رواية "الراقصة"
(الحلقة العاشرة )
كريم راح ودخل انهار ومنال وكانو مترددين وخايفين
نورا راحت لعندهم:متخافوش انا معاكم
محمود:احنا هناخد اقوالكم ع انكم شهود ع خطف نورا وتشهدو ضد سعد سويلم وابن اخوه ابراهيم
نورا:ايه ده كله براحة عليهم شوية دول هيشهدو مش متهمين
محمود:طيب اسف هتشهدو ضدهم ولالا
انهار:ايوة نشهد
منال:هي جايلنا فاقدة الوعي وايديها مربوطة
وبدأو يقولو كل الي شافوه وخلصو
محمود:تمام تعالو وقعو هنا..وانتي كمان يا نورا(مبتسملها)
نورا:طيب اوكي..اوقع فين(كانت موطية ع الورقة وهو قرب منها اوي)
محمود:هنا
كريم شد نورا من ايدها وباعدها عن محمود بعصبية
كريم بعصبية:محمود انا مش مالي عينك ولا ايه
محمود:هي قريبتك يا كريم ولا ايه
كريم بنفاذ صبر:مراتي
محمود:اسف يا مدام مكنتش اعرف اتفضلي وقعي.وهاتي البنات توقع
ووقعو وخرجو برة القسم
رائد:خلصتو المحضر
مرام:اتحبسو
كريم:ايوة للسؤالين
مرام:اوكي يلا بينا اكيد نونو والبنات تعبانين وانت كمان تعبت معانا يا سيادة الرائد
رائد:وانا الرجل الحديدي يعني ولا شفاف ومش باين
كلهم:هههههههه
مرام:ههههه لا والله مش قصدي بس مخدتش بالي
رائد:-_-خدي اختك وامشي يا نورا
نورا:ههههههه
رائد:ايه رأيكم نقدم الخطوبة نخليها الاسبوع الجاي
نورا:بس كدة مش هنعرف نجهز حاجة
رائد:انتو بس هاتو الفساتين وعلينا احنا كل حاجة
مرام:الفساتين لوحدها مشكلة
كريم:يعني انتي مشكلتك في المعاد ولا في الخطوبة نفسها
مرام:لالالا في المعاد
نورا:يبقا هلاص هنتصرف..يلا بس نمشي عاوزة انام
انهار:فعلا يلا بقا
رائد؛يلا بينا
ركبو العربيات ووصلو البنات لبيت نورا
كريم:لو احتاجتو اي حاجة ابقو اتصلي يا نورا
نورا:لا مستغنيين عن خدماتك
مرام:احم(زقتها في ايدها)ميرسي يا كريم هنتصل لو احتاجنا اي حاجة
كريم:طيب باي
رائد:سلااام
البنات:مع السلامة
دخل البيت
نورا:واخيرا بيتي...ادخلو يا بنات
مرام:ادخلو ادخلو ايه رأيكم في البيت
منال:جميل اوي ماشاء الله
انهار:احنا هنقعد معاكم هنا
نورا:طبعا امال هتقعدو فين يعني..يلا اطلعو غيرو وخدو هدوم من عند مرام او من عندي عشان تنامو وتصحو عشان هننزل نجيب الفساتين ولبس
مرام:بجد
كلهم:ههههههه
نورا:ايوة يلا اطلعو
مرام:من بعدك يا مدام سراج الدين
نورا:مراااام
مرام:بس بقا بلا مرام بلا بتاع اقولها اتخوزي كريم(بتقلد نورا)اخرسي ده اخر واحد ممكن افكر فيه
انهار،منال:هههههه
نورا:تصدقو انا غلطانة اني واقفة معاكم انا طالعة
مرام:استني عشان تحكيلنا
وراحو جريو وراها
نسيبهم ونروح عند كريم ورائد
عند كريم في الاوضة بيتكلم في الموبايل
كريم:لا هنتقابل..خلاص تمام يا قلبي..خلاص متزعليش بقا..هاجي متخافيش
دخل رائد
رائد:بتكلم مين
كريم:طيب سلام دلوقتي..باي
رائد:مين ديه مراتك
كريم:ياريت بس لا مش هي
رائد:انا هموت واعرف انت ازاي بتضحك ع البنات كدة..وبعدين تعالى هنا اتجوزت امتى ولا ازاي وفين وليه مقولتلناش
كريم:انا نفسي مكنتش اعرف اني هتجوز
رائد:تؤتؤ سحراك للدرجة ديه..الحب خلو اوي يا كوكو(كان بيحضنه)
كريم:كوكو..اوعى ياض اوعى..روح احضن خطيبتك
رائد:ياريت بس ديه تدبحني هي واختها..الا صح كان كتب كتاب بس ولا اتجوزت اتجوزت
كريم:انت مالك انت هو جوازك ولا جوازي
رائد:قول بس
كريم:ايه ثقالة الدم ديه ملكش دعوة بيا انا ومراتي
رائد:سبحان مغير الاحوال ماانت مكنتش بتطيقها في الاول اشمعنا دلوقتي
كريم:خليك في شئونك الخاصة
رائد:بتحرجني يعني..بس عادي انت تعرف عني اني بتحرج
كريم:لا العفو
رائد:طب بزمتك محبتهاش
كريم؛الا من اول مرة شوفت فيها عيونها
رائد:ايوة بقا يا عبدالحليم
كريم اخد باله انه اتكلم بصوت عالي:احم..ده انا كنت بهزر انت تعرف عن اخوك انه يحب
رائد:بصراحة لا..بس واضح ان مرات اخويا غيرتك
كريم:اطلع برة انا غلطان اني بتكلم معاك
رائد:هههه طيب مقولتليش مين الي كنت بتتكلم معاها
كريم:واحدة من الي اعرفهم زعلانة علشان مبقتش بكلمها ولااخرج معاها
رائد:بركااتك يا مرات اخويا انا مقدرش ع كدة..كريم مبقاش يخرج مع بنات ديه عملت معجزة(سابه وخرج)
كريم ابتسم:وعملت اكتر من كدة..انا اول مرة واحدة تثبت في عقلي وفي...قلبي
عدت الايام ومفيهاش اي احداث غير ان البنات اشترو الفساتين ورائد وكريم بيخهزو للخطوبة لانه فاضل يوم
عند نورا
نورا:ها يابنات خلصنا كل حاجة كدة مش فاضل حاجة
مرام بتوتر:لا فاضل..انا خايفة من الكوافير
منال:هههه اهدي وهتطلعي اخسن عروسة انا واثقة
مرام؛والفساتين البس اني واحد
نورا:الطويل الدهبي الي فيه فتحة لغاية فوق ده حلو
انهار:مع انه فاضح بس فعلا حلو
مرام:اوكي ربنا يستر
وعدى اليوم عادي وجه اليوم الموعود يوم الخطوبة
كانو البنات في الكوافير وخلصو واخر واحدة مرام
نورا:قمر يا قلبي ربنا يحفظك
اية؛خلاص العاطفيات ديه انا قلبي رهيف
روان:ودمعتي قريبة
كلهم:هههههههه
ليلى:عقبالنا يابنات
البنات:اميين
منال:مش انتي مخطوبة
ليلى؛ايوة عقبال الفرح يعني
البنات:هههههه
نورا بتخبطها ع راسها بالخفيف:مستعجلة ع ايه
انهار:نورا انتي بجد قمر اوي النهاردة
نورا ببتسامة:ميرسي يا قلبي
نورا كانت لابسة فستان ابيض فوق الركبة ضيق وفيه حزام دهبي من النص وكت فيه كريستال ذهبي وعاملة شعرها كيرلي خفيف وجيباه ع جنب واحد وكان في تاج ع شعرها فيه كرستالات ذهبي باردو بس التاج كان سيلفر وجزمة بيضاء وكعبها عالي ولونه دهبي
مرام:كانت لابسة فستان طويل دهبي مفتوح من عند الرجل من ناحية واحدة لغاية فوق الركبة بشبر وشعرها كان مفرود ليس وع شعرها تاج ذهبي وجزمة دهبي بكعب رفيع
منال:كانت لابسة تايير عبارة عن جيبة ضيقة فوق الركبة وعليه بادي من فوق كت وكان لونه بينك ورفعت شعرها كحكة وكانت كبيرة لان شعرها كان طويل
انهار لبست نفس الطقم بتاع منال هي واية وليلى وروان(اشبينات العروسة)
ودخلت شيماء الكوافير
شيماء:احنا جينا ايه ده
نورا،مرام:ايه!
شيماء:مزز..اخويا لما يشوفك هيتهبل
مرام خدودها احمرت من الخجل
البنات:ههههههه
شيماء:وانتي يا نونتي قمر هتتحسدي النهاردة من الخلاوة ديه
نورا ابتسمت:انتي وعيونك الي حلوين
ليلى:طب يلا عشان مستنين برة
قامو البنات وخرجو برة الكوافير وكان رائد وكريم وخالد بس الي برة والباقي في الحفلة
خرجت مرام مع نورا وبعدين مسكها خالد ووصلها لغاية رائد وسلم عليهم وركبو العربيات
رائد،مرام
نورا،البنات
خالد،منال،اية
كريم(منزلش من العربية)
ووصلو الحفلة
والكل نزل ودخلو مرام ورائد ووراهم الباقي
كانت نورا اخر واحدة ومشي وراها كريم
كريم:طالعة قمر يا نونو النهاردة
نورا ابتسمت متعرفش ليه فرحت لما قال كدة:ميرسي
وسابته ودخلت بسرعة وسلمت ع الوزير وهدى وعرفتهم ع بنات عمها
عند مرام ورائد كانو بيلبسو الخواتم
رائد مسك ايد مرام بعد ما اخد الخاتم من نورا ولبسها الخاتم وهو مبتسم وفرحان
رائد:يلا لبسيني انتي كمان بقا
مرام مرتبكة ومكسوفة
نورا:ههههه خدي الخاتم لبسيه لرائد
مرام اخدت الخاتم وكانت مرتبكة ومش عارفة تدخله ودخلته في الاخر واتصورو البنات ونورا ومريم وخالد معاهم ونزلو عشان يرقصو سلو
وكانت مرام باصة في الارض ورائد بيضحك ع كسوفها
رائد:وربنا قمر..انتي تقولي للقمر قوم وانا اقعد مكانك
مرام:احم خلاص(كانت باصة في الارض)
رائد:تؤتؤ ااه قلبي
مرام بصتله بخضة:مالك
رائد:تعرفي ان عيونك حلوة اوي
مرام:تصدق انك رخم
في مكان تاني بعيد عن الناس شوية
بنت:كريم انت ليه بتتهرب مني
كريم:انتي عارفة يا سارة اني مبتهربش واني صريح ومبخافش من حد انا مش عاوز اكمل معاكي..سلام
سارة:طب استنى بس
كريم:نعم
سارة:كدة هتسيبني من غير ذكرى
كريم:يعني ايه
سارة:بوسة يا كوكي
كريم:ق
سارة بدلع:بس واحدة
استوب هنا ثواني
قبليها بخمس دقايق عند نورا
منال:رايحة فين
نورا:هظبط الفستان وشعري وجاية
منال:اوكي متتأخريش
نورا:اوكي
ومشيت نورا وهي ماشية سمعت صوت اتنين بيتكلمو(معلومة الخطوبة في الفيللا بتاعة الوزير)وفضول منها وقفت وسمعت
نكمل المشهد الي فات
سارة بدلع حطت ايديها ع صدره وقربت منه اوي وباسته وهو مش ممانع
ساعتها نورا اتضايقت اوي لما شافتهم ومعرفتش ليه اتضايقت قالت لنفسها يمكن اتضايقت ع كريم مستحيل ده انسان حقير
ومشيت بس صوت كعب الجزمة عمل صوت وهما سمعوه بصو وراهم شافو نورا
كريم بصدمة:نورا
نورا بصتله بستهزاء واستحقار ومشيت
مشي كريم وراها:نورا
نورا لفتله بعصبية:انت مش مضطر توضح اي حاجة
كريم:بس انتي فهمتي غلط
نورا بصتله بستحقار:هههه..طلقني يا سيادة الرائد
كريم بصدمة:ايه!!
يا ترا كريم هيطلقها ولا لا؟؟
ومرام ورائد هتكتمل خطوبتهم ع خير؟؟
ونورا اتضايقت ليه من كريم وطلبت الطلاق؟؟
ويا ترا الباقي هيعرف انهم متجوزين
ده كله هنعرفه الحلقة الجاية بعد توقعاتكم طبعا