رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مريم شعبان 

 


بيري: رايحين فين يا بني 

غيث: هنقف هنا شوية مش عارف اتحرك و انا جوا تعالي نرقص 

بيري: و الله نرقص اي 

غيث: يمسك ايديها سلو 

بيري: بجد 

غيث: ايوه يلا 

بيري: بضحك و الله مجنون

غيث: مجنون مجنون مش اتجوزت واحدة زيك لازم اكون مجنون 

بيري: بابتسامة و انا عجبني الجنان ده 

غيث: عجبك الجنان طيب جنان بجنان تجي نخرج 

بيري: نروح فين 

غيث: اي مكان

بيري: بلاش انهاردة ممكن بكرة 

غيث: خلاص تمام 

بيري: كفاية رقص عايزة ادخل 

غيث: لا 

بيري: بطل برود عايزة ادخل 

غيث: ارقصي و انتي ساكتة 

بيري: اوف 

غيث: عيب تقولي ل جوزك اوف 

بيري: بس يا غيث بس يا حبيبي 

غيث: حبك برص 

بيري: داست علي رجله

غيث: اه يا مجنونة حد يعمل كده 

بيري: عشان تشتمني كويس و كانت ماشية 

غيث؛ اصبري و يمسكها 

بيري: ابعد 

غيث: يا ستي حقك عليا 

بيري: تمام 

غيث: هجيبلك شكولاتة بكرة 

بيري: لا هاتلي بيتزا شكولاتة اي 

غيث: بضحك حاضر يا ستي 

****

ف الجنينة 

سليم: الزفت ابنك فين ده كله 

اسلام: الله ما تسيبه يا حاج مع مراته يعني 

سليم: ماشي لما ينزل 

صابر: عقبال حاتم و زهراء يا حاج 

نبيل: اللهم امين 

سليم: واحد واحد اي فجوة الجواز اللي بتحصل ف بيتنا 

كاظم: ماشاء الله يا بابا العيال كبروا ولازم نفرح بيهم 

سليم: ربنا يحفظهم 

الكل: يارب 

****

ف السطح 

تيا: لا بس اي الجمال ده اللي يشوفك بالخمار مش يتوقع كده نهائي 

يارا: يا بنتي دي ابسط شي عندي لا احنا بنلبس الزي الشرعي اللي ربنا قالنا عليه ف الخارج إنما لما بيكون زواج و كله بنات نفرفش شوية 

ايات: حلو اوي الفرح الاسلامي بجد ف روح حلوة أنا اي فرح جاي عندكم جاي 





يارا: تنوري يا حبيبتي فرح موده جاي و خطوبة حاتم اللهم بارك افراحنا كتير 

غرام: ربنا يبارك بس دلوقتي احنا لازم نمشي 

يارا: ليه ليه بدري 

ايات: لا كفاية كده عشان اهلنا بس فين ميس بيري 

يارا: مع غيث برة ثواني احط حاجة عليا و اجي معكم و تمشي 

سهام: رايحين فين يا بنات

ايات: لا كفاية كده مبارك ليهم 

سهام: الله يبارك فيكم عقبال النجاح يارب 

غرام: اللهم امين 

يارا: يلا يا بنات 

سهام: يارا اخرجوا من الباب اللي ورايا 

يارا: تمام يلا و يمشوا 

سهام: اي يا بنات مبسوطين 

فيروز: اه يا طنط طبعا 

سهام: رايكم ف افراحنا الجديدة 

رويدا: كويسة 

سهام :كويسة بس بكرة تعرفوا قيمة الافراح دي 

***

بيري: هنفضل واقفين كده 

غيث: يا ستي ما انتي واقفة في أي يعني 

بيري: عايزة ادخل للناس الضيوف 

غيث: تسيبي جوزك و تروحي للضيوف 

بيري: نقعد شوية 

غيث: شوية هتقول تعبت من اليوم نقعد بكرة 

بيري: عرفت من فين شطور

غيث: تعرفي يا بيري 

بيري: خير 

غيث: شكلنا هنعمر مع بعض 

بيري: اشمعنا يعنى

غيث: عشان مستوي الهبل بتاعتك نفي مستوي العبط عندي في توافق 

بيري: بضحك تصدق صح 

يارا: احم احم 

بيري: الله رايحين فين يا بنات 

ايات: ماشين بقي مبارك لحضرتك 

بيري: لسه بدري اقعدوا للآخر 

غرام: معلش عشان اهلنا 

بيري: طيب تمام نورتوا يا حبايبي

غرام: بنورك مبارك لحضراتكم 

غيث: الله يبارك فيكم عقبال النجاح باذن الله 

ايات: اللهم امين يلا يارا 

يارا: تمام و ينزلوا البنات 

غيث: يارا يارا 

يارا: نعم 

غيث: لو حد سالك فين غيث قولي مش عارفة 

يارا: ليه أن شاء الله

غيث: ما  انتي لو قولتي عارفة هيقولك طيب خليه ينزل ف أنا مش موجود تمام 

يارا: بضحك مش بكدب أنا و تنزل 

غيث: ماشي يا يارا ماشي 

بيري: بضحك يا بني انزل بدل ما انت خايف كده 

غيث: خايف اي انتي مراتي 

بيري: طيب يلا من هنا بجد أنا داخلة و تمشي 

غيث: ماشي يا بيري و ينزل 

****

عند يارا خرجت البنات و سلمت عليهم و كانت طالعة تاني لقيت جاد نازل 

جاد: بسم الله مين 

يارا: ابعد يا مستفز 

جاد: أنا عارف الصوت ده 

يارا: أنا يارا يا جاد 

جاد: يخربيتك عاملة ف نفسك كده ليه 

يارا: عشان حاطة مكياج و عاملة شعري ف حاجة البتاعت دي علي وشي 





جاد: انتي شايفة 

يارا: اكيد طبعا 

جاد: طيب كنتي فين كده 

يارا: بوصل البنات و بعدين انت مالك اصلا ابعد كده 

جاد: انت مالك وصلت ل انت مالك 

يارا: اه    

جاد: طيب ما تشيلي البتاع ده خلينا نشوف القمر 

يارا :انت قليل الاداب 

غيث: في أي هنا 

جاد مفيش حاجة

غيث:طب  يلا يا يارا اطلى 

يارا طلعت 

غيث: في أي بقي 

جاد: برخم عليها 

غيث: بتقولها ليه شايلي البتاع دي مش عيب كده احترام نفسك 

جاد: بهزر معها هي اللي اخدت الموضوع جد 

غيث: بعيد عنك محترمة 

جاد: ظاهر كده و بعدين انت كنت فين 

غيث: مع مراتي 

جاد: جدو قابل عليك الدنيا يلا بينا 

غيث: بضحك ربنا يستر 

****

بعد مدة خلصت الحفلة و البنات كانوا قاعدين ف السطح


بيري: اه مش قادرة 

رحاب: ولا أنا 

يارا: اااه يا رجلك يا يارا 

موده: اااه يا ضهرك يا موده 

زهراء: يا دماغك يا زهراء 

سهام: بس كان يوم جميل بجد 

هيام: اه و الله تعب اي يا بت انتي وهي ده احنا واقفين من الصبح ف المطبخ و كذا حاجة و حلوين قدامكم اهو 

موده: السن بقي يا عمتو مش صح يا بنات 

البنات: ااه 

حسناء: سن اي اي يا ختي انتي وهي ده انتوا كلكم تحت ٣٠ إنما احنا فوق ٤٠ و اللهم بارك اهو 

سهام: سيبك منهم بنات متدلعة

زهراء:  شكرا شكرا 

اسماء طيب يلا انزلوا شيلوا المكياج ده و ناموا 

بيري: صح عندك حق يلا يا بنات و يقوموا و ينزلوا كلهم 

***

ف الجنينة

سليم: كان يوم حلو بجد 

صابر: اه ماشاء الله

ماهر أنا اقوم انيم سند ف سريره

سليم: تمام براحه عليه فين نورسين 

ماهر: مع البنات فوق 

سليم: تمام يا بني و يمشي ماهر 

جاد: يوم متعب عايز خمس ايام إجازة 

نبيل: امشي يا جاد 

جاد: بضحك مش حقيقية الطلاب عايزين راحة 

غيث: اه يا بني و المدرسين برضو 

سليم: انت قاعد معنا ليه لحد دلوقتي 

غيث: اشوف العروسة و امشي 

كاظم: اهي العروسة جات 

عز: انتوا هتمشوا كده 

صابر: البيت جنب البيت مفيش حاجة يعني 

موده: اه بدل ما نقعد نمسح المكياج ساعة هنروح بيتنا احسن 






غيث: و هو ينفع أقعد أنا و المدام ده شوية 

سليم: عايزين ننام يلا من هنا 

غيث: ماشي ماشي هيجي بكرة و أقعد اليوم كله 

عز: عمو صابر 

صابر: لا 

عز: أنا قولت حاجة عشان تقول لا 

صابر: عايز تقعد مع موده 

عز: عليك نور ساعة و تكون عندك 

صابر: رايك يا بنتي 

موده: عادي يا بابا

سليم: سيبهم يا صابر شوية  

صابر: خلاص تمام 

عز: يلا بينا و يمسك موده و يمشوا 

غيث والله ده ظلم  اشمعنا هم 

سليم: كده مزاجي كده 

غيث: ماشي ياجدى حسبى الله 

صابر: يلا بينا احنا يا جماعة مبارك يا ولاد ربنا يكملكم علي خير يارب 

غيث: الله يبارك فيك يا عمو عقبال حاتم اه عقبال حاتم و يكون كتب الكتاب ف اقرب وقت 

حاتم: يارب يارب 

سليم: امشي يا يا واد انت و هو من هنا يلا 

صابر: بضحك يلا بينا

****

عند موده و عز 

موده: احنا طالعين فين 

عز: تعالي بس 

موده: ماشي و يطلعوا الجناح بتاعهم 

موده: اي جيبني هنا ليه

عز: تعال ادخلي و يفتحوا و تدخل و كان جزء كبير خلص منه 

موده: بسم الله ماشاء الله

عز: اي رايك 

موده: حلو اوي اللهم بارك 

عز؛ مبارك عليكي خلصنا حاجات كتير و قولت تشوفها 

موده: حلوين اوي 

عز: ما ترفعي الشال ده محدش هيطلع هنا 

موده: تمام و تشيله

عز: اي الجمال ده 

موده: شكرا 

عز: تعرفي أنا نفسي في أي 

موده: اي 

عز: يطلع موبايله و يشغل اغنية علي فكرة الحب 

موده: الله بدون موسيقي كمان 

عز: عشان نفضل طول عمرنا مع ربنا 

موده: ربنا يحفظك ليا 

عز: و يحفظك يا وصية الرسول و يمسك أيدها و يرقصوا بسعادة و فرحة 

موده: عز 

عز: نعم 

موده: بحبك 

عز: احلفي 

موده: بحبك اوي كمان 

عز: حضنها أنا مش مصدق نفسي قولتي اي 

موده: بابتسامة ب ح ب ك 

عز شيلها و يلف بيها و انا بعشقك يا وصية الرسول و يكملوا يرقص

و 

يتبع .....

#معلمة_الصعيد

#مريم_شعبان 

                 الفصل الخامس والعشرون من هنا 


تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×