رواية تضحية حب الفصل الثانى2بقلم اسلام محمد


 

((رواية تضحية حب ))

بقلم اسلام محمد 

الفصل الثانى 

شكرا جدا علي الدعم الي لقيته منكم وبتمني الاقي دعم تاني وياريت تبعت طلب صداقة علشان يوصلك الرواية اول ما تنزل ♥️

الفصل الثاني 

ابو سلمي : يعني شرفت يابني 

احمد : انا بحبك بنتك وصدقني هي هتكون سعيدة معايا 

ابو سلمي : ابقي اسعد امك واخواتك بعد كدا ابقا دور تسعد مين 

شرفت 

((خرجت من ابو سلمي وكنت حزين جدا وسلمي رنت عليا كذا مرة بس انا مرديتش روحت البيت وانا مخنوق اووي ومش طايق نفسي دخلت البيت لقيت امي واخواتي قاعدين بيتفرجوا علي التلفزيون ))

نهي : نقول مبروك يا عريس 

((سبتهم ودخلت علي الاوضة ))

نهي : اي دا مالوا احمد 

امي : انا هقوم ادخله يارب خير 

امي : احمد احمد فتحت امي الباب لقتني قاعد بعيط ))

امي : ابني مالك يا احمد في اي ؟

احمد : .......

امي : يابني مالك قولي ؟

احمد : رفضني ياامي وقالي إن انت مش هتقدر تريحها ولا تسعدها ومش هرفض العريس الي جي علشان واحد زيك 

امي : خدتني في حضنها وانا بعيط ياحبيبي انت سيد الرجالة وبعدين معلش هو يمكن قال كدا علشان يشوفك هتحارب علي بنته ولا لاء امسح دموعك كدا محدش يستاهل دموعك دي وبعدين انا ابني ميعطش ولا دمعة تنزل منه 

احمد : مسحت دموعي 

امي : ايوا كدا ياحبيبي بكرة إن شاء الله ربنا هيفرجها عليك من كل ناحية وهتقدر تسعدها وهو الي هيتمناك 

احمد : يارب يا امي 

امي : كلمت سلمي ؟






احمد : رنت عليا كتير بس انا مردتش 

امي : وليه كدا يا بني مش المفروض ترد عليها وتشوفو هتعملو اي 

احمد : مش قادر يا امي مش قادر والله 

امي : بطل الكلام دا روح كلمها وطمنها وطيب بخاطرها البنت شرياك اوي

احمد : حاضر يا امي 

امي : انا هطلع انا بقي

احمد : ماشي 

((رنيت علي سلمي وردت عليا وكانت بتعيط ))

احمد : الو

سلمي : الو 

احمد : عاملة اي 

سلمي : مش كويسة 

احمد : ليه بس 

سلمي : هو اي الي ليه هو انت مش زعلان خالص في اي 

احمد : ياحبيبتي اهدي بس خلينا نفكر العياط مش هيجيب نتيجة وبعدين انا حبيبتي متعيطش وبعدين يابت محدش هيقدر ياخدك مني انتي روحي وعقلي 

سلمي : وانت حبيبي والله يا احمد وانا مقدرش اعيش من غيرك 

احمد : ولا انا ياقلبي انا كلها يومين او تلاتة وهاجي لي ابوكي تاني قبل ما العريس دة يجي 

سلمي : طب لو رفضك(( وهي بتعيط ))

احمد : هاجي تاني وثالث ورابع وهفضل اجي لحد ما يوافق انتي روحي يا سلمي ومش هسيبك ابدا 

سلمي : بحبك يا احمد 

احمد : وانا بحبك بس زعلان منك 

سلمي : مني انا 

احمد : اها 

سلمي : ليه بس 

احمد : علشان انتي بتعيطي 

سلمي : لاء انا خلاص مش هعيط بس متزعلش مني 

احمد : شاطرة ياقلبي 

((قعدنا نتكلم مع بعض شوية بعد كدا قفلنا وطلعت لأمي ))

امي : اي عملت اي كلمتها 

احمد : اها يا امي كلمتها وكانت بتعيط 

امي : معلش يابني بكرة ربنا يقدم الي فيه الخير 

نهي : هو من امتا يا احمد بتتقاس  بالفلوس هو الراجل دا مش المفروض يبص هي بنته بتحب مين وهي هتكون سعيدة مع مين 

بسلمة : ولا يهمك يا احمد وبعدين مش لازم سلمي مش انت دائما بتقولي انا عروستك هههههههه


             ((ضحكنا كلنا ))

احمد : انا هدخل انام بقا يا امي علشان عندي شغل الصبح تصبحوا علي خير 

امي واخواتي : وانت من اهله 

((دخلت نمت وصحيت علي التليفون بيرن ))

احمد : إلو 





سلمي : صباح الخير يا احمد 

احمد : صباح الخير يا قلب احمد 

سلمي : يلا قوم علشان الشغل 

احمد : حاضر ياقلبي 

عاملة اي 

سلمي : بخير ياقلبي طول ما انت معايا 

احمد : قال ابوكي عايز ميدكيش ليا دا انا كنت خربت الدنيا يبقا حد معاه العسل دا وميحاربش علشانه ؟

سلمي : هههه طب يلا قوم علشان الشغل 

احمد : حاضر باي 

سلمي : باي 

احمد : قومت خدت دوش ولبست وطلعت لقيت بسملة وامي قعدين))

احمد : صباح الخير يا امي 

امي : صباح النور 

احمد : اي يا بسملة معندكيش مدرسة النهاردة ولا اي 

بسلمة : لا يا حمادة المدرسين مش جين النهاردة 

احمد : ماشي عايزين حاجة 

 امي :  لاء سلامتك 

نزلت الشغل 

احمد : صباح الخير يا رجالة 

        :صباح النور ياباشا 

اقعدت اشتغلت لحد ما جيه الاسطا

الاسطا : صباح الخير يارجالة 

احنا : صباح الخير يسطا 

الاسطا : اي يا احمد عملت اي امبارح 

احمد : والله يسطا ابوها موافقش وشايف ان احنا حاجة وهما حاجة تانية خالص 

الاسطا : لا اله الا الله اي الناس دي دا احنا كلنا ولاد تسعة 

احمد : لا يسطا الناس دي بتبقا شايفة انا احنا مخلوقين من طين وهما مخلوقين من الماظ 

الاسطا : طب وناوي تعمل اي

احمد : هروح كدا كمان كام يوم 





الاسطا : يلا علي خيرة الله يمكن يا بني لما يلاقيك جيت تاني يوافق 

احمد : يارب 

((قعدت كملت شغل لحد ساعة ما روحت وفات ثلات ايام وانا علي الحال دا اصحي اروح الشغل وارجع من الشغل اتكلم مع سلمي شوية وانام وعرفت من سلمي إن العريس قدامه كام شهر تاني عقبال ما يجي علشان عنده صفقة يخلصها وطبعا لما عرفت قولت ااجل المرواح لي ابوها كام يوم يمكن يكون هدي شوية واتفقت مع سلمي علي كدا وفات اليومين ورحت خبطت علي الباب وفتحلي السفرجي  ))

احمد : سلام عليكم 

السفرجي : عليكم السلام 

احمد : الباشا موجود 

السفرجي : مين حضرتك 

احمد : قوله احمد 

السفرجي : اتفضل حضرتك 

احمد : فضلت قاعد نص ساعة ولقيت الباشا نازل من علي السلم وسلمي واقفة فوق ومبتسمة وباين عليها فرحانة اووي 

الباشا : اي الي جابك تاني 

احمد : جي اطلب ايد بنتك سلمي 

الباشا : ههههه يابني هو انا مش قولتلك طلبك مرفوض 

احمد : بص ياباشا انا فعلا بحب بنت حضرتك وصدقني مش هقدر استغنا عنها ابدا ولو حضرتك رفضتني دلوقتي والله هاجي تاني وثالت وعمري ما هزهق 

الباشا : اي الإصرار دا كله 

احمد : الحب هو الي بيصنع الإصرار دا 

الباشا : وانا موافق

احمد : بجد 

الباشا : هههه اها بجد اي مالك 

احمد : مستغرب 

الباشا انا شايف انك هتصون بنتي وهتحافظ عليها بس يابني انا عندي شرط 

احمد : اي هو ؟






الباشا : اثبتلي نفسك 

احمد : حاضر وانا فعلا شغال علي دا انا مستني بس اتقبل في النيابة 

الباشا : ماشي يوم متثبت نفسك تعال وانا موافق 

احمد : انا متشكر جدا ليك متشكر جدا 

استاذن انا بقا 

الباشا : اتفضل 

((روحت البيت وقولت لي امي واخواتي وفرحوا جدا وكلمت سلمي وكانت فرحانة وانا كنت فرحان ))



                     الفصل الثالث من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×