رواية قضية خلع الفصل الرابع 4 بقلم عمرو راشد


 رواية قضية خلع الفصل الرابع 4 بقلم عمرو راشد 


انتي بتعملي ايه هنا يا نادية ، انتي جاية ترفعي عليا قضية خلع دا انتي نهار ابوكي اسود


= انت يا استاذ وطي صوتك احنا في مكتب محترم


ملكش دعوة انت ، دورك لسة جاي ، قومي معايا يابت


= سيبك منها وكلمني انا ، مش عيب لما تبقا راجل وتعمل اللي انت بتعمله دا ، مش مكسوف من نفسك


وانت بقا اللي راجل صح ، بتشجع واحدة انها تخرب بيتها وتروح تخلع جوزها وتفضحه 


= وهي هتعمل كدا لوحدها ولا انت اللي خليتها تعمل كدا 


بقولك ايه انا مش جاي نتناقش ، انا هاخد مراتي و امشي ، وانت حسابك معايا بعدين


" شدني من ايدي بكل قوته و زعق


قومي معايا


" كنت حاسة اني هقع على الارض من كتر ماهو كان بيشدني ، لكن حسام قام ووقف قدامه عشان يبعده عني


انت من النهاردة ملكش دعوة ، كلامنا هيكون في المحكمة غير كدا مفيش


= انت مجنون ولا ايه دي مراتي ، اقسم بالله اطلع على القسم دلوقتي واقول انك خاطفها عندك


وانا اقسم بالله هتلاقيني انا اللي جايلك القسم وبنفسي عشان اثبت حالة واعمل فيك محضر بالتعدي عليها ، لان طبعا لو شيلنا المكياج اللي على وشها هنشوف اثار الضرب وساعتها هحبسك يا وائل 


راجل وبيضرب مراته ، فيها ايه يعني 


= لو انا اللي هسميها يبقا هسميها نسوان وبتتخانق مع بعض عشان مفيش راجل يضرب واحدة ست


طب خليك في حالك عشان هأذيك صدقني والله هأذيك


= طب بص بقا انا سكتلك كتير ، و اخر الكلام نادية مش هتمشي معاك ولو انت ممشتش من هنا انا هبلغ البوليس حالا انك اتهجمت عليا في مكتبي وعندي بدل الشاهد عشرة ، قولت ايه؟


" وائل بص ليا وعنيه كلها شر وغضب ، واتكلم بنفس النبرة المخيفة بتاعته


يعني دا اخر كلام عندك يا نادية ، انتي موافقة على اللي هو بيقولو


" مردتش عليه وبصيت في الارض لكن هو اتنرفز اكتر وصوته بقا أعلى


ردي عليااا


" لكن اللحظة دي حسام رد عليه بمنتهى البرود


تبقا غبي بصراحة لو لسة مفهمتش الرد ، افهم بقا هي مش عايزاك 





= وانت مال امك انت ، ما تخليك في حالك


" حسام ابتسم وبص في الارض لثواني و رجع يكلمه تاني


ليه بتجيب سيرة امي بس انت عندك حق ، انا فعلا غلطان ، اه والله غلطان ، غلطان ليه بقا ، عشان عاملت واحد زيك ب احترام 


" مكملش الجملة وفي اقل من الثانية كان حسام ضربه في وشه بالبوكس ، وبعدها مسك وائل من التيشرت


والله العظيم لو لمحتك تاني في اي مكان محدش هيرحمك مني ، اطلع برااا


" وفعلا وائل مشي ، أما حسام قعد على كرسي المكتب بتاعه وحط ايديه على دماغه وحاطط وشه في الأرض


انا اسفة 


" مردش عليا وفضل بنفس الوضع بتاعه ، ندهت عليه


حسام انا والله مكنتش اقصد انك تدخل في مشاكل بسببي


" رفع وشه وبص ليا 


مش دي المشكلة ، ممكن هو في الحالة دي يروح ل محامي عشان هو خلاص بقا عارف احنا ناويين على ايه ، ولو انتي فضلتي معايا الموضوع هيدخل في سكة تانية خالص وخصوصا لو هو جايب محامي شمال ، لازم تروحي عند مامتك عشان تبقا كل حاجة ماشية طبيعي


= طب وانت


انا هبدأ في إجراءات القضية من بكرا ، لازم نخلص بسرعة لان احنا مش ضامنين رد فعله وبالذات لو واحد زي وائل دا


= تفتكر ممكن يعمل فيا حاجة


معتقدش ، وعموما متخافيش انا جنبك ولو حصل اي حاجة انا اللي هقف قدامه ، انتي مش لوحدك ، يلا دلوقتي عشان اوصلك للبيت 


= لا متتعبش نفسك ، انا هروح لوحدي


نادية انا مش هعيد كلامي ، يلا اتفضلي قدامي عشان اوصلك 


#بقلم : #عمرو راشد


" خرجنا من المكتب و ركبنا العربية بتاعته ، طول الطريق هو كان ساكت وانا بصراحة محاولتش اتكلم ، كنت محرجة جدا بعد اللي حصل والمشكلة اللي دخل فيها بسببي لانه ببساطة كان ممكن يسيب القضية عشان ميعملش لنفسه مشاكل ، انا حاسة ان المشاكل بتزيد أكتر من الاول ، اتنهدت وسندت ضهري وفضلت افكر في كل اللي جاي ، انا مكنتش عاملة حساب كل دا يحصل ، امال أنتي كنتي فاكرة ايه يا نادية ، دي قضية خلع مش هزار يعني في كل الاحوال كانت المشاكل هتكون موجودة ، كنت سرحانة ومخدتش بالي ان العربية وقفت الا لما هو اتكلم


جعانة؟


" فوقت وبصيت حواليا كنا لسة موصلناش ، رجعت بصتله تاني


هو انت وقفت ليه


= رد فعل و اجابة ملهمش علاقة بالسؤال ، انا بسألك جعانة ولا لا


لا


= اصل انا بصراحة جعان ومش هيجيلي نفس ااكل لوحدي ، ايه رأيك تاكلي معايا


بس انا مش جعانة يا حسام ، ممكن تاكل انت براحتك


= طب يلا هناكل ، هناكل ايه بقا؟


على فكرة انا قولت...


= بصي انا هطلب فطيرة سجق إضافة كيري وانتي


انا مش...


= هتعجبك جدا ، انا هطلبلك معايا


" نزل من العربية وانا مستغربة ، دا مش سامعني لا دا مش شايفني اساسا ، ايه ياربي دا ، انا مش جعانة اصلا ، نفخت بزهق ، هو احنا في ايه ولا ايه ، بعد شوية لقيته جه و ركب العربية






هتاكلي وبعدها هتدعيلي ومش بعيد تدمنيها


= حسام انا اصلا...


ميزة المطعم دا ايه بقا ، ان حاجته كلها نضيفة وتحبي تجربي كل الأنواع مش نوع واحد بس ، يلا بقا قبل ما الاكل يبرد


" بصو هو الاكل حلو وحلو اوي كمان ، اول مرة اجربها ، بقالي كتير اوي مبخرجش ولا باكل برا 


على فكرة حلوة أوي


= عارف ، قولتلك هتعجبك


كان ممكن متعجبنيش على فكرة


= لو انا عارف انها مش هتعجبك مكتتش هطلبهالك من الاول


وانت كنت هتعرف منين


= قدراتي الخاصة بقا


بس مش غريبة شوية ، محامي كبير وعنده مكتب يروح ياكل فطيرة سجق 


= وهو المحامي دا مش بني آدم ولا ايه


لا بني آدم بس يعني..


= انا فاهمك بس انا بحب الحاجات البسيطة ، يعني اكلة بسيطة اهي وعجبتنا جدا إنما ممكن نروح مطعم غالي جدا وميعجبناش ، هي دي الفكرة انك يبقا عندك القدرة انك تروحي للغالي بس أنتي تختاري البسيط 


والمبدأ دا انت ماشي بيه في حياتك كلها


= امال في الاكل بس ، اكيد في حياتي كلها


يعني انت معندكش قصر وعندك بدل العربية تلاتة


= ايه كل دا ، دا انا لسة هسدد باقي تمن الاكل للراجل صاحب المطعم بكرا 


نعم!!!


= بهزر معاكي ، بس انا معنديش كل اللي بتقوليه دا ، شقتي عادية وعربيتي مش احدث موديل ، المهم انا اكون مرتاح يا نادية


طب مش هنروح بقا ولا ايه ، اصل انا اتأخرت


= يلا


" مشينا ، ممكن الضغط يكون راح شوية صغيرين ، على الاقل يعني نسيت المشكلة اللي انا فيها و ركزت في الشخص اللي انا كنت فهماه غلط خالص وشكلي ظلمته ، ابتسمت وفضلنا على نفس وضع السكوت دا لحد ما وصلنا


خلي بالك من نفسك ، لو حصل اي حاجة كلميني وانا لو حصل أي جديد هكلمك


" نزلت من العربية وطلعت البيت ، اول ما ماما شافتني اتخضت 


ايه اللي جابك ، حصل ايه


= امشي يعني يا ماما ، مفيش حمدالله على السلامة


وهو أنتي كنتي جاية من سفر ، قوليلي بس سيبتي بيتك ليه


= مفيش يا ماما اتخانقت انا و وائل 


يا مصيبتي اتخانقتو ليه ، عملتي فيه ايه انطقي


= هو ليه انا اللي اكون عملت مش هو يعني






وهو هيعملك ايه يعني ، انتي اللي دايما بتشتكي ومش عاجبك رغم ان الراجل عامل اللي عليه و زيادة بس انتي اللي مش مقدرة النعمة اللي أنتي فيها


" سيبتها و دخلت اوضتي ، كل مرة ترمي اللوم عليا كأن هو اللي ابنها مش انا ، عمرها ما وقفت معايا ، كل كلامها حافظي على بيتك ومتخربهوش ، طب احافظ على بيتي ازاي بالطريقة دي ومع شخص زي دا ، عنده حق يعمل فيا اللي هو عايزه طالما اهلي مش بيقولو حاجة ، كان احسن حل هو النوم بدل ما اعيط وبالفعل نمت و الايام عدت ، يوم والتاني والتالت والرابع ، لكن كل يوم كان حسام بيكلمني ويطمن عليا مش وائل اللي اتوقعت انه يكلمني وخصوصا بعد ما الدعوة راحتله ، وكدا فعلا دخلنا في الجد ، عدا أسبوع بالظبط لحد ما في يوم بابا كان في الشغل وماما نزلت تجيب طلبات ، كنت قاعدة ولقيت الباب بيخبط ، قومت فتحت


وحشتيني


" لقيته وائل ، كنت لسة هقفل بسرعة لكن منعني و دخل الشقة


انت عايز ايه 


= وحشتيني بقولك


وانت لا ، اتفضل امشي بقا


= امشي فين بس ، دا امك بنفسها اللي قايلالي ااجي


امي هي اللي طلبت منك تيجي


= اه هي اللي طلبت ، بس الكلام دا كان من اسبوع لكن انا جيت النهاردة عشان تكوني جاهزة وطلبت منها انها تسيبلنا الشقة عشان نبقا على راحتنا


" جريت بسرعة على الأوضة عشان اجيب التليفون و اكلم حسام لكن هو دخل ورايا 


هتكلمي مين ، هتكلمي الباشا بتاعك بس للاسف هو مش هيرد عليكي ، انا بعتله ناس على البيت عنده لاني حسيت انه ناقص تربية بس هما هيقومو بالواجب


= وائل لو سمحت ابعد عني


في ايه يا نادية ، انا سيبتك أسبوع بحاله اهو عشان تبقي جاهزة و حاليا أنتي معندكيش عذر ، يلا اقلعي حالا!


#بقلم : #عمرو_راشد


#قضية_خلع 4


#يتبع 

                       الفصل الخامس من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×