وقعت في جحيم قلبه ♥️
بقلم ايمان هشام
الفصل:الخامس
خلصو اكل كل واحد طلع لاوضته وشهاب مشي طلعت منه لحاتم مكنش محتاج حاجة نزلت تاني ودخلت المطبخ لقته مليان مواعين ومي لوحديها بتنضف
منه بصدمه:انتي هتغسلي كل ده
مي بضحك:اه ما انا عليا المواعين
مي وهي بتشمر:طب انا هغسل الأطباق والكبيات والمعالق والشوك والسكاكين وإنتي اغسلي الحلل والصواني
مي بحنيه:ملهوش لزوم انا متعوده روحي نامي
منه بتصميم:لاء هساعدك*وفعلا لمت الأطباق وباقي الحاجة وراحت لحوض تاني وابتدت تغسلهم
مي وهي بتغسل:منه انتي شوفتي مهند بيه
منه باهتمام:اه ده لطيف اووي غير حاتم باشا صعب جدا ف التعامل
مي بتحذير:طب خدي بالك ده لعبي اووي
منه بفهم:منا حسيت كده وانتي عرفتي منين
مي بضحك:مروة حكتلي عليه ف مرة دايقها وغلس عليها راحت اشتكت لحاتم باشا راح حاتم باشا اول ما عرف وداه السودان اخد شهر هناك وجه مفحوم هههههههه
منه بضحك:يلهوي ده حتي أخوة شديد معاه
مي بلؤم:اول ما جه دخل المطبخ كان حابب نتعرف ورتله الدبله وقلتله اني متجوزه عشان يحل عن دماغي
منه بدهشة:انتي متجوزة مقولتليش يعني
مي بضحك:ده فيلم انا لا متجوزة ولا مخطوبه بس عشان مش عاوزة وجع دماغ انا جاية اكل عيش مش اتسرمح *بعد ساعة كانو شطبو المطبخ بس مشطبوش حكاوي الساعة بقت ٩ونص مي روحت ومنه خدت عشا وراحت بيه لاوضتها ودخلت وردت الباب لقت نورة بتذاكر وغادة نايمه حطت الاكل علي
الطربيزة وراحت صحت نورة واتعشو سوا دخلت اخدت دوش ولبست بجامتها ال علي شكل ارنوب وعملت ضفيرتين وقعدت جنب نورة
منه:انتي قابلتي مهند بيه
نورة بغيظ:اه يختي قابلته وكان يوم اسود
منه بخوف:نورة ابوس ايدك احنا جايين ناكل عيش بعدين الشغلانه دي لو لفيت الدنيا مش هلاقي زيها وبالمرتب ده ف فكري شوية قبل أي تصرف تعمليه
نورة بتفهم:حاضر ي منه*قامت منه ولبست برنوص البيجامه عشان متاخدش هوا وشالت صينيه العشا وطلعت توديها
المطبخ كان حاتم نازل ف الوقت ده وشاف قفاها من بعيد بس معرفش مين دي خده الفضول وراح المطبخ وهي مدياله ضهرها بتغسل الأطباق
حاتم ببرود:مين انتي
منه بفزع وهي بتبص:بسم الله الرحمن الرحيم انا منه ي حاتم باشا *بصلها وهو مكشر ايه طفلة الابتدائي ال قدامه دي وخصوصا من غير جزمتها قصيرة اوي
منه بتشاور:حاتم باشا محتاج حاجة
حاتم ببرود:طلاما خرجتي برة اوضتك تلبسي لبس الشغل فاهمة
منه بحزن:تحت امرك ي باشا *وسابها وطلع كان نفسها تحدف عليه سكينه بس كملت غسيل الأطباق وراحت لاوضتها ونامت عدا الليل هوا صحيت منه علي صوت منبه الساعة ٦ قامت وخدت دوش ولبست بدلة الشغل الجديدة ال بعتتهم شادية
مع خدامة لاوضتها امبارح وسرحت شعرها وعملته كحكة ونزلت قصص بسيطة ولبست الايشارب الصغير وشرابها وجزمتها وخرجت براحة وردت الباب وراحت المطبخ لقت سعاد بتفطر لوحدها
سعاد بفرحة:صباح الخير ي جميل كنت لسه هصحيكي
منه بفرحة:صباح الخير ي سعاد هانم انا من عادتي بصحي بدري عشان اخواتي وكده
سعاد بحنية:تعالي افطري معايا بدل ما بفطر لوحدي
منه:حاضر بس عشان مزعلكيش*وقعدو مع بعض بيدردشو ف فرنسا الساعة كانت تسعة هناك رحمة عند الدكتورة وتعبانه وبتعيط
الدكتورة: استمعي لي يجب أن تكوني قوية اذهبي لمركز الشرطة وقدمي بلاغ بذالك وساعطيكي تقرير إثبات ما حصل لكي
رحمة بخوف:ارجوكي لا تخبري الشرطة لا اريد ان ينتشر الخبر ارجوكي
الدكتورة بحزن:حسنا كما تريدين لكن ما تفعلينه خطأ كبير*قامت رحمة بعياط وخرجت وراحت للمطار وحجزت اول طيارة للبنان رنت بموبايلها
شيماء بنعاس:اهلين رحمة لساتها الساعة سته عندنا كام مرة بنبهك بهاا اللشي
رحمة بعياط:شيماء انا ف مصيبة نص ساعة وهركب الطيارة استنيني ف المطار
شيماء بفزع:شنو بيك حبيبتيي شو ال صار طمنيني
رحمة بشهيق:مش هينفع ف التليفون لما نتقابل سلام*وقفلت الفون وفضلت تعيط بحرقة ف القلعة بمصر
الساعة وصلت ٨الصبح الخدم كلهم كانو موجودين خدت منه الفطار لاخواتها البنات دخلت الاوضة وردت الباب
منه:نورة غادة قومو كفايا نوم *حطت الصنية علي الطربيزه وفتحت الشباك وولعت الانوار
غادة بكسل:سبيني انا شوية ي منه
منه بغيظ:لاء قومو افطروا قبل ما اتلهي وانساكم *قامت نورة بفزع
نورة:احنا نسينا مشمش ي منه
منه بخضة:يلهووي زمانه مات من الجوع طب افطروا الأول ونشوف هنعمل ايه*فعلا ابتدو يفطرو وبعد نص ساعه شالت منه الصنية وطلعت للمطبخ شافتها سعاد
سعاد:منه الباشا وصل من دقيقتين اطلعي
منه:حاضر*ركنت الصنية علي المطبخ وطلعت لاوضته خبطت وسمحلها تدخل ودخلت كان مديها ضهره
حاتم: اعمليلي فنجان قهوة
منه بعفوية:فطرت*لف وبصلها حست بغلطها قرب منها بعصبية
حاتم بزعيق:انتي مال اهلك كنتي من بقية ناسي عشان تسألي غوري نفذي ال بقلك عليه حالا
منه بعياط:ح حااضر ااا انا اسسفة*وطلعت تجري لتحت تعيط شافتها سعاد داخلة المطبخ تعيط وتتنفض راحت عندها وحضنتها بحنية
سعاد بحزن:عملتي ايه *دارت وشها ف حضنها وفضلت تعيط مي شافتها صعبت عليها بعد خمس دقايق هديت وخدت القهوة وطلعت خبطت وسمحلها تدخل فتحت الباب ودخلت
لقته ف البلكونه بس الازاز ف كل حته كسر الكبيات وازايز الشرب تفادت هي الازاز وراحت للبلكونه كان مديها ضهره حطت القهوة وبصت ف الارض وهو مش باصصلها
منه بحمقة:محتاج حاجة تاني ي باشا
حاتم ببرود:غوري نضفي المكان
منه بدموع: حاضر*وسابته وطلعت عشان تنضف قفل حاتم ازاز البلكونه وطلع تليفونه ورن علي شهاب
شهاب:ألوو ي حاتم
حاتم بزعيق:شوفلي خدامه تاني غير المصيبه دي
شهاب باستغراب:ليه حصل ايه اهدي
حاتم بعصبية:انا حاسس اني بتعامل مع حد ف الروضة ياراجل ارحمني انا ناقص دي تبصلها تخاف تزعلها كل ما ازعق فيها تعيط اييه القرف ده
شهاب بجمود:هي قصرت ف حاجة
حاتم ببرود:لا
شهاب:بص ي صحبي صعب تلاقي حد زيها دلوقتي انا دورت وراها نضيف مفيش اي حاجة تقلقنا منيها وزي ما انت شايف هبلة وطفلة يعني مش هتعرف تلف وتدور من أقل شخطة وهتخرلك كل حاجة
حاتم بجمود: تمم*وقفل موبايله وبص عليها من ورا الازاز لقاها كنست الازاز علي بعضه وبتلمه ف السله واديها بتنزف ودموعها نازلة وبتشهق فتح باب البلكونه بغيظ:انا نفسي افهم حاجة انتي ربنا اداكي الجمال وخد منك العقل انتي غبية بتلميه بايدك
منه بعياط:مهووو كتير والجار والجاروف صغير علي ده كله
حاتم بجعير:اعاااا ياربي انا راضي بأي بلوة غير دي كتير مش هستحمل
منه بعياط وهي بتقف: ممكن بقا ترحمني وتبطل تزعق فيا انا انسانه وبحس وبغلط وبنسي
حاتم بعصبية:وانا اشتريتك بفلوسي اشتريت مشاعرك وتفكيرك وغبائك وكل نفس بتتنفسيه هنا انا مشتريه مبتشتغليش ببلاش شوفي شغلك*قالها ببرود وخد جاكت بدلته وطلع.... ف بيروت
شيماء بعياط: مكنتش اتوقع ان كيفين يعمل كده طب ليه عشان رفضتيه معقوله
رحمه بشهيق:لا لاء مش عشان رفضته ع عشان عرف ان انا معايا فلوس وعاوزة أوسع معرضي بعتلي صور قبل ما اركب
الطيارة وهددني بيها من هنا عرفت انه هو ورا الحكاية ده طالب مني ١٠مليون جنيه انا لو بعت المعرض والفلوس ال معايا يدوبك ٨ مليون بالعافية
شيماء:اسمعي رحمه حبيبتي لازم تخبري خوكي مشان يتصرف
رحمه بهلع:لاااااا ابيه لو عرف هيقتلني حتي لو بريئة مش هقوله مش لازم يعرف *قالتها وهي بتتنفض حضنتها شيماء وفضلو يعيطو نرجع للقلعة استنت نورة لحد الساعة ٩ منه مجاتش قالت مفيش فايده لبست هدومها وسرحت شعرها
غادة:رايحة فين ي نوره
نورة:هجيب مشمش وهاجي علي طول
غادة تمم وانا هقول لمنه لو سألت*فتحت البوك بتاع منه لقت ٢٠ جنيه خدتها وهي معاها ١٠ جنيه وطلعت خرجت من باب الخدم وفضلت تمشي حوالي ١٠ دقايق بعدين حست بعربية ماشية وراها بصت لقته مهند نفخت بديق
نورة:يارب اعفينا ممن ابتليتنا بيه
مهند وهو بيصفر:محتاج توصيله ي جميل
نورة بغيظ:لاء شكرا
مهند بعند:اي خدمة اركبي *ووقف جنبها بصتله بعصبيه وكملت
مهند بلؤم:يؤسفني اقلك انك مش هتلاقي اي عربيات هنا غير بتعوت الأعضاء وانتي لوحدك
نورة بخوف: حل عن دماغي مش نقصاك
مهند بلا مبالاه:ماشي براحتك لا إله إلا الله *وسابها ومشي شوية بص ف المرايا لقاها بتشاورله بخوف رجع تاني وفتح ازاز عربيته ونزل نضارته وبصلها من فوقيها
مهند:نعم اي خدمه
نورة بتوتر: ممكن توصلني لحد محطت الاتوبيس
مهند بيفكر:امممم مش مشكله اركبي*فتحت الباب ورة مرضيش يفتح راحت للباب ال من الناحية التانية وفتحته لقته بردو مقفول وطت راسها وبصت لمهند بغيظ من شباك العربيه لقته باصص الناحية التانية وبيصفر فتحت الباب ال من قدام ودخلت ورزعته وربعت اديها
مهند بتمثيل:عربيتي المسكينه حرام عليكي ي مفتريه*وبعدين مشي بيها