رواية معلمة من الصعيد الفصل السابع 7 بقلم مريم شعبان


 رواية معلمة من الصعيد الفصل السابع 7 بقلم مريم شعبان 


بسم الله الرحمن الرحيم

(بارت⁷)

موده: بالله انا قمر 

رحاب: حلو الثقة 

موده: و الله أنا خسارة ف الواد عز شكلي حلو 

رحاب: قمر يا قلبي 

موده: تسلمي 

يارا: هم جاين امت 

موده: المفروض عشر دقائق و يكونوا هنا 

يارا: تمام 

لين: موده موده 

موده: نعم يا ست لين 

لين: أنا احلي منك 








موده: والله أنا العروسة ف اكيد حلوة 

لين: لا أنا احلي منك 

موده: رحاب خدي بنتك و برة 

حاتم: عاملة دوشة ليه 

موده: خد البت دي و اطلع برة 

حاتم: عملتي اي يا لين

لين: خالو أنا احلي منها صح 

حاتم: طبعا يا لين 

موده بضحك: و الله 

حاتم: اه المهم مش عايز اشوف واحد فيكم برة غير لمي اقول تمام 

رحاب: حاضر يا ابيه حاتم 

حاتم: ابيه ده انتي أكبر مني 

رحاب: اكبر منك اي يا عم أنت انا صغيرة لسه

حاتم: عندك كام سنة

رحاب: مش بحب اقول

حاتم: ليه 

رحاب بضحك: عشان الحسد

حاتم: يخريبت رخمتك يلا خلصوا 

موده: خلصنا يا باشا

حاتم: اي يا عم الجمال ده

موده: شكرا شكرا والباب يخبط

رحاب: واصلوا 

حاتم: مش عايز اشوف بنت فيكم برة

رحاب: حاضر يلا من هنا 

حاتم: فاكرني اضربك لمي يمشوا و يخرج 

رحاب: يضرب مين ده 

يارا: الناس برة عيب 

رحاب: عشان خاطر العريس بس ماشي 

موده: اقعدوا ساكتين بقي

******

عند حاتم خرج كان عز و اهله داخلوا 

حاتم: اهلا و سهلا اتفضلوا 

عز: ازيك يا حاتم 

حاتم: الحمدلله بخير 

عز: والدتي سهام اختي زهراء اخوي ماهر و جاد و دول ولاد ماهر نورسين و سند 

هيام: يا اهلا نورتنا 

سهام: بنورك يا هيام 

هيام: عاملة اي

سهام: الحمدلله بخير 

صابر: اتفضلوا يا جماعة امال فين الحاج و نبيل 

سهام بصت ل ولادها باحراج 

ماهر: جدو تعبان شوية زي ما حضرتك عارف انه لسه خارج من المستشفي و بابا قاعد معه بإذن الله هيجوا يوم كتب الكتاب اكيد 

هيام: الف سلامة عليه

سهام: الله يسلمك فين عروستنا بقي عايزين نشوفها

هيام: طبعا حاتم روح هات العروسة 

حاتم: حاضر بعد اذنكم و يقوم

هيام: منورين يا جماعة 

سهام: بنورك 

عند حاتم راح موده و داخل 

رحاب: اي نطلع 

موده: مش عارفة اي شغل ده ما الكل عارف للي فيها ما تخلصوا بقي 

حاتم: بت اهمدي ويلا

موده: حاضر و يخرجوا كلهم 

سهام: عروسة ابني القمر 

موده: سهام يا قمر عاملة اي 

سهام: بخير يا حبيبتي 

هيام: تعالوا يا بنات رحاب و يارا بنات اخوي و دي لين بنت رحاب 

سهام: ماشاء الله ربنا يحفظهم ازيكم يا بنات 

رحاب: الحمدلله بخير 

عز: اي مش ننزل نجيب الشبكة

سهام: من رايي يروحوا الولاد و احنا نفضل هنا لحد ما تجوا 

هيام: تمام يا حبيبتي احسن برضو نقعد نتكلم احنا حاتم خد البنات و روحوا 

حاتم: تمام يا ماما يلا 

يارا: لا انا هفضل







موده: مين ده هتجي معنا طبعا يلا 

حاتم: اه يلا  ينزلوا كلهم

حاتم: يلا يا بنات هنمشي وراك بالعربية يا عز

عز: تمام يلا و يركبوا و يمشوا و بعد مده وصلوا

عز: السلام عليكم

:وعليكم السلام ازيك يا عز بيه اتفضل  

عز: تسلم عايزين حاجات حلوة كده 

:تحت امرك يا عز بيه كل حاجة جاهزة اتفضلوا  الماظ طبعا 

عز: اكيد 

موده: لا عز دهب الماظ كتير 

عز: مفيش حاجة كتير عليكي 

حاتم: يا سيدي يا سيدي اخلصي يا بنتي شوفي احنا جاين ندفع عز 

موده: هاخد الخاتم ده 

عز: تمام شوف الدبلة بتاعته كمان 

موده: لا كفاية الخاتم

عز: لا يا موده هجيب الدبلة كمان 

موده :شكرا 

عز: هتاخدي دول 

موده: اه باذن الله

عز: مبارك عليكي لو سمحت باذن الله دول 

:مبارك يا عز بيه ربنا يكملكم علي خير 

عز: الله يبارك فيكي و بص علي موده اللي واقفة جنب رحاب و بتبص علي الخاتم بفرحة 

جاد: هو احنا مش جاين نجيب شبكة

حاتم: المفروض 

جاد: مفيش زغروطة ولا اي اغاني ليه 

موده: زغرطي يا رحاب 

رحاب: لولولولولولوي

جاد: جامد و الأغاني 

موده: لمي نروح البيت بقي 

جاد: طيب يلا يا جماعة بقي و يمشوا كلهم و روحوا علي بيت هيام و يواصلوا كانت سهام واقفة بتزغرط ف البلكونة 

:لولولولولولوي مبروك يا ام حاتم 

سهام: الله يبارك فيكي يا ام رجب  عقبال  رجب أن شاء الله

و كل ستات المنطقة طلعوا يزغرطوا اول ما سهام زغرطت تاني عشان موده نزلت من العربية

عز: في أي 

موده: ناس بتعمل الواجب 

عز: دول كلهم 

موده: حبايبي كتير 

عز: حبايبك اي انتي لسه جاية من اسبوع لحقيتي تعرفي حد 

موده: لا يا بني أنا عرفت الشارع ده و الشارع اللي قبلنا بس لسه قدامي كام شارع كده 

عز: بتهزري








موده بضحك:  والله لا

حاتم: ما كفاية ضحك يلا نطلع 

موده: حاضر و يطلعوا كلهم و يدخلوا الستات يقعدوا لوحدهم و الشباب لوحدهم 

رحاب: ما تشغلوا جمع و وفق اي حاجة 

يارا: يلا يا بنتي اي السكوت ده يلا جمع و وفق بنت الاصول للابن الأصول 

رحاب: لولولولولولوي و يقوموا يرقصوا 

عند الشباب 

جاد: احم هنفضل قاعدين كده مش هنشغل اي اغاني 

صابر: ما الاناشيد شاغلة يا بني 

جاد: اناشيد اي فين المهرجانات

صابر: لا أنسا 

جاد: يا حاج عايزين نفرح 

صابر: نفرح بالحلال مش مهرجانات و ناخد ذنوب 

عز: صح يا عمي كده احسن 

جاد: و ربنا

عز: اه و الخطوبة و الفرح هيكونوا كده 

جاد بصدمة: لا مستحيل 

ماهر: ما تقعد ساكت بقي يا بني 

جاد: طبعا انت موافق علي الكلام ده 

ماهر: اكيد 

عند البنات كانوا فرحانين ماعدا موده مكنتيش عارفة هي فرحانة ولا زعلانة اني مامتها كتبت وصية زي كده عز محترم بس اول مرة شافوا بعض مكنتيش لطيفة شوية و الكلام اللي قالوا ضايقني 

هيام: موده موده 

موده: اي نعم يا عمتو 

سهام: اي يا عروسة فينك بقالنا ساعة بنكلمك 

موده: معلش مكنتيش مركزة ف اي 

هيام: عز عايز يقعد معكي 

موده: اكيد لا مش هنقعد لوحدنا يعني 

هيام: لوحدكم اي يا بنتي ما احنا اهو و حاتم هيكون قاعد جنب الباب

موده: بجد 

هيام: اه و الله يلا اطلعي حاتم واقف برة 

موده: حاضر 

رحاب: أيوة يا عروسة يلا 

موده: بس يا بت و تخرج ل حاتم 

موده: اي

حاتم: الواد عز عايزك 

موده: تقعد عند الباب 

حاتم: اكيد و يروحوا

موده: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عز: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته تعالي يا موده عايزة اتكلم معكي 

حاتم: أنا هقعد هنا خمس دقائق و نخلص 

عز بابتسامة: حاضر و يروح يقعد حاتم 

موده: نعم 

عز: اسف حقك عليا  

موده باستغراب: علي اي 

عز بابتسامة: عشان اول مرة شوفتك عندنا كلمتك بطريقة وحشة حقك عليا كنت عايز ارخم عليكي بس عرفت اني غلط حقك عليا باله متزعليش 

موده: ف اي يا بني مش للدرجة يعني أنا نسيت اساسا عادي محصلش حاجة 

عز: بجد 

موده :اه و الله عادي مش زعلانة 

عز: و ده اهم حاجة عندي متكنيش زعلانة

موده: مش زعلانة 

عز: طيب عشان مش زعلانة و يطلع عسلية 

موده: الله ده عشاني 

عز بابتسامه: اه مش بتحبها 

موده: جدا جدا شكرا

عز: العفو 

حاتم: مش كفاية كده يلا المغرب فاضل عليه خمس دقائق يلا ننزل نروح الجامع 

عز: حاضر بعد اذنك يا موده و يخرجوا و موده تقف باستغراب و تجي رحاب و يارا و زهراء 

رحاب: هي البت دي واقفة كده ليه 







يارا: موده موده 

موده: اي 

زهراء: مالك 

موده: اخوكي غريب اوي 

رحاب بضحك: ف اي يا بنتي 

موده: اخوكي شكله محترم يا زهراء 

زهراء بضحك: شكله موده

موده: ف اي عايزين اي 

يارا: سرحانة ف اي كده 

موده: احم مفيش انتوا هنا من امت 

زهراء: من اخوكي غريب اوي 

موده: احم معلش كنت سرحانة 

رحاب: كان بيقولك اي 

موده: و انتوا مالكم يلا برة 

يارا: مش هنطلع غير ما نعرف 

موده: مش هقول حاجة و تخرج

رحاب: هي خرجت كده من غير ما تقولي 

زهراء: ازاي تسيبها

رحاب: مش عارفة بت يا موده انتي يا بت 

######

عز كان بيلف بعرييته و معه جاد 

جاد: مالك يا عريس زعلان اكيد بالجواز الفقر ده 

عز بابتسامة: بالعكس انا مبسوط اوي 

جاد: احلف 

عز: اه و الله أنا مبسوط بجد أنا أول مرة ف حياتي اكون مبسوط اوي كده و موده هي السبب 

جاد: حبيتها بالسرعة دي 

عز: لا مش حب بس مرتاح معها و حاسس نفس دماغي

جاد: طيب طالما مرتاح يبقي ده علامة للحب 

عز: بظبط كده انا لسه في بداية اعجاب و الله و اعلم بكرة يحصل أي 

جاد: بعيد عن رخمتها معايا أنا و صحابي بس شكلها طيبة اوي 

عز: جدا طيبة و محترمة و محفظة علي دينها و زي الشرعي حتي ف اهم ايام ف عمرها 

جاد: طيب يا سيدي مين يشهد للعروسة المهم بقي 

عز: عايز اي 

جاد: جعان تعال نروح ناكل ف اي مكان 

عز: يلا بينا 

#####

عند موده كانت قاعدة سرحانة  تدخل رحاب و يارا

رحاب: يا عروسة 

موده: نعم 

يارا: سرحانة ف اي يا عروستنا 

موده: محتارة 

رحاب: ليه 






موده: ما انتي عارفة اللي فيها الوصية 

رحاب: طيب محتارة ف اي ده أمر بقي واقع خلاص عيشي يا موده 

موده: اعيش ازاي يعني 

رحاب: يعني انتي خلاص وفقتي انك تنفذي الوصية يبقي خلاص عيشي و حاولي تحبي عز يمكن هو الخير لكي 

موده: أنا أحب ده 

رحاب: انكري انك معجبه بيه 

موده: بس يا رحاب حرام نتكلم كده هو مجرد خطيبي دلوقتي 

رحاب: بلاش معجبة مرتاحة 

موده: احم الصراحة اه مش حاسة أنه غصب عني حاسة أنه عادي حاسة أنه شخص كويس ده جبلي عسلية و قالي أنه اسف علي أول مقابلة بينا

رحاب: عسلية و العشق طبعا 

موده: طبعا بس احترامته اوي انهاردة 

يارا: عشان العسلية 

موده: لا عشان الاعتذار أنا قولت اللي زي عز مش بيقول أنا آسف اساسا 

رحاب: طيب بصي يا بنت الحلال ربنا يجمعكم ببعض لو انتوا خير لبعض 

موده: اللهم امين فين لين 

رحاب: نامت عند ماما  لعبت كتير انهاردة 

موده: تمام 

يارا: هو كده الخطوبة و كتب الكتاب امت 

موده: بعد اسبوعين أن شاء الله

رحاب: علي خير ان شاء الله مبدأ هتكون منفصلة صح 

موده: للاسف لا 

يارا: ليه أن شاء الله 

موده: عز طلب مني تكون مختلط بس هتكون إسلامية 

رحاب: بلاش يا موده هو عنده القدرة يعمل فرح منفصل بلاش نغضب ربنا ازاي توافقي 

موده: مكنتيش مركزة ساعتها و انتي عارفة أنهم معروفين و اكيد عايزين يعملوا فرح مختلط عشان الناس 

يارا: بت أنا مستنية فرحك عشان احط مكياج و ارقص و البس فستان براحتي 

موده: و انا كمان كان نفسي ف كده 

رحاب: طيب قولي ل عز تاني و متخافيش كده انتي بتطلبي الصح 







موده: خلاص هقول ل حاتم يقولوا يجي بكرة 

حاتم: عايزين مني اي 

رحاب: بسم الله طلعت امت انت 

حاتم: عايزين اي 

موده: تكلم عز يجي بكرة

حاتم: ليه أن شاء الله

يارا: تقوله أننا هنعمل فرح منفصل 

حاتم: ما هو هيتعمل كده اي الجديد يعني 

موده: احم لا هو طلب فرح مختلط بس يكون اسلامي 

حاتم: نعم يا ختي 

رحاب مسكت حاتم: صل علي النبي 

حاتم: من امت و احنا بنعمل افراحنا مختلط حتي لو اسلامي  

رحاب: ما أنا قولت كده و الله هي عايزة عز بكرة عشان تقول كده 

حاتم: انتي مسكني كده ليه 

رحاب: البت عروسة

حاتم: ياربي هو أنا ليه اخوهم ف الرضاعة كان زمان مش قاعد معكم اساسا و أقعد لوحدي ف اوضتي و انتوا مش بتهزروا معايا ليه يارب 

يارا: انت تحمد ربنا يا بني أننا اخواتك 

حاتم: الحمدلله صح لازم نحمد ربنا علي الابتلاء 

موده: حاتم هتكلم عز بكرة يجي 

حاتم: حاضر و ابعدي انتي كمان حاتم باشا حد يمسكه كده 

رحاب: هتعمل فيها ظابط بقي 

حاتم: لا ما أنا ظابط بجد هي البعيدة هبلة 

رحاب: انت شتمت و انا ساكتة 

حاتم: اسف يا فندم 

رحاب: واد يا حاتم 

حاتم: عايزة اي 

رحاب: هتلبس بدلة لونها اي يوم خطوبة موده 

حاتم: مش عارف بس ليه 

رحاب: عشان اجيب فستان لونه نفس البدلة 

حاتم: ليه متجوزين 

رحاب: تعرف لو مش اخوي مكنتيش سيبتك 

حاتم: طيب الحمدلله اني اخوك 

يارا: احنا نبدا نجهز من بكرة 

موده: اه أنا هلبس فستان اسود 

رحاب: يا ختي يا ختي 

حاتم: في أي يا بنتي 

رحاب: سيبني يا حاتم عليها اسود اسود ليه ف ميت عندنا و لا اي 







موده: جاهلة 

رحاب: اقسم بالله يا موده 

موده: بس بس بلاش قسم 

حاتم: اللون الاسود حلو و كل حاجة بس بلاش ف يوم جميل زي ده

موده: يا جماعة الاسود لون ملكي كده 

رحاب: سيبني عليها قولتلك 

حاتم: لا اضربها براحتك مش بتسمع الكلام 

موده بضحك: خلاص خلاص طيب اجيب لون اي 

يارا: انتوا عاملين دوشة ليه مش هو كتب كتاب و خطوبة و دلوقتي اي عروسة بتلبس ابيض ف كتب الكتاب ممكن ابيض و تدخل ورد كده هيكون تحفة بجد 

موده: تصدقي صح استاذ حاتم بكرة بعد ما عز يجي و يمشي هنروح نشوف الفستانين

حاتم: خلاص تمام من عيوني 

موده: هنلحق نخلص ف اسبوع 

حاتم: باذن الله اه بكرة هنبدا نظبط البيت و الديكور

رحاب: علي خير ان شاء الله يلا كفاية كده بكرة يوم طويل 

حاتم: تصبحوا علي الجنة 

البنات: و انت من أهله و رحاب و يارا كل واحدة تروح علي سرير و موده تبص علي السقف

رحاب: نامي يا موده بكرة يوم طويل و سيبها علي الله و خدي فرصة يمكن خير 

موده بابتسامة: كله خير يارب 

يتبع ....

#معلمة_الصعيد

#مريم_شعبان

                       الفصل الثامن من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
close