رواية قصر المغربي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ريل محمد
#قصر_المغربي15
#ريل_محمد
في اليوم التالي نزل أدهم ومنة و معاهم شنط ودعو الجميع
نرمين : افطرو الاول بعدين روحو
أدهم : هنتاخر يا ماما
منة جلست : انا اصلا جعانة هفطر من غير عزومة
نرمين : اقعد انت كمان عايز تاخد البت على لحم بطنها
أدهم : أمري لله و جلس
كان الكل موجود على السفرة
الجد : بما ان الكل موجود عايز اقول كلمتين
ياسين : اتفضل يا جدي
الجد : انا عارف كل حاجة بتحصل في البيت دا يعني المشكلة بتاعت امبارح عارفها فعايزكم تعرفو أن هدى مرات ابني و ورد حفيدتي يعني هقول تاني زيها زي منار ونرمين معنديش فرق و ورد زيها زي منة و ملك و زيكو انت الولاد مش عايز اي معاملة وحشة لحد فيهم و هما كمان هيتعامله باصلهم الطيب مش كدا يا بنتي
هدى : طبعا يا عمي
الجد : و انا حابب أنكم تسامحوني صح ان احمد ابني غلط و غلطو كبير بس انا كمان ليا دور في اللي حصل و يمكن سبب رائسي... بس انا عرفت متأخر اني لما اظغط عليكم بيكون دا غلط..
هدى : العفو انت فمقام ابويا و ازعلش منك و في وقتها انا قدرت انك خايف على ابنك وشايف أن كدا مش في مصلحتو
الجد : وانا يشرفني ان ابقى فمقام ابوكي اللي عرف يربي صح
هدى بابتسامة : شكرآ ليك
الجد: العفو يا بنتي..... و انتي وهو ينظر لمنار ممنوع تمسي ورد ولو بكلمة
منار : يعني انا الوحش في الحكاية
الجد : منار انا خابزك و عاجنك و عارف تفكيرك عشان كدا حزرتك و لحد هنا الموضوع انتهى...
لم تستطع أن تبرر فهي كانت تنوي أن تنتقم منها في بنتها
الجد : نقطة كمان مش عايز البيت يبقى نظام أحزاب كلنا عيلة وحدة فاهمين و منة و ورد شايف انكم ما بتتعاملوش مع بعض ممكن اعرف ليه
سكتو هم الاتنين
الجد : مفيش سبب صح..انتو اصلا صحاب يعني مش غربين على بعض و كونكم تطلعو اخوات دي مش حاجة وحشة دا مفروض حاجة تفرحكم مش تزعلكم وانتي يا ست منة مش كنت بتقولي نفسك يكون عندك اخوات ولما جت ملك تعيش معانا فرحتي و قلت أن ملك اختك و و لما عرفتي ورد قلتي ان ورد اختك اهي لما بقت اختك بجد اتراجعتي ليه
سكتت منة وهي تفكر في كلام جدها وهي تعلم أن ورد أيضا لم تكن تعرف و انها ليست مذنبة بالعكس هي ضحية زيها و يمكن هي أحسن لأنها اتربت بين أهلها عندها جد وولاد عم بقو ليها اخوانها إنما ورد مكانتش ليها غير امها
أحست ملك أن الجو أصبح متوتر فحاولت تغير الموضوع
ملك : يا جدو عايزة اشتكيلك من ياسين
الجد : ماله إياك تكون مزعل حفيدتي يا ولد
ياسين : وانا ايه يا جدي جايبني من الملجة وانتي ياستي انا عملتلك ايه يا ختي
الجد : لا حفيدي بس، دي ملك خط أحمر إللي يزعلها يا ويله وانتي يا حبيبتي اشتكى عملك ايه
ملك ما خدنيش شهر عسل يا جدو ضحك عليا اكمني ولية مكسورة الجناح
ضحكو عليها
الجد : ليه مخدتش مراتك شهر عسل يا استاذ
ياسين : كنت مشغول يا جدي و قلت لها اما افضى
ملك : باقله 7 شهور ما فضيش يا جدو
ياسين : ما انتي عندك جامعة
ملك : دلوقتي معنديش
الجد : زين هينزل الشركة معاك يشيل عنك شوية. ابقى خذلك اجازة ووديها مكان ماتحب
ملك : يعيش جدو القمر
زين : افرحي ياختي هيسبلي الشغل عشان يفسحك دنيا قاسية
ملك : متزعلش ياخويا هيبقى يردهالك مش كدا يا سنسونتي
زين بتريقة : بجد يا سنسونتها
نظر لهما ياسين بحد
زين: معلش يا ياسين بيه مش قصدي
ياسين: ايواة كدا اتلم. وانتي مفيش اي سفر بكورتك دي اما تولدي بالسلامة
ملك : ايه كورتك متحترمني شوية دا ابنك يا بيه
نهض ياسين و قبل رأسها ورأس نرمين : حقك عليا هبقى اقول كرشك يلا انا اتاخرت
نظرت له بغيظ وهي تتوعد له
نهض أدهم و منة أيضا : يلا يا جماعة نشوف وشكو بخير احنا كمان اتاخرنا و ذهبو باتجاه الباب و لكن عدت منة فجأة و احتضنت ورد فاحتضنتها هي أيضا و عيطو مع بعض
أحمد بص عليهم و دموعو جريت غصبا عنه و كان مبسوط أن علاقة بناته كويسة ذهبت منة في اتجاهه و هي تمسك يد ورد و قامت باحتضانه ظلت ورد واقفة تنظر له و لا تعرف هل تسامحه
أحمد : سامحوني يا بنات و مد يده لورد فلم تحتمل و دخلت هي أيضا إلى حضن أبيها و كانو يبكون و اتصالحو مع بعض
فعيطت ملك و قالت لياسين : اتصرف انا عايزة اخت انا كمان
ياسين : هبقى اجيبلك اخت من السوبر ماركت و انا جاي
ملك : بص حلوين ازاي انا هخلف كمان عشان ابني مايكونش وحيد
ياسين : أن شاء الله مش هيكون وحيد احنا ناوين نعمل زحمة في القصر.. ضحكت ملك
بعدها خرجو أدهم ومنة إلى المطار و ياسين وزين إلى الشركة