رواية تضحية حب الفصل الخامس بقلم اسلام محمد


 

((رواية تضحية حب ))

الفصل الخامس 

(( دخل وخلي الشويش ياخدني علي الحجز ))

وانا هناك قعدت افكر هو يا تري في ناس بالغباء دها هو الواحد طول ما هو غلبان هيداس عليه طب هتوافق يا احمد ولا لا طب امك واخواتك مين هيصرف عليهم مين هيخلي باله منهم دها ملهمش حد غيري ونمت وانا بفكر وتاني يوم جيه ولقيت الشويش داخل عليا وداني اوضة الظابط ورشدي كان قاعد هناك ))

(( لما دخلت الظابط قالي ))

الظابط : ادخل يا احمد 

رشدي : بعد اذنك ياباشا كنا عايزين اتنين قهوة 

الظابط : قهوتك ايه

رشدي : مظبوط تقريبا صح يا احمد 

احمد : اها مظبوط 

الظابط : تمام انا هروح المامور وهخلي العسكري يجبلكم القهوة 

رشدي : كتر خيرك ياباشا 

الظابط : انت تؤمر ياباشا 

((خرج الظابط وهنا رشدي قالي ))

رشدي : اقعد يا احمد واقف ليه 

احمد : حاضر 

رشدي : اي فكرت في اللي قولتهولك 

احمد : اها فكرت 

رشدي : طب وردك ايه موافق ؟

احمد : قبل ما تسمع ردي انا عايز افهم حاجة 

رشدي : قول يا احمد انا سامعك 

احمد : هو الباشا بتاعك مبعرفش إن بنته بتحبني 

رشدي : اكيد يعرف دا لو مكنش يعرف إن هي بتحبك مكنش عمل ليك كل دها

احمد : وهبوافق إن بنته تتجوز واحد تاني وهي بتحب غيره 

رشدي : بص يا احمد الناس دي مش بتفكر زي ما انت فاهم كدها الناس دي بصالها فلوس فلوس وبس ومدام بنته مع واحد معاه فلوس وهينقلها كل اللي هي عايزاه هو مش هيبقا عايز حاجة تانية اومال حب هما مبيفكروش بالحب لو بيفكره بالحب مكنش وصله للي انتا شايفه الناس دول ممكن يدوسه علي اي حاجة الا يخسره اللي حاوله فيه سنين وسنين 

احمد : حتي لو هيدوس علي بنته 

رشدي : ما انا قولتللك هو همه إن بنته تكون مع واحد عايز يسعدها وبس وقولتلك إن السعادة عندهم فلوس  وبس اومال القلب دها بيضخ دم وبس 

احمد : طب بص واسمعني وعايزك توصله اللي انا هقولهولك امي واخواتي ليهم رب اسمه الكريم وانا معاش ولا كان اللي يلوي دراعي سلمي انا بحبها وبعشقها وبموت فيها كمان وعمري ما هسمح إن حد تاني يخدها 

رشدي : هههههههههههههههه طب والله ضحكتني ههههههههه

احمد : كويس اني ضحكتك علي حاجة مش بضحك بس انا بكرة هضحكك اكتر لما تشوف سلمي وهي معايا في الكوشة 

رشدي : هههههههههه لا بس مش قادر هههههههه

احمد : ياه كلامي عجبك جداً 

رشدي : هههههه اها اووي 

احمد : طب كويس 

رشدي : يعني افهم من كلامك انك مش موافق 

احمد : انا رافض تمام ومستحيل اوافق حتي لو هتعمل ايه

رشدي : طب بص انا نصحتك واللي انتا عايز تعمله اعمله انتا من مصلحتك انك توافق غير كدها صدقني هتنتهي 

احمد : وانا موافق انتهي بس اكون علي حق 

رشدي : خلاص يا بني مدام دها اخر كلام عندك انت حر 

احمد : تمام ممكن تنادي العسكري بقا يخدني 

رشدي : حاضر 

((ناد علي العسكري والعسكري مسك احمد وماشيين وهنا رشدي قال لأحمد ))

رشدي : طب وامك اللي في المستشفي ديه مش ناوي تطمن عليها 

احمد : امي مالها امي 

رشدي : هههههه مش قولتلك انت غلبان 

احمد : انطق مالها امي 

رشدي : ملهاش في المستشفي اول لما عرفت من الاسطا بتاعك إن انت في السجن والدكتور بيقول حالتها خطر اووي هههههه

احمد : انت اكيد كداب 

رشدي : ماشي انا كداب بس بكرهاا تعرف ان كداب لما تسمع خبر وفاتها 

احمد : طب انا ايه الي يسبتلي

رشدي : سهلة اخليك تكلمها 

احمد : ماشي خليني اكلمها 

وهنا رشدي مسك التلفون وفعل رن علي رقم وقاله ))

رشدي : ايوها يابني اديني الحاجة قولها ابنك عايز يطمن عليكي 

رشدي : امسك كلم 

احمد : الو 

امي : الو يا احمد 

احمد : الو يا امي عامل اي طمنيني عليكي 

امي : سيبك مني انا ايه الي انت عملته دا يا احمد من امتا وانت ليك في السكة ديه يابني وامي بتعيط

احمد : والنبي يا امي ما تعيطي انا والله مظلوم 

امي : اومال ايه يابني اللي الاسطا بتاعك قالي عليه دها 

احمد : والله يا امي كلها لعبة وانا هخرج قريب 

امي : يارب يابني 

احمد : انتي صحتك عاملة ايه طمنيني عليكي 

امي : من ساعت معرفت وانا في المستشفي يابني وربنا يخليه الاسطا بتاعك مسبناش

احمد : فعلا راجل ابن حلال 

امي : اه والله يابني المهم طمني عليك انت صحتك عاملة ايه بتاكل وبتشرب ولا لا 

احمد : انا كويس يا امي وان شاء الله هخرج قريب متشليش انتي هم بس وخلي باللك من نفسك ومن صحتك 

امي : حاضر يا بني 

احمد : إخواتي عاملين ايه 

امي : والله مش بياكله ولا يشربه من ساعة ما عرفه 

احمد : خليهم ياكله يا امي وانا والله خارج قريب 

امي : حاضر يابني 

احمد : سلام يا امي 

امي : سلام يابني 

رشدي : اي اطمنت دلوقتي علي امك 

((احمد هنا قعد يعيط ))

رشدي : يابني والله الناس دي مش بتهزر وفعلا ممكن توديك ورا الشمس وافق واطلع كسبان بدل متخسر كل حاجة 

احمد : حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل كل دها علشان بحب بنت أعلى مني كل دا علشان كان غرضي شريف 

رشدي : معلش يا احمد ها قولت ايه

احمد : بيبص لرشدي والدموع في عينه 

رشدي : قولت ايه اقولهم ايه 

احمد : قولهم موافق 

رشدي : هو دها عين العقل 

احمد : هو خلاص مبقاش فيه عقل 

وهنا دخل الظابط ))

الظابط : اي ياباشا طولت عليك 

رشدي : لا ياباشا جيت في وقتك 

الظابط : يارب يكون احمد سمع الكلام 

رشدي : لا احمد شاطر وعايزين نقطع المحاضر ياباشا 

الظابط : بس كدها من عيوني ياباشا 

رشدي : تسلم 

الظابط : اتفضل انتا واحمد بكرهاا يخرج 

رشدي : لا انا عايز احمد يخرج معايا دلوقتي 

الظابط : واضح ان الباشا بيحبك اووي يا احمد 

احمد : بيبص للظابط وهو عايز يقوله طبعاً 

رشدي : هو احنا عندنا كام احمد دا حبيبي 

الظابط : ههههه 

رشدي : ههههه

الظابط : تعالي أمضي هنا يا احمد 

رشدي : قوم يا احمد أمضي 

احمد : هنا احمد مكنش عارف يفكر ازاي فيه ناس كدها احمد كان بيفكر إن الناس ديه في الافلام والمسلسلات وبس ازاي فيه منهم في الحقيقة ((حاضر ))

أمضي هنا 

الظابط : اها 

((احمد مضي وهو فيه حزن الدنيا كلها ومش عارف يعمل ايه مفيش حاجة يقدر يعملها ))

الظابط : بقوللك ايه يا احمد 

احمد  : نعم 

الظابط : المحضر دها مش هيتقطع دا هيفضل موجود فا لو فكرت تلعب في دماغك هبعت اجيبك في ثانية 

رشدي : لا ياباشا احمد بيسمع الكلام وخلاص هو عرف غلطته صح يا احمد 

احمد : اها صح 

الظابط : جدع يا احمد 

يلا اتفضل 

رشدي : متشكرين اووي ياباشا 

الظابط : احنا في الخدمة 

((خرج احمد ورشدي برها القسم وهنا رشدي ))

رشدي : تعالي يا احمد أوصلك 

احمد : لا شكراً أتفضل انتا

رشدي : تعالي ولا مش عايز تشوف امك 

احمد : هنا سكت 

رشدي : تعالي يلا اركب 

احمد : حاضر 

((ركبت انا و رشدي العربية وطلعنا علي المستشفي وقاله ))

رشدي : يلا انزل امك في المستشفي ديه

احمد : ديه

رشدي : اها علشان تعرف ان احنا مرضناش نوديها أي مستشفي 

احمد : كتر خيرك 

رشدي ::يلا مع السلامة 

احمد : مع السلامة

دخلت المستشفي وسألت علي الاوضة الي فيها امي وطلعت خَبط علي الباب 

وفتحتلي بسملة ))

بسملة : احمد حبيبي وحضنتني جامد 

بسملة : وحشتني اووي يا احمد كدها تسبنا كل دها

احمد  : معلش يا حببتي انا مش هسبكم تاني 

 اوعاا بقا أدخل أسلم علي أمي 

بسملة : نايمة 

احمد : طب أوعي

دخلت ونهي كانت قاعدة وواضح إن هي كانت زعلانة مني 

احمد : ازيك يا نهي 

نهي : مردتش 

احمد : زعل لما شاف نهي مش عايزة ترد عليه وان هي مصدقة اللي حصل 

دخلت وحسست علي دماغ امي وبوست علي ايدها 

امي : احمد ابني 

احمد : عاملة ايه يا امي 

امي : بخير يا بني طول ما انتا معايا. 

احمد : انا طول عمري هفضل معاكي مش هسيبك ابدا 

امي : يارب با ابني احنا ملناش غيرك 

احمد : ولا انا ليا غيركم 

امي : ايه دها ايه الي في وشك دها 

((احمد طبعا كان كل يوم بيضرب في السجن علشان كان متوصي عليه جامد ))

احمد : لا مفيش دها من الضرب بس اللي في القسم 

امي : يا عيني يبني دها انتا وشك بايظ خالص 

احمد : هههه اها يا امي 

امي : مش عيب عليك الي انت عملته دها  بقا ديه تربيتي يا احمد انت تعمل كدها 

احمد : والله يا امي معملتش حاجة وكل اللي بيتقال دهاا كدب 

امي : كدب ازاي اومال كانه مسكينك ليه 

احمد : كان كل دها فيلم ومعمولي 

امي : فلم ازاي ومين اللي عمله  

احمد : مش هتصدقي 

امي : مين 

احمد : ابو سلمي 

امي : ابو سلمي ازاي انت هتكدب عليا 

احمد : والله مش بكدب 

امي : ازاي يابني اومال هو وافق عليك ازاي 

احمد : دها كل دها كان فيلم 

امي : ازاي 

احمد : بعت ست عندنا الورشة والست ديه أصلاً فاتحة بيتها دعارة وخلاها  تطلب شغل والاسطا طلب مني ان اروح اخد المقاسات روحت علشان اخذ المقاسات دخلتني الست الاوضة وقعدت تتكلم معايا وانا مش فاهم منها حاجة لحد ما جيه الحكومة وقبضت علينا وبعد كدها روحت القسم وخدت الطريحة التمام وجالي واحد تبع ابو سلمي وفهمني الحكاية وخلي الاسطا بتاعي يشهد عليا ظور وقالولي لو مبعدتش عن سلمي هيخلصه عليكي وهيحبسوني 

امي : ياه ايه كل دها يابني ولا حواديت الف ليلة وليلة 

احمد : اه والله يا امي 

نهي : احم احم يعني انت معملتش كدها يا احمد 

احمد : بقا انتي تصدقي إن اخوكي يعمل كدا والله انا اللي زعلان منك 

نهي : حقك عليا يا احمد انا آسفة والله غصب عني الشيطان لعب في دماغي 

احمد : ماشي ماشي 

نهي : خلاص بقا يا حمادة متزعلش 

احمد : خلاص مش زعلان هاتي بقا بوسة 

نهي : جريت علي احمد وحضنته وبسته 

احمد : والله انا بحبكم جدا وعمري مهقدر ابعد عنكم

امي : واحنا لينا مين غيرك 

((قعدنا خلصنا اليوم ونمنا وتاني يوم الدكتور جيه ))

الدكتور : سلام عليكم 

احمد : عليكم السلام 

الدكتور : اخبارك ايه يا حاجه 

امي : الحمدلله أحسن 

الدكتور : كشف عليها لا لا دها انتي الله واكبر احسن بكتير واضح ان ابنك هو اللي خلي حالتك حلوة كدها

امي : دها هو اللي ليا 

الدكتور : ربنا يخلهولك 

احنا النهاردة هنكتبللك علي خروج 

احمد : يعني هي مش محتاجه تقعد تاني 

الدكتور : لأ بقة حالتها كويسة 

احمد : طب الحمدلله 

ممكن حضرتك تقولي الحسابات فين علشان انزل اخلص حساب المستشفي 

الدكتور : حساب المستشفي خالص 

احمد : من مين 

الدكتور : من الاستاذ رشدي ما هو يبقا ابن صاحب المستشفي 

إحمد : تمام شكراً 

الدكتور : العفو 

((خرج الدكتور وانا خدت امي واخواتي وروحنا البيت وبعد ما دخلت نمت علشان كنت تعبان علي الأخر صحيت من النوم ))

احمد : صباح الخير يا امي 

امي : صباح الخير ياحبيبي 

احمد : اخبارك ايه أنهارده

امي : الحمدلله زي الفل 

احمد : يارب دايماً علي طول ياست الكل 

انا هلبس وانزل أدور علي شغل 

امي : طب والورشة 

احمد : اشتغل فيها تاني ازاي بعد ما شهد ضدي 

امي : معلش يبني مهو معذور يمكن هددوه 

احمد : معلش يا امي انا مش هشتغل فيها تاني 

امي : علي راحتك يبني 

احمد : ماشي يا امي انا نازل عايزة حاجة 

امي : سلامتك بالدنيا يبني 

((لبست ونزلت وأنا ماشي لقيت عربية بتزمرلي ببص ورايا أشوف مين هنا كانت المفاجأة ))

متنساش تعلق بي عشر ملصقات وتقولي رايك وياريت تبعت طلب صداقة علشان يصللك الفصول الجديدة😍♥️🌹

انتظروا الفصل السادس ♥️♥️♥️♥️♥️((رواية تضحية حب ))

((دول ثلاث فصول عايز اشوف بقا التفاعل ومتنساش تعمل شير وتبعت طلب صداقة علشان اضيفك في الصفحة بتاعتي الي بينزل عليها الروايات قبل اي جروب ))

الفصل السادس 

((لبست ونزلت وانا ماشي لقيت عربية بتزمرلي ببص ورايا اشوف مين هنا كانت المفاجاة ))

 ببص ورايا اشوف مين الي في العربية كانت سلمي وقفت لقيت سلمي نزلت جيت امشي لقيتها بتنادي عليا ))

سلمي : احمد احمد 

وقفت 

سلمي : احمد انت مش بترد عليا ليه 

احمد : نعم يا سلمي عايزة اي 

سلمي : اي الطريقة دي يا احمد ماللك 

احمد : مليش 

سلمي : لا فيه يا احمد وقافل تلفونك ليه كل ما ارن عليك بديني ماللك في اي يا احمد انت كنت فين الفترة دي 

احمد : هههههه يعني الهانم متعرفش 

سلمي : باستغراب هانم ؟ لا يا احمد معرفش اومال انا جي ليه عايز اعرف كنت مختفي فين 

احمد : ابقا اسالي الباشا ابوكي 

سلمي : يابا ماله بابا 

احمد : اسالي بابا كنت فين 

سلمي : في اي يا احمد الالغاز دي ما تتكلم وتقول كنت فين 

احمد : كنت في القسم 

سلمي : بي اندهاش كبير قسم اي يا احمد 

احمد : ابقا اسالي ابوكي 

سلمي : يا احمد انا بجد مش فاهمة حاجة ممكن تركب نقعد في اي حتي ونتكلم 

احمد : لا 

سلمي : علشان خاطري يا احمد 

احمد : ماشي 

سلمي : اركب 

((احمد ركب وطول ما هما في الطريق احمد ما تكلمش وصله كافيه ونزله وقعده ))

سلمي : في اي بقا كنت في القسم ليه وكنت بتعمل اي وبابا اي علاقته بي الموضوع واي الطريقة الي بتكلمني بيها دي 

احمد : ابوكي الي كان حبسني

سلمي : بابا ؟ وبابا هيعمل كدا ليه يا احمد 

احمد : علشان عايزني ابعد عنك 

سلمي : في اي يا احمد ازاي واخر مرة انت كنت عندنا بابا كان موافق عليك وكان مبسوط بيك 

احمد : لا كل دا طلع صورة بس علشان يضحك عليا 

سلمي : مستحيل بابا يعمل كدا 

احمد : ابقا اساليه 

سلمي : طب والكلام دا حصل ازاي 

احمد : ابوكي بعت واحدة في الورشة الي انا شغال فيها طلبت من الاسطا بتاعي شغل رحت علشان اعمل الشغل دا طلعت شقة دعارة والبوليس دخل وقبض علينا بعد كدا بعتلي رشدي باشا الي كنتي جيباه علشان يعيني في النيابة

 سلمي : رشدي ماله بي الموضوع دا 

احمد :  طلع كان شغال مع ابوكي وهو الي كان همزة الوصل بيني وبين ابوكي وكان بيهددني لاما ابعد عنك لاما هيحبسني ويقتل امي بي حقنة هوا 

سلمي : ازاي بابا يعمل كدا مستحيل بابا مش وحش اووي كدا 

احمد : لا ابوكي اوحش من كدا 

سلمي : انا مش قادرة اصدق 

احمد : لا صدقي وهو عندك اهو تقدري تروحي اسابيع

سلمي : طب وانا ذنبي اي يا احمد تعملني بي الطريقة دي انا بحبك يا احمد وانت عارف كدا كويس ومقدرش اتخيل حياتي مع حد تاني 

احمد : وانتي عارفة يا سلمي إني بحبك ومقدرش استغني عنك بس اعمل اي ابوكي لو مبعدتش عنك هياذيتي 

(( في الوقت دا يجي الجرسون ))

الجرسون : اهلا وسهلا يا فندم اجيب لي حضرتكم حاجة 

احمد : قهوة مظبوط 

سلمي : خليهم اتنين قهوة مظبوط 

احمد : هنا ابتسم 

الجرسون : تحت امركم يا فندم 

سلمي : كنا بنقول اي 

احمد : كنا بنقول الي انا كمان بحبك ومقدرش اعيش من غيرك بس ابوكي لو مبعدتش عنك هياذيني 

سلمي : وانا يا احمد هتسبني 

احمد : هو انتي فاكرها بي الساهل قوليلي اعمل اي قوليلي حل واحد 

سلمي : نتكلم مع بابا 

احمد : اتكلم معاه اقوله اي بقوللك كان هيحبسني ويقتل امي 

سلمي : بدات تعيط 

احمد : سلمي سلمي خلاص متعيطش اكيد هتلاقي حل 

سلمي : بجد يا احمد 

احمد : اها بجد يا قلب احمد 

ومسك احمد المنديل واداه لي سلمي 

احمد : امسحي دموعك دي دي غالية عندي اووي 

سلمي تمسح دموعها : طب وانا غالية 

احمد : دا انتي اغلي الغالين والله انا بحبك اووي ياسلمي 

سلمي : وانا كمان بحبك اووي  يا احمد 

احمد : طب هنعمل اي مع ابوكي 

سلمي : مش عارفة

احمد وسلمي يسكنه شوية ويجي الجزيره وينزل الحاجة 

احمد : شكرا 

الجرسون : العفو يافندم 

ولسة ساكتين وهنا سلمي تتكلم 

سلمي : احمد 

احمد : نعم يا سلمي 

سلمي : ما تيجي نهرب 

احمد : هههه يا سلام واجيللك راكب حصان واخدك عليه ونمشي ونروح جزيرة تانية والله صدقي فكره 

سلمي : هههه يا احمد انا بتكلم جد 

احمد : طب ونروح فين وامي واخواتي اسيبهم لي مين دول ملهمش حد غيري 

سلمي : ناخدهم معانا 

احمد : هههه يابنتي بطلي بقا عقل الطفلة الي فيكي دا وفكري بي عقل سلمي العقلة هههه

سلمي : ما تيجي نتجوز ونحط بابا قدام الامر الواقع 

احمد : اها فعلا ونعمل زي فلم نيلي كريم وتيجي تاخدي السن قبل كتب الكتاب وانا احب اديلوا القسيمة ههههه

سلمي : ههههه دا انت بارد كل ما اقوللك علي حاجة تهدر 

احمد : لا يابت وانتي الي بتكلمي جد دا انتي شايفة كام فلم وجبة تطلعيهم عليا 

سلمي : طب ما انا مش عارفة اعمل اي 

((وهنا وفاجاة وعلي غير المتوقع )) 

ابو سلمي : انا اقوللك تعملي اي 

سلمي : بابا 

ابو سلمي : هو انا مش حذرتك ما تتكلمش معاها تاني لاكن الواضح الي انت الكلام مش بينفع معاكي 

سلمي : يا بابا 

ابو سلمي : امشي روحي علي العربية استنييني هناك وحسابنا لما نروح 

سلمي : يابابا قولت امشي 

((وهنا سلمي تنظر لي احمد وتمشي تروح علي العربية  واحمد في غاية الخزن يمكن كان عايزاه تقول لا يابابا انا هفضل معاه وانا بحبه يمكن عايز يحس ان هو بيتحارب عليه مش الراجل بس الي لازم يحارب ))

ابو سلمي : اخر تحزير ليك لو اتكلمت  مع بنتي تاني انا همسحك من علي وجه الكون 

احمد : حاضر بس ممكن اطلب من حضرتك طلب 

ابو سلمي : قول انجز عايز اي 

احمد : تقعد اتكلم معاك 

ابو سلمي : احنا مفيش بينا كلام الموضوع منتهي 

احمد : طب حضرتك اقعد اسمعني لي اخر مرة مش هتخسر حاجة 

ابو سلمي : اتفضل اقعد 

احمد : طب حضرتك عملت فيا كل الي عملته دا وانا متكلمتش دخلتني السجن وهددتني بي قتل إمي وكل دا علشان ابعد عن بنتك صح 

ابو سلمي : اها صح 

احمد : طب ممكن اسالك سؤال 

ابو سلمي  : اتفضل 

احمد : طب ليه ما خلتهاش هي تبعد ؟

ابو سلمي : علشان عبيطة ومش فائقة لي نفسها وعايشة في دور الحب والكلام الفاضي دا 

احمد : عمر الحب ما كان كلام فاضي الحب لو مكنش يبني ميهدش الحب دايما بيعمر مدام طالع من القلب الحب هو عبارة مستقبل حياة بنعشها عايزين نستمر فيها الحب دايما ومكانة دايما اي اتنين بسحبه بعض تلاقيه قلبهم علي بعض نفسهم يعملوا اي حاجة علشان يسعدوا بعض ويكونوا مع بعض الحب عمره ما كان كلام فاضي مش معنة إن فيه بتلعب بي اسم الحب وبتصنع منه كلام واوهام يبقا كل الناس كدا قلب الراجل لما بيحب مش بيهد الراجل ليبني بيكون اب واخ وصديق بيكون ليها حياة لو بعدت عنه تبقا عاملة زي العيلة التيها الي مش بتعرف تتحرك غير وهي مع ابوها 

ابو سلمي : الكلام والخطب بتاعتك دي ملهاش لازمة 

احمد : دا مش خطب ولا كلام دي الحقيقة انا بحب بنتك وبنتك بتحبني ليه انت عايز تفرق ما بنا لعلمللك عمرها ما هتقدر تنساني ولا هتقدر تبعد عني مهما عملت وصدقني انت الي هتطلع خسران 

ابو سلمي : الكلام انتهي واخر حاجة ليك هقولهاللك ابعد عن بنتي علشان المرة الجاية متلمش غير نفسك 

(( وهنا مشي الباشا واحمد قعد شوية بعد كدا مشي ))

    

                  ((فيلا بتاعت سلمي ))

سلمي روحت بعد ما ابوها قلها تروح علي العربية ودخلت علي الاوضة بتاعتها وبعد ما ابو سامي خلص مع احمد راح علي الفيلا ودخل ))

السفرجي: اهلا سعادة الباشا 

ابو سلمي : سلمي فين 

السفرجي : جت من شوية ودخلت علي الاوضة بتاعتها 

ابو سلمي : ماشي روح انت 

(( ابو سلمي طلع ودخل علي اوضة سلمي وفتح الباب))

ابو سلمي : هي كلمة وهي هقولها تاني الواد دا انا مش عايزك تقبليه تاني دا واد صايع طمعان في فلوسك دا مش بيحبك 

سلمي : يابابا انت فاهم غلط احمد انسان محترم وبيحبني وعمره ما بص لي الفلوس والكلام دا 

ابو سلمي : حب اي يابنتي دا عيل زبالة مفيش حاجة اسمها حب وهي آخر كلمة الواد دا انا مش عايزك تقبليه تاني 

سلمي : يابابا 

ابو سلمي : مفيش كلام

((ابو سلمي خرج من الاوضة وهنا سلمي خدت التلفون رحت ترن علي امها)) 

معلومة * ابو سلمي وامها منفصلين من اكتر من سنتين وابوها كان منعها إن هي تكلم امها وامها كانت مسافرة امريكا وكانت عائشة هناك ))

سلمي هنا رنت علي امها :  

سلمي : إلو يا ماما 

ام سلمي : ازيك سوما كدا ياحبيبتي كل دا متكلميش ماما ولا تسالي عليها 

سلمي : معلش يا ماما انتي عارفة بابا كان محرج عليا إن اكلمك 

ام سلمي : عارفة يا سوما ولا يهمك ياحبيبتي بس هو الي قاللك تكلميني 

سلمي : لا يا ماما هو مبعرفش إن بكلمك انا بكلمك علشان محتجاكي اوي يا ماما 

ام سلمي : ماللك يا سوما في اي 

سلمي : بابا عايز يحوزني بي العافية 

ام سلمي : اي دا لا طبعا مفيش حاجة اسمها بي العافية 

سلمي : والله يا ماما 

ام سلمي : مين هو دا 

سلمي : ابن شريكه في الشغل 

ام سلمي : اها ابنه ماجد دا ولد جميل جدا يا سلمي 

سلمي : يا ماما انا مش بحبه 

ام سلمي : طب قوليلي في حد تاني 

سلمي : اها يا ماما فيه 

إم سلمي : مين يا سوما 

سلمي : احمد يا ماما 

إم سلمي : احمد مين 

سلمي : احمد دا كان زميلي في الكلية وهو بيحبني اووي 

إم سلمي : طب هو ابن مين 

سلمي : لا ياماما احمد واحد غلبان ومن اسرة علي قد حالهم لاكن هو والله محترم اووي 

ام سلمي : هههههه يعني ياحبيبتي عايزة تسيبي ماجد وتجوزي دا 

سلمي : اها يا ماما 

ام سلمي : خلاص يا حبيبتي انا جيه بعد اسبوع ولما اجي هحاول اتكلم مع ابوكي لاكن لازم اشوف احمد دا الاول 

سلمي : حاضر يا ماما والله احمد هتحبيه جدا هو ولد محترم اووي 

ام سلمي : هههه حاضر ياحبيبتي اول لما اجي هكلمك 

سلمي : ماشي يا ماما 

ام سلمي : باي ياقلبي 

سلمي : باي يا ماما 

((وهنا قفلت سلمي )) 

            

                  

                          ((نرجع لي احمد ))

احمد بعد ما خل مع ابو سلمي راح فهد يدور علي شغل بس ملقاش وروح هنا علي البيت وهي عمالة تقفل من كل ناحية وهو مش عارف يعمل اي وهو ماشي روح البيت وفتح ودخل ))

امي : اي يا احمد اتاخرت كدا ليه 

احمد : معلش يا امي كنت بدور علي شغل وكمان قبلت سلمي 

امي : قبلت سلمي طب وقالتللك اي وحصل اي 

احمد : قالت إن هي بتحبني ومش هتقدر تبعد وعايز تفضل معايا 

امي : حلو ياحبيبي والله دي بنت خلال 

احمد : ما هو كان حلو لحد ما حصل حاجة خلاها مش حلو 

امي : حصل اي يابني 

احمد : ابوها لقيته داخل علينا وزعق فيها وهددني إن لو مبعدتش عنها هياذيني

امي : دا امها دا راجل مفتري 

احمد : اه والله يا امي 

امي : معلش يابني بكرة ربنا يعدلها 

احمد : يارب. يا امي انا هدخل انام شوية بعد كدا هصحي انزل شوية 

امي : ماشي ياحبيبي  ربنا يرزقك ياحبيبي ويوسع عليك وينولك الي في باللك ويعطيك ما ياخد منك ويبعد عنك ولاد الحرام 

احمد : يارب ياست الكل ربنا يسمع منك يارب 

((ونزل احمد باس علي دماغ امه وايدها))

احمد : انا هدخل يا امي انام عايزة حاجة 

امي : سلامتك ياحبيبي 

((وهنا احمد دخل الاوضة ولسة هيغير هدومه لقا الباب بيخبط ))

احمد : مين 

بسملة : انا ياحبيبي 

احمد : تعالي ياحبيبتي 

بسملة : انت جيت 

احمد  : اها ياحبيبتي وهنام 

بسملة : ماشي ياحبيبي اسيبك انا 

احمد : ماشي ياحبيبتي 

((وهنا بسملة جت تخرج لاكن رجعت تاني وقالت ))

بسملة : يا احمد 

احمد : نعم ياحبيبتي 

بسملة : هو انت لقيت شغل 

احمد : لا يا بسملة ربنا يبعت 

بسملة : خلاص ماشي يارب 

احمد : خدي هنا 

بسملة : نعم 

احمد : انتي كنتي عايزة اي 

بسملة : لا ما خلاص مش عايزة حاجة 

احمد : يابت قولي باين عليكي 

بسملة : كنت عايزة فلوس للدرس بس خلاص بقا مش لازم 

احمد : ياحبيبتي الي تقوليه تطلبيه علطول هو انتوا ليكوا غيري 

بسملة : ربنا يخليك يا حمادة

احمد : امسكي ياحبيبتي 

((ادها احمد الفلوس ))

بسملة : شكرا ياحبيبي 

احمد : انا داخل انام بقا 

بسملة : ماشي مش محتاج التي قول قول متكسفش هههه 

احمد : هههه اها عايز فلوس الدرس 

بسملة : هههه 

انتظروا الفصل السابع 


الفصل السابع 

(( بعد ما احمد اعطاء الفلوس لي بسملة اخته وقعده يهزروا شوية احمد نام وصحي علي مكالمة سلمي ))

احمد : الو 

سلمي : الو ياحبيبي 

احمد : اي يا سلمي عاملة اي 

سلمي : بخير وانت 

احمد : الحمد لله 

سلمي : بابا قاللك اي 

احمد : قالي اخر مرة لو مبعدتش عن سلمي هياذيني 

سلمي : طب وانت ناوي تعمل اي 

احمد : مش عارف 

سلمي : طب هو جيه البيت واتخانق معايا ومنعني إن اكلمك 

احمد : وبعدين هنعمل اي 

سلمي : انا كلمت ماما وحكتلها عنك وقالتلي إن هي جاية بعد اسبوع وهتكلم بابا في موضعنا بس عايزة تشوفك الاول 

احمد : تشوفني انا 

سلمي : اها يااحمد 

احمد : ليه 

سلمي : علشان تتعرف عليك وتشوف انك بتحبني ولا لا 

احمد : خلاص ماشي يارب بس تعرف  تتعامل مع ابوكي

سلمي : باذن الله 

احمد : تخيلي إن ممكن مامتك تاثر علي ابوكي 

سلمي : ممكن ليه لا 

احمد : مش عارف بس هما منفصلين من فترة وابوكي مش هيتقبل كلامها 

سلمي : لا لا ماما شاطرة جدا ان هي تقنع اي حد 

احمد : ياريت يا سلمي ياريت 

سلمي : باذن الله ياحبيبي متقلقش 

((وهنا سلمي دخل عليها ابوها ))

سلمي : طب هكلمك شوية كدا ياسارة 

احمد : ههه حاضر 

سلام 

سلمي : سلام 

ابو سلمي : عاملة اي يا سلمي 

سلمي : الحمد لله 

ابو سلمي : مش هتاكلي 

سلمي : لا 

ابو سلمي : هو انتي زعلانة ياحبيبتي انا والله خايف عليكي الواد الي زي احمد دا مش هيعرف يسعدك 

سلمي : لا يابابا هيقدر 

ابو سلمي : ياحبيبتي دا واحد مش لاقي ياكل هياكللك منين 

سلمي : هناكل اي حاجة 

ابو سلمي : وليه ياحبيبتي تقبلي انك تعيشي مع واحد يتعبك وفي الي يقدر يريحك ولد مثقف وابن ناس ومحترم 

سلمي : لا يابابا انا غاوية تعب 

ابو سلمي بعصبية : طب انا غلطان إن جي اتكلمي معاكي ويكون في علمك اول ما ماجد يرجع من السفر هتتخطبوا علطول مفهوم 

سلمي : يابابا افهمني 

ابو سلمي : مفيش تفاهم هتقومي تاكلي ولا لا 

سلمي : لا 

ابو سلمي : إن شاء الله عنك ما كلتي 

((خرج ابو سلمي وسلمي قعدت زعلانة ))

واحمد هنا صحي وطلع برا الاوضة ))

امي : صح النوم ملحقتش يعني تنام 

احمد : اصل صحيت علي تلفون من سلمي بتقول إن امها جاية بعد اسبوع وعايزة تقعد معايا وهي هتقدر تقنع ابوها 

امي : يابني مش انت قولتلي إن هما مطلقين 

احمد : اها يا امي دا هي عايشة في امريكا اصلا 

امي : ربنا يهدي الحال يابني 

احمد : طب انا هنزل المشي شوية يمكن ربنا يبعت 

امي : روح يابني ربنا معاك يارب ويرزقك بي رزقنا 

احمد : والله يا امي انا معايش غير بي دعواتك الحلوة 

امي : ربنا يخليك ليا يابني 

احمد : ويخليكي ليا ياست الكل انا هنزل يا امي 

امي : سلام ياحبيبي 

((وهنا احمد نزل وقال يقعد علي القهوة شوية ))

القهوجي : اجيللك حاجة يا استاذ احمد 

احمد : هات واحد شاي 

القهوجي : من عيوني 

احمد : تسلم 

((وهنا دخل الاسطا ))

الاسطا : خليهم اتنين شاي 

القهوجي : حاضر 

احمد : قاعد زعلان 

الاسطا : حمد لله علي سلامتك يا احمد 

احمد : ههههه الله يسلمك يا ابو الواجب

الاسطا : انا عارف يا احمد انك زعلان 

احمد : لا لا وهزعل من اي 

الاسطا : حقك عليا يا احمد بس والله غظب عني 

احمد : غصب عنك تشهد ضدي غصب عنك تتبلا عليا غصب عنك كنت هضيع مستقبلي ومستقبل اخواتي غصب عنك تخون العيش والملح غصب عنك اي دا انت كنت بتديني الورشة وعمري ماخنتك في جنية طول عمري براعي ربنا معاك بتديني اقل من الي بياخده اقل صنايعي بقول ياض استحمل عادي وفيها اي ما هو الي معلمك بتيجي عليا وبتديني شغل اكتر من الي موجود وبقول عادي ما هو واخدك زي ابنه مفهاش حاجة ياجدع دا انت كنت بتخليني اوصل حاجات لي البيت عمري ما عيني ارتفعت علي حد من حريمك ولا علي بناتك غصب عنك لما امي راحت المستشفي بسببك وكانت بين الحياة والموت ليه حرام عليك دا انا عمري ما عملت معاك حاجة وحشة ليه تعمل معايا كدا ليه 

الاسطا : غظب عني غظب عني والله يا احمد دول هددوني بي قتل بناتي لو مكنتش انفذ الي هما عايزينه 

احمد : وعلشان خاطر تحمي بناتك تدمرني انا وتقضي علي مستقبلي انا واخواتي مفقرتش لو انا كنت اتحبست كان اخواتي دول هيعيشوا ازاي كان مين هيصرف عليهم ومين هيخلي بالهم منهم دا ملهمش حد غيري 

الاسطا هنا يبكي بي الدموع : حقك عليا يا احمد اقسم بالله يابني ما كان قصدي والله العظيم كلت غظب عني سمحني يا احمد سمحني 

وهنا الاسطا قام يبوس علي راس احمد وعلي ايده 

احمد : لا لا يسطا انت اها اذنتي لاكن انا ميرضنيش انك تبوس علي ايدي انت مهما كان خيرك عليا 

الاسطا : والله يابني والله انا كنت بموت وهما ضغطه عليا حقك عليا 

احمد : لا حقك ولا حاجة يسطا المسامح كريم ربنا بقا يسمحك 

الاسطا : يعني انت مش زعلان 

احمد : لا خلاص المسامح كريم 

الاسطا : طب مش ناوي بقا ترجع الشغل تاني الورشة ملهاش لازمة من غيرك 

احمد : لا يسطا احنا حلوين اووي كدا 

الاسطا : يبقا لسة زعلان 

احمد : والله ما زعلان 

الاسطا : خلاص يبقا ارجع الشعل 

احمد : صدقني مش هقدر اشتغل انا وانت في مكان واحد حقك عليا 

الاسطا : علي راحتك يا احمد بس الورشة مفتوحة في اي وقت دي ورشتك اي وقت عايز تيجي مكانك موجود 

احمد : كتر خيرك يسطا 

الاسطا : استاذن انا 

احمد : اذنك معاك 

((بعد ما الاسطا مشي احمد شرب الشاي وكانت الساعة ١١طلع نام وفات اسبوع علي الحال دا واحمد مش لاقي شغل لحد ما في يوم صحي علي صوتي التلفون ))  

احمد : الو 

سلمي : الو ياحبيبي عامل اي 

احمد : الحمد لله يا سلمي انتي عاملة اي 

سلمي : انا كويسة جدا جدا 

احمد : دايما يارب بس اي سبب الفرحة دي كلها 

سلمي : ماما جت وعايزة تشوفك 

احمد : اي دا بجد امتا وفين 






سلمي : بص هي لسة واصلة من ساعة واول ما جت كلمتني وعايزة تشوفك وقالتلي اجيبك واروحلها علي البيت اي رايك 

احمد : موافق طبعا هلبس علطول وجي 

سلمي : لا انا في العربية هعدي اخدك من البيت 

احمد : خلاص ماشي عقبال ما البس وانزل 

سلمي : باي يا روحي 

احمد : باي ياحبيبتي 

((احمد قفل وقام بسرعة خد دش ولبس وجيه بفتح الباب ونازل ))

امي : اي دا في اي ما تقول صباح الخير الاول 

احمد : معلش يا امي انا اسف صباح الورد 

امي : علي فين كدا 

احمد : ام سلمي جت وطلبت ان هي تقبلني وانا نازل سلمي هتعدي عليا واروحلها 

امي : يارب يا بني ينفخ في صورتها وتقدر إن هي تقنع ابو سلمي 

احمد : يارب يا امي ادعيلي 

امي : بدعيللك يا حبيبي قلبي وربي راضي عنك 

احمد : سلام ياست الكل 

امي : سلام ياحبيبي 

((احمد نزل ولقا سلمي مستنياه))

احمد : احم احم 

سلمي : اركب يلا ياحبيبي 

احمد : حاضر 

((احمد ركب العربية ومشين))

احمد : عاملة اي 

سلمي : مبسوطة يا احمد 

احمد : علشان شوفتيني ولا علشان ماما جت 

سلمي : ما انا بشوفك علطول ههههه

احمد : اخص عليكي 

سلمي : بهزر يا حبيبي طبعا علشان شفتك وعلشان ماما جت واول لما جت كلمتني علطول كنت فاكرة إن هي هتنسي الموضوع 

احمد : وانا والله كنت متخيل إن هي مش هتكون مهتمية إن هي تقبلني بي السرعة دي 

سلمي : يلا المهم عايزك تقعد قدام ماما كدا وتثبتلها قد اي انت بتحبني 

احمد : دا مش اثبت لي امك بس دا اثبت لي الدنيا كلها 

سلمي : هههه لا كفاية امي 

احمد : هههه حاضر 

سلمي : يلا ياحبيبي انزل وصلنا

احمد : اي دا هي امك قاعدة في شقة مش في فيلا 

سلمي : لا ماما شايفة ان هي تشتري فيلا ليه وهي مش مستقرية هنا فا اشتريت الشقة دي علشان تقعد فيها لاما تيجي زيارة ولا حاجة 

احمد : خلاص ماشي 

سلمي : يلا بقا انزل 

احمد : حاضر 

((نزل احمد وسلمي وطلعه الشفة وهنا سلمي رنت الجرس))

سلمي : احم احم 

احمد : ربنا يستر 

سلمي : ههه يارب 

((هنا فتحت ام سلمي )) 

ام سلمي كانت قصيرة وعنيها زرقة وشعرها اسود كانت جميلة جدا ))

سلمي : ماما وحضتنها 

ام سلمي : وحشتيني اووي اووي يا سوما 

سلمي : وانتي كمان يا ماما 

ام سلمي : لو كنت وحشتك كنت كلمتيني 

سلمي : احم طب ممكن ناجل الكلام دلوقتي 

ام سلمي : ههه حاضر 

سلمي : اعرفك يا ماما احمد 

ام سلمي  : اهلا اهلا اتفضل يا احمد 

احمد : شكرا 

ام سلمي : ليها حق سلمي تفكر فيك كل دا 

احمد : احم احم ليه يافندم 

ام سلمي : اصللك زي القمر 

سلمي : مش قولتلك يا ماما 

احمد : متشكر والله يا فندم 






ام سلمي : اي فندم فندم دي انت رايح تقدم علي وظيفة هههه 

احمد : طب اقول لي حضرتك اي 

ام سلمي : قولي يا انجي 

احمد : احم حاضر يافندم 

إم سلمي : فندم تاني 

احمد : قصدي حاضر يا انجي 

ام سلمي : ايوا كدا شاطر 

ولا انا باين عليا ست كبيرة 

احمد : لا طبعا دا حضرتك اصغر من سلمي والله بما شوفتك ماتخيلتش انك امها غير لما هي قالتلك ماما وحشتيني 

ام سلمي : دمك عسل يا احمد 

احمد : ربنا يخليكي يا انجي 

ام سلمي : قولي بقا انت بتحب سلمي 

احمد : انا مش بس بحبها انا بموت فيها

إم سلمي : طب واي الي يثبت انك بتحبها مش يمكن كلام وخلاص 

احمد : الي يثبت ان بعد ما ابوها حبسني وهددني بي قال امي وقالي بو شفتها تاني انا هاذيك وانا برضوا لسة يكلمها ومصمم عليها 

ام سلمي : اوما يجاد حبسك 

احمد : اه والله حتي اسالي سلمي 

سلمي : اه والله ياماما 

ام سلمي : طب هو انت اتكلمت معاه

احمد : رحتله اول مرة ورفضني تاني مرة وافق عليا 

ام سلمي : تمام حلو 

احمد : لا ما طلع بيخدني علي قد عقلي علشان ابعد عن الموضوع بس 

ام سلمي : بص هو انت شكللك محترم وقمور كدا ومدب وباين عليكي بتحبها بجد 

احمد : اه والله بحبها اووي 

ام سلمي : واضح 

احمد : احمد بيبص لي سلمي وعايز يقولها مش قولتللك هقنعها ههههه

ام سلمي : طب بص انا لسة حية من السفر بكرة إن شاء الله هعدي عليه وهتكلم معاه 

احمد : انا متشكر ليك جدا جدا يا فندم قصدي يا انجي 

سلمي : هههههه

ام سلمي : ههههه معلش بعيدين هتاخد عليها 

احمد : اكيد طبعا وخصوصا إن اسم سهل وجميل زيك يا انجي 

إم سلمي : اي دا دا طلع رومانسي دا انا شكلي هتجوزك وبلاش سلمي ههههه

احمد : هههههه

سلمي : هههههه

احمد : يعني خلاص اعتمد عليكي يا انجي 

إم سلمي : يعني انت قدامك خد تاني تعتمد عليه 

احمد : لا والله 

ام سلمي : خلاص بقا اعتمد عليا 

سلمي : انا متشكرة جدا يا ماما 






ام سلمي : ياحبيبتي انتي بنتي وانا بتمناللك السعادة مع الإنسان الي هيقدر يسعدك الي يكون بيحبك وانتي بتحبيه مش الي يشتريكي بي فلوسه واحمد باين عليه بيحبك ابوكي دايما كدا بيفكر في الفلوس بس ما دا كان سبب الي انا وهو اطلقنا عن بعض هو همه الفلوس وانا كنت عايزاه يهتم بيا يتكلم معايا كنت كلاما اجي اتكلم معاه يقولي مش فاضي عندي شغل 

احمد : مشكلته فعلا إن هو مفكر كل حاجة الفلوس لاكن فعلا الواحدة بتدور علي الانسان الي يهتم بيها ويحسسها إن هي رقم واحد دانيا بتبقا محتاجة اهتمام كلمة حلوة يقولها الفستان دا حميل التسريحة دي حلوة شكل حلوة النهاردة كدا 

ام سلمي : يابنتي قومي خدي احمد وامشي شكله إنا الي هتجوزه بجد 

احمد : هههههه

سلمي : هههههه خلاص يا ماما متحسدنيش هههه 

ام سلمي : لا ياحبيبتي انا بهزر ربنا يهنيكم بي بعض 

احمد : طب انا هستاذن انا 

ام سلمي : لا طبعا احنا لازم نتغداء سوا 

احمد : لا مش هقدر انا اسف 

ام سلمي : في اي هو انا علشان عائشة في امريكا فاكر إن مفهمش في الاصول دا انا كنت من الجيزة هههههه

احمد : خلاص ماشي هههه

ام سلمي : هنحضر الغدا ونتغدا سوا 

سلمي : خلاص بقا يا احمد ماما هتزعل 

احمد : لا وانا مقدرش علي زعل انجي

ام سلمي : عسل يا احمد 

(( وهنا  الباب يخبط ))

ام سلمي : قومي افتحي يا سوما 

سلمي : حاضر يا ماما 

((سلمي راحت تفتح الباب واول لما فتحت قالت ))

سلمي : بابا 

انتظروا الفصل الثامن

الفصل الثامن 

((رواية تضحية حب ))

((بعد ما احمد راح لي ام سلمي انجي وهي اقتنعت بيه وقعدوايضحكوا ويهزروا لحد ما الباب خبط سلمي راحت تفتح ولما فتحت قالت))

سلمي : بابا 

ابو سلمي : مفاجاة مش كدا 

سلمي : يابابا 

ابو سلمي : اوعي من قدامي وراح زاقق سلمي هي فين الهانم هي فين 

ابو سلمي دخل اوضة الصالون : اهلا بالهانم

ام سلمي : في اي انت ازاي تدخل كدا 






ابو سلمي : انا ادخل زي ما انا عايز 

ام سلمي : لا طبعا لازم تعرف انت بتكلم ازاي وبعدين في اي اي الي حصل لي كل دا 

ابو سلمي : اهلا اهلا 

((كل دا واحمد قاعد ساكت كانه مش موجود ))

ابو سلمي : انت اي الي جابك هنا ياض انت 

احمد : اصل 

إم سلمي : احمد ضيف عندي ومينفعش انك تكلمه كدا 

ابو سلمي : ضيف اي هو انا مش منبه عليك تبعد عن بنتي واضح انك الكلام مش نافع معاك انا هعرف ازاي اتصرف معاك

ام سلمي : ((ام سلمي هنا بدات تسلم الدنيا ))طب اقعد بس نتكلم 

ابو سلمي : مفيش قاعد وانتي (( وبيوجه كلامه لي سلمي )) هو انا مش منبه عليكي متتكلميش مع الولد دا وامك دي مش قايلك متعرفهاش مش دي الي سابتنا وبعدت ام سلمي : انت الي خلتني ابعد كل همك الشغل وبس وعمرك ما فكرت في يوم فيا 

ابو سلمي : وانا كنت بعمل كل دا ليه مش علشانك انتي وبنتك لكن انتي همك نفسك

ام سلمي : وانت كل همك الفلوس وبس حتي يوم ما جيت تجوز بنتك مفرقش معاك هي بتحب مين او هي عايزة مين وفكرت في الي هيدفع اكتر 

ابو سلمي : انت اي الي مقعدك هنا قوم اطلع برة 

ام سلمي : عندك احمد في بيتي وانت ملكش تقوله يطلع برة احمد مش هيمشي والي مش عجبه يطلع برة 

ابو سلمي : بقا كدا ماشي انا ماشي وانا هعرف شغلي معاك وهعلمك انت مين 

((ويوجه كلامه سلمي )) وانتي قدامي يلا 

سلمي : يابابا 

ام سلمي : سبب البنت قاعد معايا شوية 

ابو سلمي : انسي انك ليكي بنت 

ام سلمي : دي بنتي 

ابو سلمي : لا مش بنتك ((ويوجه كلامه لسلمي )) يلا قدامي قولت

سلمي : يابابا سبني 

ابو سلمي : يلا 

(( خرج ابو سلمي وسلمي من الباب واحمد قاعد وام سلمي ومش عارف احمد يقول اي ))

احمد : انا اسف انا شكلي عملت  لحضرتك مشاكل 

ام سلمي : لا ابدا يا احمد هو الي طول عمره همجي ومش بيكبر ولا يحترم حد 

احمد : طب حضرتك انا مش عارف اعمل اي 

ام سلمي : والله يا احمد ولا انا علي العموم اديني رقمك وانا لو وصلت لحل هرن عليك يا احمد 

احمد : خلاص ماشي اتفضلي واداها احمد الرقم 

ام سلمي : ماشي يا احمد شكرا 

احمد : العفو استاذن انا بقا 

ام سلمي : لا طبعا انا قولت انك لازم تتغدي معايا 

احمد : انا اسف خليها وقت تاني انا بجد نفسي اتقفلت علي الاخر 

إم سلمي : خلاص ماشي يا احمد 

احمد : استاذن انا 

ام سلمي : اتفضل 

((راحت ام سلمي فتحت الباب ))

احمد : سلام 

ام سلمي : مع السلامة يا احمد 

((احمد خرج وهو متاثر جدا وروح علي البيت ))


              ((نروح علي الفيلا بتاعت سلمي ))

ابو سلمي : ((مسك سلمي وزقها )) ادخلي ياهانم 

((سلمي دخلت وطلعت جريت علي اوضتها))

((ابو سلمي طلع وراها وفتح الباب ودخل ))

ابو سلمي : انا مش حظرتك متقابليش الواد دا تاني 

سلمي : يابابا اصل 

((ابو سلمي هنا ضربها بي القلم ))

ابو سلمي : اصل اي هاتي التليفون ومفاتيح العربية واعملي حسابك ولا هتخرجي ولا هتروحي في حته غير لما توافقي علي العريس الي جاي مفهوم ؟







سلمي: ((بتعيط وهي منهارة ومش عارفة ترد ))

(( ابو سلمي هنا اخد مفاتيح العربية واخد التليفون وطلع برا الاوضة وسلمي عمالة تعيط ))


               ((نروح علي بيت احمد ))

(( ام احمد كانت في المطبخ بتعمل الاكل ونهي وبسملة قاعدين في الصالة بيذاكروا وهنا دخل احمد وفتح الباب  بالمفتاح ))

نهي : اي دا احمد جاة

((احمد هنا ماردش عليها ودخل علي الاوضة ))

نهي : اي دا مالوا في اي 

بسملة : عادي يمكن مضايق 

((امي هنا طلعت من المطبخ ))

امي : مين الي جاه 

بسملة : دا احمد يا ماما 

امي : اومال هو فين 

نهي : دخل الاوضة وبكلمه ما بيردش عليا 

امي : طب خلاص معلش تلاقيه بس حصل حاجة خليته مضايق 

بسملة : شوفتي انا قولتلها كدا 

امي : قومي يا نهي خلي بالك من الاكل وانا هدخل اشوفه ماله 

نهي : حاضر 

((قامت نهي تشوف الاكل ودخلت امي تبص علي احمد ))

امي ((بتخبط علي الباب )) : احمد 

احمد : ادخلي يا امي 

امي : اي يا حبيبي اي الي مضايقك 

احمد : لا مفيش حاجة 

امي : مفيش حاجة ازاي وشك باين عليه انك مضايق وبعدين نهي بتكلمك ما بتردش عليها ودخلت 

احمد : معلش مخدتش بالي 

امي : انت قبلت ام سلمي 

احمد : اها 

امي : اي وعملت اي 

احمد : معملتش حاجة 

امي :. اي طلعت زي ابوها 

احمد : لا بالعكس دا طلعت ست كويسة جدا جدا ومعجبة بيا كمان 

امي : يا سلام ؟

احمد : اها والله 

امي : مدام كدا اي الي مضايقك؟

احمد : ابوها دخل علينا واتخانق مع ام سلمي وخد سلمي ومشي 

امي : اي دا يابني هو الراجل دا كل شوية يدخل عليكم كدا ودائما يفسد فرحتكم 

احمد : اه والله يا امي 

امي : طب هو عرف ازاي انك عندها 

احمد : مش عارف يا امي تلاقيه بيراقبها

امي : يانهارد اسود بيراقب بنته ؟

احمد : مش بعيد يا امي دا يعمل اكتر من كدا 

امي : طب ما تحاول ترن عليها تطمن عليها يابني 

احمد : حاضر 

(( مسك احمد التليفون ورن علي سلمي ولقاه مقفول رن تاني لاقاه مقفول رن تالت مرة بردوا لقاه مقفول وهنا احمد قال ))

احمد : تليفونه مقفول يا امي

امي : تلاقيه خد منها التليفون

احمد : انا خايف ليكون عمل فيها حاجة 

امي : لا يابني مهما كانت بنته 

احمد : مش عارف يا امي انا قلقان اوي 

امي : لا ياحبيبي متقلقش إن شاء الله خير 

احمد : باذن الله 

 امي :  يلا بقا علشان تغدا معانا 

احمد : مليش نفس يا امي 

امي : لا ياحبيبي لازم تاكل يلا انا هطلع احضر الاكل عقبال ما تغير هدومك 

احمد : حاضر يا امي 

امي : يحضرلك الخير يابني 







((امي طلعت تحضر الاكل وبعد ما حضرته قالت لي بسملة ))

امي : روحي نادي اخوكي قوليله الاكل جهز 

بسملة : حاضر 

((راحت بسملة وخبطت علي الباب ))

احمد : ادخل 

بسملة : احمد 

احمد : نعم يا بسملة 

بسملة : ماما بتقولك الاكل جاهز

احمد : حاضر ياحبيبتي انا جي 

((احمد راح هو وبسملة وامه ونهي قعده ياكلو وهو في وسط الاكل وقاعدين بيتكلموا ))

احمد : اي يا نهي ساكتة ومش بتكلمي معانا 

بسملة : اصل زعلانة منك 

احمد : لاء نهي متقدرش تزعل من اخوها حبيبها 

نهي : لا زعلانة 

احمد : كسفتيني طب اي الي مزعلك 

نهي : سكتت ومش بترد 

بسملة : اقولك انا 

احمد : هههه قولي 

بسملة : علشان انت لما دخلت ساعة ما جيت هي بتكلمك انت مردتش عليها 

احمد : يا نهار والله ما خدت بالي يانهي حقك عليا معلش علشان كنت مضايق 

نهي : لا عادي عادي 

احمد : خلاص بقا متزعليش 

نهي : ماشي ماشي 

احمد : طب هاتي بقا بوسة 

نهي : اديت بوسة لي آخوها 

احمد : يااااه انا كدا شبعت هههههه

نهي : ههههه 

بسملة : طب يلا قوم ههههه

امي : هههههه

((بعد ما خلصو اكل وقعدوا احمد دخل غير هدومه ))

احمد : انا نازل يا امي 

امي : رايح فين 

احمد : هنزل بقا اكلم الاسطا يشغلني معاه 

امي : مش انت كنت رافض 

احمد : لا ما هو جالي واعتذر ليا وقالي إن هما هددوه بقتل بنته ومراته 

امي : مش قولتلك علشان تسمع كلام امك 

احمد : حاضر يا امي 

امي : روح يا بني ربنا يصلح حالك وينور ليك طريقك ويبعد عنك ولاد الحرام قادر ياكريم 

احمد : يارب يا امي يارب 

((احمد خد بعضة ونزل راح الورشة المعلم كان قاعد ))

احمد : السلام عليكم 






الصنايعية : عليكم السلام يا احمد نورت ياباشا 

احمد : دا نوركم يارجالة 

الاسطا : اهلا اهلا يا احمد 

احمد : اهلا بيك يسطا 

الاسطا : خير يا احمد اي سبب الزيارة الحلوة دي 

احمد : كنت عايز انزل شغل يسطا 

الاسطا : تنور يا احمد مكانك لسة موجود 

احمد : كتر خيرك يسطا 

الاسطا : حقك عليا اوعا تكون لسة زعلان مني 

احمد : لا يسطا خلاص المسامح كريم 

الاسطا : عشت يا احمد ربنا يخليك 

احمد : يارب بالاذن انا بقا يسطا 

الاسطا : ما بدري يا احمد 

احمد : الله يخليك 

الاسطا : هتيجي بكرة باذن الله 

احمد : باذن الله يسطا 

((وهنا احمد مشي وروح البيت ))

امي : اي يا بني عملت اي 

احمد : قابلته وقولتله هنزل  بكرة 

امي : ربنا معاك يابني ويقويك 

احمد : يارب يا امي انا هدخل انام هتعوزي حاجة 

امي : لا ياحبيبي تصبح علي خير 

احمد : وانتي من اهله 

((احمد دخل نام وصحي ونزل الشغل مع الاسطا واحمد كان قلبه كبير وبيقدر يسامح وفعلا سامح الاسطا وكان شي لم يكن وفات اسبوعين واحمد شغال وكل يوم يرن علي سلمي ويلاقي التليفون  مقفول







 لحد ما خلاص قرر الي هو يروح لها الفيلا والي يحصل يحصل اي يعني هيحصل اي هيقنلني وفيها اي مش مهم المهم اطمن عليها لكن سريعا اليوم الي صحي وكان عايز يروح فيه لي سلمي الفيلا صحي من النوم علي صوت تليفون بيرن ))

احمد : الو سلام عليكم 

ام سلمي : عليكم السلام يا احمد عامل اي 

احمد : الحمد لله مين 

ام سلمي : اي دا نسيت صوتي انا انجي 

احمد : اها ازيك يا انجي عاملة اي 

ام سلمي : الحمد لله يا احمد انت عامل اي 

احمد : الحمد لله مفيش اخبار 

ام سلمي : عن اي 

احمد : عن سلمي انا بكلمها بقالي اسبوعين تليفونها مقفول وكنت ناوي اروحلها البيت النهاردة 

إم سلمي.  اها لاء في 

احمد : طب طمنيني هي عاملة اي كويسة بتاكل هي تمام بتنام بتشرب طمنيني والنبي عليها 

ام سلمي : اها هي كويسة 

احمد : اومال قافلة التليفون ليه   ام سلمي : ابوها خد منها التلفون ومنعها من الخروج 

احمد : ياربي طب اي الحل دلوقتي 

((وهنا ام سلمي ترد  بكلمة  مفاجاة بي النسبة لي احمد وقالت ))

ام سلمي : احمد انا لقيت الحل ليك انت وسلمي وعايزة اقابلك 



            الفصل السادس من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×