وقعت في جحيم قلبه ♥️
بقلم ايمان هشام
الفصل:الثاني
سعاد بحزم:تعالي ورايا
منه:حاضر*خدتها لاوضة حاتم فوق دخلت الاوضة اتصدمت كل حاجة بالاسود كبيرة خالص فيها بار صغير حاطت فيه مشاريب كتير خمنت انه وسكي
سعاد:ركزي معايا بما انك هتبقي شغالة ل حاتم باشا ف ده معناه انك هتباتي ف القلعة ليكي أوضة لوحدك مع باقي الخدم واكلك وشربك علينا
منه:بس انا معايا اختين أصغر مني مقدرش اسيبهم لوحدهم
سعاد بحزن:تمم تقدري تجيبيهم يقعدو معاكي الاوضة هتشيلكم بس ميهوبوش ناحية مكان الباشا لا الصالون ولا الرسبشن ولا جنينة القلعة ولايدخلو ويطلعو من المكان ال
بتدخلي منه ميدخلوش اوض البشاوات نهائي الغلطه هنا بفورة حاتم باشا مبيرحمش خلينا ف الشغل دلوقتي بما ان حاتم باشا مش موجود الكبيات دي يوميا تتلمع والمكان بتاعها بردو والازايز نروح للدولاب هتفتحيه يوميا يتروق مش عاوزة
الاقي فوطه مش في مكانها الهدوم ال بيغيرها الباشا بيحطها ف الصندوق ده تشرفي عليه ٣ مرات ف اليوم لو لقيتي منديل واحد فيه تغسليه وتكويه وتحطيه مكانه فرش السرير يوميا
يتغير الستاير بتاعت الاوضة والسجاد مرتين ف الأسبوع تتشال ويتفرش غيرها عفش الاوضة يتلمع اول بأول نروح للبلكونه*مشيت سعاد وورلها منه
منه بصدمه:حتي البلكونه سوده
سعاد:متتكلميش ف ال ملكيش فيه لو سألك حاتم باشا علي اي حاجة تردي بأدب واحترام علي قد السؤال غير كده متفتحيش بوقك
منه بحزن:حاضر
سعاد:الصبار ده تشربيه كل اسبوع مرة البلكونه تنضف يوميا والاوضة كلها كل يومين تتمسح والحمام كل يوم وتعطري المكان علي طول حفظتي
منه بفهم:حفظت
سعاد:تعالي اديكي هدوم الشغل *مشت سعاد قدامها وهي جريت وراها تحصلها نزلو تحت وراحت اوضه كبير ف القلعة
من برة بعد ما طلعو من المطبخ فتحت سعاد الاوضة وولعت النور ودخلو أوضة واسعه كلها دواليب وسجاد الظاهر فيها فرش القلعة ولبس الخدامين الجداد وقفت سعاد جنب الدولاب وبصت ل منه فتحت الدولاب وشدت ٤ اطقم شبه بعض وادتهوملها
سعاد:خدي تروحي تظبطيهم عليكي عند الخياطة جوه عشان واسعين كل يوم طقم جديد مش عاوزه ريحتك تبقي وحشة فاهمة
منه بغيظ:حاضر*بعدين طلعو وراحت وراها دخلو تاني القلعة من المطبخ وغاده باصة عليهم طالعين داخلين راحت للخايطة واخد أوضة من اوض الخدم خبطو ودخلو بصت منه لقتها واحده ست كبيرة ف السن شوية
سعاد: شادية منه جديده هنا عوزاكي تظبطي الهدوم دي كويس عليها
شادية بسرور:حاضر من عيوني ادخلي ي منه ورا الستارة والبسيهم وتعالي *سمعت منه الكلام ودخلت وردت الستارة وغيرت الهدوم عبارة عن فستان اسود لحد الركبه والكم بتاعه
لحد الكوع بتاع اديها ديق من فوق لحد الوسط وبعدين واسع لتحت وليه كسر لونه كله اسود وشريط ابيض علي اللياقه ونهاية الكم ونهاية الفستان تحت ومريله علي الوسط بيضه بس طبعا كان واسع عليها طلعت منه بكسوف
منه:هو انا هلبسه كده
الخياطة بضحك:منتي بشعرك اهو نص الكم يعني مزعلك
منه باحراج:لا مش قصدي بس يعني تحت وكده
الخياطة بضحك:لاء طبعا ليه شراب طويل لفوق رجلك مش هتبان هدهولك بعد ما اخلص تعالي بقا عشان نظبطه هو بس
هنرجع الكتف ونديق من الكم شوية ومن فوق شويتين ونقصر سنه لانها فوق الركبه مش تحت الركبه وبس كده تمم خلصت عدي عليا عشر دقايق وخدي اول واحده وساعة واخلص الباقي
منه بفرحة:تمم
سعاد: يلا ي منه
منه:حاضر*خدتها سعاد وراحو المطبخ
سعاد:انا مسؤلة عن أكل الباشا بس انتي ال اول ما يجي تطلعي وراه بخمس دقايق وتخبطي قبل ما تدخلي سمحلك تخشي تفتحي الباب براحة وتقوليله الاكل جاهز ي باشا لو
هياكل تنزلي تاخدي الاكل و تدخليه رفض تطلعي وتردي الباب اهم حاجة الادب هقول تاني اول ما يجي ويطلع لفوق تطلعي وراه بعد خمس دقايق وتخبطي ولو سمحلك تدخلي ويطلب منك ال محتاجه لو مسمحش تنزلي يبقا مش عاوز حاجة
منه بفهم:حاضر
سعاد:الاكل يتحط علي صنيه وتطلعي فوق قبل ما تدخلي الاوضه فيه طربيزه صغيرة بعجل ترصي عليها الاكل قبل ما تدخلي متخشيش بالصنيه
منه:حاضر
سعاد: تعالي هوريكي اوضتك *مشت وراها منه للمكان ال كان فيه أوضة الخياطه مشيو شويه ووقفت جنب باب بني فتحته
ودخلت دخلت وراها منه الاوضة واسعة أوسع من اوضتها هي وأخواتها البنات وفيها دولاب وطربيزة وكوميدينو وسرير حلو يشيل اتنين وحمام صغير بصتلها سعاد
سعاد:بما ان اخواتك هيقعدو معاكي هجيب سرير ذيادة بس متنسيش ال قولت عليه ميهوبوش ف مكان الباشا
منه:حاضر
سعاد: يلا هاتي هدومك من عند شادية وخدي دوش والبسيها هتبتدي شغل من انهاردة
منه:حاضر* طلعت سعاد وراها منه خبطت منه علي الباب ودخلت بصتلها شادية
شادية:خلصتها خدي اهي وخدي دول ٦ شربات و افتحي الضرفة بتاعت الدولاب ده هتلاقي جزم شوفي الجزمة ال تيجي علي مقاسك وخدي اتنين *استغربت منه حتي الجزمه
فتحت منه الدولاب لقته كله جزم سوده ال هيا وشها بيضاوي وبكعب بسيط وزي الصندل كده فضلت تجرب لحد ما لقت مقاس ٣٨جه علي قدها خدت اتنين وقفلت الدولاب بصتلها شادية
شادية:خدي الايشارب ده البسية بتاع الطقم مع كل طقم واحد
منه باستغراب:بس ده صغير اووي
شادية بضحك:هو منظر مش اكتر يلا روحي قبل ما سعاد هانم تطب علينا وابقي عدي عليا بعد ما تلبسي الهدوم عاوزه اشوفها مظبوطه ولا لاء
منه:حاضر*خرجت منه من الاوضة وراحت لاوضتها دخلت وقفلت الباب وراحت للحمام خدت دوش ولبست الهدوم فعلا
مظبوطه بالملي عليها لبست الشراب والايشارب بعد ما سرحت شعرها ولفته كحكة ولبست الجزمه وبصت ف مراية الدولاب الطقم تحفه عليها فضلت تلف بيه زي العيله الصغيرة وبعدين طلعت ورته لشادية
شادية:ماشاءالله قمر ربنا يحفظك يلا روحي شوفي سعاد هانم *طلعت من عندها وردت الباب ومشيت للمطبخ اول ما دخلت وشافتها غاده قامت من مكانها بفرح وراحت وقفت جنبها
غادة:الطقم ده جميل انا عاوزة زيه
منه بغيظ:مش وقت غيرة تعالي عشان هوريكي اوضتنا
غادة باستغراب:هو احنا لينا أوضة يعني هنسيب البيت
منه بتنهيده:اه وأعتقد أن ده الأحسن نبعد عن عين عمنا فترة من الوقت وكمان نتقي شره *خدتها منه الاوضة عجبت غاده خالص
غادة:الاوضة جميله واسعة
منه:ولسة فيه سرير تاني هيجي
غادة بفرحة:احنا نعيش هنا علي طول بقا
منه بحزن:مش هينفع
غاده باستغراب:ليه
منه :معرفش بس مش هينفع وخلاص
منه:متطلعيش من اوضتك هاجي اطل عليكي علي طول بس متخرجيش
غادة:طيب خلاص مش طالعة اووف *خرجت منه وردت الباب وراحت للمطبخ
سعاد:الباشا خمس دقايق وهيوصل جاهزه
منه:تمم جاهزه*مستنيه علي جمر خايفه مرعوبه لتغلط سمعت صوت خطوات ف الصالون وبعدين علي السلالم جات سعاد وبصتلها
سعاد :الباشا وصل متنسيش حاجة خبطي ولو اذنلك تتدخلي علي طول لو مردش متخشيش
منه بخوف:حاضر تمم
سعاد:اطلعي يلا *طلعت منه من المطبخ وراحت لفوق جري وقفت قدام الباب خدت نفس كبير وزفرته براحه وخبطت ٣ مرات بهدوء
حاتم بزمجرة:ادخل *فتحت الباب بايدين مرتعشة ودخلت كان مديها ضهره بيغير القميص رماه ف الصندوق وطلع تيشرت اسود لبسه كل ده وهي باصة ف الارض باحراج بص عليها ووقف للحظة
حاتم بذهول:انتي مين
منه بتهته:ااا انا منه الله
حاتم باستغراب:عندك كام سنة
منه:١٨ سنه
حاتم بلا مبالاه:حضريلي الاكل وبعد كده لما تدخلي تسأليني علي طول احضرلك الاكل وانا هجاوبك ب اه أو لا سامعه مش عاوز توهان اتفضلي *كان صارم جدا طلعت وردت الباب ونزلت تجري لتحت وهي بتكلم نفسها
منه:انا بس وقفت عند الباب ونسيت كل حاجة دخلت المطبخ شافتها سعاد وسألت
سعاد:هاا قالك ايه
منه:هياكل
سعاد:يلا يبنات جهزو الاكل*كان فيه ٣ بنات بيجهزو الاكل وسعاد بتباشر معاهم ومنه مرعوبه خايفة لتغلط تاني خمس دقايق الاكل كان علي الصنيه خدتها منه وطلعت لفوق كانت
هتفتح الباب بس افتكرت الطربيزه بصت جنبها لقتها ورصت عليها الاكل وخبطت ودخلت شافها حاتم ال كان نايم علي السرير وهي داخله قام ووقف وبصلها
حاتم بعصبية:قولت مليون مرة مبحبش المتوهين انا سمحتلك تدخلي ردي* وشها حمر وابتدت تعيط وتتنفض وهي باصة ف الارض ومشبكه اديها ف بعد وبتدعك فيهم
منه بعياط:لاء مسمحتليش انا اسفة مش هكررها تاني
حاتم بعصبية:غوري من وشي دلوقتي وردي الباب وراكي اديني بفكرك *مشت منه ونده عليها تاني ورجعت
حاتم بهدوء: لما اخلص كلامي معاكي تقولي تحت امرك ي باشا سامعه انا متأكد ان سعاد بتزن علي ودانك من الصبح بكل التعليمات بس الظاهر انك مبتفهميش لكن احفظي يلا غوري
منه بدموع وشهيق: حا حاضر تحت ااا امرك ي باشا*وسابته وطلعت وردت الباب نزلت علي السلالم تعيط وراحت لاوضتها تجري فتحت الباب واترمت عليه السرير تعيط قربت عليها غاده بخوف
غاده:ايه حصل ي منه مين زعلك مالك
منه بعياط:مفيش الشغل صعب شوية
غادة بحزن: لو صعب كده نسيبه ونشوف غيره ارض الله واسعة
منه :لاء انا هتعود مش مشكله*وقامت دخلت الحمام غسلت وشها وطلعت بره اوضتها وراحت المطبخ شافتها سعاد ف قربت منها
سعاد:انتي كنتي بتعيطي يبقا نسيتي حاجة والباشا قام فيكي ايه حصل
منه وهي بتتماسك؛ابدا بس انا محتارة عاوزة اجيب حاجتي وحاجت اخواتي واختي بنفسها بس مش عارفه هتسمحي ولا لاء
سعاد بحنية:ي عمري بسيطه انا هبعت عمك عبدو يروح ويجيب ف العربية ال انتي عوزاه اديه بس العنوان
منه بفرح:حاضر حالا*وفعلا كتبت العنوان وقالتله بعد ساعة يروح عشان تكون اختها خلصت امتحان وبعد نص ساعه كلمت نورة وقالتها علي وضعهم الجديد راح عم عبدو جاب
نورة وهدوم البنات وكتبهم وحجات بسيطة وسعاد خلت الخدم ينقلو سرير من الاوضه ال جنبهم ف اوضتها وصلت نورة ورتبو هدومهم وحاجتهم ف الدولاب
منه:قفلتي الباب كويس ي نورة
نورة:اه طبعا ده حتي عم عبدو اتأكد بنفسه بس طيبين اووي الناس ال هنا صح
منه بسرحان:اه طبعا دول محدش ف طيبتهم