رواية شمعه وسط ظلامه الفصل الرابع 4 بقلم كاتبه
#شمعة وسط ظلامه
#البارت الرابع
البيت الي مقابلني اهوو ماتت امها من اربع
سنين و ابوها بيشرب ويرجع عالبيت يعنفها و يضربها بقوة دي تعاني فعلا عايزك تتزوجها باسرع وقت يبني عشان خاطري
يزن: انت خاطرك غالي عليا وهنفذ اي حاجة عايزها هروح بكره اطلبها ان شاءلله تعال معايا
عم نوار: مقدرش يا. ابني لو رحت مش رح يرضى ابوها يزوجهالك لازم تروح لنفسك ابوها طماع اويي
يزن: ايوا فهمتك وراح نفذ الي وعدتك بيه بكره متخافش الموضوع عليا
...................
نعود لليوم
يزن: هنشوف اخرتها ايه معاكي يا ست الحسن رغد
جلب بعض الاوراق واخذ يعمل حتى انتهى صعد الي غرفته و اخذ حمام ونام
= اخيرا جاء يومنا المنشود
عند رغد:
قومي يبت قوومي يلا اصحي عشان منتاخرش يلاا
كان هدا صوت صراخ عليا وهي توقض رغد
رغد بتعب: وبتصرخي لييه اهو قمت
زوجة الاب: جهزي نفسك تاخرنا كفايه تم غادرت الغرفه
تنهدت رغد بتعب وقامت فاحست بدوخة وانهيار فجلست على السرير بتعب بعد خمس دقايق قامت واغتسلت وجهزت نفسها وطلعت
......................
عند يزن: انهى فطوره وقبل وتين صغيرته وغادر الى رغد
بعد ساعتان
الف مبروك يا ولاد الف مبروك
كان هذا كلام والد رغد الذي اصبح كل تفكيره في المال و الثروه
يزن: يبارك فيك عن اذنكو عايز امشي ورايا شغل
التفت الى رغد واكمل: يلا بينا ودعي اهلك وتعالي
رغد: ودعتهم كفايه يلا نمشي متتاخرش عن شغلك
ركبو السيارة وانطلقا الى القصر...
في السياره كان الصمت يعم المكان
لكن رغد قررت تسالو عن يلي يحصل
رغد= انت تجوزتني لييه
يزن =افهمك بعدين مش وقتو الكلام ده
رغد: عايزه اعرف دلوقتي. لي تزوجتني انت عارف انو ابويا طمعان بشويه فلوس من عندك. لييه تزوجتني وانت عارف ده 🙂
لم يجب يزن مما جعل رغد تغيض منه وادارت وجهها للجهة الثانية حتى وصلو البيت
دخلا معا ونادا يزن الخادمه:
تاديلي داده سميحة عايزها
ذهبت الخادمة وناده سميحة (ست فال 50 من عمرها رئيسة الخدم بالقصر): طلبتني يباشا؟!
يزن: ايوا تعالي يداده بعرفك دي مراتي رغد
سميحة بصدمه: مراتك.. ااا عفوا اصلو مفاجئ شويه اهلا يهانم اهلا ببيتك
رغد: اهلا فيكي يداده
يزن: وريها البيت وغرفة وتين وخبريها على القواعد ثم التفت الى رغد وقال: عندي شغل مهم دلوقتي راح روح خلصو وارجع عندي حاجة لازم اقولهالك
ثم خرج
#يتبع
#بقلمي گآتبه
#شمعة وسط ظلامه
تكمله البارت الرابع
.......
كانت رغد مذهولة من القصر الذي امامها فخامته وجماله واسلوب تصميمه.... كانه حلم ولكن شعرت بنفسها غريبه داخله
سميحة: تعالي وريكي الطابق بتاعك يهانم
رغد: بلاش هانم يداده ده انا زي بنتك
داده: ماشاء الله عليكي فوق ما قمر عسل عاللسان بردو والله يزن باشا عرف يختار كويس....
رغد: متشكره اوي يداده
سميحة: تعالي معايا اوريلك البيت
ثم صعدو الى الطابق الثاني
داده سميحة: هنا غرفة الضيوف ومكتب يزن باشا واخر الجناح هناك مكتبه ومن هنا غرف مخصصه للضيوف...
تعالي ارويكي الطابق الثالث... هنا غرفتك انتي و يزن باشا
والغرفة الاخيره هناك للصغننه وتين
رغد: هوا وتين دي اختو الصغيره؟؟
داده سميحة: اخت ايه يبنتي دي بنتو!!؟
رغد بصدمه: بنتو!؟ هو متزوج من قبل
داده سميحة: لا مش متزوج هو القصة طويله يبنتي. وانتي متعرفيش بالموضوع ده من قبل ولا ايه لي مستغربه كده
رغد: زواجنا يداده زواج اهل وعلى الورق بردو.. انا معرفش غير اسمو 🙁
داده سميحة: معلش يبنتي فيها خير. تعالي اقعدي بالحديقة وهجيبلك كبايه عصير وخبرك كل حاجة يلا
رغد: يسلموو يداده انتي ملاك بجد
نزلت رغد الى الحديقة تنتظر الخادمة ولكن في لحظه واحدة احست العالم يدور حولها اسودت عيناها ثم وقعت على الارض لم تعي ما يحدث سوا صراخ السيده سميحة ثم اغمضت عيناها....
السيده سميحة: ياااالهوي.. اتصلو على يزن باشا. رغد هانم فوقي رغد هانم.. سترك يا رب .. تعالو ساعدوني نحملها
سالي اتصلي على يزن باشا (سالي خادمة بنت السيده سميحة)
سالي: اتصلت يماما جاي
جاء يزن مسرعا بعد ان اتصلو بيه وهو في طريق العوده
يزن: حصلها ايه!!؟
داده سميحة: والله كانت كويسة بس فجأه داخت ووقعت عالارض
حملها يرن وصعد بها الي الجناح واتصل بالطبيبة
بعد ساعة خرجت الطبيبه من الغرفه وتكلمت بعمليه: الست جسمها ضعيف جدا جدا نقص فيتامين وفقر الدم بالاضافة انو عندها ندبات عنف على جسمها. تعرضت للعنف ولا اييه؟؟!!
شعر يزن بالغضب الشديد من والدها والعنف الذي كان يسببه لها لم يعرف ما سبب غضبه. ولماذا هل شفقة ام شيء اخر
اغمض عينيه وتنهد وقال: عايز ها تتحسن بسرعة قوليلي على الدواء المناسب حضرتك وشكرا تعبناكي معانا
....... يتبع........
#بقلمي كاتبه
لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا