رواية الحق الفصل الخامس 5 بقلم أيه غنيم
Part 5
الحق .
" خلقنا جميعاً لدينا عقول ، فمن يخطأ لديه
عقل ، ولم أريد قرارك في حياتي لأن لدي
عـــــقـل ."
موافقة يا ماما و دا قراري أنا محدش له علاقة .
موافقة على مد،،من .!!!
اها يا ماما موافقة و وبعدين في أية بتقول
" عسى أن تكرهوا شيئاً وهو خيراً لكم _ وعسى أن تحبوا شيء وهو شراً لكم ."
أنت ٍ حره مليش دعوة.
نطقت بها والدته ثم ذهبت إلي المطبخ دون النظر إلي وجه ابنتها .
دخلت غرفتها بدلت ثيابها بثياب منزل ومن ثم وقفت لكي تسرح شعرها ..
والله ما اعرف اي الشعر ده دا سلك المواعين انضف منه
بدأت تسرح في شعرها يميناً و يسار حتي اتسلك من بعضه وضعت كل شعرها الخارج في المشط في يدها و ذهبت إلي والدتها التي تعد الطعام في المطبخ..
ماما بصي
لم تنظر لها .. عاوزه أي مش موافقة على الد،،من بتاعك .
تقي اها خدي سلك مواعين و وفري الخمسة جنية كل يوم هبقا اجبلك منه ..
يا نهار اسود اي ده وضعت يدها على صدرها بصدمة من كمية الشعر ..؟؟
تقي شعري ما هو مش عاوز يتعدل فـ بقطع في هههه
ضحكت ومن ثم والدتها قذفتها " بشبشب " دخلت غرفتها
بتقطعي شعرك ..
______________
الكاتبة أية غنيم
عابد عايش انا قتل،،ت حسام اللي اخدني عند عابد
وانا مكنتش أعرف أن عابد هناك و كنت هقت،،ل الخادمة كمان بس معرفش راحت فين لو أعرف هروح اقتل،،ها هناك و اجيب حقي منهم واحد واحد ..
نظر لها كل من ماجد و روماني و هدي بنظرات الصدمة ..!!!
روماني ..
هو القت،،ل عندك سهل كدة ؟؟
مريم اها .
ماجد يا بنتي دا اللي بيقول نفس عمد مكانه النار ليه تخلي ده مكانك .
مريم بجبروت ..
وانا قتلن،،ي عمد بس وانا عايشة انا هقتله الف مرة بدل مرة .
روماني ..
وكدة حقك راجع يعني ولا أي .؟!
نظرت إلي الأرض ثم اردفت ببعض الكلمات صدمت كلاهم..
" قراري انا غلط .. صح .. هموت بعدو .. هفضل عايشة ..
انا عارفة بعمل أي و مش علشان بنت أسكت عن حقي
حقي جبته من واحد و لسه باقي اتنين ."
تحدثوا جميعهم مع بعض ..
هدي خلاص نبلغ البوليس يا بنتي .
روماني أبويا هيجيب حق بنتك من غير بوليس ولا اي حاجة .
ماجد كلام روماني صح حقك هيوصل لحد عندك بس انتي اهدي و نفكر مع بعض يا بنتي .
هدي ها يا مريم
روماني تعرفي عنوان عابد ..؟
ماجد قولي العنوان أو مكان الخادمة و احنا هنوصلهم يا بنتي ..
مريم واي اللي يضمن أن حقي هيجي ..؟؟
ماجد الطريقة اللي انت عايزه حقك هيرجع بيها .
مريم مهما كانت ..؟؟
ماجد مهما كانت يا مريم ..؟؟
_______________________
الكاتبة أية غنيم
فاق يا دكتور من ربع ساعة و مش عاوز يتكلم مع حد خالص .
تمم انا هدخل...
دخل الدكتور عند صخر في الغرفة كانت كل الاضواء مغلقة و النافذة موضوع عليها ستار تحرك الطبيب نحو الإضاءة و أنار منها إضاءة بسيطة .
اطفي النور ..؟!
لا
اغمض عينا و أمر الطبيب مره اخري ..
اطفي النور..؟!
كانت إجابة الطبيب كما هي ..
لا
أنت مين ..؟
كان هذا سؤال خارج من الطبيب متجه نحو الذي يجلس على السرير ولكنه لا يعرف أنه سيفتح أبواباً كثيرة .؟؟
فكر لثواني ثم أجاب
( معرفش )
جلس الطبيب على كرسي بجانب السرير بينما الثاني كان يجلس على السرير و عينا في نقطة فارغه في الغرفة
مرة تاني أسمك أي ..؟
فكر مره آخر ثم أردف..
معرفش مش فاكر حتي أسمي مش فاكر اي حاجة .
كنت عايش فين ..؟
نظر إلي الطبيب قولتلك معرفش ..
الجلسة خلصت اشوفك مرة تانية ..
مفيش مرة تانية ..!
نظر له الطبيب و ابتسم هنشوف سلام ..
سند بظهره على السرير و جلس يتذكر من هو ..؟
من أين اتَ ..؟
كيف أتَ الي هنا .؟
ولكن كل شئ بلا فائدة فقد فقد الذاكره..؟
_____________________________________
الكاتبة أية غنيم
فات ليلة من ليالي الصيف الحر و قد بدأ الخريف مع نسمات الهواء الباردة ليلاً و حل الصباح مع صوت العصافير وهدوء السماء و صوت الإذاعة من مسجل الصوت " راديو " ..
تجمع كلا من تقي و والدها و والدتها و اخواتها على مائدة الطعام " طبلية " ..
نسمة والدتها ..
شوفت يا ريان اختك اختك موافقة على المد،،من بتاع البنا،،ت ..
نظر ريان إلي أخته فـ فرحت نسمة فهذا ابنها الذي يقف معاها في جميع قرارتها ..
ريان وفيها أي يا ماما مش هي اللي عاوزه وكل واحد بيشيل تمن الغلط .
نسمة رياان.
ريان ببرود نعم ..
تقي ماما خلاص بقا و تجهزت حتي تخرج لحلقة اليوم كانت ترتل بعض الآيات وهي تقف خلف الباب مباشره ً تربط رباط الحذاء و تُسمع ما تيسر من سورة " الكهف"
تقي يا بابا انا ماشية خلاص ..
ريان من خلفها بابا مشي قبلك ..
تقي انا ماشية علشان هتاخر وأبقى قول لماما .
شدي البندانة علشان شعرك ميظهرش من تحتها .
أبتسمت على تلك الغيره .
أية غنيم
دعواتكم ليا مش عاوزة تم في الكومنتات عاوزة رايكم بجد ..
الحق
#خلقنا_للفضفاض_و_الفضفاض_خلق_لنا