رواية قانون الحب الفصل الرابع 4 والاخير بقلم حبيبه ممدوح


 رواية قانون الحب الفصل الرابع 4 والاخير بقلم حبيبه ممدوح 

#قانون_الحُب

#بارت_4

#الأخير 

االحقيقة لما عرفت ال حصل مخبيش عليكى فرحت وحسيت انها فرصة من ربنا؛ فَ استنيتك تيجى واختفيتى شهر وقولت ان اكيد هتجيى الفاينال واهو الحمدلله شوفتك بعد فترة كبيرة اختفيتى عنى فيها 

فحأة لقيت حد قال 

_الله الله واى كمان يسى الدَكتور 

استجمعت قوتى وقومت وقفت لما لقيتة وقولت 

_خير ي افندى ف حاجة؟ 

_لا أبداً خطيبتى قاعدة مع الدكتور ف موعد غرامى  

كنت هتكلم بس دكتور بصلى بمعنى أسكت واتكلم وقال 

_خطيبة مين؟ 

بصلى وكمل كلامة وقال 

_انتِ مخطوبة ي ليلى!

هزيت راسي بمعنى لاء 

فكمل وقال 






_ورينى ايدك كدا 

رفعتها بخوف فقال 

_الاة ماهى مفيهاش دبلة اهى أمال تبقى خطيبة الأستاذ ازاى؟ 

_انتَ هتستعبط ولاااى دا الجامعة كلها عارفة انها خطيبتى و...

قطعة بسرعة بزعيق وقال 

_استعبط؟ 

احنااا هنهزر ولاااى اقف مظبوط 

اتعدل ف ثاتية ف كمل الدكتور وقال 

_انا الدكتور بتاعك احترم نفسك ي استاذ، تعالالى ع المكتب 

سابة ومشى و محمد كان واقف مكانة ف لف الدكتور وقال 

_هو انا مش قولت تعالالى ع المكتب ؟ 

بصلى وبص للدكتور 

قطع نظراتة الدكتور وقال 

_اتحرك يالة 

مشيو وانا وقفت ببص حواليا الجامعة كلها كانت بتتفرج عليا..بين هماسات دى وكلمات دا لقيت مريم جت بسرعة وقالت 

_فِ اى يمريم، بصت ع ال واقفين وقالت 

_ف اى يجدعانننن ما كل واحد يركز ف حالة الله يكرمكم 

كلة مشى وانا كنت قاعدة بحاوول استوعب ال حصل دا بجد ولاا اى.

دخلت اللجنة واول ما قعدت ف البنش لقيت بنت وولد بيتكلمو وصوتهم عالى وسمعتها بتقولو 

_اهى الاستاذة دى ال مفرجة عليها الجامعة كل يومين والتانى 

رد عليها وقال 

_وانتِ الصادقة دول بيتخانقو عليها..

صوت ضحكهم على لحد ما المراقب ال واقف جة سكتهم 

كنت ماسكة دموعة بالعافية  

خلصت ولقيت مريم واقفة قدام اللجنة كنت ماشية ع البحر وطول الطريق ساكتة لحد ما اقيتها فتحت الكلام وقالت 

_إلا قوليلي يـ بت ي ليلى كان دكتور وليد عاوز اى؟

سكت وقولت 

_هيكون عاوز اى ولا حاجة 

_يشيخة؟

قولت بتوتر

_اة..ايوا..اصل 

_مالك مش ع بعضك لى، ليلى جيبى ال عندك يالة 

_بصراحة كدا هو قالى انة معجب بيا وانا مكنتش عاوزة اقول علشان عارفة انك هتفضلى تقنعينى..بس 

اخدت نفس وقولت 

_أنا مش مؤهلة نهائى علشان اخد خطوة زى دى.. 

_لى بتقولى كدا؟ 

_انتِ مش شايفة ال انا فى! 

_قصدك ال كنتِ فِ، يـ ليلى يحبيبتى دا حاجة وعدت وبعدين ديتو اى الزعل! 

يوم؟

اتنين؟

عشرة؟ 






اظن عشرة كفايا وانتِ بقالك ف الحواررر شهر وشوية ف خلاص بقا ارحمى نفسك 

_انا مش هقدر، مش عاوزة ادخل ف حاجة تانى وتفشل؟ 

ضميت صوابعى السبابة والإبهام ع بعض وقولت 

_ انا معنديش غيررر حبة طاااقة صغيرين قد كدا اهو هكمل بيهم حياتى

وقفت وقالت

_عاوزة نصيحة منى!

هزيت راسى ب اة 

ف قعدت الصخرة وقالت

بلاش تقفلى حياتك ع تجربة سيئة هتلاقى الايام بتمر وبتجرى وانتِ لوحدك، سيبى نفسك وشوفي بكرا ممكن يجيب اى مش بعيد تلاقى فرصة سعيدة؟ 

_تفتكرى هقدر؟ 

لقيت صوت من ورايا جة وقال 

_تقدرى ونص وتلت تربع 

_دكتور وليد؟

_دكتور اى بقا

عدل لياقة القميص وقال 

_ممكن تقوليلى يـ ليدو مثلا؟ 

_اى؟

_اى؟

_انتَ جيت ازاى؟ 

بص لمريم وكمل كلامة 

_لا أبداً بشم ع ضهر ايدى 

بصيت لمريم ال لقيتها بتضحك 

_انتِ تعرفى حاجة؟

_هحكيلك بعدين باى 

سابتنى ومشيت ف بصتلة فقال 

_انا حكتلها حسيت انها اكتر حد هيساعدنى 

_ومحمد؟ 

_محمد مين بس دا انا هخلية يحول من الكلية كلها أصلا 

_والناس 

_حد يقدر يبص ل مدام وليد الصواف؟ 

_تصدق صح 

_افهم من كدا انك موافقة 

_مش أوى 

_اى؟

_اى

#تمت

" لهفة البدايات ليست حب .."

الانسان ما ينفعش يحب في اسبوع ولا شهر ولا حتي في سنة..

الحب عاوز مشاكل ، عاوز ازمات ، عاوز تعب ، عاوز فترات سيئه ومواقف صعبه ، عاوز عشرة طويلة عشان يبقي حب.. 

يعني باختصار الحب يبدا عندما ينتهي الحماس.

ماينفعش تقول انك بتحب البحر وانت واقف ع الشط.. لازم تنزل البحر ، تعوم فيه ، تضربك الموجات ، تشرب ميه مالحه ، تجرح رجلك بالصخر ، تشوف العتمة اللي بالقاع. لما ترجع ع الشط هتشوف البحر بشكل مختلف. مش هتشوفه مثالي.. انت شوفت عيوبه وظلامه وغضبوا ، يا اما هتكره البحر ، يا اما هتفضل تحبه بكل حاجه فيه.

لهفه البدايات مش حب واللي ماغصوش في البحر ..محبوش 


#ابنةة_ممدوح♥


تمت

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا

تعليقات
close