رواية تضحية حب
الفصل العشرين
بقلم اسلام محمد
(( بعد ما احمد صحي من النوم وقعد في البلكونة ولقا سلمي بترن عليه وهي فرحانة وبتقوله ان خلاص كل حاجة تمت واستاذة بدر بلغها إن هو هيتقبل في النيابة لاكن فاضل امتحان أخير وسلمي قالت لأحمد ان هو يتصل بي استاذ بدر علشان يقوله ايه اللي هيحصل في الامتحان واحمد قفل مع سلمي وجيه يرن علي استاذ بدر لاكن لقي نفسه مش معاه رصيد فا احمد لبس هدومه ونزل علشان يشحن ويكلم استاذ بدر لاكن وهو نازل ويدوب طلع من العمارة لاكن النصيب عربية تيجي وتخبط احمد ويترمي علي الارض والناس اتجمعت حوالين احمد وبسرعة خدوه علي المستشفي وبعد وقت كبير جداً الدكتور قدر إن هو يوقف النزيف لاكن الدكتور كان لازم يكلم أي حد علشان يجي يقعد معاه فا خد الرقم ورن علي امه ))
الدكتور : الو سلام عليكم
نهي : وعليكم السلام مين
الدكتور : حضرتك انا دكتور في مستشفي ((اسم المستشفي ))
نهي : ايوها خير
الدكتور : حضرتك تعرفي حد اسمه احمد
نهي : اخته دها اخويا حصله حاجة احمد في ايه
الدكتور : اخو حضرتك اتعرض لحدثة وحصله نزيف لاكن قدرنا نوقف النزيف لاكن كنا عايزين حد يجي يقعد معاه
نهي : تمام تمام ممكن عنوان المستشفي
الدكتور : العنوان ((قال العنوان ))
نهي : ماشي سلام
الدكتور : سلام
نهي : يا ماما الحقيني يا ماما ((وهي بتعيط ))
امي : في ايه يا نهي مالك
نهي : احمد يا ماما احمد
امي : ماله ما تنطقي
نهي : عمل حادثة وحصله نزيف وهو دلوقتي في مستشفي ((اسم المستشفي ))
امي : يا لهوي ابني
((وهنا لبسه كلهم وقاله لنادية وراحت معاهم وراحه المستشفي وهنا ام احمد دخلت تسأل في المستشفي وسألت واحد اسمه اشرف ))
امي : سلام عليكم
اشرف : عليكم السلام ايوها خير
امي : الا قولي يبني في حالة عندكم بي اسم ((وقالت اسم ابنها ))
اشرف : اها بتاع النزيف
امي : ايوعا يبني
اشرف : اها دها في اوضة ٢٢
امي : طب هو كويس
اشرف : يا حاجة الكلام دا تقوليه للدكتور انا معرفش حاجة
امي : شكرا
نهي : ايه
امي : في اوضة ٢٢
نهي : طب يلا
((راحه الاوضة والدكتور كان واقف بيكشف علي احمد وهو فاقد الوعي ))
الدكتور : مين حضرتكم
امي : انا امه يا دكتور طمني احمد عامل ايه
الدكتور : والله مخبيش عليكم الحالة مش مستقرة الحادثة اللي اتعرض ليها كانت كبيرة
امي : ياحبيبي يبني ((بتعيط ))
الدكتور : هو لازم يرتاح كويس جداً يعني لو فاق محدش يتكلم معاه هو احنا مستنينه يفوق وبعد كدها اللي فيه الخير يقدمه ربنا عن اذنكم والحاجة بتاعته هتلاقيها في الامانات
امي : ياحبيبي يبني انا السبب في كل اللي حصللك دها
نهي : يا امي الدكتور قال عايز هدوء
امي : حاضر ((بتعيط ))
نهي : تعالي معايا يا بسملة
امي : رايحين فين
نهي : هنجيب الحاجات في الامانات
امي : ماشي
نهي : يلا يا يا بسملة
((نزلت نهي وبسملة الامانات تحت في الدور الدور الاول وخدت الحاجة بتاعت احمد وكانت عبارة عن التلفون والمحفظة وهما طالعين بسملة ماسكة تلفون احمد وكان في حد بيتصل ))
نهي : مين الي بيتصل
بسملة : ديه تقريبا سلمي
نهي : طب هنعمل اي نرد وتقولها اللي هو هنا ولا نعمل ايه
بسملة : هرد طبعا مش كفاية اللي احنا عملناه كمان منقولهاش اللي حصل ونسيبها هي التانية قلقانة عليه
نهي : خلاص ماشي ردي
بسملة : الو سلام عليكم
سلمي : عليكم السلام هو مش دها تلفون احمد
بسملة : اها انا بسملة اخته
سلمي : ازيك يا بسملة عاملة ايه طمنيني عليكي انتي وحشاني اووي والله انت ونهي
بسملة : وانتي كمان والله
سلمي : اومال فين احمد يا بوسي
بسملة : احمد في المستشفي واحنا معاه
سلمي : مستشفي ايه في ايه
بسملة : احمد عمل حادثة وحصله نزيف والدكتور رن علينا وقالنا واحنا عنده
سلمي : ((بعصبية )) طب اديني العنوان
بسملة : ((قالتها العنوان )) ((وقفلت ))
((وهنا بسملة واحمد راحه الاوضة وكانت نادية وامه قاعدين جمبه وام احمد كانت بتعيط ونادية كانت قاعدة زعلانة وبعد نص ساعة بالظبط سلمي فتحت الباب ودخلت وجريت علي احمد ))
سلمي : احمد حبيبي ماللك قولي فيك ايه ((بتعيط ))
نهي : احمد فاقد الوعي والدكتور قال مش هيفوق دلوقتي
سلمي : طب هو ايه اللي حصله
بسملة : كل اللي نعرفه إن عمل حادثة وحصله نزيف
سلمي : والدكتور قالكم ايه
امي : قالنا يا اختي نلتزم الهدوء ومش عايز لمي جمبه
نهي : ماما
امي : في ايه مش دها اللي الدكتور قاله
سلمي : طب عن اذنكم انا هروح اشوف الدكتور
((سلمي طلعت ))
بسملة : ميصحش كدها يا ماما اللي قولتيه
امي : اخرسي اكيد انته اللي قولتلها
((وهنا سلمي طلعت وكلمت الدكتور والدكتور قالها ان هما مش هيقدره يعمله حاجة غير لما يفوق وكانت سلمي عايزك تنقله مستشفي تانية والدكتور رفض لأن أي حركة هتسبب خطر عليه وخصوصا إن المستشفي هنا كويسة وبعدها نزلت سلمي الحسابات وسألت فلوس بأسم احمد وطلعت وفضلت قاعدة معاهم في الاوضة وكان الكل مش بيتكلم والدكتور جيه بليل علشان يطمن عليه ومشي وهنا سلمي طلعت تجيب اكل وجابت اكل وأتحيلت عليهم علشان ياكله وفعلاً قعده كله وبعد ما خلصه اكل قامت سلمي ونهي وبسملة يغسله ايديهم وهنا اخوات احمد نهي وبسملة كانه عايزين يفتحوا كلام مع سلمي ))
نهي : هو احمد حكاللك علي حاجة
سلمي : اها حكالي اللي انته عملتوه
بسملة : يا نهار اسود واكيد انتي حطيتي سم في الاكل علشان تنتقم مننا زي الافلام
سلمي : هههه لا محططش سم في الاكل وبعدين انا مش زعلانة منكم خالص انته بالنسبالي اخواتي وانا بحبكم جداً
نهي : واحنا كمان بنحبك جداً
بسملة : يسلام دها بتخلينا نحس بالدنيا إما. بحنيتها ديه
سلمي : عارفة يا بسملة انته بالنسبالي والله مش اخوات احمد انته اخواتي واصحابي بس مكنتش حابة اللي انته عملتوه ده علشان انتوا كنتوا عارفين انا بحب احمد وهو بيحبني بدل ما تقفه جمبه لا انته اتفقته عليه ودها مكنش ينفع
بسملة : عندك حق واحنا اسفين
نهي : احنا فعلاً بنعترف إن اللي عملناه دها غلط وعايزين نعمل أي حاجة علشان نصالح احمد بس مش عارفين نعمل ايه
سلمي : احمد قلبه طيب وبيسامح بسرعة لاكن بس هو يقوم علي خير
بسملة : يارب يارب
((فات فوق الخمس ايام وسلمي وامه ومراته وإخواته قاعدين والدكتور كان بيجي الصبح وبليل يشوف حالته بقت عاملة ايه لحد ما في خامس يوم احمد فاق والدكتور بيكشف عليه ))
الدكتور : الحمد لله فاق اهو
سلمي : احمد حبيبي
نادية : احمد : جوزي
امي : ابني
بسملة : حمدالله علي السلامة يا احمد
نهي : حمدالله علي السلامة يا حمادة
احمد : انا فين
الدكتور : انت في المستشفي
احمد : مستشفي اي انا اخر حاجة فاكرها إن كنت نازل اشحن وفي عربية جت خبطني
الدكتور : اها ما انت حصلت نزيف وجيت علي المستشفي بس الحمد دلوقتي بقيت احسن
احمد : الحمدلله بس انته طفين النور ليه
سلمي : نور ايه يا احمد اللي مقفول النور منور
احمد : ازاي انا مش شايف حاجة مش شايف حاجة حد ينور النور انا مش شايف
((وهنا كلهم عيطه والدكتور ولع الكشاف وفتح عين احمد ))
الدكتور : حرك يا احمد عينك كدها
((واحمد بدء يحرك عينه ))
((الدكتور بان عليه الحزن ))
احمد : انا اتعميت انا اتعميت خلاص
(( واحمد كان بيعيط ومتعصب وهو شايف نفسه خلاص بقا شخص كفيف وبدء الشريط يتعاد طب النيابة هيعمل فيها ايه وامي واخواتي مين اللي هيصرف عليهم انا خلاص كدها انتهيت والدكتور جيه تاني يوم ))
الدكتور : اخبارك ايه النهاردة يا احمد
احمد : عايش
الدكتور : لا اليئس دا مش حلو لازم كدها يكون عندك امل في ربنا
احمد : الحمد لله علي كل حال
الدكتور : هو في عميلة بتتعمل وان شاء الله هترجع تشوف تاني
احمد : يعني هرجع اشوف تاني
الدكتور : بأذن الله بس ديه تكلفتها كبيرة
سلمي : أي تكاليف يا دكتور احنا مستعدين ليها المهم احمد يرجع تاني زي الاول
الدكتور: خلاص انا هتفق مع خبير اجنبي هيجي بعد ٣ايام وان شاء الله كله خير بس ياريت حد ينزل يسيب دفعة تحت الحساب عن اذنكم
سلمي : متقلقش يا حمادة هترجع تشوف تاني زي الأول وكله هيرجع تاني زي الأول
احمد : يارب يا سلمي انا مش متخيل حياتي كدها هتكون عاملة ازاي
سلمي : لا ياحبيبي متقلقش هترجع تاني تشوف بعينك ولا انا موحشتكش وعايز تشوفني
احمد : لا وحشتيني طبعا
((وتاني يوم الدكتور دخل وقال إن الخبير جي بكرة وبدء احمد يستعد للعملية وكان خايف جداً العملية متنجحش و فات اليومين والخبير الاجنبي جيه وكان طول اليومين بيجهزه احمد كانه بيعمله اشاعات وتحاليل ))
المرررضة : بعد اذنك حد يلبسه البس دا ((لبس العمليات ))
سلمي : تمام حاضر
احمد : انا عايز امي
امي : من عني اللي اتنين يا قلب امك
نهي : طب يلا نطلع احنا بقا علشان يلبس براحته
((وفعلا طلعه برة واحد ليس وجيت الممرضة ))
الممرضه : خلاص جاهز
احمد : بأذن الله
المرررضة : طب يلا
((قاعد احمد علي الكرسي وراح للعمليات ودخل قعد علي السرير وجاله الدكتور ))
الدكتور : جاهز يا بطل
احمد : اها الحمدلله
الدكتور : بأذن الله العملية هتنجح وهتقدر تشوف تاني
احمد : مش عارف يا دكتور مش حاسس
الدكتور : لا متقلقش الخبير الاجنبي دها كويس والعملية بأذن الله هتنجح
احمد : يارب
((وفعلا فات ساعتين والدكتور طلع لأهله برة وهنا كلهم جريه عليه ))
امي : خير يا دكتور احمد عامل ايه
الدكتور : للأسف واجهتنا مشكلة وإن عين احمد خلاص انتهت وأحنا محتاجين حد يتبرع بعين انا قولت اطلع أقولكم يمكن عندكم حل
امي : انا هتبرع لأبني
بسملة : لا انا يادكتور
((وهنا الكل قعد يقول انا انا ))
الدكتور : لحظة بعد اذنكم لحظة احمد لازم اللي يتبرع لي لازم يكون عنده الشروط
امي : وايه هي الشروط
الدكتور : شوف مين فيكم اللي هيتبرع
((وهنا كلهم وافقه ودخله الدكتور عملهم شوية تحاليل وكان كلهم واقفين برة ومنتظرين والدكتور طلع وراحلهم ))
امي : خير يا دكتور
الدكتور : هو شخص واحد بس اللي متفق معاه وينفع يتبرعله
امي : مين
الدكتور : سلمي شكري
((وهنا قالت سلمي ))
سلمي : انا يا دكتور وانا جاهزة اتبرعله
((وهنا الجميع نظر لسلمي بفاجأه))
الدكتور : انتي متاكدة العملية فيها خطر علي حياتك وممكن تموتي
سلمي : اها متاكدة
امي : بلاش يا سلمي انتي يابنتي لسة صغيرة
نهي : ماما عندها حق يا سلمي بلاش
سلمي : وفيها ايه ما هو عيني اللي هشوف بيها المهم احمد يرجع تاني ويشوف ويعمل اللي نفسه فيه أومال انا مش عايزة حاجة غير احمد ولو مت عادي علي الأقل أكون عملتله حاجة يخليه فكرني طول العمر انا جاهزة يا دكتور
الدكتور : ((وهنا الدكتور كان يستعجب وقال )) تمام اتفضلي معايا
سلمي : تمام يادكتور (( وهنا سلمي دخلت ولبسوها لبس العمليات وقعدت علي السرير ومسكت أيد احمد وهنا بتكلمه وبتقوله : احمد حبيبي انا جاهزة وانا مش فارق معايا حاجة غيرك انت ونفسي العملية تنجح مش مهم أموت او أتحرم من عيني المهم أنك تكون كويس وترجع وتشوف بعينك تاني ومتأكدة يا احمد اللي انتا هتكون عيوني اللي بشوف بيهم انا دها لو ممتش بحبك يا احمد ((وعينيها فيها الدموع)) جاهزة يا دكتور
الفصل الواحد والعشرون من هنا