#قدر_الزين ج٢ من الافعي
#بقلم_بدور_عاطف
الفصل الرابع
مر الوقت و انسد الليل و ملئت النجوم السماء
كانت تقف في شرفه غرفتها تنظر الي السماء و تقول،، مش عارفه الي بعمله دا صح و لا غلط بس لازم انفذه لازم ادوقهم
العذاب الي ظوقوه لامي و انتقم لابويا لازم أشوف الافعي دي و اخليها تندم و تبكي بدل الدموع دم بس هيكون عن طريقه هو هو الوحيد الي هيكسرها و يوجعها
كانت تتحدث بشر ففكره الانتقام مسيطره عليها فقد عانت هي الاخر مما حدث ظلت سنوات حياتها يتيمه محرومه من العطف و الدفئ كانت تشاهد والدتها كل ليله تبكي حتي تملك منها المرض الذي ظل ملازمها لسنوات و انهي عليها
في صباح يوم جديد كان زين قد استيقظ من نومه و تجهز و نزل الي الاسفل
مالك،، مش كنت قعدت في البلد شويا كنت زماني جيت شوفت اهلي بدل ما انت جبسني معاك هنا
زين،،بطل رغي و اخلص لسه هتروح تجيب اخوك من المطار
مالك،،اخويا هه اخويا زمانه هايص في البط و الوز و و جنبه الوجه الحسن
زين،،قصدك اي
مالك،،مازن جه الفجر سلم الورق في الشركه يعني هتروح تلقيه علي مكتبك و خد طياره ع الصعيد
زين،، بقا كدا
مالك،،ليه حق ما هو كما كان هنحبس جنبي اخويا دا مع انه الصغير لكن عقله كبير
زين،، ما انت الكبير الاهبل
مالك،،اسم الله عليك يا كايدهم يا كبارنا انت يا عالي المقام
زين،،قسم بربي لو ما اتحركت لتشوف الحبس علي اصوله
مالك،، حاضر حاضر ، اوف بقا صدق الي قال اخويا هايص و انا لايص
تحركوا الي الشركه و بداوا في عملهم
دخلت هاله و هي سكيرتيرت زين
هاله،، اتفضل يا فندم دا كل الورق الخاص بالصفقه
زين،،تمام
هاله،، احم هو حضرتك هتعمل المقابله مع البنات هما بره
زين،، و الله معارف وقتك غلط خالص يا هاله بس هقول اي
هاله،،اسفه يا فندم و الله
زين،،خلاص علي العموم الف مبروك و كمان مكانك موجود لو حبه ترجعي في اي وقت
هاله،،شكرا لحضرتك
زين،،انتي هتقعدي اسبوعين عشان تعرفيها كل حاجه تمام
هاله،،طبعا يا فندم ها نبدا
زين،، تمام دخليهم
بدات هاله في ادخال البنات كل واحده علي حدي و كانت قدر تجلس بثبات تنتظر دورها
كان زين يشعر بالضيق فكل فتاه تدخل و كانها تحضر احدي الحفلات و ليست مقابلة عمل
هاله،،ادخل الي بعدها يا فندم
زين بضيق،،يعني مش شايفه دول راحين فرح مش مقابله عمل لو الي بعدهم نفس الشكل مشيها
هاله،،هو ما فضلش غير واحده و شكلها كويس جدا
زين،،خلاص اتصرفي معاها و قابليها و لو عجبتك خليها تمضي العقد في النهايه انتي الي هتتعملي معاه قبل ما تجيلي و لو حصل اي حاجه تقدري تمشيها
هاله،،تمام يا فندم بعد ازنك
خرجت هاله و توجهت لقدر و قالت،، قدر محمود الجمال
قدر،،ايوه
هاله،،انا شوفت الCVبتاعك و لقيته ممتاز جدا مشاء الله دا غير اللغات فعشان كدا مبروك عليكي الوظيفه بس حاليا انا هكون معاكي فتره تدريب هعرفك علي النظام اي قبل ما
تتعاملي مع باشمهندس زين و لو حصل اي غلطه في سلوكك هيتم فسخ العقد لان باشمهندس زين حاد جدا و مش بيحب اي دلع في الشغل اظن فاهماني
قدر،،اكيد طبعا انا هنا للشغل و بس
هاله بابتسامه،،تمام نبدا النهارده
قدر بفرحه، تمام ثم قالت في نفسها،،و اخيرا استعد للي هتشوفه يا زين
في الصعيد كان يجلس و بجواره تلك الجنيه الصغيره حب طفولتله
مازن،، عامله اي يا نجمتي
نجمه بخجل،،الحمد لله
مازن،، طب انا غايب شهر بحاله و لفيت و رجعت و انتي لسه مكسوفه و بصه في الارض كدا
نجمه بخجل شديد،،الله بس بقا يا مازن
مازن بخبث،، علي رايك طب هقول اكلم كريستين بنت هايله اتعرفت عليها و بقينا صحاب
نجمه بحده و قد تحولت لاخري،،نعععععم كرستين مين ان شاء الله
ماز،،هههه ههههههه هههه وحد الله يا شبح مش كدا
نجمه،،انطق اعترف مين دي و اتعرفت عليها ازاي و لي اصلا ثم مسكت يده و رفعتها امام وجهه و قالت،،دبله دي و لا كيس دهني انطق دا انت نهارك مش باينله ملامح
فاطمه،،في اي يا ولاد بتتخنقوا لي
مازن و هو يحاول السيطره علي نفسه ،،هههه ههه الحقي هتكولني هههه فين البنت النسمه الرقيقه الي كانت هنا من شويا
نجمه،،ماااازن ما تعصبنيش
فاطمه،،قولتلها اي يا بني
مازن،،و لا حاجه يا ماما
شمس،، كداب
مازن،، بقا كدا يا عمتو طيب حوشي بنتك دي عني بقا
نجمه،،مازن عاوزني اسكتلك يعني لما تقولي كدا
شمس بحده،،نجمه انتي اتجننتي و لا اي جولتلك حسك عينك تعلي صوتك دا هيكون جوزك و مهما كان الي حصل صوتك ما يعلاش عليه و خصوصا و قدامنا و قدام اي حد فاهمه و لا لاء
نجمه بزعل،،فاهمه يا ماما عن ازنكوا ثم صعدت لغرفتها
مازن،،لي كدا يا عمتي
شمس،،انت حسابك معايا بعدين و هي لازم تكون واعيه و عاقله مش كل ما تقولها علي حاجه تصدقها فاهمه كدا حكم هي مش بتسمع حديت حد غيرك انت
مازن،،ههههه دي بنتي و حببتي و قريبا زوجتي
شمس،،طول ما هي كدا مش هيحصل ابدا
مازن،،و علي اي افهمها حاضر
فاطمه،، براحه عليها يا شمس
شمس،،اننا مخنوقه خلقه شويا و هطلعلها
فاطمه،،بطلي القلق الي انتي فيه دا
شمس،،مش عارفه قلبي وجعني اوي دا وقته زين يزعل فيه اهو هيخبطله كام شهر علي ما يحن و يرجع
فاطمه،، ادعيله و ان شاء الله خير
شمس،،ربنا يهدي و ينسي الي في دماغه دا
مرت الايام و كانت قدر تتدرب في الشركه و معها هاله و ها قد مره اسبوع و خلال هذا الاسبوع لم تلمحه ابدا فكانت تجلس داخل المكتب الخاص بها و لا تتحرك فقط تراقب العمل و الصفقات
هاله،، ماشاء الله اتعلمتي بسرعه جدا بصي بقا كدا عرفتي كل حاجه فاضل بقا التعامل مع باشمهندس زين التعامل في حدود
الشغل و بس الكلام ممنوع كل الي تقوليه حاضر و نعم فاهمه بتكوني هنا قبل وصوله بساعه تجهزي الجدول و الورق و بتروحي لما يمشي و لو الوقت اتاخر هو بنفسه بيقولك تمشي تمام
ظلت قدر تستمع لها حتي انتهت
هاله،،انتي ريحتيني اوي فرحي اخر الشهر و فاضلي حاجات كتير جدا دا غير اني مسافره بعد الفرح علي طول و محتاجه اجهز حاجتي
قدر،،الف مبروك
هاله،،الله يبارك فيكي اعقبالك
ظلوا يتحدثون حتي طلب زين هاله
هاله،،افندم
زين،،جهزي ورق صفقه الحديد و يكون بكره علي مكتبي
هاله،،احم هو بصراحه انا همشي بكره و السكرتيره الجديده هي الي هتكون موجوده
نظر لها زين و قال،،بجد بالسرعه دي
عاله،،البنت ممتازه جدا و كويسه اوي و اتعلمت بسرعه دا غير مؤهلها و اللغات كمان و انا فهمتها ع كل حاجه
زين،،تمام ثم اخرج دفتر الشيكات و قام بوضع مبلغ و قدمه لهاله و قال،، دا هديه مني ليكي و الف مبروك
هاله ،، الله يبارك فيك يا فندم مفيش داعي لدا كله
زين،، دا هديه فرحك و شكل ما قولتلك في اي وقت الشركه قدامك انتي زي اختي و كفايا انك كنتي شايفه شغلك كويس
هاله،،متشكره جدا يا فندم عن ازنك
خرجت هاله و اخبرت قدر بعملها و الملف المطلوب
قدر،،تمام
هاله،،و اوعي تنسي التعامل معاه يكون ازاي تمام
اومات لها قدر ثم قالت في نفسها،، دا انا جايه ليه مخصوص بتوصيني علي اي
عند زين قد تاخر الوقت جدا و مازال يعمل فامسك هاتفه و تحدث الي مالك
مالك،،اي يا زين لسه في الشركه
زين،،اه و الله في حاجات كتيره دا غير ان هاله مشيت و مش عارف البنت الجديده دي نظامها اي و في حاجات كتير لازم اخلصها
مالك،،زين الساعه عدت 12 سيب الشغل و كمل بكره
زين،،و الله ما فكرت في الوقت طب انا هبات هنا و خلاص و اوعي تتاخر بكره و كلمك اخوك خليه يجي بقا هو هيفضل هناك كتير ورانا شغل
مالك،،لا مازن مش هيجي بابا مسكه شغل المصنع الجديد هناك هيخلصه و يبقا يجي
زين،،طيب سلام
اغلق معه ثم جمع الاوراق و وضعها داخل الملف و وضعه علي المكتب ثم توجه الي تلك الغرفه فهي غرفه بها سرير و حمام بدل ملابسه و تسطح علي الفراش و ذهب في ثبات عميق
كانت تفكر في التعامل معه و كيف ستخوض تلك الحرب امامه و هي من تصنعها و لكنها اثرت علي انتقامها مهما كانت النتيجه
في صباح يوم جديد تجهزت قدر للذهاب الي العمل
جهاد،،ايو يا عم بقيت مهم و شغال حرقه معاك
قدر،،جهاد يا حببتي انتي بيعلموكي اي في الكليه ملفظك بقت بيئه اوي يا روحي
جهاد،،يووو بقا حتي انتي مش كفايا ماما
قدر و هي تفتح الباب،، مش هتعقلي ابدا
تحركت و ذهبت للعمل فمازال الوقت مبكرا و العمل يبدأ الثامنه صباحا و لكن الان الساعه السابعه
وصلت الي الشركه و صعدت الي المكتب و جهزت الملفات المطلوبه و جهزت الجدول الخاص به ثم تحركت و دخلت المكتب الخاص بزين الذي وقفت تتأمله و تشاهد مدي روعته
و جماله ثم نظرت الي ذالك الكرسي و تحركت و جلست عليه و اراحت ظهرها و قالت،، كل دا هيكون ملكي و محدش هيقدر يوقفني ابدا ثم نظرت لاسم الشركه المطبوع علي احدي
الاوراق و قالت،،الشمس للمقاولات هه جه الدور اني أمحيكي يا شمس استعدي للجحيم الي هتشوفيه هكون مبسوطه اوي و انا شايفاكي موجوعه و مكسوره قدامي يا افعي
انتي مين ؟