كيفك يا جمر
شمس و مازالت تنظر له ثم قالت،، عاوزاك في المكتب ثم تركته و ذهبت
عمر،،الصبر من عندك يا رب
سليم،، هههه اجمد يا كبير مش اكده
عمر،،خيتك دي طيرت عجلي معرفش دي بحالات و الله
سليم،، حد بردوا يحب الافعي مالكش حج
عمر،، دي لسه جايله فيك شعر اروح اخبره بالي جولته عشان تدبحك مع الدبايح بكره
سليم،،لا و علي اي اسطفل انت و هي سلام
تحرك عمر هو الاخر اليها و دخل المكتب
عمر،، خير يا شمس في نكد انهارده كمان و لا في حاجه جديده
تحركت شمس و وقفت امامه و حاوطه رقبته و قالت بدلع،، لع ربنا ما يجيب نكد انا بس كنت عاوزه منيك حاجه صغيره اكده
عمر،، هتموتيني ناجص عمر بدلعك ده
شمس و هو تقترب اكثر ،، بعيد الشر عليك يا جلبي
عمر،، دا انتي الي جلبي ثم مال عليها يقبلها و لكنها اخفت وجهها في رقبته و قالت،، لسه بدري يا عمر
عمر،،هانت فاضلها سبوع و تبجي في بيتي و في حضني
شمسو هي تلامس رقبته بشفتيها و تقول،، ما سألتنيش انا عاوزه اي
عمر،، انتي تأمري و انا انفذ
رفعت شمس نظرها إليه و قالت،، طب غمض عينك
أغمض عمر عينيه و قال،، محضرالي مفاجأه مش اكده
شمس و هي تبلع ريقها،،ها اا ايوه. ثم وضعت يدها علي فمه و مالت علي رقبته و قامت بعضها
عمر،،مممم مممم ثم ابعدها عنه مره واحده ، اتجننتي اياك
شمس،، انتي الي اتجننت ازاي تعمل اكده
عمر،،يا مخبوله انتي جري لعجلك اي بتعضيني لي
شمس بغضب طفولي ،، عاوزه اعضك هات يدك
عمر،،لع اي الجنان ده
شمس و الدموع في عينيها،،هات يدك يا عمر
عمر،،هتبكي كناتدن لا انتي جري لعجلك حاجه
شمس،، يبجا مفيش جواز و بعد عني ثم اتجهت الي الباب لتفتحه و لكنه اوقفها محاصرا اياها و قال،،حصل اي لكل دا مره مش طيجاني و مره عاوزاني و مره تعضيني و بجيتي تعيطي كتير لي في اي
شمس و هي تنظر له،، ماخبرش بس عاوزه اعضك و خلاص
عمر،، خدي يدي اهه بس براحه عليا
شمس بفرحه هات
عمر بخوف مصطنع،، انتي كتوكده ان الافعي مأثرتش عليكي اوعي تسميني دا انا حبيبك
شمس،،افعي لما تلدعك هات يدك
اعطي لها يده و اخذت تعض فيها و هو يكبت الامه و ضحكته في نفس الوقت من تصرفاتها الغريبه
مرت الايام و اقيمت الذبائح و كانت اجواء الفرحه تملأ المكان
عمر،، مبروك يا عريس
سليم،،الله يبارك فيك و مبروك ليك
عمر،، ادعيلي خيتك بجت غريبه جوي
سليم،،ههههه خلاص ادبست يا ابو عموا بس هي بجت غريبه فعلا اليومين دول يلا كلها ساعات و تدخل عش الزوجيه و نترحموا عليك كنت طيب جوي
عمر،،الله يحرج ملافظك يا شيخ انا ناجص مش كفايا عليا هي
سليم،،ههههه هههههخ الماذون لسه ما وصلش اخلع انت و انفد بجلدك
عمر،، المكتوب ما منوش مهروب با ولدي
سليم،،هههههه عيني عليك يا عمر كنت طيب يا اخوي
بعد مده ات المأذون و تم عقد قران شمس و عمر ، سليم و فاطمه
عمر،،اخير يا شمس انا مش مصدج نفسي
شمس،، حاسه كاني في حلم
عمر،،لا دي حجيجه و بجيتي مرتي جدام الناس كلها
شمس،، مين كان يصدق الي بيحصل دا
عمر،، احنا اتعذبنا كتير و صبرنا واهو اخرت الصبر ربنا كرمنا و كرمه كان كبير جوي بوجود ولدنا زين
شمس،، و كرمه اكبر لان كلها ست اشهور و يوصل اخو زين
عمر بصدمه،، ايه عتجولي اي
شمس،،انا حامل يا عمر
عمر بفرحه،، حامل ثم حملها و دار بها
شمس،، هههههه هتتجن اياك
عمر،،و انا اجول مالك عماله تحلوي و تصرفاتك غريب كل دا من الحمل
شمس،، و ما تنساش العض ههههه
همس لها عمر في اذنها فابعدته شمس و قالت،،جليل الحي
عمر،،ههههه الليله دي هاخد بتاري من عذاب و عض و بهدله
شمس،، خاف علي نفسك من افعي بعدين تأذيك
عمر،، الافعي دي تربيتي و انا الي مروضها و عارف خطويها و لا يمكن تأذي حبيبها مهما كان
شمس،، و الافعي خدت بتارها و ارتاحت و طلعت شمس من جديد بعد ظلام دام كتير جوي من النهارده معادش وجود للأفعي موجود بس شمس شمس حياتك و بت جلبك
في مكان ما تقف و تنظر لهم بشر و تقول ،، افرحوا و اتهنوا لان الي جاي سواد عليكوا كلكوا موتيه و خدتي تارك و حرجتي جلبي يا بت هواره و هما ظلموني و طردوني و حرموني من كل حاجه و انت طوعتهيم و قولتي انها جسمت العدل لكن انا مش هسكت و ههنتجم منكم كلكم ثم وضعت يدها علي بطنها و قالت،، لو عرفوا بوجوده هيموتوني لكن مش هسمح بحد يأذي ضنايا ابدا لانه هو الي هيرجع حج امه و ابوه منيك يا أفعي .
مش هقول النهايه لكن دي البدايه 😉
و خليكوا خابرين ان الأفعي ليمكن تموت دي يادوب هتغير جلدها و تعاود من جديد اجوي و شرها جواها و إنتجامها مستمر و هنتنجم منيكم كلكم و خصوصا الناس الي عتابعها بصمت علجوا و
😈😈😈
تمت بحمد الله