close

رواية معلمة من الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم مريم شعبان


 رواية معلمة من الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم مريم شعبان 

بسم الله الرحمن الرحيم

(بارت¹⁰) 

ف منزل هيام بتحديد ف غرفة العروس 

رحاب: لولولولولولوي 

موده: كفاية زغاريط كفاية 

رحاب: بس يا بومة 

موده: هي البنت اتاخرت ليه 

يارا: الطريق يا موده اهدي مفيش حاجة 

موده: طيب كل حاجة تمام

يارا: اقسم بالله كله جاهز يلا بقي نشغل اناشيد و نرقص ده فرح 

رحاب: صح يا بنتي يلا روحي شغلي 

يارا: من عيوني جمع و وفق 

رحاب: لولولولولولوي 

يارا: بنت الاصول للابن الأصول

رحاب: عيله و نسب و جمال و حسب و كفاية الاتنين عندهم الدين و يارب يوفق 

موده: هاتوا الدفوف 

رحاب: ده فرحنا مش اي فرح 

موده بفرحة: زغروطة بقي 

رحاب: لولولولولولوي أيوة بقي اهدي و متخافيش  

موده: يارب يعدي اليوم علي خير 

*****

ف فيلا سليم 

سهام كانت قاعدة هي و زهراء 

سهام: جاد جاد 

جاد: نعم 

سهام: فين عز 






جاد: فوق يا ستي واقف قدام البدلة ابنك فرحان اوي يا سوسو كل شوية يقولي فاضل يوم و تكون مراتي فاضل ساعات 

سهام: بجد يعني الكل عارف الوصية 

جاد: وصية اي صلي علي النبي ابنك مجنون عليها ابنك بدأ يحبها بس مش عايز يتعرف دلوقتي عشان لسه مش حلاله 

سهام: محترم بعيد عنك 

جاد: عيالك كلهم محترمين 

سهام: الا انت غلطة و ندمانة عليها 

جاد بضحك: غلطة بس يا سوسو بس بس اي يا جماعة الهدوء مش عندنا فرح 

سهام: روح شاغل الاناشيد 

جاد: اناشيد 

سهام: اه مش عايزين خناق مع عز انت عارف أنه مش بيحب الاغاني 

زهراء: علي فكرة الاناشيد حلوة اوي عايزة اي يا ماما  

سهام: هاتي فرحة العمر و نصيب 

زهراء: من عيوني و تشغلها

جاد: طيب زغروطة كده يا ام العريس 

سهام: لولولولولولوي

جاد: ايوه يا ماما واحدة تانية 

سهام: لولولولولولوي 

جاد: بصوا أنا مش فاهم حاجة ف الاناشيد دي بس هي شكلها حلوة 

زهراء: جدا 

جاد: طيب ما تجي نرقص و يشدها و نورسين و سند ينزلوا يرقصوا معهم 

سهام: لولولولولولوي ينزل عز و ماهر 

عز: ف اي 

ماهر: مش عارف أنا كنت قاعد ف المكتب لقيت زغاريط 

عز: فين جدك 

ماهر بضحك: مش هنا عشان كده الزغاريط شاغلة 

عز: ما تجي نرقص 

ماهر: يلا

جاد: العريس و يشد عز و كانوا بيرقصوا بفرحة سهام بصت عليهم بسعادة و شوفت الفرحة ف عيون عز و قررت انها مستحيل تخلي السعادة دي تروح تاني كان كلهم بيرقصوا مش مركزين مع سليم اللي داخل و واقف بصدمة و كان معه نبيل و كاظم 

سليم: اي ده 

نبيل: فرح يا حاج 

سليم: روح اقفل من امت و احنا صوتنا بيطلع كده روح 

كانوا بيرقصوا لحد ما الاناشيد اتقفلت و الكل بص 

جاد: يلهوي 

سهام: احم اهلا يا بابا 

سليم: اي ده 

جاد: فرح يا جدو 

سليم: مش عايز اسمع صوت من أمت و احنا كده صوتنا مش بيطلع اساسا

سهام: معلش يا بابا فرحانين كلنا و مبسوطين 

سليم: مش عايز اسمع صوت تاني لحد ما تمشوا بليل 

عز بضيق: بعد اذنكم 

جاد: اصبر يا عز ثواني تعال بس يا حاج احنا مبسوطين و عايزين نفرح طالما مش بنعمل حاجة غلط يعني مش نفرح و احنا محتاجين نفرح و انت مش فرحان يا جدو عشان موده هتقعد معنا هنا علي طول و هتكون جنبك 

سليم: اكيد فرحان بس 

جاد: بس اي يا جدو خلينا نفرح صدقني الفرحة دي هنفضل نحكي فيها طول العمر ،سليم بصله 

جاد: نشغل 

سليم: ماشي 

جاد :حبيبي يا جدو زغروطة يا ست الكل 

سهام: لولولولولولوي

*****

عند موده مكيب ارتست وصلت 

:عايزة حاجة معينة 

موده: بصي أنا عايزة الوان هادية و يكون شكلي حلو 

:انتي قمر من غير حاجة 

موده: تسلمي 

:بس ليه التوتر انتي قمر و انا هعملك اللي انتي عايزه 

موده: ربنا يحفظك 

رحاب: هي من الصبح متوترة كده و خايفة 

:لا متخافيش يلا نبدا بقي يا عروسة 

موده: يلا 

:بسم الله 

*****

ف فيلا سليم 

بيري: شوفتي مشغلين اي 

اسماء: اي القرف ده 

بيري: بالعكس حلوة أنا عجبتني 

اسماء: طيب يا ختي هتفضلي قاعدة كده موده جات يومين و اخدت عز و انتي بقالك سنين مش عارفة تاخدي ماهر 

بيري: اعمل اي يعني انتي شايفة مش بيجي اساسا هنا غير بليل 

اسماء: تفضلي وراه لحد ما يكون بتاعك 

بيري: اي بتاعي دي هو لو عايزني تمام لو لا عادي أنا بيري مش هجري ورا واحد 

اسماء: انتي هبلة يا بت لازم تظهري قدامه عشان يحبك 

بيري: أنا مش بضاعة يا ماما و بعد اذنك عشان رايحة اشوف الفستان و اعمل شعري 

اسماء: شعرك ليه أن شاء الله 

بيري: حفلة بنات بس هلبس الحجاب لحد ما اروح هناك 

اسماء: اوف نروح مكان بلدي 

بيري: انتي شوفتي المكان 

اسماء: جدك بيقول كده انا اساسا بفكر أننا نقعد مع جدك مش نروح 

بيري: أقعد انتي أنا رايحة افرح مع اهلي و سيبتها و تخرج

اسماء: لا ما أنا مش هسيب ماهر لازم يكون لكي يا بيري حتي لو غصب عنك اي اسيب الورث و الخير ده كله يروح لحد من برة 

****







ف المساء الكل كان جاهز ف بيت هيام

رحاب: بسم الله ماشاء الله شكلك حلو اوي 

موده: و انتوا قمرات اوي 

رحاب: مبارك يا موده مبارك 

موده: الله يبارك فيكي 

هيام: اي يا بنات عايزين نشوف العروسة 

يارا: خارجين يا عمتو اهو

موده: يلا نطلع قبل ما حد يجي عشان اتصور براحتي 

يارا: يلا بس اصبري اعمل فيديو 

موده: تمام يلا 

رحاب خرجت: جاهزين تشوفوا العروسة 

حاتم: اه يلا 

رحاب: 1 2 3 اخرجي 

تخرج موده بابتسامة و انطلقت الزغاريط

صابر: بسم الله ماشاء الله مبارك يا بنتي 

موده: الله يبارك فيك يا بابا شكلي حلو 

هيام: ماشاء الله يا قلب عمتك قمر قمر 

حسناء: بدر منور يا ناس اللهم بارك 

حاتم: لا طلعت حلوة يا بت 

موده: أنا حلوة طول عمري 

رحاب: بس اي رايكم فينا أنا و يارا بقي 

صابر: اللهم بارك عليكم بجد قمرات ماشاء الله 

يارا: تسلم يا عمو 

موده: تعالوا بقي نتصور قبل ما الزحمة تجي 

حاتم: اه يلا 

*****

ف فيلا سليم 

سهام: بالله يا بابا تجي معنا 

سليم: قولت لا 

سهام: يا بابا بلاش تكسر فرحة عز و تعال 

سليم: سهام قولت مش هروح مكان زي ده سليم باشا يروح هناك ليه 

سهام: يا بابا 

سليم: سهام مش هروح و ده اخر كلام يلا روحي البسي عشان تلحقي خلاص الوقت 

سهام: تمام يا بابا و تخرج 

نبيل: اي 

سهام: مش موافق برضو 

كاظم: ياربي هنروح لوحدنا ازاي يعني عيب كده 

سهام: بابا دماغه صعبة اوي 

كاظم: روحوا البسوا يلا هنقول اي حاجة تعبان مش قادر 

نبيل: تمام يلا

عند زهراء كانت بتجهز و معها بيري 

بيري: بس كده خلصت شوفي 

زهراء: الله شكلي بقي حلو اوي شكرا يا بيري 

بيري: العفو يا حبيبتي 

زهراء: أنا أول مرة اروح فرح اسلامي و اكون بشعري 

بيري: أنا روحت قبل ما اتحجب بشعري كتير بس جديد عليا الفرح الاسلامي ده 

زهراء: حلو اوي 

بيري: أنا سمعت الاناشيد كانت حلوة اوي 

زهراء: لسه لمي نروح ف اناشيد كتير

بيري: علي خير باذن الله بس موده شكلها حلو اوي بالحجاب الكبير ده 

زهراء: ده خمار ربنا يرزقنا بيه 

بيري: يارب ممكن تعملي الطرحة 

زهراء: من عيوني و تعملها الطرحة 

زهراء: ماشاء الله شكلك حلو اوي بالحجاب 

بيري: تسلمي و تجي نورسين 

نورسين: زهراء بيري بصوا فستاني 

بيري: اي القمر ده 

نورسين: ممكن تحطلي مكياج زيكم 

زهراء: انتي صغيرة يا حبيبتي 

نورسين: حطي روج بس عشان خاطري 

بيري: روج بس 

نورسين: عشان خاطري 

زهراء: تمام روج بس 

نورسين: ماشي بيري حطي بسرعة 

بيري بضحك: حاضر تعالي و تحطلها حاجات بسيطة 

بيري: بس يا ستي 

نورسين: شكرا يا بيري بحبك 

بيري: يا قلبي و انا كمان بحبك 

نورسين: يلا بقي ننزل عشان نتصور 

زهراء: يلا 

*****







ف غرفة عز كان واقف قدام المرايا كان فرحان و مبتسم 

ماهر بابتسامة: بارك الله لكم و جميعا بينكم ف خير 

عز بابتسامة: يارب 

ماهر: مبارك يا اخوي ربنا يجعلكم زوجين صالحين

عز: الله يبارك فيك عقبالك 

ماهر: عقبال سند و نورسين انا خلاص 

عز: خلاص اي يا بني انت لسه صغير 

ماهر: مش وقته نتكلم انهاردة يومك 

عز: هنتكلم بعدين تمام 

ماهر: تمام 

عز: أنا فرحان اوي 

ماهر بابتسامة: ربنا يفرحك

جاد: ماهر ماهر 

ماهر: اي في أي 

جاد: خد ابنك ده بقالي ساعة بحاول البسه 

ماهر: و تلبسه ليه روح يا سند ل زهراء 

سند: زهراء مش فاضية 

ماهر: طيب تعال نروح نشوفها عشان عمك اهبل 

جاد: شكرا مش هرد عشان انت كبير 

ماهر: لا رد يا واد رد و يخرج 

ماهر: تعال يا سيدي نشوف عمتك خلصت ولا لا و يروح عند زهراء و الباب كان مفتوح و يدخل 

ماهر: زهراء بقولك ممكن تلبسي سند بيري 

بيري: احم زهراء مش هنا نزلت هي نورسين 

ماهر: أنا آسف مكنتيش اعرف انك هنا 

بيري: مفيش حاجة عادي 

ماهر: تسلمي بعد اذنك 

بيري: اصبر انت كنت عايزة زهراء عشان تلبس سند هات انا 

ماهر: لا تسلمي مش عايز اتعبك

بيري: ولا تعب ولا حاجة و تاخد البدلة منه 

ماهر: مش عارف اقولك اي شكرا أنا مش عارف البسه مش عايز يقعد ساكت 

بيري: لا هو شاطر و هيلبس دلوقتي يلا يا استاذ سند قولي بقي مش عايز تلبس ليه 

سند: هم مش فاهمين حاجة 

بيري بضحك: هم طيب تعال يا سيدي و تلبسه و كان ماهر واقف قدام الباب و بعد مده

بيري: بس يا سيدي خلصنا 

سند: شكلي حلو 

بيري: قمر طبعا يلا نطلع بقي و تخرج هي و سند 

بيري: احنا خلصنا و العريس الصغير جاهز 

ماهر: حبيبي قمر اوي 

سند: شوفت بيري عملت شعري ازاي 

ماهر: طيب نقولها شكرا 

سند: شكرا يا بيري 

بيري: العفو يا حبيبي 

ماهر: معلش تعبتك معنا 

بيري: مفيش حاجة يا ماهر أنا مش عملت حاجة يعني 

ماهر: تسلمي يلا بقي ننزل و ينزلوا كلهم كان الكل تحت و اسماء اول ما شوفتهم نازلين مع بعض ابتسمت 

زهراء: فينك ده كله

ماهر: كانت بتلبس سند روحت اشوفك مكنتيش موجودة وهي ربنا يباركلها لبسته 

زهراء: تمام يا سيدي تعالي نتصور برة بقي 

بيري: يلا و يخرجوا 

سهام بصوت واطي ل ماهر:  بيري متغيرة مش عارفة ليه 

ماهر: صح يا ست الكل  تغير حلو أوي 

سهام: ربنا يهديها و يبعد عنها امها فين العريس 

عز: أنا اهو يا ست الكل 






سهام: ماشاء الله لولولولولولوي مبارك يا حبيبي 

عز: الله يبارك فيكي اي الكل جاهز 

نبيل: اه يا بني يلا بينا  يا بنات يلا و يجوا و الباب يخبط

كاظم: مين جاي دلوقتي 

ماهر: هروح اشوف و يروح يفتح 

:مرحبا 

عز بابتسامة: غيث و يروح عنده 

غيث: قولت اقسم بالله ما يعدي كتب كتاب صحبي غير لمي اكون موجود 

عز: حبيبي عقبالك 

غيث: حبيبي تسلم ازيكم يا جماعة عاملين اي 

نبيل: الحمدلله يا بني نورت 

سهام: أنا قولت برضو مستحيل غيث مش ينزل 

غيث: عيب عليكي يا سوسو مش انزل فرح اخويا برضو 

عز: اعرفكم  يا جماعة غيث صاحب عمري 

كاظم: اهلا يا بني تشرفت 

غيث: الشرف ليا 

نبيل: أنا بقول نمشي بقي فين صحابك يا جاد 

جاد: برة يا بابا 

نبيل: طيب يلا بينا 

الكل: كان مشي بس يوفقهم صوت 

سليم: ماشين من غير الكل بص 

سهام: بابا 

سليم: مش هينفع اكيد مش اروح فرح احفادي 

عز: حبيبي يا جدو و يبوس أيده 

سليم: مبارك يا بني ربنا يكملكم علي خير 

عز: يلا يا جدو يلا بقي 

****

عند موده كانوا قاعدين ف الاوضة و الناس بدأت تجي 

موده: هم اتاخروا كده ليه 

رحاب: نص ساعة عادي يا موده 

موده يلهوي يكون الواد عز هرب 

رحاب بضحك: بس يا بنتي بتقولي اي 

موده: طيب حصل اي 

يارا: محصلش حاجة اكيد ف الطريق 

موده: يكون جدو رافض يجي معهم ف اتخانقوا كلهم 

رحاب: بومة اقسم بالله لو سمع صوتك تاني هضربك 

موده: سيبني ف حالي بقي 

حاتم: بنات بنات 

موده: اي مش جاين 

حاتم: العريس و أهله علي الشارع خلاص 

موده: احلف 

حاتم: اه 

يارا: أنا رايحة اصور 

حاتم: شعرك  

يارا: متخافيش مش هظهر و تجري 

موده: أنا أنا 

حاتم: اهدي أنا نازل استقبلهم تحت و انتي لمي حماتك تطلع تخرجي و العريس هيطلع بعد كتب الكتاب تمام 

موده: ماشي و ينزل حاتم 

موده: شكلي حلو 

رحاب: اه يا حبيبتي اهدي وتجي يارا  

يارا: دول كتير اوي 

موده: اه ما جاد جايب صحابه جدو موجود 

يارا: اه يا ستي يلا بقي عشان نخرج 

رحاب: حاتم قال لمي يطلعوا و ماما تجي تقولنا نخرج 

يارا: خلاص تمام تعالوا نشوف هم لسه واقفين 

****

تحت عند حاتم كان واقف هو صابر

صابر: اهلا وسهلا ازيك يا عمي 

سليم: اهلا يا صابر 

حاتم: اتفضلوا يا جماعة اتفضلوا البنات ف الشقة اللي فوق اتفضلوا

سهام: عقبالك يا بني 

حاتم: تسلمي اتفضلوا و يدخلوا كلهم الرجال تدخل مكانهم و الستات تطلع فوق و كان ف استقبلهم هيام و حسناء 

سهام: السلام عليكم 








هيام: وعليكم السلام اتفضلوا نورتوا 

سهام: مرات اخو نبيل و دي بنتها 

هيام: اهلا بكم نورتوا 

اسماء: شكرا

زهراء: فين العروسة 

هيام: ف الاوضة ادخلي 

زهراء: طيب تعالي معايا يا بيري و يروحوا 

هيام: اتفضلو اقعدوا موده هتخرج دلوقتي تعالوا اعرفكم علي اهلنا 

عند البنات كانوا واقفين عند الشباك و البابا يخبط و تدخل زهراء و بيري 

زهراء: يا عروسة 

موده: زهراء 

زهراء: يا ختي ماشاء الله مبارك يا حبيبتي 

موده: الله يبارك فيكي عقبالكم شكلي حلو 

بيري: اه ماشاء الله 

موده: تسلمي يا حبيبتي اي التاخير ده كله 

زهراء: تأخير دي نص ساعة 

موده: برضو 

حسناء: بنات يلا عشان تخرجوا 

موده: يارا شغلي الاناشيد 

يارا: من عيوني 

زهراء: انتي خارجة 

يارا: لا انا وصلت كل حاجة بالفون بتاعي عشان اغير براحتي 

زهراء: برافو عليكي 

موده: يلا 'يارا شغلت( ادخلي عمري ) وتخرج موده و انطلقت الزغاريط موده خارجة و البنات بيرموا عليها ورد لحد ما راحت عند سهام وسلمت عليهم 

سهام: ماشاء الله مبارك يا حبيبتي 

موده: الله يبارك فيكي يا سوسو

سهام: قمر اوي

موده: حبيبتي و تروح تقف عند الكوشة موده و الكل يجي يسلم عليها و يبارك و البنات واقفين جنبها 

يارا: كفاية دي كده اغيرها بقي 

رحاب: اه يلا عايزين نرقص

موده: ايوه بقي يلا و يرقصوا 

موده: مش عايزة حد يقعد عايزة الكل يرقص ده فرحة موده 

رحاب: لولولولولولوي 

****

عند الرجال كانوا قاعدين مشغلين الاناشيد برضو 

يوسف: اي ده 

جاد: اي 

يوسف: فين المهرجانات

جاد: بس لحد يسمعك 

مروان: فين البنات فين الفرح 

جاد: دي افراحهم 

مروان: يلهوي علينا 

جاد: اقعدوا ساكتين 

يوسف: اوف 

عز: اي يا عمي مش نكتب بقي 

صابر: هنصلي المغرب كلنا مع بعض و بعد نكتب 

عز: تمام المغرب فاضله قد اي 

حاتم بضحك: يا بني اهمد شوية خلاص خمس دقائق 

عز: تمام 

غيث: انت فضحنا كده علي طول 

عز: احم عملت اي 

غيث: اصبر 

عز: مش مصدق أنها هتكون مراتي خلاص 

غيث: و الله وقعت 

:الله و اكبر 

صابر: يلا يا شباب نصلي و الكل يروح 

فوق عند البنات دخلوا يصلوا 

بعد ما الكل خلص صلاة اقعدوا عشان كتب الكتاب و البنات كانوا واقفين عندنا الباب عشان يسمعوا و بدأت مراسم كتب الكتاب و كان ناقص موده تمضي حاتم تطلع و معه الدفتر و واقفوا عند الباب 

حاتم: امضي يا عروسة 

موده: اكتب اي 






حاتم بضحك: اسمك يا بنتي 

رحاب: يلا يا بنتي 

هيام: براحة عليها 

موده: احم و تمضي و انطلقت الزغاريط

حاتم: مبارك يا حبيبتي و حضنها 

موده: الله يبارك فيك

حاتم: يلا ادخلي و انتوا البسوا عشان العريس ربع ساعة و يطلع 

رحاب: تمام و يجروا و الكل كان واقف يبارك ل موده و رحاب و يارا جروا يجيبوا حاجة يحطها علي وشهم و شعرهم و تخرج رحاب وهي حاطة الخمار علي وشها

هيام بضحك: اي ده 

رحاب: مش عارفة النقاب راح فين 

موده: اروح البس انا كمان 

رحاب: تلبسي يا هبلة انتي العروسة محارمك بس اللي طالعين 

موده بضحك: مش متعودة علي انا العروسة دي 

يارا: موده تعالي اقفي جوا عشان نصور 

موده: تمام 

رحاب: يلا حاتم كلمني و قال إن العريس هيطلع

موده: يلهوي اصبروا شوية 

يارا: اهدي يا موده انتي قمر 

موده: احم لا لا مش لازم يطلع 

رحاب: تعالي يا بت هنا اقفي 

موده: عايزة انام 

يارا بضحك: بس يا موده و يسمعوا زغاريط

موده: ياختي اروح فين 

يارا: اقفي مكانك 

صابر: فين العروسة 

رحاب: تعال يا عمو 

صابر: عروستي القمر ،موده حضنته 

صابر: مبارك يا بنتي 

موده: الله يبارك فيك يا بابا 

صابر: تعال يا حاج و يدخل سليم و كاظم و نبيل 

سليم: ماشاءالله مبارك 

موده باست أيده: الله يبارك فيك يا جدو و تسلم علي كاظم و نبيل 

حاتم: العريس يدخل بقي 

رحاب: لفي يا عروسة 

موده: تمام و يدخل عز 

عز: السلام عليكم 

رحاب: يلا ١٢٣ لفي يا عروسة لفت موده 

عز: بسم الله ماشاء الله مبارك و يبوس أيدها 

موده: الله يبارك فيك 

عز: عمو 

صابر: نعم 

عز: ينفع احضن 

صابر بضحك: مراتك يا بني 

عز: طيب و يشيلها و يلف بيها 

رحاب: لولولولولولوي

حاتم: نزل البت 

عز: مراتي 

حاتم: ماشي ماشي 

رحاب: يلا نطلع بقي و نتصور براحتنا برة 

صابر: اه يلا يا جماعة اتفضلوا 

يارا: اخرجوا انتوا و احنا هنخرج وراكم 

صابر: تصوير طبعا يلا يا جماعة احنا و يخرجوا 

عز: شكلك حلو اوي 

موده بكسوف: شكرا 

عز: موده مكسوفة 

موده: احم احترام نفسك 

عز بضحك: طيب يلا نخرج 

يارا: هتخرجوا ماسك أيدها عشان نصور 

عز: تمام 






موده: ثواني اظبط شعري و تروح قدام المرايا 

عز: يارا يارا 

يارا: نعم 

عز: تعالي عايزك 

يارا: نعم 

عز: لمي نخرج تشغلي الأغنية دي 

يارا: بجد 

عز: اه عايز ارقص معها عليها 

يارا: تمام يا سيدي

موده: يلا أنا خلصت و يخرجوا و انطلقت الزغاريط و كانوا واقفين يتصور و يارا شغلت (قلبه دقلها ) و عز يشد موده و يغني مع الانشودة و الكل كان فرحان بيهم و انطلقت الزغاريط و بعد مدة الرجال نزلوا تاني تحت و بعد فترة كتب الكتاب خلص و عز طلب من صابر يخرج هو و موده و هو وافق و موده كانت بتغير الفستان 

صابر: خلي بالك منها و ساعتين و تكون هنا 

عز: ساعتين 

صابر: اه مش عجبك اقول مفيش خروج 

عز: خلاص خلاص حلوين ,و تنزل موده 

موده: أنا خلصت 

صابر: تمام يا حبيبتي روحي مع جوزك 

موده: حاضر 

عز: اتفضلي يلا 

صابر: ساعتين و تكون هنا 

عز: أن شاء الله و يركبوا العربية 

عز: مبارك 

موده: الله يبارك فيك 

عز: هو احنا هنفضل ساكتين 

موده: اقول اي 

عز: اي حاجة هو ممكن سوال 

موده: اتفضل 

عز: انتي مكنتيش لبسه السلسلة ليه 

موده: طلعتها من شنطتها معايا 

عز: مش لبسها ليه 

موده بكسوف: كنت عايزك انت يعني 

عز بفرحة: البسك السلسلة 

موده: اه لو مش هتكون متضايق 

عز: متضايق اي ده انا مبسوط و فرحان 

موده: ربنا يفرحك 

عز: عايزة تروح فين بقي 

موده: اي مكان 

عز: نروح ناكل عشان جعان نروح فين 

موده: كشري 

عز: كشري دلوقتي 

موده: اه يلا بينا 

عز: تمام يا ستي و يروحوا محل كشري و يطلبوا مكنيش ف ناس كتير ف المحل 

عز: اي الهدوء ده 

موده: مفيش غيرنا هنا 

عز: احسن حاجة و يمسك أيدها 

موده: بلاش هبل عشان اليوم يعدي 

عز: أنا جوزك علي فكرة 

موده: سيبي ايدي عيب 

عز باس أيدها: أنا فرحان اوي 

موده: ربنا يفرحك بس بجد فرحان اني بقيت مراتك 

عز: اكيد أنا مرتاح معكي يا موده يمكن هو كان الأول جواز عشان الوصية بس أنا مرتاح اوي و مبسوط كمان انتي بقي 

موده: أنا اي 






عز: مرتاحة 

موده: مش عارفة 

عز: مش عارفة ازاي 

موده: متوترة و حاسة اني كل حاجة جات بسرعة 

عز: هو اه كل حاجة جات بسرعة بس احنا ليه معنا شهرين علي الفرح اي رايك نخلي الشهرين دول نتعرف فيهم علي بعض اكتر و نفهم بعض و اهو الحمدلله انتي مراتي دلوقتي يعني نتكلم براحتنا نخرج 

موده: خلاص تمام موافقة 

عز: كان نفسي البسك السلسلة بس دلوقتي مش هينفع 

موده: مش مشكلة لمي تجي عند عمتي 

عز: تمام و يجي الاكل و بعد كده خلصوا و عز حاسب و يمشوا 

****

ف العربية 

عز: تروحي فين دلوقتي 

موده: عايزة اروح انام أنا تعبت من الصبح 

عز: طيب نشرب حاجة 

موده: يوم تاني حقيقي دماغي مش قادرة 

عز: خلاص تمام 

موده: انت هتبدا ف الجناح بتاعتنا امت 

عز: بعد اسبوعين ان شاء الله عشان خلاص المدرسة ف هركز بس ف اول ايام و بعد كده هبدا تجهيزات 

موده: تمام باذن الله المدرسة بعد اسبوع 

عز: اه باذن الله لسه مصممة انك تنزلي 

موده: اه طبعا و فصل جاد مخصوص 

عز: تمام يوسف و مروان صحاب جاد كانوا موجودين انهاردة 

موده: اه شفتهم 

عز: شفتهم ازاي 

موده: ما احنا كنا واقفين ف الشباك 

عز: اه تمام و بعد مده وصلوا عند عمتها 

موده: يلا تصبح على خير

عز: كده بس

موده: كده بس اي 

عز باس أيدها: و انتي من أهلها 

موده بضحك: انت مجنون 

عز: مجنون بكي 

موده: أنا لازم انزل دلوقتي 

عز: اعملك حسابك اني جاي بكرة عندكم 

موده: تنور بعد اذنك و تنزل و تطلع هو واقف لحد ما طلعت و مشي عند موده كانت داخلة الشقة بتغني لقيت حاتم و رحاب واقفين  






رحاب: الله الساعة معكي كام 

موده: بسم الله مش عارفة 

حاتم: ده كله 

موده: مع زوجي قرة عيني

حاتم: قرة عينك  خالي خالي تعال شوف بنتك 

موده: بس يا بني في أي 

رحاب: بتعملوا اي ده كله 

حاتم: روحتوا فين 

رحاب: واقفين ربع ساعة تحت البيت ليه 

حاتم: كنتوا بتقولوا اي

موده: بس بس اي اهمدوا أنا رايحة انام أنا تعبانة 

رحاب: مش هتروحي غير لمي تقولي 

موده: روحنا ناكل كشري 

حاتم: كشري 

موده بابتسامة: اه  و هو جاي بكرة كمان يقعد معايا شوية 

حاتم: ليه أن شاء الله هياخد علينا بقي 

موده: جاي بيت عمة مراته يجي براحته 

حاتم بضحك: براحته اه ما كان نفسي فترة الخطوبة تكون طويلة كنت هطلع عينه بس يلا 

موده: طيب الحمدلله 

حاتم: ربنا يحفظكم لبعض أنا رايح انام تصبحوا علي خير 

:و انت من أهله 

رحاب: الله مبسوطة 

موده: اه 

رحاب: ربنا يفرحك يا حبيبتي يلا روحي نامي انتي تعبتي انهاردة 

موده: تصبحي علي خير 

رحاب: و انتي من أهل الخير 

تبع.....

#معلمة_من_الصعيد

#مريم_شعبان

                    الفصل الحادي عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
close