رواية لسنا مجانين
بقلم ملك احمد
البارت الاول
فى احدى غرف من غرف المصحات النفسية نجد قتاة تصرخ وتقول افتحوا الباب يحيى عايش يحيى مامتش اةةةةةة.............ليأتى لها دكتور حازم الدكتور المتابع حالة فريدة
دكتور حازم .. فريدة أهدى ارجوكى
فريدة..... دكتور انا مش مجنونة يحيى عايش يحيى مامتش انت سامعنى ثم صرخت بأعلى صوتها يحىىىىىىىىىى تعالى خدنى من هنااااااااااااااا
دكتور حازم.... فوقى يا فريدة يحيى مات بحدثت عاربية
فريدة..... يحيى مامتش انت سامعنى يحيى عااااايش كانت تصرح بكل قوتها وتكسر كل شئ
أشار الدكتور الى الممرضة أن تعطيها حقنة مهدأة فهى كل صباح تستيقظ بهذا الشكل ... يا ترى ماذا يحدث بالمساء لتجعلها تستيقظ في الصباح هكذا
_________________________
ونجد فى غرفة أخرى من غرفت المصحة النفسية نجد قتاة تمسك إحدى الكابشير وتكتب على الحائط أشياء غير مفهومة ثم نظرت إلى الصورة الذى دائما فى يديها وانهمرت فى بكاء مرير ليأتى إليها دكتور معتز متابع حالت سارة
دكتور معتز....... أهدى يا أنسة سارة شوية علشان خاطرى
سارة وهى منهارة من البكاء عايزنى أهدى يادكتور معتز انا شوفت امى وهى بتقتل ابويا وبعديها قتلت نفسها انت عااااااااااااااااااااااارف بعنى اية فى يوم وليله حياتى اتدمرت
قتلتة قتلت أغلى حاجه عندي قتلت ابويا طول عمرها بتهملنى وانا عمرى فى يوم ماشتكيت تقتلاة ليةةةةةةةةة ليةةةةةةةةة يا دكتور ولكنها لم تكمل كلامها حيث فقدت وعيها
------------------------------------------------
ونجد فى غرفة أخرى من غرفت المصحة النفسية شب يسير فى الغرفة ويدمر كل شئ بها ويصرخ ويقول كااااااميليا هقتلك هقتلك يا كاماليا خرجونى من هناااااااا خرجونى انا مش مجنون خرجونى
لتأتى الية دكتور يمنى ............
دكتوره يمنى ممكن تهدى شوية وبعدين دى مصحة نفسية مش مصحة مجانين وبعدين هى اصلا ماتت امبارح
انفجر بها ادهم يعنى اية ماتت لأ مستحيل تمووووت اناااااا الى هموووتة بأيدي انااااااااااااااااااااااااا أنت سمعاااااااااااانى خرجونى من هناااا .
دكتوردكتور يمنى وهى تحاول أن تهدأ هذا الثور وتحاول أن تتمثل القوة والشجاعة ولكنها فى داخلة تموت من الخوف
يمنى/ لو سمحت يا أدهم انا مقدرة حالتك ( فهى تعلم حكايتة وتعلم أن حبيبتة كاميليا خانتة مع صديقة المقرب جدا فهو احساس سئ جدا ان ترى حبببتك مع صديقك المقرب فى غرفة واحدة وعندما قال لهم انة اكتشف الحقيقة .... لم يبالو لة واعترف بحبهم أمام ادهم
قاطعها ادهم لأ متعرفيش حاجة يا دكتوره يمنى متعرفيش حاجة انااااااااااااااااااااااااا عايزة اعرف انااا هنأ بعمل أية تم قالة بنبرة كلها قاسية هعذبك يا كامليا حتى لو كنتى ميتة وهقتلك يا احمد (صديقة الخاءن ) كان يكسر كل شئ مثل المجنون
ونجد فى غرفة أخرى قتاة ترتدى عباءة واسعة وتفرد شعرها المتدلى على ظهرها وتمسك إحدى المذكرات وتكتب (إشتقت اليك لماذا لا تأتى وتأخذنى إلى مكان لا يعرفة أحد سوى انا وانت )
(طاااااااااال وطااااااااااال انتظارى بك ولكن سأظل انتظرك حتى اخر انفاسي)
ليأتى إليها دكتور سيف وجدها تضم ركبتيها إليها وفى يديها النوتة ولم تنطق بأى كلمة
نظر اليها دكتور سيف نظرة حزن فهى تخبى فى نفسها حزن كبير ولكن ما هو ولماذا لا تبوح بية وتصرخ كما يفعل باقى المرضة
دكتور سيف .... لسة مش عايزة تكلمى يا شهد لحد امتى هتفضلى كدة طب حتى اصرخى عيطى أعملى اى حاجة بس متسكوتيش كدا
حاولت شهد اخيرا التكلم ... لو انت فعلا عايز تساعدنى خرجى من هنا علشان ادور عالية
دكتور سيف بفضول لو قولتلى الحكاية اية وانا اقتنعت بيها اوعدك هخرجك
حكت لة شهد أنها تحب واحد اسمة مروان ولكنها لم تراه فى حياتها الطبيعية كانت دائما تشاهدة فى منامها وفى بعض أحيان كانت تراة الساعه الثانية عشر ولكنها فقط هى الذى تراة ولكنة فى المدة الأخيرة اختفى ولم تراة.
كان ينظر إليها دكتور سيف وهو غير مصدق ما تقولة يوجد فى هذة القصة سر كبير يجب أن يعرفة يجب أن يعالجها أو يصل معها الى خيط الحقيقة ......... انا قررت اساعدك بس عايز منك اول ما تشوفى تقوليلى وى كمااااااان ..
يا ترى ما هى خطت دكتور سيف و ما هو السر وكيف ل
لأنسانة تحب احد غير موجود بالحياة وكيف تراة أيعقل انة موجود بالحياة ولكن لماذا لا يشعر احد بوجودة غيرها هى ..... فيوجد فى هذة القصة سر غامض يجب أن يعرفة
بقلم/ملك