رواية العشق والقدر ( كامله جميع الفصول) بقلم ليلي هشام



      روايه العشق والقدر  الفصل الأول 


العشق والقدر
بقلمي ليلي هشام
البارت الاول 
صلوا علي من يشفع فيكم يوم القيامة....
في صباح يوم جديد مليان بالنشاط والحيوية عند أحدهم وشقاء عند أحدهم وضيق في الحال عند أحدهم فهذه هي الحياة يا صديقي
الابطال(رعد السيوفي شاب طويل القامه ذو جسد رياضي شعره اسود كثيف عيناه بني تتحول إلي الاسود القاتم عندما يغضب يبلغ من العمر28عام متخرج من كلية هندسة وقدر يكبر شركة والده جمال السيوفي لغاية لما بقت مجموعة شركات والده ووالدته متوفين من 10سنين ورعد هو الي ربي ملك وعمر وكان ليهم الاب والام والاخ رعد الابن الاكبر لعائلة السيوفي لدية اخت وهي ملك السيوفي فتاه جميله قوامها ممشوق تبلغ من العمر 25عام بشرتها بيضاء ناصعة وعيناها بني وشعرها احمر ناري هادئه ورقيقه وتبكي من اقل شئ ملك متخرجه من كلية السن،والاخ الأصغر لعائلة السيوفي هو عمر السيوفي شاب في 21عاما طويل القامه عينيه سوداء شعره اسود كثيف مرح ويحب الضحك وهو في كلية إدارة اعمال)
(حياة الالفي فتاه جميله شعرها اسود طويل بشرتها بيضاء عيناها خضراء زيتونيه جسدها نحيل بعض الشئ حياة هادئة،متدينه،محجبه بتدرس في كلية إدارة اعمال ومتفوقه في الدراسه لديها اخت اصغر منها وهي اسيل جمالها لا يفرق شيء عن حياة عيناها سوداء ومحجبه أيضا ولكن مايفرق اسيل عن حياة أنها مرحه وخفيفه الظل
حياة عايشه مع والدها فريد الالفي ووالدتها مني واختها اسيل)
الساعه 7صباحا يفتح رعد عيونه البني ثم قام واخد شاور ولبس بدله كلاسيكية سوداء وسرح شعره ووضع عطره الجذاب وخرج من غرفته ونزل لقي عمر وملك قاعدين على السفره بيفطرو.
رعد بابتسامه بسيطه:صباح الخير.
عمر وملك:صباح النور.
رعد:بهدوء عاملين اي.
عمر بمرح:تمام يا بيج بوص كله تمام.
رعد بضحك:وانتي يا لوكه اخبارك اي.
ملك:تمام الحمدلله يا رعد انت رايح الشركه.
رعد:اه رايح الشركه
ملك:طب انا شويه كده وهنزل اروح المكتب علشان علشان هبتدي ترجمة الكتاب الجديد.
رعد:ربنا يوفقك يا حبيبتي خدي بالك من نفسك.
عمر وهو بيقوم:طب اطير انا بقي علشان عندي محاضرات سلام.
رعد:استني انا خارج هوصلك في طريقي.
عمر بمرح:اشطا رعد السيوفي بنفسه هيوصلني ربنا يستر على بنات الجامعه😉
رعد:بس يلا وبطل قلة ادب،سلام يا لوكه.
ملك:سلام يا حبيبي.
عمر:يلا يا سارق قلوب العذارا😂
رعد:امشي يا حيوان.
مشي رعد هو وعمر علشان يوصله كليته
..................................
في مكان آخر فتحت حياة عيونها الخضراء ثم قامت واغتسلت وصلت فردها وارتدت جيب من اللون الفوشيا على بلوزه مخططه وحجاب يجمع بين اللونين.
خرجت حياة من غرفتها وجدت والدها ووالدتها بيفطرو.
حياة بابتسامه: صباح الخير.
فريد ومني:صباح النور.
مني:يلا اقعدي افطري علشان تلحقي الكليه.
حياة:حاضر.
فريد:عامله اي في الكليه يا حياة.
حياة: الحمدلله يا بابا وانشاء الله السنادي كمان امتياز زي السنتين الي فاتو.
فريد بابتسامة: إنشاءالله يا حبيبتي.
حياة وهي بتقوم:يلا انا بقي علشان متاخرش.
مني:مش هتفطري يا حياة
حياة:مش هينفع يا ماما علشان متاخرش يلا سلام.
فريد ومني:سلام.
خرجت حياة من البيت وركبت تاكسي وراحت الجامعه. 
......................................
وصل رعد عمر ونزل العربيه كانت طالته تخطف الأنظار والبنات عاملين يتهامسو ويعاكسوه.
عمر: توم كروز يا خواتي😂
رعد بضحك:انا احلا من توم كروز.
عمر:يا عم الواثق😉
رعد:😂😂😂😂
وصلت حياة ونزلت من التاكسي وهي داخله تليفونها رن بصت في الشنطه علشان تطلعه وفي أثناء وهي ماشيه اصطدمت في ذلك الحائط البشري كما رأت.
حياة:انا اسفه ماخدش بالي.
.....:      
 

  


     
 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×