رواية شيطعونه (انثي بقلب شيطان ) الفصل الحادي عشر


 

شيطعونه (انثي بقلب شيطان

الفصل الحادي عشر 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. 


اللهم صل وسلم وبارك على نبينا محمد. 


          🍁🍁🍁🍁🍁🍁

وجد دماء سوداء ملطغه الكرسي بكثره نظر الي مصدر الدم وجدها تحت المكتب نزل علي ركبتيه ليرى  ما تحت المكتب ليري طفل رضيع لونه اسود منتزع عنه قلبه وينزف بشدة.

رجع الي الخلف فوجد يد توضع علي كتفه وهمس في اذنه يقول :ابعد عنههههها.


ابتعد زين عن المكتب بسرعة وذهب ليخرج من المكتب وهو يقنع نفسه ان هذة تخيلات ولا وجود لها ولكن عندما حاول فتح الباب وجده مغلق .





وقف وظل يتلو ما تيسر من القران وجدة صوت صرخة  قوية تدوي في المكتب وكل شئ حوله اصبح يتحرك بشكل غريب واللوحات ظلت تقع علي الأرض ورأي ظلال كثيرة تدور حوله اعلي زين صوته وظل يقول اية الكرسي فجأة فتح الباب ورجع المكتب الي ما كان عليه.

جلس زين علي الأرض يتنفس بعمق ويتشنج فاخرج بسرعة بخاخ ليوقف نوبة الربو التي اصابته.


             🍁🍁🍁🍁🍁🍁

دخل الي المنزل مسرعا وهو يبحث عنها ظل يدخل كل الغرف ليبحث عنها حتي وجدها بالمطبخ مع البنات تساعدهم.






تقدم منها وقال :ريم عايز اتحدد معاك دلواج.

ريم بهدوء :انا مش فاضية.

أمير :دجيجة واحد مش هيوحصول حاچة يعني.

ريم :لاء قولت مش فاضية.

امسك امير رسغها وسحبها خلفه قائلا :جولت دجيجة واحدة.

ظلت ريم تضربة من الخلف بقبضتها وهي تقول :سيب ايدي مش عايزة اتكلم معاك سيبني.

سحبها أمير الي الحديقة الخلفية للقصر ونظر اليها وقال :ليه مجولتليش انك ملكيش اي علاقة بالحيوان ده.

لقد كانت كلماته ككبريت قذفه علي بنزين قلبها فاشعله غضبا.

ردت عليه بغضب عارم :انت مالك ملكش دعوة بيا ابعد عني.





كادت ان تذهب ولكن يده اوقفتها وقال وقد برزت عروقه من الغضب وظل يقترب منها قائلا :جولتلك كام مرة حسك ميعلاش وأدبي لسانك لحسن أادبه انا مفهوم.

كانت ترجع الي الخلف تلقائيا بسبب تقدمه حتي ارتطمت بالحايط خلفها فردت عليه :ابعد عني انا عايزة امشي.

أمير :لاع مش هتمشي من اهنه لحدات ما تچاوبي علي.

نظرت اليه ريم بتحدي وقالت :ولو مجوبتش.

امير :يبجى مش هتتحركي من اهنه.




حاولت ريم ان تذهب ولكن أمير حاصرها بيديه فاصبحت اسيرة بينه وبين الحائط خلفها.

ريم وهي تحاول ان تدفعه بيديها :سيبني امشي ابعد عني عيب اوي اللي انت بتعمله .

امير :ردي عليا .

نظرت اليه ريم بتوتر فعينيه لا تبشر بالخير وقالت :لانك متستهلش كلامي انت المفروض تثق فيا وتنكر اي اتهام ليا بس لاء انت صدقت اختك علي طول وجاي دلواقتي تسألني ابعد عني احنا كل اللي بنا خلاص انساه من ساعت ما صدقت الكلام ده وانا حبي ليك مات.





ثم تركته وذهبت تحت صدمته من كلامها فهي كيف هاكذا بكل بساطه تنهي حبهما تنهي علاقتهما كيف .

ذهب باتجاه الباب وخرج  بغضب شديد.

وهي ركضت كالمسكينة الي غرفتها والدموع تهبط كالشلال من مقلتيها .


       🍁🍁🍁🍁🍁🍁

مر اليوم سريعا وجاء الليل ولينا الآن تستعد لكتب كتابها بفستان قصير ابيض اللون وذا حمالات رفيعة وترتدي كعب عالي ورفعت شعرها لأعلي مع القليل من الميك اب لتظهر بمظهر ساحر.

مسحت زهرة دمعها هربت من عينيها وهي تنظر لابتها الوحيدة تتزوج.

قالت ببسمة حزينة :كنت عايزة اعملك فرح قد الدنيا.

لينا :ماما متعيطيش ارجوك.





زهرة :تعالي يا حبيبتي فحضني كبرتي وبقيتي عروسة.

ركضت لينا الي حضن والدتها تحت نظرات البنات المبتسمة.

سمعوا صوت يخبرهم بقدوم المأذون وعندها ذهبت لينا الي الباب لتخرج ولكن البنات ووالدتها اوقفوها قائلين :استني.

لينا بتعجب :في ايه.

زهرة :حبيبتي مينفعش تنزلي كده.

لينا :نعم ليه .

فيروز :ياحبيبتي علشان الفستان قصير خالص خدي البسي الجلباب الابيض ده.

لينا بقرف :لاء طبعا انا مش هلبس ده.

هاجر :زين مش هيسمحلك تنزلي كده.

لينا :ا





قاطعها طرق علي الباب فذهبت شهد تفتح الباب بعد ان تأكد البنات من حجابهن ماعدا لينا.

شهد :الف مبروك يا عريس.

زين :الله يبارك فيكي.

شهد :اتفضل خش.

دخل زين الغرفة ونظر اليها وجد جمالا لم يعهدها به فكانت خلابة وساحرة انيقة وناعمة.

نظر اليها بره ثم قال :البسي الجلباب ويلا.

لينا :لاء مش هلبس البتاع ده.

زين بغضب :يعني ايه هتنزلي كده.

لينا :اه ماله كده.

استشاط غضبا فماذا تراه ليسمح لها بان تنزل بهذا الفستان الاقرب الي القميص زين بغضب :لينا هعد لغاية تلاتة لو ملبستيش الزفت ده هلبسهوك انا يلا.





انحرجت من كلامه ولكنها عنيدة نظرت اليه بتحدي وقالت :مش هتعرف تعمل حاجة قدام ماتوقفت حين نظرت حولها وجدت نفسها معه في الغرفة بمفردهما.

زين برفع حاجب وتحدي :عيدي كده اللي كنتي بتقوليه  .

لينا بغيظ :حاضر اطلع بره.

بالفعل خرج وبعد دقائق كانت خارجة بهذا اللبس اللذي غطا جسدها كاملا.




نزلت معه وبعد ربع ساعة اتم المأذون جملته الاخيرة مسحوبة بمباركات من العائلة.

طارق لزين :خد مراتك يا ولدي وروحو اوضتك وانا هاخد الواكل ده للمسچد عشان نشهرو.

وقبل ان يتحرك دخل أمير بغضب عارم وهو حامل معه شوال.

نظروا جميعا اليه بتعجب فألقى بالشوال ارضا فخرج منه شاب وجهه ملئ بالكدمات.





انصدمت شهد من المنظر وظلت تبكي بصمت.

أمير بغضب :انطج ياواكل ناسك كنت ماشي مع مين.

لم يتحدث فاخرج سلاحه وصوبه اتجاهه قائلا :يبجي تترحم علي روحك.

ولكن صرخة اوقفته عن اطلاق النار ولم تكن سوي صرخة شهد التي قالت :لاع يا خوي متجتلوش.

نظر أمير اليها ثم الي ابيه قائلا :مش جولتلك بتك ماشية مع حيوان مصدجتنيش وقولت لاع انا بتي محترمة جولتلك انا شوفتها كدبتني وكدبت عيني.





صوب سلاحه نحو شهد وقال وعينيه تخرج نار دليل علي غضبه وقال :اترحمي علي روحك.

انطلقت فاطمة صوبه وقالت :لاع احب علي يدك لاع يا ولدي دي خيتك متجتلهاش اضربها عذبها بس متجتلهاش.

نظر الي امه ثم الي ابيه اللذي انصدم من ابنته فهو لم يتوقع ان تفعل هذا فحين جاء اليه أمير يخبره بأنه رأي شاب يقترب من أخته ويتحدث معها وحين واجهها وضربها قالت ان ريم




 هي من تعرف بهذا الشاب وليس هي ولكنه يشك بكلامها وانها هي من تتحدث معه وليست ريم لم يستمع طارق الي ابنه ونهره واخبره بان لا يشك في اخته ولا يدع قلبه يحركه.

اقترب منها وظل يضربها علي وجهها وجميع جسدها وهي لا تقاوم ولا تتحدث فقد تسمح لدموعها بالنزول.

نظر أمير الي والده وقال :لازم نخلصو من العار ده 

طارق :كيف يعني.





فاطمة مسرعة :نچوزها بس نجتلها لاع يا ولدي.

طارق :من اللي هيجبل يتچوز بالفاچرة دي 

صرخ أمير بصوت عالي قائلا :يا صخر.

جاء شاب ذو بنية قوية يرتدي عباءته وسلاحه علي ظهره وقال :توجمر يا بيه.

أمير :هتكتب علي شهد خيتي دلواج.

صخر :


                     الفصل الثانى عشر من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×