Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الاسطي غزال الفصل الثالث 3 بقلم ندا الشرقاوي

 

رواية الاسطي عزال الفصل الثالث 3 بقلم ندا الشرقاوي




رواية الاسطي غزال الفصل الثالث 3 بقلم ندا الشرقاوي 





#الاسطي_غزال (3)


لكن فتح باب المكتب سريعًا ويقول أحد العاملين..... كريم باشا المكينه وقعت علي العمال 

كريم...... غزاااال

خرجا كريم وزين متجهان إلى الاسفل سريعًا دلفا الي المصنع وكانت المكينه علي الارض وغزال تنظر إليها بصدمه هي وباقي العمال

كريم براحه..... اي اللي حصل

تحدث احد العاملين..... كريم باشا إحنا كنا بنشتغل والأنسه الجديده بتشتغل في الأله دي لكن وقفت دقيقه تجيب حاجه من الأدوات وفي نفس الوقت وقعت لقدر الله كان ممكن انسه غزال تكون تحتها بس ربنا ستر

نظروا الى غزال التي شحب وجهها وتنظر اليهم بتيه اقترب منها زين قائلًا..... انتي كويسه

بلعت ريقها بصعوبه قائله.... انا..... تمام تمام

كريم..... تعالي دقيقه آنسه غزال


وخرجوا، ثم دلفوا الي المكتب طلب لها كريم ليمون حتي تهدا 











كريم..... أنتِ كويسه

هزت راسها فقط

زين باعتذار....... أنا معرفش إزاي وقعت بجد واي اللي حصل

هتفت غزال..... انا كنت علي السلم بظبط فيها ونزلت أجيب حاجه لكن فجأه لقتها وقعت بعد ما عديت من تحتها

تمتم كريم..... حصل خير أنا هشوف من المسأول ولازم يتعاقب

غزال..... ليه محدش عارف ظروف الناس هتخصم منه أسبوع او اتنين بيته اولي بيهم وعدت علي خير عن ازنكوا اكمل شغلي

زين...... واللمون

ابتسمت غزال قائله..... مره تانيه مش مستهله عن ازنكوا

وعادت إلى عمليها مع آخري وأرسل كريم بعض العمال ليرفعوا الميكنه مره ثانية


بعد الانتهاء من العمل رن هاتف كريم وكان جدهه عاصم 

كريم بإحترام...... السلام عليكم ياجدي 

عاصم بجديه..... هتفضل كده لحد أمته ياكريم 

كريم..... لحد ما تصرفوا نظر عن الجوازه انا مش بنت علشان يتفرض عليا 

عاصم...... طب أرجع 

كريم..... حاضر ياجدي هفكر 

هتف عاصم بحده.... اي ياكريم هو انا علشان ساكت هتسوق فيها ولا اي تكون موجود علي العشا فاكر المعاد ولا نسيته 

تنهد بهدوء قائلًا..... فاكر ياجدي فااكر 

واغلق الجد اولًا 

زين...... ما تروح وبعدين مالها بنت حكمه هانم 

كريم ببعض من الغيظ..... دي بتقولي اللب ليه اكل معين دي ادخل الحمام بوقت معين ولا اي ياعم خلينا نشوف شغلنا انا عاوز وحده كده تلمني 

زين...... يارب يوعدك 

                                       *****

بعد مرور ساعتين كان انتهي العمل 

وغادرت غزال الشركه لكن في الطريق كانت توجد فتاه تقف تريد المساعده 

غزال..... محتاجه حاجه 











أروي..... للأسف العربيه عطلت وانا جايه لصحبتي ومعرفش حج هنا 

غزال..... اشوفلك العربيه انا 

اروي بغرابه..... أنتي 

غزال.... اه انا الاسطي غزال ميكانيكي سيارات 

اروي بصدمه..... أنتي 

غزال.... علقتي ولا اي اشوف العربية ولا امشي 

أمسكت بها اروي قائله سريعًا..... لا لا تعالي 


بدأت غزال تنظر إلى السياره بدقه ثم اجرت اتصالًا..... الووو حوده أنا علي اول الطريق من بره خالص تعال شد العربيه دي بالعربيه اللي عندك 

حوده...... حاضر ياغزال مسافه الطريق 

التفتت غزال إلى أروي قائله...... مسافه الطريق بس هيا البطريه نامت فا متقلقيش 

أروي بشكر.... مش عارفه أقولك اي بجد تسلمي 

غزال..... تحت أمرك ممكن اللي شغال عندي يوصلك وترجي تخدي عربيتك مفيش مشكله حابه انا اجبها بنفسي مفيش مشكله حابه تفضلي برده مفيش مشكله الا يريحك 

أروي.... مش عارفه بس هشوف 


رن هاتف أروي 

أروي.... الووو كريم 

كريم.... فينك ياأروي 

أروي.... شويه وهرجع علي القصر 

كريم.... في السريع لاني جاي علي القصر 

هتفت اروي بسعاده..... مسافه الطريق حالاً

واغلقت الهاتف وقالت لغزال..... انا بعتذر جدا بس لازم اروح 

هتفت غزال بابتسامه هادئه..... ولا يهمك حوده وصل 

حوده.... أوامر 

غزال..... وصل الانسه لحد ما هيا عاوزه وتعرف العنوان وتيجي علشان تاخد العربية نعملها ونرجعها نفس المكان فهمت 

حوده.... تمام اتفضلي ياهانم 

واخذ أروي ليوصلها إلي منزلها، ثم رجع إلى غزال مره ثانيه


في قصر التهامي 

كان يجلس الجد علي مقعده في مقدمه الطاوله وعلي يمينه مهاب ابنه الاصغر وعلي شماله محمد والد كريم وابن عاصم الاكبر وكاميلها زوجه محمد، حكمت عمه كريم وابنت عاصم ولديها ابنه تسمي ماجده لكن يقولوا لها ماجي، وحنان زوجه مهاب وام أروي 

دلف كريم وهو يقول....... في معادي ياعاصم باشا 

دلفت خلفه أروي راكضه وهي تقول...... اتاخرت 

كريم..... اهدي اهدي 

أروي همست ..... كنت هتاخر واسمع مرشح 

عاصم..... اتفضلوا فاضل دقيقه علي معاد العشا

جلسا كل من كريم وأروي 












عاصم بصرامه ..... نخلص العشا ونتكلم علشان مفيش كلام علي العشا 

اؤماوا له جميعًا وشرعوا في الطعام 


بعد انتهاء الطعام جسلوا سويًا، كانوا في صمت تام 

عاصم...... لحد أمته 

كريم..... لحد أمته اي ياجدي 

عاصم.... هتفضل بره البيت مش ناوي ترجع وتتجوز ماجي 

كريم..... ماجي اي هي فراخ اسمها ماجده هنلف وندور 

ماجده..... كريم اسمي مااااجي مش ماجده يععع 

كريم بسخريه..... افتحي البطاقه ياختي هتلاقي ماجده 

عاصم..... اي خلاص هتتخانقوا قدامي 

حكمت..... شكل قعدتك مع العمال والمكانيكي بقيت بيئه

كريم..... يارب ياعمتي 

حكمت.... اسمي طنط

كريم..... جدي انا مش موافق علي الجواز دي واظن ان مفيش جواز غصب ما تتكلم يابابا 

محمد..... مفيش كلمه بعد كلمه ابويا 

كريم..... هو انا ابنك ولا ابن جدي خلفتوا ليه بدل ما الحمل كله لجدي 

عاصم بعصبيه....... ولد اتكلم باسلوب كويس 

كريم..... انا مش ولد ياجدي انا رااااجل انا 27 سنه عارف يعني اي 27سنه يعني راجل ليا كلمه 

أروي..... جدي ممكن اقول كلمه 

عاصم..... اتفضلي 

أروي..... جدي كريم كبير مينفعش نفرض عليه حاجه هو بيدير شركات ومصانع التهامي إزاي هتغصب عليه جوازه ولو اتجوزه هل حضرتك شايف ان دا شيء كويس يعني ولما لقدر الله مافقوش ويطلقوا هيكون شيء كويس لما حفدتك تكون واخده لقت مطلقه زيي طبعا مبسوط بقعدتي جمبكوا وأنا واخده لقب مطلقه بسبب جوازه برده حضرتك اللي غصبتني عليها اسفه لو ادخلت 

جاء عاصم ليرد لكن قاطعهم صوت احد الخادمات تقول....مدام اروي في حد جايب العربية بتاعت حضرتك علي البوابه 

أروي..... خلي الحرس يفتحوا البوابات وتدخل وانا هستقبلها 

اؤمات لها الخادمه وخرجت 

أروي.... عن اذنكوا اشوف اللي جاب العربيه وتتعرفوا عليها بنت بميه راجل 

وخرجت 

أروي..... أذيك 

غزال.... الحمد لله العربية اهي 

أروي ...... بجد تسلمي يا... 

غزال..... اسمي غزال 

أروي..... اسمك حلو اوي تعالي اعرفك علي بابا وماما 

غزال بتوتر..... اي 

اروي امسكتها من يداها قائله..... تعالي بس وادخلتها الي القصر 

أروي..... اقدم ليكوا الاسطي غزال ميكانيكي سيارات وهيا اللي صلحت عربيتي 

التفت كريم قائلًا...... غزااااال 

حكمت باشمئزاز..... تعرفها 

جائت فكره في عقل كريم قائلًا..... جدي أنا مش هينفع اتجوز ماجده علشان 

عاصم..... علشان اي 

كريم.... علشان انا وغزال بنحب بعض 

الجميع...... اييييه 

#الاسطي_غزال

#ندا_الشرقاوي 

ياترا رد فعل غزال اي؟ 

العيله هتقبل الموضوع؟ 

رايكوا في الروايه 

معادنا بكره الساعه 8مساء 

بعتذر علي عدم نزول حلقه امبارح كنت مضغوطه 

            الفصل الرابع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات