رواية تضحية حب الفصل الثالث والرابع 3بقلم اسلام محمد


 ((رواية تضحية حب ))

بقلم اسلام محمد 

الفصل الثالث 

بعد ما روحت وقولت لي امي ولي اخواتي واتكلمت انا وسلمي وكانت فرحانة واتفقت الي انا وهي نخرج نمت وصحيت الصبح علي الساعة ١٢كدا في معاد الشغل دخلت خدت دش وطلعت الهدوم ونديت علي نهي ))

احمد : نهي نهي 

نهي : نعم يا احمد 

احمد : صباح الفل يانونو

نهي : اي دا في اي صباح النور ههه

احمد : ممكن تكويلي الهدوم دي 

نهي : امممم قول كدا  انا قلت فل ونونو اكيد فيها وراها حاجة 

احمد : ههههه يلا بقا 

نهي : حاضر بس قولي رايح فين ؟

احمد : عندي خروجة

نهي : يا عيني يا عيني اي دا من غيري 

احمد : لا ما انا خارج مع سلمي 

نهي : ماشي ياعم الله يسهلوا 

احمد : يلا بطلي لماضة هههه

نهي : حاضر 

((راحت نهي كوت الهدوم وجبتها واحمد لبس ورش البرفان وطلع كانت امه قاعدة ))

احمد : صباح الخير ياست الكل 

امي : صباح الخير ياحبيبي 

احمد : انا نازل يا امي عايزة حاجة 

امي : لا ياحبيبي بس قولي رايح فين كدا بي الشياكة دي كلها

احمد : خارج مع سلمي 

امي : الله يسهلوا 

احمد : اي دا هو انتي وبنتك هههه

امي : هههه ربنا يهدي سركم ويرزقكم بي بعض يا ابني 

احمد : يارب يا امي سلام 

((نزل احمد وراح الورشة ولقاء الاسطا قاعد ))

احمد : صباح الخير يسطا صياح الخير يارجالة 

الاسطا والرجالة : صباح النور 

الاسطا : اي يا احمد الشياكة دي 

احمد : معلش يا يسطا انا جي استاذن إن هاخد النهاردة اجازة 

الاسطا : إجازة ليه يا احمد 

الاسطا : اصلا انا رحت امبارح لي ابو سلمي ووافق وقالي لما تثبت نفسك تعالي وانا موافق فا هروح النهاردة احتفل معاها 

الاسطا : طب ياعم ماشي ربنا يتمم علي خير 

احمد : يارب يايسطا 

بعد اذنك بقا ...

الاسطا : اتفضل يا احمد 

((احمد مشي ورن علي سلمي ))

سلمي : الو 

احمد : صباح الخير ياقلبي 

سلمي : صباح الخير ياحبيبي 

احمد : انا روحت الورشة وخدت الإجازة ولبست ونزلت انتي فين 

سلمي : انا اهو يا حبيبي بلبس ونازلة 

احمد : خلاص انا هستناكي في الكافية الي بتقعد فيه 

سلمي : ماشي ياقلبي وانا مش هتاخر عليك

احمد : ماشي يا حبيبتي باي 

سلمي : باي ياحبيبي 

((قفل احمد  مع سلمي وراح عن محل هداية وكان عايز يشتري هدية لي سلمي  لقا قدامه  ساعة حلوة وهو كان عارف ان سلمي بتحب الساعات اشتراها واشتري خاتم فضة وراح لافف الهدية لفة جميلة وراح رايح الكافية قعد وحط الهدية جمبه وجاله الجرسون ))

الجرسون : اهلا يا فندم 

احمد : اهلا 

الجرسون : اجيب لي حضرتك حاجة 

احمد : لا شوية مستني ناس 

الجرسون : تمام يافندم  

(قفضل قاعد شوية بعد كدا لقا سلمي داخلة عليه وكانت لبسة فستان جميل اووي دخلت وقعدت ))

سلمي : اي ياحبيبي عامل اي 

احمد : الحمد لله ياقلبي مبسوط اووي مصدقتش الي هو وافق 

سلمي : ولا انا والله استغربت

احمد : بس قوليلي اي القمر دا 

سلمي : انت الي عنيك حلوة علشان كدا  بتشوفني حلوة علطول

احمد : انا عيني مش بتشوف غيرك انتي 

سلمي : وهي تقدر تشوف غيري كنت شلتهمللك 

احمد : ههههه يابنتي هو انا قولت حاجة 

سلمي : بحسب 

احمد : هههه بقوللك اي غمضي عينك 

سلمي : ليه 

احمد : غمضي بس 

سلمي : حاضر 

غمضة سلمي عنيها واحمد طلع الساعة من الشنطة وفتح العلبة ))

احمد : فتحي 

سلمي : الله يا احمد دي علشاني 

احمد : طبعا ياقلبي 

سلمي : دي جميلة اووي 

احمد : اتفضلي ياقلبي 







((سلمي كانت لبسة ساعة الماظ خلعتها وراحت لبست الساعة بتاعت احمد  فا احمد استغرب اووي ))

سلمي : جميل بجد يا احمد 

احمد : انتي خلعتي الساعة التانية ليه 

سلمي: علشان البس ساعة حبيبي 

احمد : بس التانية الماظ 

سلمي : ساعاتك انت احسن من مليون الماظ كفاية إن هي منك دي عندي بالدنيا 

احمد : ربنا يقدرني واقدر اسعدك يا قلبي

سلمي : انا سعيدة وانا جمبك طب هات بقا الشنطة بتاعت الهدية 

احمد : لا غمضي عينك وهاتي ايدك 

سلمي : تاني 

احمد : ههه اها 

سلمي : حاضر 

احمد :طلع احمد الخاتم ولبسه ليها 

وهي فتحت وكانت مبسوطة اووي 

سلمي : الله 

احمد : عقبال خاتم الخطوبة 

سلمي : يارب  يا قلبي

الجرسون : اجيب لي حضرتكم حاجة 

احمد : انا عايز قهوة مظبوط 

الجرسون : وحضرتك 

سلمي : قهوة مظبوط 

الجرسون : حاضر 

احمد : بس انتي مش بتحبي القهوة 

سلمي : حبتها علشان انت بتحبها

احمد : وانا بحبك

سلمي : وانا بموت فيكي 

((قضينا اليوم مع بعض وكنا مبسوطين وفات كام  يوم وكنا مبسوطين اووي وفي يوم سلمي كلمتني علشان تصحيني لي الشغل ))

سلمي : صباح الخير يا احمد 

احمد  : صباح النور ياحبيبتي

سلمي : صحيت يا احمد 

احمد : لا نايم وبرد عليكي في الحلم 

سلمي : ههههه انا بتكلم بجد فوقت يعني 

احمد : اها

سلمي : ماشي ياحبيبي 

بقوللك اي ؟

احمد : اي ياحبيبتي 

سلمي : النهاردة بعد ما تخلص شغل عايزة اقابللك 

احمد : في حاجة ولا اي ؟

سلمي : في واحدة صحبتي حكتلها علي موضوعنا وكدا وان بابا هيوافق بس بما تبقا وكيل نيابة وهي قالتلي ان هي هتكلم واحد قربها وهو عنده واسطات كتير وهيقدر يساعده وامبارح رنت عليا وقالتلي إن هو هيقبلنا النهاردة اي رايك ؟

احمد : راي في اي موافق طبعا هخلص شغل واجيللك علطول 

سلمي : ماشي ياحبيبي 

يلا بقا علشان تلحق الشغل 

احمد : حاضر ياقلبي باي 

سلمي : باي حبيبي 

((احمد قام خد دش ولبس وطلع وسلم علي امه واخواته وشافهم عايزين حاجة ولا لا ونزل احمد  علي الشغل وبعد ما خلص شغل طلع خد دش ونادي علي  نهي تكوي الطقم ولبس وطلع علي امه وقالها))

احمد : عايزة حاجة يا امي 

امي : لا ياحبيبي رايح علي فين كدا 

احمد : رايح مشوار كدا ادعيلي يتم علي خير 





امي : ربنا يوفقك يا بني ويفتحللك ابواب الخير ويبعد عنك ولاد الحرام 

احمد : يارب ياست الكل 

((نزل وكلم سلمي وقالتله  إن هي مستنياه علي الشارع طلع وقابل سلمي وركب معاها العربية ))

سلمي : عامل اي ياحبيبي 

احمد : الحمد لله ياقلبي انتي عاملة اي 

سلمي : تمام بوجودك 

احمد :تسلمي يا قلبي 

سلمي : صحبتي ابتسام مستنياني هو وقريبها وهو في مقام خطيبها بيحبوا بعض وكدا وهو انسان محترم 

احمد : يارب 

((وصل احمد هو وسلمي ودخل ولقا صاحبت سلمي ابتسام وخطيبها موجدين  )) 

احمد : سلام عليكم 

ابستام وقريبها : عليكم السلام 

ابتسام : دا احمد الي حكتللك عنوا 

ودا رشدي هنتخطب قريب إن شاء الله ))

احمد : ربنا يتمم ليكم علي خير 

رشدي : انا سمعت عنك من ابستام وحكتلي الحكاية وانت باين عليك انسان محترم وابن ناس  الي يشوفك كدا ميقولش انك مش منطقة شعبية خالص 

احمد : هههه ربنا يخليك وانت بردوا باين عليك انسان محترم 

رشدي : حبيبي هو انت جايب تقديرك العام كام؟

احمد : انا جايب ٤سنين امتياز الاول علي الدفعة 

رشدي : اي دا ومشتغلتش معيد ليه

احمد : انا شايف إن وكيل النيابة احسن من ناحية سلطة وفلوس وبردوا ليها مستقبل حلو 

رشدي : خلاص عايز حضرتك تعدي عليا كمان ٤ايام في الشركة دي((واداء لي احمد العنوان وقاله)) إن هتجيلي في العنوان دا وانا هقعدك مع واحد وهو هيعرف ازاي يخليك تتعين....

احمد : انا متشكر ليك جدا 

رشدي : العفو انا حبيت حضرتك والظاهر كدا إن احنا هنكون اصحاب 






احمد : دا شرف ليا 

((قعده يتكلمه ويهزروا ويضحكوا احمد ونهي وابستام ورشدي وبعد كدا قامه ومشيه وتاني يوم احمد صحي وخد الدش وسال إنه وإخوانه عايزين حاجة وراح نازل الشغل وجيه الاسطا  وسلم علي احمد وعلي الرجالة  وفضل  شغال لحد الساعة خمسة لحد ما جت زبونة وكان من الواضح عليها إن هي مش من المنطقة ))

الزبونة : سلام عليكم 

الاسطا : عليكم السلام 

الزبونة : انا في واحدة صحبتي كلمتني عن الورشة وقالت إن شغلكم حلو وانا كنت عايزة اركب لي الشقة بتاعتي ابواب حديد وكنت عايز وقعدت تتكلم مع الاسطا  في شغل كتير اووي واتفقه علي كل حاجة واديته جزاء من الفلوس واتفقه إن الباقي بعد الشغل وبعد ما خلصه الاسطا راح لي احمد وقاله))

الاسطا : بقوللك يا احمد 

احمد : نعم يسطا 

الاسطا : عايزك تروح لي العنوان دا بكرة الساعة ٦تاخد المقاسات علشان مطلوب مطلوب شغل هناك 

احمد : حاضر يسطا 

وفات اليوم وروح احمد ونام وجيه تاني يوم ونزل الشغل وطبعا سلمي  صحته زي كل يوم ونزل احمد  علي الشغل وجت الساعة وهنا الاسطا قال لي احمد  ان هو يروح  علي العنوان راح فعلا احمد  علي العمارة وطلع الشقة كانت في الدور الخامس رن الجرس وفتحت لي احمد  بنت كانت شكلها مش تمام ))

احمد : سلام عليكم 

البنت : مين انت 

احمد : انا جي علشان اخذ المقاسات 

البنت : مقاسات اي 

وفي صوت جي :مين يابت 

البت : دا واحد بيقول عايزة المقاسات يا ابلتي

الست : اوعي يابت 

مين حضرتك 

احمد : انا الي جي تبع ورشة الحدادة وجي علشان اخد المقاسات 

الست : اها اتفضل 

((دخلت جوا لقيت اغاني شغالة وبنات موجودة وعمالة ترقص وكانت في رجالة قاعدة ))

الست : تعالي يا اخويا الاوضة هنا سيبك من الي براء دول دول قوليلي

احمد : اها ماشي 

دخلت احمد الاوضة وفضلت تتكلم معاه شوية وهو مش فاهم حاجة واحمد كل ما يستاهل فين يا هانم المقاسات الي هاخدها تتوه وتقوله انت اسمك اي وتقعد رساله اساله  لحد ما احمد لقا الباب بيترزع ولقا الحكومة دخلت ))

❤️





الكاتب/ اسلام محمد ❤️

((رواية تضحية حب ))

الفصل الرابع 

الست : اها اتفضل 

((احمد دخل جواء لقاء  اغاني شغالة وبنات موجودة وعمالة ترقص وكانت في رجالة قاعدة وهنا الست قالت لي احمد ))

الست : تعالي يا اخويا الاوضة هنا 

((دخل احمد  الاوضة وقعدت الست تتكلم مع احمد  وهو مش فاهم منها حاجة لحد ما لقاء الباب بيترزع ولقاء حكومة دخلت وخدت البنات والرجالة الي موجودة))

الظابط : خد يابني الناس دي 

احمد : في اي انا معملتش حاجة انا الصنايعي جي اخد المقاسات 

الظابط : مقاسات ما احنا هناك بردوا هنخليك تاخد المقاسات خده يابني 

(( احمد نزل وهو عمال يقول انا معلتش حاجة))

((احمد نزل هو والناس الي كانه موجودين في الشقة وركبه  البوكس وراحه علي القسم ودخله لي الظابط وهنا الظابط وجه لي احمد الكلام وقاله ))

الظابط : اسمك ايه

احمد : أسمي أحمد 

((وهنا احمد لقاء قلم نزل عليه  ))

 العسكري: رد علي الباشا عدل 

((وهنا احمد اتنرفز وقال ))

احمد : انا خريج كلية حقوق ومينفعش يتعمل معايا كدا 

الظابط : ايه وكنت رايح هناك كان عندك قضية ولا اي 

احمد : حضرتك انا كنت رايح هناك اخد مقاسات علشان الست دي كان عايزة تركب شبابيك وببان حديد اي الشقة بتاعتها 

الظابط : الكلام دا صح يا ست انتي 






الست : لا مش صح هو كان جي يقضي ليلة

احمد : انتي هتسطعبتي يا ست انتي 

الست : لا مش صح قولت هو انتي مش كنت معايا في الاوضة 

احمد : طب حضرتك تقدر تجيب الاسطا بتاعي وهو هيقول لي حضرتك علي كل حاجة وان الست دي كدابة وهي الي كانت متفقة معانا علي شغل 

الظابط : هنشوف بعدين الكلام دا صح ولا لا خدهم يا شويش برا 

((احمد والناس طلعه برا وفضله قاعدين اكتر من ساعة لحد ما الظابط بعت جاب الاسطا بتاع الورشة  وبعد مرور ساعة دخل الاسطا وهنا احمد قام وقف وقال  ))

احمد : يسطا يسطا 

الاسطا : ايه يا احمد 

احمد : ادخل قولهم علي الحقيقة دول متهمني في قضية دعارة 

الاسطا : حاضر ((الاسطا كان باين عليه قلق وخوف ))

((دخل الاسطا وبعد عشر دقائق لقاء العسكري جيه وقال ))

العسكري : تعالي الظابط عايزك 

احمد : حاضر 

((دخل احمد لي الظابط وكان قاعد الاسطا وهنا الظابط وجه كلامه لي الاسطا بتاع الورشة وقاله ))

الظابط : الاستاذ بيقول إن انت كنت باعته علشان ياخذ مقاسات من الشقة بتاعت الست الكلام  دا صح  

((وهنا الاسطا بص لي احمد وعنيه كانت مليانة حزن وقال لي الظابط ))





الاسطا : لا  محصلش 

احمد : يعني اي محصلش انت ناسي يسطا لما قولتلي روح خد المقاسات ساعة مقولتلي بكرة هتروح الساعة٦

الاسطا : لا حضرتك هو قالي ان هو هيستاذن علشان رايح مشوار وبس معرفش عنه اي حاجة تانية  

احمد : انت بتقول اي اقسم بالله هو الي قالي روح خد المقاسات والله هو الي قالي 

الظابط : بس بس خده يبني 

احمد : والله هو اللي قالي والله هو اللي قالي حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل 

(( العسكري هنا خد احمد  ونزله الحجز واحمد دخل وقعدت وكان عمال يفكر ويقول في باله هو ليه الاسطا بتاعي قال  كدا وايه حصل اكيد في حاجة غلط ازاي دها بيعتبرني زي ابنه ازاي يعمل معايا كدها انا عمري ما أذيته في حاجة واحمد  عمال يفكر جيه شخص وقعد يرخم علي احمد  وفاجأة لقاء الحجز كله بيضرب فيه لحد ما كان هيموت في ايديهم وهو عمال ينزل دم  وعدا تاني يوم وبرده تاني يوم جم ضربوا احمد وعدموه  العافية لحد ما بليل جيه ولقاء الشويش جي  ونادي علي احمد ))

احمد : افندم ياشويش 

 الشويش : الباشا عايزك 

احمد : حاضر جي

((وهنا احمد قام  والشويش خده ودخل علي  الظابط وكان الظابط قاعد والشخص التاني دها اللي كان المفاجاة بالنسبة لي احمد وهنا احمد اول لما دخل قال  ))

احمد : استاذ رشدي ؟

الظابط : اسيبك بقا علي راحتك ياباشا شوية وهجيلكم 

رشدي : متشكرين ياباشا خد راحتك 





((وهنا الظابط خرج واحمد راح لي رشدي وقاله))

احمد : انت عرفت اني هنا ازاي انا مظلوم والله انا كنت رايح اخد مقاسات من شقة ومعرفش ايه اللي حصل فاجاة جت الحكومة وخدوني

رشدي : اقعد بس يا احمد انا عارف كل حاجة 

احمد : ((رد رشدي كان بالنسبة لي احمد صدمه اووي ))

احمد : عارف عارف ازاي ؟!

رشدي : بص يا احمد دلوقتي انت قدامك حاجة من الاتنين يا أما تنسي سلمي 





خالص يا اما تفضل هنا وبرده سلمي هتعرف إن انت هنا ليه ومستقبلك هيضيع واخواتك يا احمد وامك تخيل هيعملوا اي لما يعرفه وطبعا وكيل النيابة مش هيبقا وكيل نيابة دا هيبقا رد سجون وهتبقا ولا حاجة قدامك حل من الاتنين ....

احمد : هو انت اللي عملت كدها ؟!

رشدي : رد عليا الاول وانا هفهمك كل حاجة 

احمد : لا افهم الاول 

رشدي : وانا هفهمك دا كله كان تخطيط  ابو سلمي

احمد : ازاي دا وافق عليا انت كداب 

رشدي : لا انت فاهم غلط ابوها لما لقاك مش هتسكت ودا هيكون في خطر في الشراكة الي بينه وبين ابو العريس اللي متقدم قال يوافق عليك ويسيبك بعد كدها اتفق مع الست دي ان هي تطلب من المعلم بتاعك حاجات وتطلب منه إن هو انتا اللي تروح وساعة ما روحت كان الست مبلغة الحكومة عقبال ما قعدت تتكلم معاك كان الحكومة وصلت  ودا كان كله بي اتفاق مع ابو سلمي 

احمد : يا الله ايه دها كله دا انتوا طلعته عصابة

رشدي : ولو موافقتش هيحصل اكتر من كدها وانت الي هتطلع خسران 

احمد : طب والاسطا بتاعي وافق ازاي إن يشهد ضدي 

رشدي : لا دي سهلة اووي خد كام الف وهددناه لو موفقش هنحبسه هو 

((احمد هنا قعد يعيط وكان مصدوم من الي حصل وهنا رشدي لما لقاء احمد بيعيط طبطب عليه))

رشدي :  بص يا احمد انا احترمتك جدا لما شوفتك لاكن لو انا مكانك هوافق وهطلب إن اتعين في النيابة صدقني متخسرس كل حاجة اطلع منه كسبان بأي حاجة الناس دول مش سهلة 

احمد : طب انا بحبها 

رشدي : كدهاا كدهاا هتخسرها فالأحسن ليك توافق بدل ما تخسر كل حاجة 

احمد : سكت ومتكلمش





رشدي : هسيبك تفكر ولو موافق بكرة هجيللك تقولي 

سلام 

((خرج رشدي والظابط دخل وخلا الشويش ياخد احمد  علي الحجز ))

((وهو هناك في الحجز قعد يفكر ويقول ))

احمد :  هو يا تري في ناس بالغباء دهاا هو الواحد طول ما هو غلبان هيداس عليه طب هتوافق يا احمد ولا لا طب امك واخواتك مين هيصرف عليهم مين هيخلي بالهم منهم دا ملهمش حد غيري دا لو عرفت الي انا فيه مش بعيد يحصلها حاجة 

((واحمد بيفكر راح في النوم  وتاني يوم جيه  ولقاء احمد الشويش داخل عليه وبيقوله الظابط عايزك  وهنا احمد راح مع الشويش ودخل كان الظابط  ورشدي كانوا قاعدين هناك ))

يترا احمد هيوافق ولا هيرفض



                      الفصل الرابع من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×