رواية مطاردي المجنون
الفصل الخامس والسادس
بقلم منه محمود
*********************************
اسيل نزلت الجنينة وكان لبسها كلو اسود وفي قناع بس مكنتش حطاة نزلت وشافت لون احمر على قلب أسر بصت الناحية التانية شافت واحد و اقف في عمارة مش بعيدة عن القصر ومصوب السلاح على أسر اسيل بسرعة لبست القناع وجريت على أسر ووقفت قدامو والكل استغرب وضربت طلقة خلت كل الحرس حواليها والكل في صدمة
اسيل بسرعة:ابعدو يا اغبية هيهرب هيهرب وسبتهم وجريت ناحيت برااا والحرس وراها فضلت تجري لحد ما وصلت العمارة وطلعت ولقتو واقع على الأرض ورجلو بتنذف اسيل ضربتو في مكان ميقدرش يقوم من الوجع عقبال ما تيجي هي واخدتو ورجعت القصر تاني
****************************
في القصر البنات كانو خايفين جدا على أسر وفضلو يعيطو لحد ما جت اسيل وطلبت من الحرس كرسي وحبل ويطلبو الدكتور وربطتو وجابت مياة ودلقتها علية وقعدت ادامو ببرود شديد
اسيل ببرود:قولي بقا كنت عايز تموتو لي بس الراجل سكت ومردش اسيل ضربت طلقة في كتفو
اسيل ببرود:تؤتؤ انا مش بحب حد يتجاهلني حالا تقولي كنت عايز تموتو لي
الراجل بخوف:هقولك في واحد باعتني بس انا والله عمري ما شفتو التعامل ما بينا كان على التليفون وقالي اقتلو علشان هو مسئول عن حماية بنت وهو مش عارف يوصلها بسببو والله دة كل الي اعرفو اسيل بصتلو وأمرت الحرس ياخدوة ويعلجوة ويسبوة وسبتهم وجريت طبعا كل الي كان موجود جرى وراها بس محدش عرف يلحقها ملكية وساندي وملك كانو راجعين لوحدهم ولمحو اسيل ب تجري بس هما مكانوش يعرفو انها أسيل بسبب القناع مشيو وراها براحة لحد ما اسيل وصلت اوضتها ودخلت هما مستنوش ودخلو وراها
وشافو اسيل بتقلع القناع قفلو الباب وجريو عليها حضنوها وفضلو يعيطو
اسيل بضحك:انا عايزة اعرف يتعيطو على اي
البنات بعياط:شكرا يا اسيل انك انقذتي أسر
اسيل بتحذير:انا مش عايزة اي حد يعرف انو انا اتفقنا
ملكية برفض:عندي شرط واحد لو عملتية مش هنقول
اسيل بملل:اممم قولي
ملكية:عايزين نتعلم ازاي نمسك السلاح زيك
اسيل ببرود:بس انا بعرف فنون فتالية وأسلحة بس تمام هعلمكو السلاح
البنات بإعتراض:لا كلو
اسيل بملل:طيب ماشي وبتحزير بس مش عايزة اي حد يعرف اي حاجة اتفقنا
البنات:اتفقنا ونزلو البنات واسيل غيرت هدومها ونزلت
***********************************
عند الشباب
كانو كلهم في اوضت المكتب
عمر بحيرة:مين الي جت دي وازاي دخلت اصلا القصر
أحمد بحيرة:اةة فعلا ازاي دخلت لا وخرجت كمان وازاي عرفت انو في واحد ناوي يقتل أسر
جاسر:معاكو حق فعلا مش يمكن تكون زينا يعني من العمليات الخاصة علشان هي بصراحة بتعرف تستخدم السلاح تستخدمو اي بس دي بتعرف تقنص احسن من القناص نفسو
أدم بحيرة:بس الي عايز اعرفو ازاي الراجل دة عرف انو احنا مسؤولين عن حماية بنت والأغرب انها بنت عمنا
أسر بصلهم وافتكر إلى حصل من يوم في العمليات الخاصة
فلاش باك
طلبو من أسر وجاسر وأحمد وعمر وادم انهم يحضرو فورا ولما دخلو على رئيسهم قدمو التحية وقعدو
ابراهيم:بصو يا ولاد في مهمة انتو الخمسة متكفلين بيها وهي خاصة شوية
أسر ببرود:من غير مقدمات يا فندم اتفضل قول
ابراهيم:مطلوب منكم حماية اسيل يوسف العمري بنت عمكو
أسر بإستغراب:لي يا فندم دي حتى مش من مصر وأول مرة تيجي مصر
ابراهيم:البرنامج إلى بيجلنا علية معلومات من سنين بعت رسالة مكتوب فيها انو لزم نأمنها اكيد ليها علاقة بي صاحب البرنامج أو جاية تعمل شغل لية مثلا انا معرفش اي حاجة بس كل الي اعرفو انو لازم تتأمن كويس اوي
الكل:تمام يا فندم ومشيو
باك
احمد:اي يا أسر رحت فين
أسر بغموض:هاا ابدا يا احمد يلة نروح ناكل ومش عايز حد يفتح الموضوع دة تاني
جاسر بإعتراض:بس يا أسر
أسر ببرود:انا قلت الموضوع انتهى وسبهم وخرج وقعدو يتغدو واليوم مر عادي جداا
****************************
ومر اسبوع كامل
كانت اسيل بدرب البنات من غير ما حد يعرف
أسر والباقي معرفوش اية سبب تأمنهم ل اسيل لسة
اسيل ساعات بتختفي وتظهر فجأة ومحدش عرف بتروح فين
******************************
عند أوليفر
بقى عامل زي المجنون بيدور في كل مكان على اسيل حتى انو دخل الإسلام علشانها دخل علية واحد من الحرس
الحارس بنهجان:سيدي سيدي لقد وجتوها
أوليفر بسعادة:أين أين هي
الحارس بخوف:في مصر يا سيدي في قصر عائلتها
أوليفر بأمر:جهزو لي طائرتي سوف نتجة إلى مصر وفي الليل اتجة أوليفر إلى مصر
********************************
في صباح يوم جديد
استيقظت اسيل وفعلت روتينها واقتحم الغرفة الثلاث بنات وقعدو على السرير
ملكية:بوصي بقا يا اسيل احنا مش هنمشي من هنا غير لما نعرف انتي بتختفي مرة واحدة وبتظهري بتروحي فين
ساندي:اة يا اسيل عايزين نعرف حالا اسيل بصتلهم وقررت تقولهم علشان لزم يعرفو قعدت جنبهم
اسيل بهدوء:انا عايزاكو تسمعوني كويس اليوم الي عمامي ماتو فية بابا قعد اسبوع هنا في الأسبوع دة جاب ناس وصمم لكل اوضة باب سري علشان الظروف بعد كدة بصو وقامت راحت ناحيت اوضة اللبس والباقي وراها ودخلت جوا وضغطت على حاجة فتحت الحيطة
اسيل بهدوء:كل واحدة فيكو ليها باب زي كدة في أماكن مختلفة وكان مخصص الاوض دي ليكو انتو وبس وقالي كل دة قبل ما يموت وانا هقولكو كل واحد عندها فين بظبط تعالو ورايا ودخلو كلهم والباب اتقفل تا ني وفضلو ماشين لحد ما وصلو ل اوضة واسيل حطت ايدها وعنيها قدام جهاز جنب الباب والباب اتفتح وكلهم دخلو
اسيل ببرود:الاوضة دي متصممة ليا انا مفيش اي حد عندو زيها وضغطت على زر فتح الحيطة وظهر أسلحة كتيرة جدا وضغطت زر تاني ظهر هدوم شبة بتاعت اسيل بظبط وجنب كل هدوم القناع بس الأقنعة كانت مختلفة
اسيل ببرود:دي هدوم شبة بتاعتي بظبط ل اي ظرف حصل اي حاجة ممكن توصلو الاوضة دي من اوضتكو كمان وانا هعمل لكل واحدة بصمتها علشان تعرف تدخل
اسيل ببرود:كارون اتكفلي بموضوع البصمات دي
كارون الحاسوب:أمرك اسيل
اسيل ببرود:دي كارون الحاسوب وبغموض في حاجة لسة انتو متعرفوهاش بس هتعرفوها في وقتها وعملو بصامتهم وطلعو من الاوضة
*************************
عند أوليفر
وصل مصر وركب العربية ووراة الحرس واتجة على قصرو إلى جنب قصر العمري بظبط وووووو
***************************
البارت السادس💜
******************
**************************
أوليفر وصل مصر إلى جنب قصر العمري بظبط وطبعا دخل القصر بحذ ر علشان اسيل لو عرفت هتهرب وطبعا محدش اصلا من عيلة العمري عارف انو القصر دة بتاع أوليفر دخل وغير هدومة واتغدي ونام وهو بيخطط ازاي يخلي اسيل تحبو
*******************
عند البنات طلعو من الاوضة السرية بتاعت اسيل وقعدو مع بعض
اسيل بهدوء:بصو بقا شايفين الخاتم دة الخاتم دة انا الي طلبت يتعمل بعد ما عرفت انو كل واحدة فينا ليها باب سري في الاوضة وعملت ليكو كمان وقامت جابت ٣ خواتم زي بتاع اسيل بظبط من اللون الاسود وشكلو مميز جدا
اسيل بهدوء:الخاتم دة انا حاطة فية جهاز استشعار لو دخلتي الاوضة أو أي مكان فية اجهزت تنصت أو مراقبة الخاتم بينور نور خفيف وبيهتزر هزة خفيفة وكان الخاتم دة انا وصلتو بباب كل واحدة فينا يعني ممكن تفتحي الباب من الخاتم دة الخاتم دة ميتقلعش من ايديكو ابدا قوليلي يا ملكية انتو حاطين كاميرات مراقبة في القصر
ملكية بإستغراب:لا بس لي اسيل بصتلهم مش هينفع كدة لزم احكي كل حاجه علشان في وقت الجد يعرفو يتصرفو
اسيل بهدوء:بوصو انا واثقة فيكو وهحكيلكو كل حاجه وبدئت اسيل تحكي عن حبها للهكر وازاي اكتشفت شبكة المافيا وهكرتها وأنها عملت البرنامج دة وللأسف هي البنت الي كانو عايزني يموتو أسر علشانها
ملكية بهدوء:عارفة يا اسيل لو قلتي الكلام دة الأول مكنتش هثق فيكي وهتهمك انك السبب في أن أسر ممكن كان يموت بس بعد ما عرفت كل حاجه وقبلتي تدربينا انا متأكدة انو بنات عيلة العمري ايد واحدة وانا واثقة فيكي
ساندي وملك:واحنا كمان ومعاكي في اي حاجة
اسيل بحب:والله انتو فعلا اخواتي إلى اتحرمت منهم عايزة بقا اسئلكم على حاجة ولزم تجاوبو بصراحة
البنات:تمام
اسيل لملك:ملك انا لاحظت انك بتركبي الحاجات بسرعة جدا يعني المسدس وكذالك من الأسلحة
ملك بخجل:بصراحة لما الشباب بيرجعو من الشغل كنت بمسك المسدسات بتاعتهم وبعملها من وانا صغيرة لحد ما بقيت محترفة في التركيب وكمان بعرف اعمل الأسلحة
اسيل بصتلها بهدوء: دي حاجة حلوة جداا علفكرة استمري على كدة وبصت على ساندي وانتي يا ساندي مش عايزة تقولي حاجة
ساندي بهدوء:انا بعرف اشيل ا لبصمات واخفي اي دليل والموضوع دة من وانا صغيرة كل اما اجي اخبي حاجة كنت بعمل كل لحد ما بقيت بعرف اعمل كدة ومسبش ورايا ول دليل زي البصمات والشعر وكذالك وبعرف في الكيمياء والحاجات دي لقن انا طالعة من الكلية دي وبفهم في المواد المتفجرة اسيل بصتلها بهدوء ووجهت نظرها ل ملكية اما انتي بقا هدربك على الهكر هتبقي مكاني وهخليكي احسن مني انتو الثلاثة مش بتخبو حاجة على بعض بس خبيتو الحاجات دي انا عايزاكو تطورو منها علشان هنحتجها كل واحدة بعد كدة هتدخل من الباب السري بتعها علشان محدش يشك في اوضة انا صممتها مليانة أجهزة لزوم التدريب وهي كبيرة وفي جزء خاص للأسلحة وجزئ تاني كبير معمل متكامل هتلاقي فية كل حاجه انتي محتجاها معادنا ا لساعة ٦ الصبح في قاعة التدريب كل يوم كل بينا ننزل بقا علشان اتأخرنا ونزلو تحت
(ملكية متخرجة من كلية فنون جميلة بتحب الرسم جدا بس اسيل مكلمتش في الموضوع دة لحد ما يجي معادو)
(ساندي متخرجة من كلية علوم بتعرف كل حاجه عن المتفجرات والمواد الكيميائية)
(ملك دي بقا متخرجة من كلية آثار والموهبة دي اكتسبتها من الوقت)
وابتدأ حجيم بنات عائلة العمري يا سادة
*****'*****************
في الأسفل كانو بيفطرو
ملكية بهدوء:عمي عامر احنا هننزل النهاردة نعمل شوبنج وهتاخد اسيل معانا
عامر بإبتسامة:ماشي يا حبايبي بس خدو حراسة معاكو
اسيل ببرود:انا مش بمشي بحراسة وانت عارف احنا هنروح لوحدنا
عامر بصلها بهدوء:ماشي يا اسيل
أحمد بحدة:هو اي الي ماشي لا طبعا ايذا كنت انت مش فارق معاك البنات انا فارق معايا انتو هتخدو الحراسة انتي مش عايزة متروحيش اسيل بصتلو ببرود وبصت ل عامر
عامر بحدة:أحمد اي قلت الادب دي من امتي وانت بتعالي صوتك عليا كدة او بتشك في قراراتي هما هيروحو لوحدهم وانتهى الموضوع
أحمد بحدة:بس يا عمي
أسر بغموض:سبهم يا احمد هما هيروحو لوحدهم سبهم
أحمد بإعتراض:بس يا أسر
أسر ببرود:خلاص يا احمد الموضوع خلص وكملو اكل والشباب راحو شغلهم والبنات طلعت تلبس وخلصو ونزلو وراحو المول
*************
في المول
البنات وصلو وأول محل دخلوة محل الكاميرات واسيل اختارت كاميرات معينة واجهزت تنصت حديثة وكمان احهزت تتبع صغيرة جدااا وكاميرات صغيرة جداا وكل حاجة هما محتاجاها وبعدين دخلو محل تاني ملكية جابت كل حاجه محتاجاها للرسم وخرجو ودخلو محل تاني وجابو كل المواد الي ممكن تستخدمها ساندي وخرجو من المول كلو وبعد شوية وصلو الفيلا وطبعا مكنش فية اي حد فيها وملكية أدت كل الخدم اجازة وابتدو الشغل وركبو الكاميرات في كل مكان في القصر وبعدين دخلو من الباب السري كلهم وراحو على الاوضة واسيل حطت بصمت ايدها ودخلو وقعدت على الطربيزة وكلهم حواليها وكارون معاهم
اسيل بهدوء:كدة احنا ركبنا كاميرات في جميع أنحاء القصر ملك عليكي تدربي على تصنيع الأسلحة وانتي يا ساندي هتعملي مادة تضيئ في الضلمة وهنحطها في المناكير علشان لو حصل اي حاجة والنور اطفي كل واحدة هتعرف مكان التانية من لوم المناكير وانتي يا ملكية انتي محترفة في الرسم فا هعلمك كل حاجه عن الهاكر علشان تبقى مكاني الخواتم إلى في ايديكو متتقلعش وتقولو انو واحنا في المول النهاردة اشترنها كل يوم الساعة ٦ تبقو هنا محدش يعرف ابدا مكان الاوضة دي ابدا غير العيلة ودة كمان في حالة الخطر يعني مهما حصل محدش يعرف المكان دة وتخالو بالكو وانتو داخلين الباب مفهوم
البنات:مفهوم
اسيل بهدوء:يلة علشان نطلع زمان الباقي جايين وطلعو وبعد شوية الشباب وصلو واليوم مر عادي جدا
****************
في صباح اليوم التالي البنات صحيت في الوقت المحدد وراحو يدربو وووووووو
************