close

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مريم شعبان 

 

بسم الله الرحمن الرحيم


نبيل: هي زهراء ده كله بتجيب الفساتين 

موده: ما يا خالو هيروحوا يجيبوا كام حاجة ناقصة كمان 

نبيل: تمام يا بنتي

سليم: فين اسماء 

سهام: ف اوضتها

سليم ليه مش قاعدة معنا هنا 

سهام :يمكن تعبانة يا بابا عادي 

سليم: تمام و يجوا الشباب 

يوسف: مش قادر 

موده: مالك يا استاذ يوسف دول اربع أدوار بس 

مروان: بس اسكتي و بالله 

موده: اتكلم كويس يا زفت ما أنتوا لو صحتكم كويسة مش هتعبوا كده  

يوسف: احم شكلك داخلة ف حتي غلط اوعي تقولي حاجة 

موده: لا ما اقول إنكم بتشربوا سجائر

مروان: نقلب الفرح حزن ليه

موده: لينا كلام كتير أوي

يوسف: ان شاء الله

بيري: خلصتوا 

جاد: اه 

عز: طيب الحمدلله اخلص يا بني انت كمان 

غيث: ينزل خلصت حلو كده 

بيري: اه تسلم ايدك

عز: كده تمام صح 

سهام: اه يلا اطلعوا للعمال فوق 

غيث: تمام يلا يا بني عشان الواحد تعبان مش قادر 

سليم: مش عايز دوشة يا بني انت مش عايز تتجوز اخلص 

غيث: حاضر و يمشي 

بيري: تعالي نطلع نشوف هنعمل اي

نبيل :أنتوا مش خلصتوا 

موده: هنعمل ديكور جميل كده ف اوضة بيري 

سليم: يا بنات ما كنتوا كلمتوا اي حد يجي يعمل اللي انتوا نفسكم فين 

بيري: لا حلو اننا نعمل الحاجة الفرحة غير 

سليم: تمام يا بنتي ربنا يفرحكم 

موده: يارب يلا و يطلعوا 

****

عند زهراء و رحاب 

رحاب: بس كده كله تمام 

زهراء: جبتي الخمار 

رحاب: اه جبت ليا و يارا كمان الحمدلله 

زهراء: الحمدلله 

رحاب: يلا بقي نروح ف حاجة تاني 

زهراء: لا الحمدلله يلا مش قادرة 

رحاب: ولا انا الحمدلله اننا خلصنا 

زهراء: الحمدلله 

*







ف اوضة موده كانت بتشوف فستانين و الباب يخبط 

موده: مين 

عز: جوزك 

موده: بضحك طيب ادخل يا جوزي و يدخل عز 

موده: اي الاحترام ده بتخبط 

عز :قولت يمكن بيري هنا 

موده: لا هي و يارا و الولاد ف اوضتها بيعملوا البالونات 

عز: البالونات مش بلالين يعني 

نوده: بالونات احلي بعدين انت جاي ليه

عز: وحشتني 

موده: ابتدينا  احترام نفسك و اطلع برة 

عز: علي فكرة انا جوزك 

موده: تعرف يا عز 

عز: عرفينى

موده: انا زهقت من كل شوية علي فكرة انا جوزك وربنا عارفة عارفة انك جوزي 

عز: ما انتي اللي محسسني اني أجنبي عنك كانك مش بتحبني 

موده: لا يا حبيبي بس انا مش فاضية دلوقتي 

عز: حبيبك يا سلام يا ناس طيب اساعدك يا وصية الرسول هتلبسي اي صح 

موده الفستان ده 

عز: ده ف حفلة البنات 

موده: اه

عز: اشوفه عليكي 

موده: برة 

عز: عشان لو ضيق مفيش لبس

موده: والله

عز: اه 

موده: بكرة 

عز: انهاردة 

موده: بكرة يا عز 

عز: ماشي يا روح عز 

موده: رومانسي يا واد أوي 

عز: طبعا يا بنتي 

موده: العمال خلصوا قد اي ف الجناح 

عز :تصدقي مش عارف انا قولتهم انهاردة اجازة عشان عندنا مناسبة مش فاضي بجد اطلع اشوف عملوا اي 

موده: مفيش مشكلة عادي ربنا يكتر أفراحنا

عز: تفتكري بيري و غيث مبسوطين 

موده: اه مبسوطين

عز: مع اني كله لي كلام 

موده: طيب ما احنا اي كلام و هو مبسوطين

عز :مين دول يا بت اللي اي كلام ده انا قولتلك بحبك ده انا هموت عليكي قال اي كلام اي 

موده: مش كان أتفاق 

عز: بس ربنا عايز يكون بينا حب و نكمل مع بعض 

موده: شغل الروايات ده بقي 

عز: هو الحب روايات الايام دي 

موده: مش بقول علي الحب انا بقول اني اتنين يتقابلوا مش طايقين بعض و بعد كده يحبوا  بعض و يكون بينهم قصة حب عظيمة

عز: اقولك انا بقي ده مش شغل روايات علي فكرة عادي جدا اتنين مش طايقين بعض النصيب يجمعهم ف الاخر 

موده: بس اوفر شوية 

عز: بصي هو اكيد ف حاجات اوفر انا بحب القراءة بقرا كتب و روايات كتير و زي ما قرات حاجات عظيمة قرات حاجات ملهيش اي لازمة و روايات بير السلم زي ما بيقولوا غلط جدا علي البنات الصغيرة اللي بتقرا لما كاتبة يكونوا البنات بيحبوا القصص بتاعتها يكون جزء كبير منها مشاهد غلط و حرام مشاهد اغتصاب من الزوج كلام أهبل كده مش هنقول الكلام ده مش بيحصل ف الواقع بيحصل بس غلط جدا بنات ف السنة ده تقرا الكلام ده بنات كلهم تحت 15 سنة الموضوع صعب أوي البنت هتطلع خايفة من الزواج و خايفة من فكرة اني ممكن يحصل معها كده انا مرة دخلت انصح كاتب بيكتب كده قالي يعني بنات كبار يتاثروا لسه و هم عارفين انه دي كلها مشاهد خيال قولت دول بنات صغيرين مستحيل يفهموا بنات بيكون لسه مخهم بيكبر و يشوفوا حياة و يفهموا الحياة بعد الزواج بتكون ازاي ليه تكتب كده البنت مش عارفة اني ده غلط يكتب قالي ما ده اللي بجيب لايكات و ثالي اسم كاتب كده مش بيكتب اي مشاهد غلط و كله صح مش بيجب لايكات كتير دخلت اتكلمت مع القصص بتاعتي تحفة بجد قالتله مع اني قصص حلوة لين مش بتجيب لايكات قالي عشان مش فيها مشاهد حرام قالي انا بكتب نصائح مواعظ للشباب بيكون ف ضحك و هزار بس غالبا ده مش رغبة الناس بس في ناس كتير بتحب قصص و زي ما في ناس بتحب الحاجة الغلط ف ناس بتحب الحاجة الصح قالي عارف المشكلة فين اني الذنب ذنب الكاتب اللي بكتب حاجات حرام معظم اللي بيقروا الحاجات دي 

سنهم تحت 18 سنة مراهقين يعني و قالي انا مش عايز اخد ذنوب مش اي حد ربنا يرزقه الموهبة دي ف لازم اعمل بيها صح ف الفكرة اني ف روايات خيال أوي أوي ف روايات واقعية زي الحب بعد عدواة دي بجد موجودة كتير أوي ف حياتنا 

موده: عندك حق المشكلة كمان اني معظم الروايات دي بتجي ضد الست علي فكرة اني الست بعد ما تضرب و تشتم و البطل  يعمل فيها كل حاجة وحشة و اول ما يحسي بالندم يجري يقولها انا اسف تقول حبيبي ولا يهمك انا كلبة عندك اعمل اللي انت عايزه فيا دول برضو نفس البنات لو حصل اي جريمة قتل ل بنت او اغتصاب ل بنت او تحرش يقولوا فين حقوق المرأة المرأة مظلومة علي طول طيب ما أنتوا اللي بتكتبوا كده اني المرأة لازم تستحمل الضرب و الاهانة عشان الحب يولع الحب قصد كرامتي حاجة مستفزة 

عز: عندك حق بجد بس ندعلهم بالهداية و أهو ف نفس بتكتب حاجات صح 

موده: اكيد المفروض يتكتبوا ازاي الراحل يعمل زوجته كويس ازاي نمشي بالشرع صح نكتب عن عادات سي و نحاول نشوف حل ليها لازم نعمل كده مش الافلام و المسلسلات هي اللي بتدمر الشباب و البنات ف حاجة كبيرة  دلوقتي و هي الروايات بتدمر مخهم و أفكارهم 

عز: اه بتحبي القراءة

موده: اه جدا بحب أقرا كتب علم نفس كتير و روايات بس تكون دينية 

عز: و انا برضو بحب الكتب التاريخية اكتر حاجة

موده: اه بس تفكر اي حل قصص بير السلم دي 

عز: اني كل يوم تخلي بالها من بناتها و تركز معهم و تشوفهم بيقروا اي و تكون صحبت بنتها قبل والدتها بذات فترة المراهقة بتدمر حاجات كتير أوي 

موده: ان ربنا يحفظهم و يبعد عنهم كل شر

عز: الله امين انا فخور بينا هنكون ام و اب جامدين أوي 

موده: ربنا يرزقنا الذرية الصالحة

عز: اللهم امين بحبك يا وصية الرسول

موده: و انا كمان 

عز: نفسي اسمع بحبك مرة مش كل مرة انا كمان انا كمان 

موده: بضحك بعدين 

عز: صح نرجع ل سوالنا تفكري غيث و بيري مبسوطين انا ملاحظ اني غيث فرحان

موده: و بيري فرحانة ولا كان في حاجة اسمها أتفاق شكلهم هم كمان النصيب هيجمعهم ببعض مناسبين لبعض 

عز: ربنا يوفقهم يارب الاتنين طيبين أوي 

موده: يارب يالهوي 

عز: في اي 

موده: بابا لو عرف اني قاعدة مع ف اوضة واحدة هيموتني يلا اطلع 

عز: انا جوزك انا جوزك 

موده: ماشي يا جوزي يلا برة بقي

عز: فين فستان حفلة كتب الكتاب 

موده: لسه جاي 

عز:  تمام  لما نشوف جميلة الجميلات هتلبس اي

موده: ان شاء الله يلا انا خارجة قاعد ولا جاي معايا 

عز: خارج رايح اشوف غيث و العمال 

موده: تمام يلا بينا و يخرجوا

***

ف اوضة اسماء

اسماء: اعمل اي اعمل اي كتب الكتاب بكرة اعمل اي ياربي بوظت الفستان كل شوية أقولها كلام زي الزفت يمكن تغير رأيها برضو مصممة علي الزفت ده و الباب يتفتح و يدخل كاظم 

كاظم: انتي ناوية تقعدي كده الناس كلها فرحانة عشان كتب كتاب بنتك بكرة و انتي قاعدة هنا 

اسماء: انا مش هنزل ف مكان و سيبني ف حالي فرحانين علي اي علي الهم مين ده عشان نفرح طول عمري احلم ب ماهر يكون جوز بنتي بعد كده يكون غيث غيث نسيب ماهر و نمسك ف غيث يا يارب

كاظم: انا لو سمعت الكلام ده تاني مش هيحصل طيب البنت مبسوطة و غيث عايزها مش واحد مش بيفكر فيها و انتي كل همك الفلوس و الورث 

اسماء: عايزة مصلحتكم 

كاظم: مصلحتنا الفلوس انتي محتاجة اي عشان تموتي علي الفلوس كده 

اسماء: مش حكاية فلوس بس ماهر اسم و شرف كده انا بنتي مرات ماهر سليم يا سلام انما الهبلة راحت أخدت واحد ينزلها مش يطلعها 

كاظم: انا بجد تعبت منك و خلاص مش قادر و يسببها و ينزل 

اسماء: وش فقر زي بنتك مش هتكمل الجوازة دي بإذن الله

***

ف اوضة بيري 

لين: هي ماما اتاخرت كده ليه

بيري  جاية يا حبيبتي 

يارا: انا عايزة انام 

بيري: و انا و الله و تجي موده 

موده: الايام الجاي لا فيها نوم ولا راحة 

بيري: انتي فين ده كله 

موده: مع جوزي 

بيري جوزك خلصوا فوق 

موده: هانت فاضل كام حاجة 

بير:ي تمام 

موده فاضل كام بالون و تخلصوا 

يارا: عشرين 

موده: علي خير هاتوا انفخ معكم 

بيري: بنات 







موده: ايون

بيري: ما تخليكم معايا انهارده 

يارا: ما احنا معكي أهو 

بيري: لا تعالوا نبات كلنا هنا نحط ماسكات بليل و نضحك و نهزر براحتنا أنتوا عارفين بكرة يوم مهم ليا و عايزكم جنبي 

موده: انا مش عارفة بابا يوافق ولا لا بس نشوف كده 

بيري: أخلي جدو يكلم عمو 

موده: تمام ماشي نخلص و ننزل علي طول 

بيري: تمام يلا 

****

ف المساء

غيث: الحمدلله كله تمام 

عز: الحمدلله

ماهر: لا بس عاش تحفة بجد

غيث: تسلم بس انا مش طايقك ولا انت ولا الزفت حاتم 

حاتم: انا كلمتك 

غيث انتوا من الصبح فين انا طلعت هنا عشر مرات انزل حاجة اطلع ب حاجة 

ماهر: كنت مع زهراء بتجيب فساتين كتب الكتاب

حاتم: و انا عندي شغل مهم

غيث: شغل و سايب العريس احنا بقينا العشاء و انا لسه مش روحت عن الحلاق 

حاتم: يا غيث دي ربع ساعة شعر و دقن و نخلص بقي 

غيث: طيب يلا بينا 

عز: طيب يلا بينا يا شباب علي الحلاق 

حاتم: رايحين فرح احنا 

غيث: انا عريس لازم اهتم بنفسي 

ماهر: دي العروسة مش عاملة كده يا بني اتلم بقي 

غيث: تفهم اي انت يلا عشان لازم اروح بدري 

حاتم: ليه يا باشا ممنوع تأخير بعد ١٢ 

غيث: لا يا مستفز عشان انام بدري عشان اجي بدري بكرة يوم طويل 

عز: من ناحية انه طويل ف هو طويل أوي 

ماهر: بكرة يوم التعب 

حاتم: ف يلا بينا علي الحلاق عشان نجي ننام 

غيث: هتجوا عندي بكرة 

حاتم: لا انت اللي هتجي عندي انا 

ماهر: اه احنا كتير تعال انت نجهز كلنا عند حاتم 

غيث: يا سيدي لا عشان والدتك و طنط حسناء 

حاتم: هم هيكونوا هنا اساسا و انا سمعت اني في مفوضات اني البنات يقعدوا هنا من انهاردة 

عز: احلف 

حاتم: انت يا زفت احترام نفسك لو شوفتك واقف مع موده هاخدها و امشي 

عز: مراتي مراتي 

حاتم: انت تجي معايا من دلوقتي يا عز اقعد معايا 

عز: بضحك يا عم مش هعملها حاجة انا هموت و انام اساسا 

غيث: طيب يلا بينا علي الحلاق 

الكل يلا

****

ف الجنينة

جاد: يا رجلك يا جاد 

يوسف: يا صغير يا يوسف 

مروان: مكنيش يومك يا مروان 

موده: ف اي يا خالتي انتي وهي 

جاد: لا مفيش حاجة ربنا على الظالم 

موده: خلصتوا 

يوسف: اه 

موده: شاطرين شاطرين عقبال نجاحكم بإذن الله

يوسف: مش ينفع فرح عايز اتجوز 

موده: اتلم يا حيوان 

يوسف: اوف 

موده: اوف ف عينك يلا بكرة عايزكم فايقين كده عشان ترقصوا و شماريخ بقي يا عيال تمام

مروان: كله تمام 

يوسف: الشماريخ كلها عندي ف البيت متخافيش 

موده: تمام

مروان: موده 

موده: يا نعم 

مروان: هو كان ف واجب كده بس احنا مشغولين ف الفرح 

موده: ف يوم السبت اعمل الواجب يا مروان 

مروان: سماح المرة دي 

موده: نتكلم بعدين

مروان: تمام 

موده: بكرة البنات كلهم جاين و انا مش عايزة قلة أداب تمام 

يوسف: احنا عملنا حاجة و بنات مين 

موده: انت فاهم يا يوسف انا قصدي علي مين لو كلمت غرام مش هيحصل طيب 

يوسف: يا ستي مش هكلمها 

موده و انت يا زفت يا مروان 

مروان: عملت اي انا كمان 

موده: عيال هو أنتوا فاكرين اني هبلة مش فاهمة حاجة ما انت معجب أيات و جاد معجب ب يارا و الزفت معجب ب غرام 

يوسف: انا زفت و بعدين معجب بمين يا ماما انا يوسف اللي البنات تموت عليا اكون معجب ب غرام  

جاد: و مين قالك اساسا اني معجب ب يارا 

موده: يا بني انا فاهمة كل واحد فيكم اقسم بالله ف بلاش ابعدوا عن البنات دول 

مروان: ليه احنا وحشين 

موده: لا هم محترمين مش زيكم و بعدين أنتوا صغيرين علي الكلام ده 

يوسف: صغيرين احنا المفروض نكون ف ٢ جامعة

موده: المفروض خلي بالك من مفروض دي و اتلم و تذاكر 

يوسف: ان شاء الله

موده: محدش يكلم البنات بكرة اعتبرهم اخواتكم و عيب و احترام نفسكم 

جاد: حاضر احنا فاضين اساسا ورانا رقص كتير 

يوسف: هنرقص علي اي بقي مفيش مهرجانات

موده: دبكة الدبكة جامدة و بترقص 

جا: دبكة 

موده: اسمعوا بكرة الاناشيد و فهموا اني المهرجانات حرام

جاد: ماشي 

موده: أنتوا مش وحشين ولا فيكم اي عيب بس أنتوا اللي عايزين تكونوا كده اي حاجة غلط يلا نجرب صح ولا لا ربنا يهديكم و تمشي 

يوسف: غرام جاية بكرة 

مروان: ما بتقول اي هي 

يوسف: نبقي نلعب شوية 

جاد: يوسف مش انت قولت انك سامحتها

يوسف: اكيد بس عايز ارخم عليها 

جاد: انت يا بني مش عايزين مشاكل 

يوسف: تمام الايام اللي جاية لا فيها 

مروان و جاد: لا فيها راحة ولا براحة 

***

بيري: جدو يا حبيبي 

سليم: عايزة اي 

بيري: كلم عمو صابر خلي البنات يقعدوا معايا انهاردة 

سليم: حاضر صابر صابر 

صابر: نعم يا حاج 

سليم: البنات انهاردة هيناموا هنا 

صابر: نعم ليه ان شاء الله

موده: يعني يا بابا عشان نسهر براحتنا مع بعض 

صاب:ر لا طبعا مش هينفع

سليم: ليه ان شاء الله مش بيتهم ده ولا لا 

صابر: بيتهم طبعا يا حاج بس الشباب موجودين مش هينفع 

سليم: شباب مين 

عز: الله احنا يا حاج 

سليم: طيب يا باشا انت وهو علي فوق ف جناح ماهر و انا هقفل الباب الفاصل بين الدور التاني و التالت عشان البنات يقعدوا براحتهم 

بيري: حبيبي يا جدو 

جاد: ده ظلم علي فكرة 

موده: بس يا بني 

سليم: اي يا صابر تمام 

صابر: تمام يا حاج نقدر نقول كلمة بعد كلامك 

سليم: تسلم 

عز: يلا بينا احنا بقي 

نبيل: رايحين فين 

عز: انا سايب غيث و ماهر و حاتم عند الحلاق وجاي اخد الواد ده و امشي يلا يا جاد 

سهام: خلوا بالكم من نفسكم 

جاد: تمام يا ست الكل 

صابر: عز انا حاطط كاميرات ف البيت لو شوفتك واقف مع موده هموتك

سليم: متخفيش انا قاعد ليهم

صابر: تمام

عز: يلا يا جاد يلا ده انا ناقص الزقلهم القسيمه على وشي يمكن يصدقوا انها مراتى

ويمشوا ويضحك الكل 

****

عند الحلاق 

 غيث: انا خلاص بكرة براءة 

ماهر: براءة اي يا مجنون انت 

غيث: مش عارف بس حسيت اني عايز اغني دلوقتي 

ماهر: طيب اسكت

غيث: يارب يا ماهر تتجوز عشان نخلص منك انا دعواتي مستجابة دلوقتي 

حاتم: يارب ادعلي معك انت دلوقتي عريس و الدعوة مستجابة ليه رايح تولد انت ولا اي 

ماهر: بضحك قوله يا بني بالله 

غيث: اي التهزيق ده 

حاتم: ما شوف انت بتقول اي 

غيث: انا غلطان كنت هدعليك تكتب كتابك ف اسرع وقت 

حاتم: أدعي أدعي بالله 

ماهر: ما تهمد يا عم انت كمان 

حاتم: انا هكتب امت بجد 

ماهر: احنا عملنا خطوبة يا بني 

حاتم: ما الزفت ده هعمل كتب كتاب و خطوبة 

ماهر: كلنا عارفين ليه غيث و بيري متجوزين ليه انت و زهراء غير 

غيث: الله مالي انا و المدام اه احنا متجوزين ف ظروف غامضة بس برضو مالنا يعني 

ماهر: خلي يالك منها 

غيث: اوعه تبعد عنها 

جاد: و انتي كمان يا عروسة اكليه البسبوسه

عز: جاين عشان نبارك جاين عشان نهني ده فرحنا يا عم جامد فرحنا يا عم جامد 






حاتم: خلصتوا 

جاد: اه 

حاتم افرح يا اخوه عريس افرح يا اخت  العروسة 

جاد: الليلة دي الخميس من عين خمسة و خمسية 

غيث: انا العريس 

عز: عارفين و الله اعمل حسابك يا ماهر هنبات ف جناحك انهاردة  

ماهر: ليه 

عز: عشان البنات هيقعدوا عندنا و طبعا عمو صابر مكنيش موافق ف جدو قال الشباب هيقعدوا ف الجناح بتاع ماهر اللي ف الدور التالت و هيقفل علينا باب الفاصل بين الدورين 

غيث: احسن احسن مش كنت فرحان انك هتقعد مع مراتك انهارده

حاتم: اللهم لا شماتيه 

غيث:  بس انا مش شمتان  

عز: بس يا رخم انت و هو أحرق شعره يا بني بالله عليك عشان نلغي كتب الكتاب بكرة 

****

ف اوضة بيري البنات كلهم قاعدين مع بعض و حاطين ماسكات و نورسين و سند و لين معهم

لين: الله شكلي بكرة هيكون حلو صح 

رحاب: انتي قمر يا روحي من غير حاجة 

نورسين: انا عايزة احط روج

رحاب: روج مرة واحدة انتي صغيرة يا نورسين 

نورسين عشان خاطري يا طنط رحاب حطلي روج بكرة 

رحاب: طيب بصي نحط زبدة كاكاو

نورسين ماشي 

سند: هو بابا فين 

زهراء: مع اعمامك عند الحلاق يا حبيبي 

سند: انا عايز بابا 

رحاب: انت مش قاعد معنا 

سند: بس أنتوا بنات و انا عايزة اقعد مع الرجالة زي 

رحاب: يا ختي يا ناس علي الرجل بتاعنا زهراء كلمي ماهر خليه يجي ياخد الرجل القوي بتاعنا 

زهراء: حاضر و تكلم ماهر و

زهراء: السلام عليكم

جاد: وعليكم السلام 

زهراء: فين ماهر يا جاد 

ماهر: دوره بيحلق في حاجة ولا اي 

زهراء: لا سند عايز يجي يقعد معكم عشان هو رجال مش عايز يقعد مع البنات 

جاد: بضحك طيب خلاص انا هاجي آخده 

زهراء: تمام يا حبيبي و تقفل 

زهراء: جاد أهو جاي ياخدك

سند: بفرحة تمام 

موده: اول ماسك 

يارا: هم كام واحد معلش 

موده: اربعة 

بيري: ده ازاي يعني 

موده: عشان التاثير يكون بسرعة مش جاين تنضفوا قبل المناسبة بيوم 

رحاب: بس برضو اربعة يا موده 

موده: اه واحد قهوة وعسل ده للتقشير و واحد زبادي: و شاي اخضر و واحد جاهز من برة و ده اخر حاجة دافعة فيهم ٣٠٠ جنية دفعت دم قلبي فيهم واحد مياة ورد و عسل ابيض و نشأ 

بيري: انتي جايبة الوصفات دي من فين 

موده: من علي النت

بيري: ما كنا روحنا اي صالون و بعدين انا جهزت بشرتي قبلها بأسبوع ف عادي يعني 

موده: انتي يا بت متدلعة أوي اه ده احلي وقت لما كنت نجهز الماسك ده ليلة العيد و نقعد انا و البنات و نعمل ماسك و يفضل شوية نحط ل موسي و حاتم غصب انما تنضيف البشرة ده كان ف الشهر مرة مش كل شوية و ساعات كتير كنا بنعمل ف البيت 

بيري: ده بجد انا كنت كل اسبوع ف صالون 

رحاب: لا ما ده الحقيقي و الطبيعي احنا مش طبقة عالية ف الفلوس يعني بس الحمدلله عايشين مبسوطين و فرحانين احنا احسن من غيرنا كتير ف اكيد كان صعب نروح الصالون كل اسبوع ف احنا بقي بنشارك معكم الاجواء بتاعتنا ف البلد قبل اي مناسبة 

بيري: بس بجد احلي بكتير من الصالون كفاية الضحك و الهزار  

زهراء: دي حقيقة انا مبسوطة هنا اكتر 

يارا: البساطة حلوة 

موده: صح يا بنتي 

زهراء: هو فين موسى صح 

موده: بيذاكر عشان يقعد بكرة براحته 

بيري: ربنا يوفقه 

الكل يارب 

موده: يلا نغسل وشنا عشان الماسك اللي بعده يلا 

****

ف المطبخ 

سهام: ماسكة ورقة و قلم و بتكتب هتعمل اي و معها هيام و حسناء 

سهام: نحط الاكل فين 

هيام: و يكون ف الجنينة 

سهام: تمام 

حسناء: اهم حاجة نبدأ من دلوقتي 

هيام: احنا خلصنا المعجنات و هنبدا ف المكرونة و بكرة نخلي كل حاجة علي التسوية بس

سهام: تمام يارب بكرة يعدي علي خير 

حسناء: خير بإذن الله هيكون يوم جميل وهادئ كده 

سهام: يارب يارب و تجي اسماء 

اسماء: بضيق اساعدكم ف حاجة

سهام: تعالي اقعدي معنا احنا دلوقتي مش بنعمل حاجة بنشوف هنحط الاكل فين و كده 

اسماء: لا خلاص لما تعملوا حاجة و عايزين مساعدة كلموني انزل و تمشي 

سهام: ربنا يهديكي و يبعد شرك عن بنتك 

هيام: يارب و يجي جاد 

جاد: سوسو 

سهام: بسم الله انت جيت انت 

جاد: لسه دلوقتي و جاي اخد سند و همشي

سهام: تأخد سند ليه 

زهراء: تدخل و معها سند 

زهراء: عشان هو رجل مش عايز يقعد مع البنات 

هيام: ياختي الرجل بتاعنا 

سند: مش انا رجل قوي يا تيته 

سهام: طبعا يا قلب تيته

حسناء: عقبال ما تكبر و تكون زي عمو جاد 

جاد: و الله طنط حسناء بتفهم ما تجوزني بنتك يا حاجة 

سهام: جاد اتلم

جاد: انا بتكلم انا و حماتي يا مرات ابوي لو سمحت مش صح يا حماتي

حسناء: بضحك صح يا حبيب حماتك 

جاد: طيب اتجوز البت يارا امت

حسناء: طيب لما تنجح 

جاد: قولي وعد اتجوزها بعد ما انجح و انا من بكرة أذاكر صح 

سهام: قولي بالله طالما فيها مذاكرة

حسناء: تمام يا استاذ حاد 

جاد: انا عشانكم والله قولت عيب تخرج برة العيلة ما كلنا بقينا ف بعض 

سهام: نفسي تركز و تذاكر و انا اجوزك يا سيدي بس نخلص من ام السنة دي 

جاد: اتجوز يارا 

حسناء: لا انا اخاف علي بنتي بقي 

جاد: لا عيب عليكي دي هتكون مراتي 

حسناء: امشي يا جاد يلا من هنا يلا

جاد: بضحك تمام يلا يا استاذ سند 

سند: يلا يا جاد و يمشوا 








سهام: بيهزر يا حسناء اوعي تأخدى الكلام جد اكيد يعني مش هيعمل لبنتك حاجة اوعي تخافي 

حسناء: يا سهام عارفة طبعا و انا بهزر معه ربنا يحفظه 

سهام: يارب بتعملوا اي أنتوا فين 

زهراء: موده بتجرب عليا ماسكات

سهام: بضحك تمام قبل ما تطلعي اعمل قهوة ل جدك 

زهراء: حاضر 

سهام: هتعرفي ولا اقوم اعملها و انتي تاخدها و تروحي 

زهراء: لا بعرف 

سهام: اوعي تكسفني قدام حماتك

هيام: ياختي انا مرات ابني قمر و شاطرة 

زهراء: حبيبتي يا طنط

هيام: بإذن الله ف اقرب وقت نكتب كتابك انتي و حاتم 

سهام: يارب 

***

ف فيلا يوسف كانوا قاعدين كلهم 

تيا: فين جاد 

يوسف: مع اخواته عند الحلاق 

تيا: تمام 

فيروز: يلا يا تيا نروح 

يوسف: لا تيا هتفضل هنا انهاردة

فيروز: ما انا هاخدها تقعدي عندي 

تيا: جماعة انا هروح عادي

رويد:  لا مش هتقعدي مع ابن عمتك لوحدك 

مروان: صح اقعدي مع اي منهم انا لو عليا اقولك تعالي عندي بس انتي عارفة اني اقعد لوحدي 

تيا: تسلم يا مروان

بسملة هي هتفضل معانا انهاردة و تجي الدادة 

_بسملة هانم 

 بسملة: نعم 

_استاذ أشرف برة و عايز تيا 

تيا: بخوف اي 

بسملة: من متخافيش مش هخليكي تمشي خليه يدخل يا دادة لو سمحتي 

_تمام و تمشي 

بسملة: انا مش عايزة اي حد فيكم يتكلم انا هقول انها هتقعد عند فيروز عشان الفرح بتاع بكرة و يجهزوا كلهم سوا 

الكل: تمام و يدخل أشرف 

أشرف: مساء الخير 

الكل: مساء النور

يوسف: أتفضل يا أشرف 

أشرف: تسلم مش كفاية يا تيا مش نروح بقي 

بسملة: لا ما تيا هتروح تقعد مع البنات انهاردة عشان كتب كتاب  بيري بنت عم عز بكرة 

أشرف: تروح بكرة ليه من انهاردة 

بسملة: ما انت عارف تجهيزات البنات بقي خليهم مع بعض احسن 

أشرف: بغضب تمام تعالي يا تيا عايزك ثواني 

بسملة: روحي مع ابن عمتك يا تيا 

تيا: بصت بخوف ل بسملة 

بسملة روحي يا حبيبتي و تقوم تيا و تخرج مع أشرف 

بسملة: شباب وراهم

يوسف: تمام يلا يا مروان و يخرجوا وراهم 

تيا: عايز اي 

أشرف: وحشتني 

تيا: احترام نفسك 

أشرف: اوعي تفتكري انك هتقعدي عندهم العمر كله لا يومين و خالي يرجع و تجي الفيلا تاني و ساعتها هنكمل كلامنا

تيا: مفيش بينا كلام 

أشرف: لا فيه و كتير كمان كتير أوي 

تيا: في اي 

أشرف: عيب مش هينفع هنا بس اول ما نكون لوحدنا اوعدك اقولك كل حاجة 

تيا: بخوف انا داخلة جوا 

اشرف: يمسكها انا مخلصتش كلام

 ف الوقت ده يدخل يوسف و مروان 

يوسف: الله أنتوا واقفين لين ما تقعدوا يا جماعة 

مروان: في اي مسكها كده لسه

أشرف: كانت هتقع يلا اشوفكم بكرة سلام يا تيا 

يوسف: استن يا أشرف عايزك ادخلي يا تيا عند ماما و البنات 

تيا: تمام و تمشي

اشرف: خير 

يوسف: عايز اي من تيا 

أشرف: عايزها منها اي يعني 

مروان: أنت فاهم قصدنا 

أشرف: اظن دي حاجات خاصة بينا احنا محدش ليه راي  العيلة يلا سلام و يمشي بسرعة 

مروان: مش ناوي علي خير 

يوسف: شكله كده 

مروان: لازم نقف جنب تيا 

يوسف: اكيد بس هنعمل اي 

مروان: تيا لازم تقعد مع البنات يومين كده 

يوسف: خلاص تمام نقولها

مروان: تمام و لازم نكلم عمو راشد نقوله علي أشرف

يوسف: مش هصدق يا سيدي سيب ماما لما تجي طنط ولاء تقولها 

مروان: تمام و يدخلوا 

يوسف: تيا انتي هتقعدي عند فيروز يومين كده لحد ما أهلك يجوا 

تيا: ليه

مروان: مش هينفع تقعدي مع الشخص لوحدكم 

تيا: بس انا بقالي يومين قاعدة عند فيروز كفاية 

فيروز: كفاية اي يا بنتي بطلي هبل بس

رويدا: انا لو عليا اقولك تعالي بس انتي عارفة ان خالو مهدي قاعد معايا 

تيا: عارفة ربنا يحفظكم انا هروح النهاردة عند فيروز و بكرة هرجع البيت عادي 

بسملة: لا مش هينفع

فيروز: اسمعي الكلام يا تيا هتجي عندي و كده كده عمو وطنط جاين الاسبوع الجاي صح 

تيا: اه 

فيروز :خلاص تمام تجي تقعدي معايا 

تيا: ماشي خلاص 

بسملة: يلا كده فين فستانك يا تيا 

تيا: عند رويدا هي اللي راحت تجيبهم انهاردة 

بسملة: احسن برضو عشان مش تروحي 

تيا: بس انا عايزة أجيب حاجة من هناك 

يوسف: حاجة اي 

تيا: مكياج و كام حاجة كده 

مروان: خلاص قومي تعالي نروح 

يوسف: اه يلا هنروح معكي

تيا: تمام و تقوم و يمشوا و البنات يقعدوا مع بسملة 

بسملة: الفساتين عريانة ولا اي 

فيروز بضحك لا متخافيش جبنا حاجة مقفولة شوية 

بسملة: إيوه اهل جاد كلهم محترمين مش بيحبوا الفساتين تكون كده 

رويدا: ما احنا قولنا كده و جبنا الفساتين علي كده 

بسملة: تمام تكونوا جاهزين علي العصر عشان نروح كلنا 

فيروز: حاضر يا طنط 

بسملة: خلوا بالكم من تيا متخلهيش يا فيروز تخرج لوحدها انهاردة 







فيروز: تمام متخافيش هقول ل بابا يحط حراسة كتير

بسملة: تمام ربنا يستر 

البنات: يارب 

****

فيلا سليم 

سليم: اي الهدوء الغريب ده سهام سهام 

سهام: نعم يا بابا 

سليم الاولاد فين 

سهام: الشباب عند الحلاق و البنات ف اوضة بيري 

سليم: بقول هدوء غريب بتعملي اي

سهام بنحضر الاكل انا و هيام و حسناء جوا 

سليم: و اسماء فين 

سهام: نزلت ساعدتنا شوية و طلعت 

سليم: احلفي انها نزلت 

سهام: هكدب ليه يا بابا 

سليم: عشان مش عايزة مشاكل و انا واثق انها مش نزلت انا عارف مالها المفروض تفرح ل بنتها 

سهام: ربنا يهديها يا بابا و يبعد شرها عن بنتها 

سليم: انا متأكد انها ورا حكاية فستان بيري 

سهام: و انا كمان بس نعمل اي أهو غيث جيبلها فستان احلي من التاني 

سليم: الحمدلله ممكن كوباية شاي 

سهام: حاضر هو فين نبيل 

سليم: قاعد مع صابر و كاظم برة ف الجنينة

سهام: تمام يا حبيبي خمس دقائق و اجيبلك الشاي و تمشي 

سليم: تسلمي اه كبرت يا سليم و احفادك بيتجوزوا اللهم بارك ليهم يارب 

موده: و هي رايحة المطبخ مساء الخير يا جدو 

سليم: مساء النور يا حبيبتي بسم الله تعالي تعالي 

موده: نعم يا جدو 

سليم: اي اللي علي وشك ده 

موده: ماسك القهوة يا جدو 

سليم: خضتني حد حاطط حاجة كده و نازل يتمشي ف البيت 

موده: انا حاطة اي يعني ده ماسك يخلي بشرتي بدر منور 

سليم: بدر منور 

موده: اه تعال احطلك عشان تكون قمر بكرة كده 

سليم: امشي يا جزمة 

موده علي فكرة حلو تعال بس 

سليم: امشي يابت

 تجري موده المطبخ

سليم يضحك عليها ف يدخل نبيل و صابر و كاظم 

صابر:  الله الحاج واقف بيضحك سبحان الله

سليم: عايز اي كفاية بنتك 

صابر: بنتي عملت اي و تخرج موده 

موده: جيبين سيرتي ليه

نبيل: بسم الله اللي انتي عاملة ده يا بنتي 

صابر ده العادي بتاعهم انا متعود

موده: ماسك يا خالو عشان بشرتنا تكون حلوة 

كاظم: أنتوا مش عملتوا واحد

موده: اه ده التاني 

كاظم: التاني وشكم يا بنتي 

موده :خالو لو سمحت انا من امبارح قاعدة بجيب وصفات 

كاظم يا بنتي وشك براحة 

موده: ده لسه في كذا واحد تاني 

صابر: طيب اطلعي ل حد يجي من الشباب و انتي بشعرك كده

موده: حاضر و تجري 

سليم: كلمت الناس يا كاظم 

كاظم: اه يا بابا و بكرة بإذن الله كل حاجة هتجي الصبح بدري 

سليم: طيب علي خير اطلع شوف مراتك و خليها تنزل تساعد الستات دي هي المفروض اللي تقف 

كاظم: بضيق حاضر يا حاج و يطلع 

نبيل: براحة يا بابا ما انت عارف اسماء 

سليم: المفروض تنزل تقف معهم مراتك واقف من الصبح و الهانم قاعدة فوق و هو فرح بنتها  

نبيل: عادي يا بابا ما بيري بنتي انا و سهام برضو ولازم نفرح كلنا ف عادي نمشي الدنيا 

سليم: بس يا نبيل بس 

صابر: بس يا نبيل صح 

سليم: اتلم انت كمان 

صابر: انا اتكلمت 

سليم: انت اقعد عندنا ليه

صابر: هروح اقعد لوحدي ليه يعني و بعدين ده بيتي اقعد براحتي 

سليم: الصبر يارب 

صابر: انا هكون الشاهد بكرة 

سليم:  مين وكيل العروسة 

نبيل: اكيد انت يا بابا 

سليم: لا طبعا كاظم ابوها عايش ربنا يبارك فيه 

بيري: بس انا عايزك انت وكيلي يا جدو 

سليم: بيري

بيري: انت الكبير بتاعنا هنا و انا عايزك تكون وكيلي 

سليم: بس يا بنتي 

كاظم: بس اي يا بابا انت الكبير بتاعنا و لازم تكون انت الوكيل 

سليم: بدموع ربنا يحفظكم ليا

بيري: راحت عنده و باست ايده يارب يا جدو 

موده: لولولولوي

صابر: في اي يا بنت المجنون انتي 

موده: الموقف حلو قولت ازغرط

صابر: خلصت من رحاب تزغرطي انتي  

رحاب: خلصت من مين يا حاج لولولولوي

رحاب: المجنونة التانية نزلت 

نبيل: أنتوا نازلين كده ازاي 

رحاب: اي نسيت احط الطرحة علي الاسدال ولا اي 

صابر: تصدق عندك حق اي الاشكال دي دول ناس عندهم فرح بكرة 








موده: طيب ما احنا حاطين ماسكات عشان عندنا فرح بكرة 

نبيل: كام ده اخر واحد ولا اي 

موده: لا خلاص اخر واحد 

كاظم طيب الحمدلله عشان نخلص من الهم 

موده: لا لو سمحت يا خالو ده انا دفعت دم قلبي ف الماسكات دي

كاظم: طيب يا اختي يلا اطلعوا قبل ما الشباب يجوا أنتوا نازلين ليه

بيري: جعانين ف قولنا نجي ناخد اكل و نطلع تاني 

نبيل: ادخلوا عند سهام يلا 

مود:ه تماما و يمشوا 

سليم: ربنا يحفظهم فين مراتك يا كاظم 

كاظم: نازلة ورايا اهي يا حاج 

سليم: تمام 

****

فيلا فيروز كانوا البنات كلهم مع بعض و رويدا هتقعد معهم انهاردة 

تيا: بحب وقت لما نتجمع كده 

رويدا: الحمدلله اني مهدي وافق 

فيروز: الحمدلله صح يا رويدا مستر تامر مش المفروض كان يجي يديك درس 

رويدا: المفروض بس عنده ظروف

تيا: انا خايفة من الرجل ده 

رويدا: هيعمل اي

فيروز: الكل عارف اخلاق تامر 

رويدا: بلاش ظلم يا فيروز

فيروز: خليكي انتي كده 

رويدا: مش هرد عليكي 

فيروز: يكون أحسن برضو

تي:ا بس يا بنات بقي رويدا هو تامر ده لما يجي عندك مهدي هيكون موجود

رويدا: اكيد طبعا مش هقعد معه لوحدي 

فيروز: انا مش عارفة ليه يعني ما موده بتشرح لينا فلسفة و علم نفس احسن مليون مرة من تامر ده 

رويدا: هنعمل شعرنا ازاي بكرة 

فيروز: غيري الموضوع براحتك يا فيروز 

تيا: خلاص يا بنات بقي 

فيروز: تمام 

*

فيلا سليم ف منتصف الليل الكل نائم ماعدا موده و بيري 

بيري: تفتكري بكرة هيكون حلو 

موده: بإذن الله بس انسي اي أتفاق و ركزي ف اليوم هو صعب الصراحة بس انسي و عيشي حياتك يمكن هو خير لكي و تفضلوا مع بعض علي طول و انسي الخناق بتاعكم بلاش زعل من الخناق

بيري: بالعكس انا بحب الخناق أوي معه بحب انكش فيه غيث بدا يبعد عن السجائر عشاني خليكم تنزلوا تاني و كان لسه جاي من شغل عشان يجيب ليا الفستان بعيد عن الخناق  بس هو شخص طيب و حنين ربنا يرزقه كل الخير 

موده: يارب و تفضلوا مع بعض علي طول 

بيري: مش اظن نفضل دي اول ما ماهر يتجوز هنطلق 

موده: طلاق اي 

بيري: ده الإتفاق مع غيث اول ما ماهر يتجوز 

موده: بإذن الله خير و بلاش تفكري ف الحاجات دي و انسي اي حاجة بكرة يومك يا عروستنا 

بيري: يارب يعدي علي خير 

موده: يارب يلا ننام بقي عشان بكرة يوم طويل 

بيري: تمام تصبحي علي خير 

موده: و انتي من أهله 

يتبع ....

#معلمة_من_الصعيد

#مريم_شعبان

                 الفصل الثالث والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
close