رواية قصر المغربي الفصل العاشر 10 بقلم ريل محمد


 رواية قصر المغربي الفصل العاشر 10 بقلم ريل محمد 

#قصر_المغربي10

#ريل_محمد


بعد أيام عادت ملك للكلية و منة نزلت كمان اول يوم ليها في الجامعة بس كانت مستنية أدهم يرجع عشان تقوله انها موافقة فهي اتفقت مع امها انها هتدرس اللي هي عايزاه بس بالمقابل تسببها تاخد قراراتها بنفسها

________________________________

: يعني انا بكرة هروح مصر بس انا بخاف لحالي في مكان معرفوش يمة

: اني معرفش يا بنتي ابوكي قال إنه هيوديكي بكرة عشان الجامعة فتحت بعدين تخافي من ايه

: مش عارفة بس هكون لحالي يمة

: متخافيش ابوكي هيجيلك في أي وجت وانت لما تكوني في أي وجت رايدة ترجعي ارجعي.. 

: ان شاء الله






:يلا روحي جهزي حاجتك يا "ورد"

في اليوم التالي ذهبت ورد مع والدها إلى القاهرة و اوصلها إلى كليتها و أخبرها انه سيعود و انه سيكون موجود في أي وقت تحتاجه فيه فقط عليها الاتصال به دخلت ورد إلى الكلية و كانت مبهورة بالمكان فكانت تلك من أرقى و أغلى الجامعات.......

بحثت عن مكان محاضرتها و دخلت إلى القاعة

: ممكن اقعد هنا

اجابتها منة بود : اااه اتفضلي

جلست بجانبها و هي تشعر ببعض الخوف فالمكان غريب عنها و كانت متوترة فقالت منة عندما راتها متوترة

:انا اسمي منة و انتي اسمك ايه

: اني اسمي  ورد

: انت صعيدية

فقالت بحرج : ايواة

: لهجتك حلوة اوي

: شكرا

و بدأت المحاضرة  و كان زين دكتور المادة فتفاجات منة من وجوده و بعد أن انتهت المحاضرة خرجت ورد و لكن لم تكن تدري إلى أين تذهب فتبعتها منة

: يا ورد

فلتفتت لها

: عندك مانع أفضل معاكي

: لا انا اصلا مش عارفة اعمل ايه لوحدي

: خلاص تعالى نروح الكافتيريا

ذهبو معانا و ظلتا تتحدثان مع بعضهما الا انا أتت ملك لتجلس معهم

: ايه دا اخيرا اتعرفتي على صحاب

فقالت منة بفرحة : ايواة دي ورد اتعرفت عليها النهاردة.. ورد دي ملك بنت عمتي معانا في نفس الكلية بس الدفعة اللي قبلينا اتعرفت ملك و ورد و انسجما بسرعة فكانت ورد فتاة لطيفة و يظهر عليها الطيبة 

: يلا انا هروح جوزي وحشني

ضحكتا عليها : انت متجوزة

: ايواة عقبالكم انتو كمان الجواز حلو 

ضحكتا عليها 

: رايحة البيت ولا الشركة

: بقولك جوزي وحشني اكيد الشركة بعدين البت السكرتيرة دي مبحبهاش رايحة اغيظها حبتين و اخليها تعرف انه بتاعي لوحدي و مش هسيبها تقرب منه

: يلا يختي







 ضحكتا عليها وذهبت هي إلى الشركة و ذهبتا الاثنين الا المحاضرة الأخرى

_________

وصلت ملك إلى الشركة و دخلت إلى مكتب ياسين تحت نظرات الحقد من إسراء السكرتيرة بتاعت ياسين

دخلت إلى مكتب ياسين ووجدت يوقع على بعض الأوراق

: وحشتني يا حبيبي

احتضنها وهو يقبل خدها و انتي كمان يا قلبي  اقعدي اطلب لك حاجة تشربيها

:لا مش عايزة لما أعوز حاجة هقولك كمل انت شغلك

اكمل عمله و عادا معا الا المنزل

_________________________________________

 في قصر المغربي 

دخلت منة من إلى القصر ووجدت أدهم قد عاد و هو يتحدث مع زين ألقت السلام فنظر لها أدهم بشوق و رد لها السلام

: ازيك يا منة

: كويسة الحمد لله حمد الله علي سلامتك

: الله يسلمك ايه اخبار الجامعة

: الحمدلله اول يوم كنت لوحدي بس النهاردة اتعرفت على بنت لطيفة و زين كمان بيدرس لنا

انزعاج لأنها تناديه ابيه و تنادي اخوه باسمه

رد زين : ايواة و اي غلط فحقي هسقطك في مادتي

: المفروض اخاف منك ولا ايه

: ايواة لازم

: دا عند خالتك إن شاء الله

اتيا  ملك و ياسين وجلسو برفقتهم

بعد شوية طلع كل واحد على اوضته عشان يرتاحو

ارسل أدهم رسالة إلى منة بانه ينتظر قرارها فاخبرته بالموافقة  ففرح جدا و ذهب و أخبر جده وعمه و اتفقو انه يكون الفرح بعد الترم الاول ميخلص

                 الفصل الحادي عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×