روايه العشق والقدر الفصل الثاني عشر
العشق والقدر
بقلمي ليلي هشام
البارت12
في صباح يوم جديد قامت حياة من النوم واخدت شاور ولبست وصلت فرضها وخرجت صبحت علي مامتها وباباها وخرجت راحت الكليه.....
وصلت حياة كليتها ودخلت الكافيتريا لقت يارا قاعده مستنياها.
حياة:صباح الخير
يارا:صباح الفل عامله اي.
حياة بابتسامه:تمام الحمدلله انتي اخبارك اي
يارا:كويسه.
حياة:اه صحيح انتي مقولتليش اي حصل معاكي انتي والدكتور علي؟
يارا:امم ولا حاجه قالي انا مش هعملك حاجه علشان مكنتيش تعرفي أن انا الدكتور بتاعك بس لو حصلت تاني هوصل المسألة للعميد شخصيا.
حياة:بس كده.
يارا:اه بس.
حياة:يعني انتي مش اتسحبتي من لسانك وقولتيلوا كلمه كده ولا كده اصل انا عارفاكي لسانك متبري منك.
يارا:علي فكره بقي انتي ظالماني هو انتي تعرفي عني كده ده انا بريئه خالص
حياة بضحك:طب يلا يا بريئه علشان نلحق المحاضره.
حياة ويارا لسه هيدخلوا المدرج في واحد نده علي يارا.
رامي: انسه يارا.
يارا التفتت هي وحياة:نعم.
رامي:ممكن كلمتين بس.
حياة:طب هدخل انا.
يارا:افندم يا استاذ رامي.
رامي:انا الفتره الي فاتت كنت مبجيش الكليه لاني كنت تعبان جدا.
يارا بزهق:الف سلامه عليك بس انا مش عارفه انا اي داخلي في الموضوع ده.
رامي:انا كان في محاضرات كتير فايتاني فلو انتي معاكي المحاضرات دي ياريت اصورها منك لأن كده السنه هتضيع عليا.
يارا باستغراب:طب أنته ممكن تاخدهم من اي حد تاني اشمعني انا.
رامي:مهو انا فعلا حاولت اصورهم من اي حد من زمايلي بس الصراحه في منهم الي انتساب ومش بيحضر وفي الي مارضيش يديني المحاضرات دي وبعدين انا عارف ان انتي وانسه حياة من المتفوقين يعني فقولت اطلب منك او منها.
يارا مكانتش عاوزه بس متعودتش أن حد يطلب منها مساعده ومتساعدوش.
يارا:تمام يا رامي قابلني في الكافيتريا بعد المحاضره.
رامي بفرحه:تمام.
يارا لسه هتدخل المحاضره لقت دكتور علي واقف وشكله باين عليه العصبيه بس يارا مفهمتش ليه شكله متعصب كده علي قرب عليهم.
علي:الاساتذه مش المفروض عندهم محاضره.
رامي:معلش يا دكتور كنا بنتناقش انا وزميلتي يارا
علي بحده:طب اتفضلوا يا استاذه علي المحاضره... رامي دخل وعلي وقف قدام يارا وبصو هما الاتنين لبعض وبعدين علي دخل ويارا اتنهدت ودخلت وراه.
عند رعد كان في الشركه بيشتغل على مشروع ارض الغردقه بتاع احمد وكان مركز جدا عدي وقت وهو مش عارف اشتغل قد اي خلص وكان مرهق جدا طلب قهوه من رضوي وبعدين جاسر دخل عنده.
جاسر:اي ياعم بتعمل اي مالك مرهق كده ليه
رعد:كنت شغال علي ورق الأرض بتاع احمد.
جاسر:واي الاخبار هتوافق علي المشروع.
رعد:والله ورق الأرض سليم والمشروع انا عاملتلوا دراسة جدوى لقيت أن المشروع كسبان ميه الميه.
جاسر:تمام وعملت اي في موضوعك.
رعد:موضوع اي.
جاسر:موضوع اي يابني موضوع الكليه الي هتيجي تدرب والبنت الي أنته معجب بيها.
رعد وهو بيخبط دماغه بايده:افف ده انا نسيت خالص هي الساعه كام معاك.
جاسر:الساعه 11ونص.
رعد قام:طب انا يدوب اروح الجامعه وأشوف الموضوع ده.
جاسر:تمام.
علي خلص المحاضره وخرج راح مكتبه وهو خارج بص ليارا.
حياة:اف انا دماغي صدعت اوي.
يارا:امم وانا كمان.
حياة:طب انا هروح اجيب حاجه نشربها من الكافتيريا.
يارا:هاتيلي معاكي نسكافيه.
حياة: ماشي.
حياة راحت الكافيتريا وجابت حاجات تشربها هي ويارا وهي ماشيه شافت حد مكانتش تتوقع أن هي تشوفه.
رعد وصل الجامعه ودخل وهو ماشي لقي حياة بتجيب حاجات من الكافيتريا وماشيه اول ما شافته وقفت مكانها راح رعد عندها ووقف قدامها وفرق الطول بينهم شاسع.
رعد:ازيك يا حياة.
حياة: الحمدلله وانته ازيك.
رعد ابتسم:تمام الحمدلله.
حياة:هو أنته اي الي جابك هنا قصدي يعني أنته جاي لحد هنا.
رعد:اه انا كنت جاي لواحد صاحبي هنا.
حياة كانت فاكره انو جايلها:طب تمام عن اذنك.
رعد مسكها من دراعها:حياة استني رايحه فين.
حياة:عندي محاضره وكده هاتأخر.
رعد شال أيده:طب تمام روحي علشان متتاخريش.
حياة:حاضر.
مشيت حياة ورعد فضل باصص لها لحد ما اختفت ومشي هو طلع وراح عند مكتب وخبط ودخل.
رعد:ازيك يا ابو علي.
علي:اهلا رعد السيوفي ازيك يا معلم.
سلمو علي بعض وحضنو بعض جامد لأن علي كان صاحب رعد من زمان.
رعد:يا اخي مش عارف مش قابلك ليه وانته محترم كده طول عمرك بلطجي.
علي ضحك:من عاشر القوم ياسطا.
رعد بقرف مصتنع:ياسطا في دكتور جامعي يقول ياسطا.
علي:اي يا زميلي مالك محبكها كده ليه.
رعد:والله أنته الي عينك دكتور جامعه ظلمك.
علي: طب اقعد اقعد.
علي:عامل اي يابني واخبارك اي واخبار عمر وملك اي.
رعد:تمام الحمدلله كلهم كويسين ووالدتك عامله بقالي كتير مشوفتهاش.
علي بضحك: كويسه كل شويه تقولي الواد رعد الواطي ده فين مشوفتهوش بقالي كتير بس اما اشوفه الجزمه ده😂😂😂
رعد باحراج:امك دي مبتهزرش🙄🙄
المهم انا كنت جايلك في موضوع مهم.
علي:تشرب اي الاول.
رعد:قهوه مظبوط.
رفع علي سماعة تليفونه وطلب اتنين قهوه مظبوط.
علي:موضوع اي بقي الي عاوزني فيه.
رعد قالو انهم عاوزين ياخدو طلبه من عندهم في الكليه يدربوا ويكسبو خبره علشان بعد كده لما يتوظفوا يكونو معاهم خبره وقالو انو عاوز مردج معين والمدرج ده فيه عمر وحياة ويارا.
علي لما عرف أنه عوز مدرج معين اول حد فكر فيه يارا.
علي:طب اشمعني المدرج ده الي أنته عاوزه.
رعد:اصل المرج ده الي فيه عمر اخويا.
علي:والله انا ماتصادفتش انا وهو قبل كده خصوصا أن انا الي بدرس المدرج ده تمام انا عجبتني الفكره و هعرضها علي عميد الكليه واكيد هيوافق.
رعد:طب استأذن انا.
علي:انا مبسوط اني قابلتك تاني عاوزين نبقي نخرج أو تبقي تجيلي تسلم علي الست عايده.
رعد:قريب انشاء الله يلا سلام.
علي:سلام.
روايه العشق والقدر الفصل الثالث عشر من هنا