رواية وقعت في جحيم قلبه الفصل الحادي والعشرون

 


 رواية وقعت في جحيم قلبه ♥️

الفصل:الواحد والعشرون 

بقلم ايمان هشام 

ف المطبخ بعد العصر منه قعدة    بتشرب شاي جنب مي وبتبصلها بلؤم

مي بتوتر:خلاص هحكيلك 

منه بضحك:ايوة من الاول    وبالتفصيل الممل 

مي بضحك:طيب من فترة قريبة     كده مش فاكرة شهر ولا اكتر....فلاش باك/ماشية لوحدها الساعة بقت عشرة إلا نفس العربية ال وقفتلها قبل كده وقفت تاني جنبها بصت مي ل زياد بتوتر 

زياد بأدب:اتفضلي عشان اوصلك 

مي بحزن:شكرا انا تعبتك معايا الدور ال فات مش كل مرة بقا 

زياد بضحك:انتي طريقك ف طريقي لا تعب ولا حاجة اركبي*فتحت الباب ودخلت وردته اتحرك زياد بالعربية 

زياد بهدوء:كمان البنات الدور ده سابوكي ومشو 

مي بحزن:لاء هما اخدوا اجازه     عشان البهوات مكنوش قاعدين بس لما حضرتك جيت انت ومهند بيه مسكت انا الشغل كله مع سعاد هانم 

زياد بفهم:الله يعينك *كمل الطريق والهدوء كان حليفهم وصل بعد تلت ساعه لموقف الأتوبيس لقاه فاضي قرب بعربيته لواحد من الأمن 

زياد بهدوء:هو مفيش اتوبيسات دلوقتي ولا ايه 

الأمن بأدب:لاء ي باشا الأتوبيس ال هيتحرك بعد كده الساعة ١٢ 

زياد بأدب:تمم شكرا*لف بعربيته وطلع من الموقف ومشي 

مي بقلق:أقف هنا لو سمحت

زياد باستغراب:ليه مستنيه حد 

مي بتوتر:لاء هاخد تاكسي 

زياد بدهشة:تاكسي ف الوقت ده ف المكان ده ال مفهوش حد وانتي لوحدك اكيد اتجننتي هوصلك لحد بيتكم 

مي بنفاذ صبر:لو سمحت نزلني ارجوك

زياد بغيظ:حاضر*ركن بعربيته علي جنب ف الطريق نزلت مي بضيق وردت الباب وفضلت واقفة علي الطريق وزياد جنبها عدي اكتر من تاكسي اما معاه ناس او فاضي ومش راضي يوقف عدت نص ساعة علي الحال ده 

زياد بهدوء:يبت الناس تعالي اوصلك وشرفي ما هاخد منك حته 

مي باستغراب:لاء شكرا وياريت تمشي عشان معطلكش 

زياد بضيق:براحتك *سابها وراح لعربيته وقعد خلال دقايق وقف تاكسي

السواق بلؤم:رايحة فين يبنتي 

مي براحة:****  *ادته العنوان 

مي بفضول:هاا هتاخد كام يحج 

السواق بخبث:والله يبنتي انا      ف الوقت ده باخد ٥٠ جنية بس باين عليكي طيبة زي بناتي ف هاخد ٣٠ هاا ايه رايك 

زياد بتدخل:تمم يسطي اركبي

السواق بقلق:هو الاستاذ معاكي يبنتي 

مي بضيق:لاء مش

زياد بزمجرة:اه معاها فيه حاجة يسطي 

السواق وهو بيمشي:افتكرت دلوقتي معايا زباين هوصلهم غيركم سلام*قالها بضيق ومشي بصله زياد بقرف 

مي بعصبية:حرام عليك كان زماني دلوقتي مروحة البيت 

زياد بتماسك:صبرني يارب انتي مش عايشة ف الدنيا مبتسمعيش ب حلات الخطف ال اغلبهم بنات زيك كده صغيرين ي مش بيلاقوهم ي اما بيلاقوا جثثهم انتي زمانك كان دكتور بيشرح ف جسمك 

مي بخوف:الكلام ده مش هنا

زياد بسخرية:ااااه مش هنا بنت لوحدها وداخلين علي نص الليل شارع فاضي مفيهوش حد فعلا محدش واخد باله من كده يلا ي أستاذة اتفضلي مش معانا الليل كله *بصتله بضيق وراحت للعربية ودخلت وردت الباب ركب زياد بتعب واتحرك بعربيته 

زياد بهدوء:ساكنه فين 

مي بضيق:****

زياد بصدمة:انا كنت ساكن ف الشارع ده زمان وانا صغير انتي ساكنه فين بالضبط

مي بدهشة:جنب سوبرماركت عم رمضان الله يرحمه*وقف زياد بعربيته مرة واحدة ولف بصلها بصدمة

زياد :مونا بجد مونا 

مي بصدمة:عرفت منين الاسم ده 

زياد بضحك:ده انا زياد ابن طنت مديحة

مي بدهشة:زلابية 

زياد بضحك:ابوس ايدك متقوليش الاسم ده قدام حد 

مي بدموع:ازيك ي زياد وطنت مديحة وشروق عاملين ايه وعم عثمان عامل ايه 

زياد بحزن:بابا اتوفي من سنتين 

مي بحزن:الله يرحمه ويغفر له كان راجل طيب اوي اخبار طنت مديحة دلوقتي 

زياد بحزن:بتحاول تطلع نفسها     من ال هي فيه مع عيال شروق 

مي بفرحة:هي شروق اتجوزت وخلفت ماشاءالله ربنا يكرمها 

زياد باشتياق: وحشتيني ووحشتني ايام زمان فاكرة لما كان بابا ف العيد يجبلي مسدس 

مي بضحك:وانا اقولك لعبني بيه شوية تخليني ألم خرز الشارع وادهولك بعدين تلعبني

زياد بضحك:قلبك اسود ي مي /نرجع بقا من الفلاش 

منه بهيام:اااه حب زمان بقا 

مي بإحراج:منه بطلي تناحة وبعدين احنا كنا مجرد أطفال زياد ساب المنطقة مع أهله وهو عنده ٨سنين ومن وقتها محدش يعرف عنهم حاجة 

منه باستغراب:وايه ال عرفه بمهند 

مي بتكملة:ف المدرسة مهند كان ف مدرسة عادية اتقابلوا ف الاعدادي وبقوا صحاب خالص لحد ما وصلو الجامعة طلع مهند برة يكمل تعليمه لكن زياد فضل هنا ولفت الايام ورجع مهند وقابل زياد ورغم السنين ال عدت لازالوا متمسكين ببعض 

منه بصفير:هي دي الصحاب ي بلاش بس ايه ال طور العلاقة بينك وبين زياد كده 

مي بإحراج:كفاية كده ي منه عشان ورايا شغل 

منه بضحك:الناس ال بتهرب هعديها الدور ده بمزاجي سلام *قامت منه وخرجت من المطبخ للحديقة بتاعت القلعة .....ف الصعيد عمر قاعد علي مكتبه قدام احمد 

عمر بهدوء:يعني هتفضل ساكت كده    كتير هممم طيب *وقف عمر بقوة واتمشي حولين احمد بخبث جاته فكرة انه يقلب الطربيزة 

عمر بلؤم:اظن انت مدام رهف الوحيدة ال فاضلة ف عيالك 

بصله احمد بضيق:تقصد ايه بكلامك ده ي حضرة الضابط 

عمر بعصبية:قصدي انت عارفه كويس بتك عارف مكانها ومكالمه واحدة ممكن انهي عليها وخليك فرجة قدام الصعيد كله وتبقي اول خبر ف الجريدة لمدة شهر بحاله هااا قولت ايه 

احمد بجمود:ولو اعترفت هستفاد ايه 

عمر رجع لكرسيه:هساعدك علي قد ما اقدر وانت باعترافك بالحقيقة هتساعد اهل بيتك من البهدلة ودول ولايا ملهمش حد *فهم احمد قصده وعرف ان دي النهاية فضل انه يتكلم عشان خلاص مبقاش في حاجة باقي عليها واعترف بكل حاجة تحت صدمه عمر ال بيسمعه بجمود وضيق .....عند رهف صحت الكل عشان يفطر اتلموا علي الطربيزة دخلت أوضة نجوي 

رهف بهدوء: ام حنان انتي صاحية 

نجوي بتعب:تعالي ي رهف محتاجة حاجة 

رهف بتوتر:ابدا بس كنت حابة تفطري مع الولاد يعني نفطر كلنا سوا 

نجوي بضعف:مش هقدر اقوم من مكاني ي رهف هدوخ والله 

رهف بحزن:اممم طيب ايه رايك نفطر احنا معاكي 

نجوي بضحك:هنا علي السرير 

رهف بسعادة:اه هنا علي السرير وانا ال هروق المكان متقلقيش

نجوي بابتسامه:تمم يستي موافقة *طلعت رهف لبرة بفرحة

رهف بصياح:مين هيفطر مع مامي 

الاطفال:هيييي انااا *الا طفل واحد كان ساكت عمرو 

رهف بقلق:طيب يلا ساعدوني هنفطر معاها علي السرير

عمرو بضيق:ماما تعبانه ومحتاجة ترتاح 

رهف بحزن:بس هي نفسها تفطر معاكم 

عمرو بعصبية:وانتي مالك دي حاجة متخصكيش *وسابهم ودخل اوضته ورزع الباب بصت رهف بصدمه وحزن 

عامر:هو كده ديما اسلوبه وحش     اووي بابا ديما بيعاقبه عشان المشاكل ال كل يوم بيعملها 

رهف بتفهم:احنا دلوقتي نفطر عشان مامي جعانه اووي وبعدين نشوف حل مع الولد الشقي ده اتفقنا 

العيال بحماس:اتفقنا *الكل فطر سوا بعد ما رهف شالت الاكل ووضبت المكان 

نجوي بحزن وتعب:رهف ناديلي عمرو عوزاه 

رهف بحزن:حاضر*طلعت لبرة وراحت لاوضته وخبطت 

رهف بهدوء:عمرو ماما عوزاك ......عمرو ماما عوزاك اطلع ومتتعبهاش.....*مفيش صوت قلقت وفتحت الباب بصت ف الاوضة وملقتش حد قلبت الشقه عليه ملهوش أثر دب الرعب في قلبها مسكت موبايل نجوي ورنت علي عمر 

عمر بضحك:اتوحشتيني مش كده ي نوجتي 

رهف بإحراج وخوف:عمر الحقني عمرو مش لقياه 

عمر بخوف:ازاي يعني مش لقياه رنيتي عليه 

رهف بدموع:مخدش موبايله معاه 

عمر باستغراب وقلق:ايه حصل 

رهف بحزن:معرفش فطرنا سوا مع مرات حضرتك وهو رفض يفطر معانا ودخل اوضته ورد الباب خلصنا فطار ولميت الحاجة ومامته عوزاه روحت اناديه ملقتهوش دورت عليه ف الشقه بصيت ف الشارع والعمارة ملوش أثر 

عمر بضيق وخوف:طيب انا هتصرف انتي بس خلي بالك من الأولاد ماشي ومعلش ي رهف تاعبينك معانا 

رهف بحزن:لا تعب ولا حاجة ابقي طمني بالله اول ما تلاقيه

عمر بحزن:حاضر وياريت متجبيش سيرة لنجوي

رهف:من غير ما تقول والله سلام عليكم 

عمر:وعليكم السلام *قفل موبايله ورن علي رقم فادي صحبه 

عمر بهدوء:عمرو عندك 

فادي بحزن:اه جالي من ربع ساعة كده بس حالته وحشه 

عمر بهدوء:تمم اديله الموبايل*راح فادي لعند عمرو ال قاعد ف الجنينه جنب الكلب بتاعه 

فادي بحزن:عمرو باباك  عاوز يكلمك 

عمرو بعصبية:مش عاوز اكلم حد متحاولش معايا انا مش هرجع البيت ده تاني خالص 

فادي وهو بيكلم عمر:ايه حصل

عمر بضيق:افتح المكبر ي فادي*فعلا عمل كده وقربه علي عمرو

عمر بهدوء:ممكن افهم ايه حصل     خلاك تسيب البيت كده وانا مش قاعد 

عمرو بعصبية:مش مراتك التانية قعده خليها هي تحرسلك البيت 

عمر بصدمة:مراتي التانية دي أبلة رهف جارتنا ي عمرو 

عمرو بعصبية:بابا انا سمعت كل حاجة ماما عوزاك تتجوز تاني ف أقرب وقت وانت وعدتها بكده ودي ال جات عندنا تبقي مراتك انا مش صغير عشان مخدتش بالي 

عمر بحزن:عيبك ي عمرو انك بتسمع حجات مينفعش تسمعها 

عمرو بضيق:ليه مش انا ابنك ديما بتعاملني وحش وبقسوة ليييه مش انا زي عامر بردو

عمر بعصبية:عشان انت متقل الشيلة شايف ال انا فيه بجري والأرض ال تحتيا بتجري بحاول اعمل فوق طاقتي عشانكم وعشان مامتك وانت مش مقدر ده غاوي تعبة ديما مشاكل مشاكل ومش نافع ف*الخط فصل وده بسبب فادي اول ما شاف عمرو بيعيط قعد جنبه وحضنه بحزن وعينه مدمعه 

عمرو بشهيق:انا مش عاوزها تسيبنا 

فادي بتماسك:دي سنة الحياة ي عمرو وانت اقوي من كده بعدين ربنا هيعوضك كل خير هي بس هترتاح انت فاكرها مبسوطة كده لاء دي بتتوجع كل لحظة من ال هي فيه وانت بتوجعها اكتر المفروض دلوقتي تبقا جنبها عشان لما تمشي تكون مرتاحه ومبسوطة ومطمنه عليكم وبعدين البنت ال عندكم دي مش مرات ابوك اقسملك دي واحده مامتها سابتها ومشت زي بباك كده ف قعدت معاكم لحد ما مامتها ترجع وهتاخدها 

عمرو بعياط:طيب انا حاسس ان بابا مش زعلان علي ماما ليييه

فادي بابتسامة:عشان اهبل هو لازم ال بيكون زعلان يفضل يعيط قدام الناس يعني لاء الراجل مش كده الراجل لما يزعل يشيل ف نفسه بس لما بيكون خلاص مش قادر يشيل تاني يفضل يعيط زي العيل الصغير كده زيك 

عمرو بضيق:انا مش عيل صغير انا راجل 

فادي بضحك:طيب ي سيد الرجاله تعالي  نشوف مامتك عوزاك ف البيت حتي هي كمان وحشتني اوووي 

عمرو بموافقة:يلا بينا*وقاموا سوا وخرجوا من البيت وراحوا لنجوي ....عند رهف الساعة بقت تسعة باب نورة بيخبط فتحت غادة

مهند بهدوء:فين نورة ي غادة 

غادة بحزن:انت عملت ايه ي مهند نورة مبتحكيش مع حد خالص انهاردة بسببك

مهند بحزن:عارف ي خوختي هي جوه 

غادة بإيماء:اه جوة

مهند بهدوء:خلاص ممكن بقي      تسيبيني معاها شوية 

نورة بزعيق:مش عاوزة اشوف حد ارزعي الباب ي غادة*قالتها وهي جوه اتنهد مهند بندم بص لغادة طلعت غادة ومشت دخل مهند

 وقعد جنبها علي السرير 

نورة بجمود:افندم جاي تكمل 

مهند بهدوء:انا اسف مقصدش 

نورة بصوت مبحوح:انت اي حاجة بتعملها متقصدتش غصب عنك يعيني انا كده اتأثرت بجد ي مهند انت اكتر شخصية مقرفه قابلتها ف حياتي 

مهند بتماسك:انا هعدي ال بتقوليه عشان عارف أعصابك تعبانه 

نورة بضحك هستيري:ليه هتضربني تاني يسيد الرجاله انت محلتكش غير انك تستقوي علي الضعيف مش كده بترتاح اووي كل ما تضرب حد او تضربني انت انسان *مكملتش كلامها ووقف وفضل يضرب ف الحيط بايده لحد ما نزف الدم وقفت برعب ومسكت فيه حاولت تمنعه

نورة برعب:بتعمل ايه كفايه خلاص سامحتك ي مهند كفاية 

مهند بعصبية:انا بكره نفسي وبكرهك وبكره كل حاجة ف حياتي *قالها وهو  بيتنفس جامد بصتله نورة بصدمه 

نورة:ده كلامي لما بكون متعصبه 

مهند بجمود:انا هسافر

نورة بدهشة:لفين وهترجع امتي 

مهند بهدوء:معرفش سلام *وسابها وخرج لبرة.....فوق عند حاتم ف البلكونه دخلت منه بعد ما خبطت وودتله القهوة بتاعته 

حاتم بضحك:بردو بتخبطي 

منه بضيق طفولي:اتعودت خلاص ي حاتم 

حاتم بابتسامة:بس لما دخلتي قلبي مخبطتيش 

منه بإحراج:عاوز حاجة تاني اجبهالك 

حاتم بضحك:اخبار نورة ايه 

منه بحزن:مش عارفة ي حاتم نورة بقت متغيرة اووي تعرف نورة دي اكتر واحدة فينا بتشيل      ف نفسها وتتحمل ولو بتموت تضحك عشان تبين انها قوية ومتزعلناش عليها بس من وقت ما جات هنا والوضع اتغير بقت تبكي علي طول وديما اعصابها تعبانه 

حاتم بتفهم:فترة وتعدي زي ال عدت كده مابينا*قالها بغمز 

منه بضيق:عاوز حاجة تاني اجبهالك *رن موبايل حاتم رن 

حاتم بجمود:ايه ي سعاد 

سعاد بقلق: سيف ابن منال هانم هنا ف القلعة مستني حضرتك 

حاتم والشرار طالع من عنيه:جاي *قفل موبايله بص ل منه 

حاتم بقسوة:متنزليش تحت 

منه بخوف:ليه

حاتم بزعيق:من غير ليه عارفة لو لمحتك علي اول السلم مش هيحصلك كويس 

منه برعب:حاضر *وسابها وطلع من اوضته ونزل لتحت منه جريت لاوضتها وقفلت الباب واتنهدت برعب راحت لموبايلها ورنت علي غاده 

غادة وهي بتاكل:نعمين 

منه بتوتر:اسمعي حاتم نزل دلوقتي والظاهر معاه حد مهم عوزاكي تجبلي قرار الموضوع ده 

غادة بلؤم:علي كام 

منه بغيظ:تختاري اللعبه ال تعجبك من اوضتي 

غادة بفرح:العمل رقم٠٠٠٠تحت خدمتك*وقفلت الفون وراحت تتسحب لبرة من غير ما حد ياخد باله وورا الانتريه ال ف الرسبشن ال قاعدين فيه استخبت .....ف الصعيد الناس نامت لأن الساعة دخلت علي ١٠ 

مرات صابر:رايحة فين ي مرات خال 

سحر بجمود:ملكيش دعوه خشي نامي انتي والعيال 

مرات صابر بخوف:حاضر *دخلت اوضتها بعيالها وردت الباب طلعت سحر لفوق خدت بندقيتها وخرجت من الباب لبرة ف عتمت الليل تتسحب لحد ما وصلت لبيت ابو علي دخلت من ناحية مكان  البهايم لحد ما وصلت لنص البيت وطلعت لفوق فتحت باب اول اوضه قابلتها علي شمالها براحه لقتها فاضية استغربت لانها عارفة ان دي أوضة عبدالشافي والمفروض مراته تكون نايمه فيها حست بحاجة ف ضهرها 

مرات عبدالشافي بكره:كنت عارفة انك جاية ي سحر 

سحر بكره مماثل:معرفتيش تربي ي نعمة 

نعمة بزعيق:قطع لسانك انا ال معرفتش اربي ي ام الغزية 

سحر بغضب:بنتي اشرف منك ي      مرة بتي مكانتش حبلة والدكتور قال ان ده حبل كاذب وعشان كده جوزي طهر شرف بتي وخد حقها من الناقص ولدك 

نعمة بعصبية:ده مش حقيقي مهما قلتو هتفضل سيرة بتكم علي كل لسان هي السبب ف كل ال حصل وكل ال ماتوا *لفت بسرعه ام رهف ملحقتش تضرب بالنار وضربتها نعمه ف بطنها بالرصاص ورغم كده رفعت بندقيتها ف لحظة وضربت نعمه ف صدرها وهما الاتنين كانوا ضحايا جداد لتار الصعيد ....عند رهف قعده بقلق بترن علي مامتها ال من وقت ما وصلت مكلمتهاش 

نجوي بتعب:مردتش 

رهف بخوف:لاء خايفه يكون فيه حاجة 

نجوي بحنان:متقلقيش تلاقيها مشغولة ف حاجة تعرفي ي رهف انا مرتحتش لحد كد كده ف حياتي ابدا معاه زيك

رهف بابتسامة وتمثيل: عشان انا البنت ال مفيش زيها 

نجوي بتذكر:عشان انا الواد ال محصلش

رهف باستغراب:ايه مش فاهمه 

نجوي بضحك:لا ولا حاجة شوفتي العيال

رهف براحة:اه نومتهم كلهم معادا عمرو تصدقي ده الوحيد ال مظلوم هنا حاسة بباه صعب معاه 

نجوي بتعب:هو مش صعب هو تعب وانا حاسة بتعبه ومش قادرة امشي قبل ما اطمن عليهم دول امانه ف رقبتي اول ما الاقي حد يستحقهم هسيبهم وانا مرتاحة

رهف بحزن:ربنا يديكي الصحة والعافية وطولة العمر متقوليش كدا علي نفسك منتي زي الفل اهو 

نجوي بتعب:انا بموت ي رهف بس ال تاعبني وواجعني عيالي وعمر خايفه عليهم اووي *وفضلت تعيط بألم قربت رهف عليها بدموع وحضنتها وهي بتواسيها ....عند حاتم 

حاتم بغيظ:جاي ليه ي سيف 

سيف بخبث:جاي اطمن عليك ي ولد خالي 

حاتم ببرود:سايب مراتك وعيالك ف امريكا وجاي تطمن عليا لاء كتر خيرك انا كويس 

سيف بتمثيل:طب الحمد لله ان شاء الله ديما انا دلوقتي تعبان وعاوز ارتاح 

حاتم ببرود:حجزتلك ف فندق قريب من هنا لمدة شهر ولو مش عاجبك احجزلك ف غيره 

سيف بتمثيل:مكنش العشم ي ابن خالي بس هعتبر انك بتهزر علي العموم انا عارف مكان اوضتي هطلع من غير ما تعزم*مسك فيه حاتم بغيظ لأن اوضته ال بيحكي عنها خدتها منه 

حاتم ببرود:الاوضة مش قفلتها عشان مش نضيفه ومش حاببها خليك ف اوضه من الاوض ال تحت 

سيف بخبث:ال تشوفه 

حاتم بزعيق:سعااااااد 

سعاد بخوف:تحت امرك ي باشا 

حاتم بجمود:وصلي سيف لاوضة من الاوض ال تحت هنا 

سعاد بهدوء :تحت امرك ي باشا  .....اتفضل معايا ي سيف باشا 

سيف بخبث:تصبح على خير يا ابن خالي 

حاتم بوسوسة:ان شاء الله ميطلعش عليك صبح *الظاهر ان دي بداية عاصفة جديدة ......ف الصعيد عند ام سيد 

يوسف بترجي:ي ماما بحبها وبعدين لؤة دي مفيش زيها 

ام سيد بعصبية:ومالها نادية بنت            جدعه ومحترمه وصغيرة ف السن وحاضر نعم 

يوسف بضيق:انا مش بطيقها ومش برتحلها بحس فيها الخيانه 

ام سيد بقلق:ليه شوفت عليها حاجة وحشة قبل كده 

يوسف برفض:لاء بس مش مرتحلها وخلاص ي ماما وافقي ونبي انا لو متجوزتش لؤة مش هتجوز حد غيرها 

ام سيد بغيظ:طيب سيبني افكر لبكرة وبعدين نبقي نشوف هتعمل ايه ......

عدت ليلة صعبة علي الكل الساعة بقت ٦الصبح باب نجوي خبط كتير بصت رهف ف الساعة لقتها ٦

رهف بقلق:مين هيجي بدري كده الخدامة معادها ٨ 

نجوي بتعب:متفتحيش غير لما تعرفي مين وتيجي تقوليلي 

رهف بخوف:حاضر*قامت بقلق وراحت نحية الباب 

رهف بتوتر:مين 

عمر بعجلة:انا عمر ي رهف افتحي *استغربت رهف وجريت علي الاوضة لبست حجابها 

نجوي بتعب:مين 

رهف بقلق:استاذ عمر 

نجوي بقلق:عمر مقليش انه جاي 

رهف بتوتر:انا هروح افتحله*جريت لبرة وفتحت الباب بقلق دخل عمر بهدوء عكس ال جواه وقفل الباب وجري لجوة عند نجوي ال اتعدلت ف قعدتها بضعف وتعب

عمر وهو بيحضنها:معلش جيت من غير ما اقلك احنا هنمشي دلوقتي 

نجوي بخوف:تاني حصل ايه 

عمر وهو بيلم الهدوم:مش وقته 

*رهف واقفة علي الباب بتوتر ب     صلها عمر بحزن وقرب منها 

عمر بهدوء:ممكن تحضري شنط العيال عشان نكسب وقت 

رهف بإيماء:حاضر *راحت لاوضة الأطفال وابتدت تلم هدومهم خلال ساعة إلا ربع الكل كان جاهز 

عمر بهدوء:وانتي ي رهف حضري شنطتك وتعالي معانا 

رهف بخوف:لاء ايه ال هيوديني معاكم انا هقعد هنا ف الشقة بتاعتنا لحد ما ماما ترجع او اخويا يجي ياخدني 

عمر بهدوء:انا كلمت بباكي وهو عارف انك معايا 

رهف بفزع:كلمت بابا ف ايه ووافق ليه وماما مجتش معاك ليه انا مش فاهمة حاجة 

عمر بتماسك:ممكن بس تيجي معانا دلوقتي ولما نوصل هبقا اشرحلك كل حاجة 

رهف برفض:لاء انا مش هروح مكان ممكن تكون يعني محور عليا انا معرفكش وانت غريب ازاي هثق فيك 

حنين بزعل:انتي مش بتثقي ف بابي يبقي مش بتثقي فينا 

حنان بتأييد:وكمان مش بتحبينا 

عمرو بتشفي:مش قولتلكم دي كدابة 

عمر بزعيق:عمرو عيب كده 

نجوي بضعف:انت قليل رباية من امتي بتغلط ف حد كبير 

رهف بهدوء:خلاص هروح معاكم بس لو معرفتش ايه ال بيحصل همشي 

عمر بهدوء:تمم وده حقك يلا بقا جهزي شنطتك *راحت رهف لشقتهم ووضبت حاجتها كلها      ولمت هدومها ف الشنطة وهدوم مامتها كمان ال فاضلة حطتها وهي وبتقلب ف باقي الدولاب وقع كيس وعمل صوت مسكته رهف بقلق وفتحته لقت دهب مامتها كله بصتله رهف برعب     وشالته معاها وهي دموعها نازلة خلصت ف خلال ربع ساعة واتحركت معاهم للمجهول......ف القلعة صحيت منه بكسل ودخلت اخدت دوش وجهزت وطلعت من اوضتها ولسه هتنزل 

حاتم ببرود من جوة اوضته:رايحة فين*بصتله منه باستغراب بعد ما رجعت خطوتين لورا لقته قاعد علي كرسيه جوه واضته 

منه بتعجب:هجهزلك فطار 

حاتم بجمود:مش عاوز افطر*قربت منه منه بهدوء ووقفت قدامه 

منه:مالك ي حاتم حساك مدايق من حاجة انا قصرت ف حاجة ولا زعلتك من غير ما اقصد 

حاتم بندم:لاء ي منه انا ازعل من الدنيا كلها ومزعلش منك 

منه باستغراب:اومال مالك 

سيف وهو داخل:صباح الهنا علي ورد المني *قالها وهو باصص لمنه 

منه باستغراب:صباح النور...مين ده ي حاتم 

حاتم بعصبية وهو واقف:مش تخبط قبل ما تدخل 

سيف بضحك:وانا من امتي بخبط ي حاتم ....اممم بس مين الملبساية دي *مسكه حاتم من هدومه بغيظ

حاتم بزعيق:فاهمك كويس ي سيف وعارف انك عارف انها هتكون مراتي وجاي تغلس     عليا بس عند دي وتقف لاني ممكن اقتلك بدم بارد ومراعيش احلام وعيالها وانت عارفني 

سيف بخبث:طب مش تعرفني من الأول كنت جبت احلام والعيال نحضر الفرح 

حاتم ببرود:انت اخر واحد ف الدنيا افكر اني اعرفه بجوازي *اتسحبت منه براحة ونزلت لتحت جري دخلت المطبخ وهي وشها قلب الوان 

سعاد باستغراب:صباح النور 

منه بفهم:اسفة مخدتش بالي 

سعاد بضحك:كتر خيرك انا مقدرة ال انتي فيه 

منه بفضول:ليه حاتم مش بيطيق الراجل ال فوق ده وهو يقربله ولا ايه 

سعاد بضحك:ده ي ستي سيف باشا ابن خالت حاتم باشا الاتنين ف عمر بعض بس حاتم كان ديما مش بيطيقه لان زي ما انتي شايفة كده سيف باشا دمه خفيف وبيحب يتقل علي حاتم باشا علي طول كنت متوقعة جيته بس مش بالسرعة دي 

منه بفهم:وطبعا كله علي راسك ي جحي 

سعاد بضحك:ربنا معاكي *وسابتها وخرجت *....ف الغردقة وصلو عمر وباقي العيلة بيتهم الجديد ودخلو بتعب البيت كبير دورين أوضة للضيوف تحت مع المطبخ والرسبشن ومكان الاكل والحمام و٣ اوض نوم بحماماتهم فوق 

عمر بهدوء :ي اولاد اطلعوا فوق اوضتكم ال ف النص *طلعو الأطفال بفرح لفوق بص عمر ل رهف 

عمر بهدوء:اخر أوضة ليكي فوق 

رهف بهدوء:انا مش هتحرك قبل ما اعرف كل حاجة انتي مخبي عليا حجات كتير انا حاسة 

نجوي بحزن بعد ما عرفت :رهف ارتاحي دلوقتي عشان خاطري وبعدين نحكي 

رهف بدموع:بابا حصله حاجة صح 

عمر بهدوء:لاء بباكي كويس 

رهف بعصبية:اومال فيه ايه 

عمر بهدوء:بصي ي رهف بباكي قتل وانتي عارفة كده اتقبض عليه واعترف بكل حاجة ومستنين الحكم لكن الحكم معروف ده متهم ف اكتر من قضية قتل عمد وهو أقر  بكده 

رهف بعياط:ده غصب عنه كان    بياخد بتار اخواتي يعني قبضوا علي ابويا وسابه ال قتل اخواتي يتمختر براحته

عمر بحزن:لاء ي رهف حتي قبضوا عليه واعترف بكل حاجة وزيه زي بباكي 

رهف بعياط:يعني خلاص كده خلصت انا عاوزة اروح عند امي ونبي روحني وانا هديك ال انت عاوزه 

عمر بألم:مامتك واخوكي تعيشي انتي ي رهف .....*صراخ وعياط ونحيب حضنتها نجوي بتعب ودموع والأولاد واقفين فوق مفزوعين اخدهم عمرو وخرجوا شوية لحد ما تهدي ....ف الاقصر لبس يوسف قميص وعليه جاكت بدلة وبنطلون شيك بعد ما جه من عند الحلاق ولبس جزمته وساعته ورش برفان طلع برة لقي امه جهزت وهي لاوية بقها 

يوسف بحزن:ماما ابوس ايدك عدي الليلة دي علي خير انا ولدك الوحيد المفروض تفرحي لفرحتي مش تبوظيها 

مامته بضيق:انا عارفة مالك واقع عليها قوي كده ليه انا حاسة البت دي عملالك حاجة اكيد سحرالك 

يوسف بضحك:سحراني مش سحرالي انا بحبها موووت ي ماما يلي بقا عشان منتأخرش *قامت وراه بغيظ وخرجوا وقفل يوسف الباب وهو بيدعي ان ربنا يتممله علي خير .....ف القلعة جهزت رحمة ونزلت لتحت شافتها منه 

منه بضحك:إفراج ي ست امينه 

رحمه بضحك:إفراج ي منه اخيرا هطلع شهاب زمانه ف السكة دلوقتي 

منه باستغراب:شهاب ليه ايه ال جايبه 

رحمة بتوتر:اصل هو ال هيوصلني ويجيبني عشان ابيه ميقلقش عليا 

منه بضحك:ابيهك ده بيقلق علي كل ال ف القلعة محسسني ان برة في كائنات مفترسة علي وشك هضمنا ان خرجنا اليها*قالتها بطريقة مضحكة 

رحمة بحزن:وانتي فعلا لو      مخدتيش بالك منا ممكن تتاخدي ف الرجلين عنده حق انه يخاف علينا 

دخل شهاب بضحك:يلا يختي قبل ما حاتم يرجع ف كلامه ازيك ي منه 

منه بسعادة:اهلا ي شهاب بيه 

شهاب بضحك:بلاش بيه انتي بقيتي من الأسرة الملكية خلاص 

منه بضحك:خلاص تمم هترجعوا امتي بقا ي زميلي 

حاتم بغيظ:ساعتين وتكونوا هنا فاهمين 

شهاب بتوتر:حاضر 

رحمه بقلق:سلام ي ابية سلام ي منه 

منه بتوتر:مع السلامة ي رحمة ابقي افتكريني بحاجة 

رحمه وهي طالعة:عيوني *بصت منه لحاتم ال باصصلها بوعيد وجريت لفوق وهو بيجري وراها.......بعد ٥ايام من غياب مهند وتجهيزات كتب الكتاب 

رحمه بفرح:الله الفستان ده تحفة عليكي ي منه 

منه بفرح:بجد 

نورة وغادة:جميل ي منه تحفة انجزي بقا عشان حاتم بيستعجلنا 

الميكب ارتست:انا خلاص خلصت فاضل الطرحة بس *لفتلها طرحة ذهبي بلون نقشة الفستان      الابيض من فوق بصت منه لاخواتها ال اتحجبوا زيها ومي ال هي محجبة اصلا 

رحمة بضحك:ايه ده كلكم كده اتحجبتوا 

منه بدعاء:عقبالك ي رحمة 

رحمه بحب:يارب ي قلبي ربنا يقدرني والبسه *خبط الباب وفتحت رحمة 

منهد بهدوء:خلصتوا 

غادة بفرحة:انت رجعت ي نودي 

مهند باشتياق:رجعت ي قلب نودي اصلك وحشتيني اووي *قالها وهو باصص لنورة ال باصه ف الارض

مهند بسعادة:الف مبروك علي الحجاب ي بنات 

البنات:الله يبارك فيك

مهند بضحك:منه حاتم اكل المأذون تحت يلا عشان الدور عليا*طلع مهند ومعاه منه ووراهم البنات نزلو السلم تحت نظرات الكل المصدومة الحاضرين مش كتار سيف وحاتم وجيك وشهاب وزياد ومامته واخته وجوز اخته والعيال وعيلة مي امها وأخواتها الصغيرين والخدم وسعاد الكل كان بيزغرد وصلت منه لعند المأذون وقعدت قدام حاتم 

المأذون:مين وكيلك ي عروسة 

منه ببلاهة:هه وكيلي 

حاتم بهدوء:عمها ي شيخ 

المأذون باستغراب:وفين عمها يبني *دخل الحرس ومعاهم عمها بصلها بهدوء وقرب عليها وهي مرعوبه بصت لحاتم وكأنها بتستنجد بيه تحت نظرات القلق والخوف من الكل 

جابر بهدوء:الف مبروك ي بتي ربنا يتمملك علي خير 

منه بدموع:الله يبارك فيك ي عمي صدقني والله انا مكنش قصدي 

جابر بهدوء:ال حصل حصل خلاص هاا ي حضرة الشيخ ايه المطلوب*وقع الورق وكتبوا الكتاب وتعالت الزغاريد بعد ما باس حاتم راس منه واعلانه للكل انها بقت مراته علي سنة الله ورسوله الكل باركلهم 

زياد بغيظ:مش كفاية بقا عشان لسة دوري جاي 

حاتم بضحك:اتلم والا الغيها خالص

زياد بطفولية:خلاص ي ابية براحتك معاك لحد ماسناني تقع*الكل فضل يضحك لبس زياد الخاتم ل مي تحت الزغاريد والاغاني الكل كان بيرقص من الفرحة وحاتم واقف يتفرج وجنبه منه وهو مبسوط 

منه بضيق طفولي:حاتم مش دي حفلتنا ومفيش حد غريب عاوزة ارقص مع البنات ونبي 

حاتم ببرود:لاء 

منه بترجي:ونبي

حاتم وهو بيحضنها:انسي 

منه بكسوف:الناس بتبص علينا اتلم 

حاتم بضحك:واحد وحاضن مراته ايه عيب ولا حرام 

منه بغيظ:يحاتم ابعد عشان بتكسف 

حاتم بضحك:حاضر *......ف الصعيد 

يوسف وهو بيفتح الباب:اهلا ي نادية اتفضلي 

نادية بغيظ:فين امك ي يوسف 

يوسف باستغراب:جوة ف الحمام استني خمس دقايق وتطلع 

نادية بعصبية:الا صحيح ي يوسف سمعت انك خطبت 

يوسف بفهم:اممم ايوة ي نادية خطبت الانسانة ال بحبها 

نادية بضحك هستيري:بتحبها 

ام سيد بخوف:نادية ازيك ي بنتي 

نادية بردح:بلا بنتك بلا قرف طلعتي بتاكلي بعقلي حلاوة ي ام سيد 

ام سيد بخوف:تعالي نحكي جوه سوا 

نادية بزعيق:هنحكي ف ايه ده المحروس ابنك واقع لشوشته اومال عشمتيني ليه من الاول خربتي بيت صحبتي وخليتي الناس تقتل ف بعضيها بس ربنا ادهولك ف ولدك واخده عشان *ضربتها بالقلم عشان تسكت 

يوسف بصدمة:ايه انا مش فاهم حاجة ..عملتي ايه ي ماما انتي هببتي ايه*قالها بصراخ وزعيق امه اترجفت من الخوف ودموعها نزلت 

مامته بعياط:كدابة متصدقهاش معملتش حاجة 

نادية بغيظ:متاكلش من الحركتين    دول ي يوسف امك راحت للشيخ معروف ف البلد وعملت عمل ل رهف بت احمد الجوهري لحد ما خربت بيتها       وجوزها كان هيموتها وهي السبب ف النار ال قامت دي وانا للاسف ساعدتها بس مكنتش متوقعة انها توصل للقتل كنت فكراها طلاق واهو صحبتي ارتاحت من ال هي فيه 

ويوسف بكره:وانتي تاخدي ال ف دماغك*بصت للناحية التانية بندم 

نادية:الشيطان عماني ف وقتها واهو ضل راجل ولا ضل حيط بس مش لدرجة القتل ي يوسف*وسابته وطلعت بص يوسف لأمه بكره

يوسف:كل ده يطلع منك ي ماما 

مامته بعياط:عشان ينساها يولدي وانتقمله منها ومن ناسها 

يوسف بزعيق:اهو مااات وارتاح وكويس انه مش عايش وسمع ال بتقوليه ده *دخل لاوضته بعصبية وابتدي يلم ف هدومه وأمه ماسكة ف رجله بتترجاه يسامحها وميمشيش لم حاجته المهمة وطلع ورد الباب وراه وقعد امه ف الارض مغمي عليها ......بعد مرور شهر ونص حاتم قاعد مع شهاب ف البيت 

شهاب بهدوء:انت عارف ان دول محدش بيقلهم لاء ي حاتم

حاتم بجمود:انت نفذ ال بقولك عليه وملكش دعوة بالباقي 

شهاب بقلق:انا خايف عليك ي حاتم انت دلوقتي خلاص اتجوزت وبكرة هتبقي بعيله لازم تفكر كويس قبل أي قرار 

حاتم بهدوء:انا فكرت كويس ي شهاب ومتعلقش انا واخد احتياطي 

شهاب بقلة حيلة:براحتك ي حاتم هسيبك بقا تلاقي رحمة ولعت ف القلعة 

حاتم بهدوء:تمم متتاخروش 

شهاب بطاعة:تحت امرك ي باشا *     قالها بفرحة وسابه وطلع يلبس وخلال دقايق كان جهز روح مع حاتم القلعة...ف القلعة

رحمة بغيظ:والله لاشرب من دمك ي شهاب الكلب 

منه بضحك:والله صعبان عليا يعني الراجل مفضيلك نفسه وبيخرجك ومش عاجبك 

رحمة بغيظ:خلاص بقا انتي معايا ولا معاه

حاتم بضحك:لاء دي معايا انا 

رحمة بخضة:انتو جيتو 

شهاب بابتسامة:مساء الورد *بصتله بغيظ ومشت لبرة 

شهاب بضحك:شايطة 

منه بضحك مماثل:فوق ما تتصور الحقها لتولع ف العربية *طلع شهاب لبرة بضحك ودخل عربيته 

شهاب بهدوء:رحمة 

رحمه:........

شهاب بترجي:رحمة

رحمة بغيظ:يعني تاكل عليا يوم التلات وتتاخر انهاردة كمان

شهاب بهدوء:غصب عني والله انا لو عليا مسبكيش لحظة*بصت رحمه من الشباك باحراج اتحرك شهاب بعربيته.... عند حاتم ف الاوضة دخلت منه بعد ما خبطت 

حاتم بهدوء:انا هشيل الباب ده عشان متخبطيش تاني 

منه بضحك:هبقا اخبط علي الحيط المهم 

حاتم :امممم 

منه بهدوء:هو انا هروح الكلية امتي 

حاتم بهدوء:مين قالك انك هتروحي الكلية 

منه باستغراب وخوف:انت قولت كده ي حاتم 

حاتم بابتسامة:انا قولت هتكملي كلية مش هتروحيها هتروحي تمتحني بس ولو في حاجة صعبة عليكي هجبلك دكتورة تشرحلك المادة بتاعتها 

منه ببلاهة:بس انا عاوزة اروح الكلية عاوزة اخرج عاوزة ا

حاتم ببرود:تتسرمحي 

منه بعصبية:حاتم 

حاتم بضحك:عيون حاتم نعم واتنين وعشرة 

منه باحراج:كل بعقلي حلاوة زي كل مرة 

حاتم بلؤم:دي اكتر حاجة بحب أكلها *بصتله منه بغيظ وسابته وطلعت 

حاتم بصوت عالي:اعملي حسابك بكرة هنخرج 

منه بضيق :مش عاوزة*قالتها برة اوضته بغضب طفولي 

حاتم بضحك:هشيلك زي الدور    ال فات غصب عنك وهفضل ماشي شايلك بردوا *راحت منه لاوضتها ورزعت الباب وابتسمت بإحراج......ف كافيه مشهور دخلت رحمة مع شهاب والمكان كان فاضي استغربت وقعدت    معاه علي أقرب طربيزة 

رحمة بقلق:شهاب المكان فاضي كده ليه 

شهاب بابتسامة:متقلقيش انا حاجزه انهاردة 

رحمه باستغراب:ليه

شهاب بهدوء:كنت عاوز ندردش سوا شوية لوحدنا 

رحمه بتوتر:ندردش ...ف ايه 

شهاب بهدوء:انا بحبك 

رحمة:.......

شهاب:ممكن تتجوزيني تاني 

رحمة:........

شهاب بتفهم:انا مش هحب حد غيرك ي رحمة ولا حد هيحبك كدي ولا هيخاف عليكي زيي بعد حاتم ومهند وانا قولتلك الكلام ده قبل كده بس وقتها شعوري كان مختلف او مش مفهوم بس انا دلوقتي اتاكدت من مشاعري نحيتك وطالب ايدك 

اتنهدت رحمة بحزن:طب ممكن تسيبني افكر شوية 

شهاب بسعادة:براحتك هستناكي العمر كله *ابتسمت رحمة بهدوء وابتدي واحد يعزف موسيقى هادية

شهاب بضيق:ياخي دلوقتي ال افتكرت خلال غور بقا*فضلت رحمة تضحك أكلوا وجبتهم ومشيوا .    ...ف الغردقة قعدة رهف لوحدها ف اوضتها الباب خبط 

رهف بهدوء:ادخل *دخلت حنان وحنين وعامر 

رهف اتعدلت علي السرير :تعالو ي قلبي مالكم 

عامر:بابا ضرب عمرو

رهف بخضة:ايه ليه 

حنين بعياط:عشان ضربك 

رهف بحزن:ومين قاله كده انا مقلتلهوش حاجة 

حنان بدموع:انا قولتله 

رهف بتانيب:ليه ي حنان 

حنان بعياط:عشان هو بيعاملك وحش اووي وانتي طيبه وبتحبينا كلنا وهو ضربك *حضنتهم رهف بحزن ودموع وباست رأسهم 

رهف بهدوء:طبب ممكن تفضلو هنا لحد ما ارجع متعملوش دوشة ومتطلعوش 

عامر بهدوء:حاضر  ي أبلتي 

رهف بحب:تسلملي ي قلب ابلتك انت *خرجت رهف وردت الباب وراحت لاوضة عمر خبطت 

عمر بهدوء:ادخل *دخلت رهف لقت عمر قاعد والاوضة كلها دخان عرفت انه بيدخن 

رهف بعتاب:بتدخن ي عمر 

عمر بضيق:دي حاجة تخصني 

رهف بحزن:الاب لو بيدخن يبقا الاولاد هيطلعوا بيدخنوا زي بباهم وكده انت بترميهم ف النار بايدك وبتحطهم علي اول سلمة من الفشل 

عمر بهدوء:انا مش بدخن بس     لما ذاد الوضع عن حده مبقتش عارف اعمل ايه مكنش    مفروض تسيبني دلوقتي *قالها ودموعه نازلة قعدت رهف جنبه بحزن 

رهف:ده قدر ربنا واحنا راضيين بيه الحمد لله دلوقتي نشوف المسؤلية ال معانا وناخد بالنا منها كويس 

عمر بضيق:انا عارف انك جاية عشان عمرو ومتحاوليش تدافعي عنه الولد ده انا دلعته كتير وصبرت اكتر 

رهف بحزن وترجي:طب ممكن تسمعني الدور ده يمكن نقدر نحل الموضوع ده سوا هياخد وقت بس هيتحل ان شاء الله *بعد نص ساعة من المناقشات خرجت رهف لاوضة الأطفال خبطت ودخلت لقت عمرو قاعد علي سريره وباصص للحيطة 

رهف بحزن:عمرو 

عمرو بعصبية:مش عاوز اشوف وشك هنا اطلعي برة 

رهف بحزن:طب ممكن نتكلم سوا 

عمرو برفض:انا مش بحبك    بكرهك ليه قاعدة معانا انتي مستغله الوضع ان ماما ماتت ف فاكرة انك هتاخدي مكانها انسي انا بكرهك*قربت عليه رهف بحزن وحضنته فضل يقاوم وهي حضناه لحد ما هدي ويعيط     بحرقة وهي تعيط زيه .......ف القلعة الساعة بقت ١١ حاتم قاعد ف بلكونته وحاطت رجل علي التانية باصص للبحر دخلت رحمة بعد ما خبطت 

حاتم بهدوء:انتي لسه صاحيه 

رحمة بتوتر :اه كنت عوزاك ف موضوع ي ابية *بصلها حاتم بتركيز وشاورلها تقعد جنبه قعدت رحمة بتوتر 

رحمة بهدوء:شهاب ....

حاتم بتفهم:ماله 

رحمة:شهاب طالب ايدي وانا جيت عشان اشوف رايك ايه 

حاتم بهدوء:انتي موافقة 

رحمة:... مش عارفة 

حاتم بهدوء:انتي مشيلة نفسك ذنب انتي مش سببه 

رحمه بألم:مش عارفة بردو ي ابية خايفة اكون بظلمه 

حاتم بهدوء:بتحبيه *بصت ف الارض بحزن وإخراج رفع حاتم راسها بايده 

حاتم:محدش هبقي مطمن عليكي   وانتي معاه كد شهاب وانا عارف ان سعادتك موجوده عنده وبس *بصتله بسعادة وحضنته باس راسها وقامت ودعته

 

               الفصل الثاني والعشرون من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×