رواية حورية الاسد الفصل الخامس بقلم رحمة هاني رزق


 حوريه الاسد

البارت الخامس

ذهبت حور وآسر الي اسد وقبل دخولهم الغرفه قالت حور لأسر

حور بص  يا شيخنا

اسر وهو يلتفت وينظر وراءه بس مفيش هنا شيخ

حور اقول ايه بس صبرني يارب 

اسر  بغباء يصبرك على ايه 

حور يصبرني عليك عشان بقولك انت ياشيخنا والصراحه انا كده بغلط في شيوخ كتير علشان نديتك باسمهم

آسر اه فهمت ثم أكمل بغرور بس علي فكرا انا اعرف حاجات كتير زي الشيوخ بس مبحبش اتغر بنفسي بس

حور اه قولتيلي مبتتغرش في نفسك امال ده اي المهم انا هخش اشاكل الواد الي جوه دا مع انو انا مش طيقاه ومش عايزين نبين انو احنا اتصاحبنا ماشي واي حاجه اقولها توافقني الرأي فيها ماشي

آسر ماشي ياسطا 

حور تشكر يابرنس يلا ندخل

آسر يلا

ارتدت حور قناع القوه يلا استاذ عشان تخفي من هنا عشان بصراحه احنا قرفنا منك ومستمنينا انو القمر ده يطلب بس وهي تنظر لاسر

اسر بغيره لا يعرف سببها مين ده الي قمر دا ميجيش حاجه جمب جمالي اصلا

حور لا هو عسل وقمر  صح يا آسوري 

اسر صح ياعيون اسورك

اسد ايه يا اسر ماتتظبط وانتي جايا تشوفي شغلك ولا جايه تحبي 

حور بخبث اصل بصراحه آسوري حبيبي طلب مني امضيلك علي خروج وانا مقدرش ارفضلو طلب

اسد بتسرع لا ارفضي

حور يعني هتقعد هنا

اسد انا مش  همشي من هنا غير بعد اسبوع ويلا برا عشان ارتاح 

حور ايه دا انا بطرد ومن المريض بتاعي كمان لا بقا علي فكرا يا استاذ اسد انا مبطردش من حته وانا امشي بس عشان عندي شغل والتفتت لأسر قبل ما تخرج مع السلامة يابيبي 

اسر مع السلامة ياقلبي

خرجت حور  زعلانه النصر علي شفتيهاالتفت اسد لأسر بعيون تطق شرار ايه الي بيحصل ده يا استاذ

اسر بخوف ايه اللي حصل

اسد يعني انت مش عارف ايه اللي بيحصل

اسر لا والله ما اعرف

اسد بحده ايه الي بينك وبين الدكتوره حور

اسر ياه من عيونها ولا ابتسامتها دي حته شوكولاته ماشيه علي الارض انا حبيتها جدا

اسد بسخرية من اول مقابله 

اسر وهو يتصنع الهيام من اول ما عيني جت عليها والساني خاطب اسمها

اسد لا والله واتظبط كدا يا اسر وابعد عن الدكتورة

اسر ايه تخصك 

اسد بتسرع اه تخصني 

اسر بصدمه ايه                                                           اسد عشان بفكر أعلمها الادب ومش عايزها تحب دلوقتي 

اسر بحده ايه يا اسد مش هيا الي عايزه تتعلم  الادب انت الي عايز تتعلم الادب 

اسد بصدمه بتقول ايه يا اسر

اسر ايه يا اسد فوق مش عشان حادثه هتكره الناس الكويسين وتحب الوحشين وعلي فكره متفكرنيش نايم علي وداني ومش عارف الناس الي مصاحبهم والنايت كلب الي بتروحه وتيجي سهران بليل علي فكره انا عارف كل حاجه بتعملها واقول معلش هو موجوع بسبب الي حصلو وعشان الكوابيس الي بتشوفهم بس خلاص انا مش هسمحلك تمشي في الغلط وانا الي هقفلك يا اسد وان كان هي الدكتوره الي هتعلمك الادب وهتخليك تفوق فاآسف  ياصحبي هقف معاها بس عشان مصلحتك وعشان تفوق من الي انت فيه وانا بصراحه ارتحتلها وواثق انو هي هيا هتغيرك 

اسد بحزن علي اخوه وصاحب عمره دا كله شايله يا صاحبي ومحبيه وكلام جواك انا اسف عشان جرحتك بس مش هقدر اسيب صحابي

اسر بسخريه صحابك الي معاك عشان فلوسك وبيحسدوك وبيتمنولك الشر ولا صحابك البنات الي ماشي معاهم ويمضوك علي وراق وبيسرفو منك فلوسك متفكرنيش نايم علي وداني يا اسد لا انا عارف كل حاجه عنك وبحاول أصلحك واخليك اسد الحنين بتاع زمان انا بعملك دا كله عشان انت اخويا وبخاف عليك وبتمني يا اسد ماتخسرنيش وتخسر الناس الحلوه الي حوليك وعايزين مصلحتك

 اسد ناس مين الي عايزين مصلحتي اوعي تكون قصدك الدكتوره الي لسه عارفينها من كام ساعه دانا حتي معرفشي دخلوها طب الذي بطريقتها دي

اسر  بغضب اسد مسمحلكش

اسد ايه هتعمل ايه هتقف ها ضد صحبك واخوك

اسر لو ماتعدلتش هقف معاها واضربك كمان يا اسد وبتمني تفكر في كلامي سلام يا صاحبي هروح الشغل واهدي عليك بليل ثم ذهب اسر الي عمله وترك هذا الاسد يفكر كيفيه إلا نتقام من هذه المسكينة

اسد بقا حتة دكتوره تقلب صاحبي عليا دانا هندمك علي اليوم الي قابلتيني فيه يا حور واخليك تبويب رجلي عشان ارحمك بس انا مش هرحمك ابدا وهعذبك واخليك تتمني الموت ومضي هذا الأسبوع وأسد يفكر في طريقه لبنان منها من حور

أما عند أحمد وعشق

دخل احمد الي المحاضره ولم يجد عشق وصحبتها نور بها لم يهتم احمد وأخذ يشرح محاضرته وبعد ربع ساعة فتح الباب  وكانت عشق ونور

عشق ونور اسفين يادكتور مخدناش بالنا من المعاد

احمد محدش ليدخل بعدي المحاضره يلا بره 

عشق يادكتور ولم تكمل حديثها

احمد قولت بره واعتبروا نفسكو شايلين مادتي

عشق شايلين شايلين هو انت دكتور تستحمل اصلا ويلا في داهيه الماده واخذت نور وراحت كافيه المدرسه وتركت هذا واقف يشتعل غيظ منها

                         الفصل السادس من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×