رواية تزوجتها رافه بعائلتها الفصل الحادي عشر 11 بقلم اية محمد


 رواية تزوجتها رافه بعائلتها الفصل الحادي عشر 11 بقلم اية محمد 



الفصل الحادي عشر♡♡♡


يوم الخطوبة

وصل جريح وأهله المنصورة وعدو على بيت نرمين وأخدوهم وراحو يجيبو الشبكة

ف محل الدهب

واقفة نرمين بتختار دبلة ومعاها وردة وولاء ويسرا مامت جريح، وجريح واقف مع أحمد وحازم ووالده ونائل بلامبالاة، خبطه حازم ف كتفه وقاله بصوت واطي: ما تروح تنقي الشبكة مع نرمين

جريح: هي بتختار مش مستاهلة ومعاها ماما ووردة وطنط

حازم بإستغراب: مش مستاهلة!! وماما ووردة وطنط!! روح ي عم نصيحة مني عشان هيطلع عليك إنت ف الاخر

جريح بعدم فهم: قصدك إيه؟!

حازم: بعد الجواز هتسألك ليه ما اختارتش معايا الشبكة هتقولها إيه؟! ماما وطنط نقوها معاكي!!

جريح بتعجب: فيها حاجة أما اقول كده؟!

حازم بصدمة: لا لينا قعدة مع بعض أديك من خبرتي إنت معلوماتك صفر، دي فيها حاجات وخناقات ومشاكل اسمع من أخوك وريح نفسك أقف جنبها وخلاص

جريح بملل: طيب

راح جريح وقف جنب نرمين اللي قالت بفرحة: كنت زعلانة إنك بعيد، كويس إنك جيت يلا اختار معايا الدبلة

جريح بلامبالاة: شوفي اللي يعجبك إنتي

نرمين برفض: لا اختارلي إنت

جريح بتساؤل: هيعجبك ذوقي؟!

نرمين وهي تهز رأسها بإيجابية: أكيد

جريح وهو بيختار دبلة: طيب ي ستي، اختار واحدة وقال: إيه رأيك في دي؟!

نرمين بإعجاب: روعة عجبتني برده أول ما شوفتها، يلا دورك نقي دبلة ليك

جريح: اختاري معايا

نرمين بفرحة: أوك 

نقو مع بعض الدبلة وخلصو وقررو يلبسوها في بيت نرمين، رجعو البيت وأول م وصلو اتفاجئو بالباب مفتوح وصوت أغاني من جوه البيت، دخلو البيت بسرعة ولقو مجموعة من البنات والولاد قاعدين في البيت، بصو لبعض بإستفهام وقال أحمد بإستغراب: مين دول؟!

مكملش جملته ولقى نرمين بتجري على البنات وحازم بيجري علي الولاد وقالو هما الاتنين بفرحة: يلا نخربها

بدأو يرقصو نرمين مع صحابها وانضمت ليهم وردة، وحازم مع صحابه تحت صدمة من العيلتين

بعد شوية نرمين قالت لصحابها: تعالو ندخل الاوضة نهيص، بعيد عن الزحمة دي

بعد دخولهم مسك حازم ازازة غريبة وشرب منها وبدأ يتحرك بعشوائية ويرقص ويغني مع الأغنية بطريقة هبلة تحت صدمة أحمد والبقية، قرب جريح ونائل منه بسرعة ومسكوه قبل ما يقع وقعدوه على كرسي

حازم بصوت واطي ل جريح ونائل: امسكوني الله يستركم الميه سكرتني






جريح بصدمة: ميه!!

غمز حازم ل جريح وقاله: احنا بتوع منكر برده ي برنس

نائل بصدمة هو الأخر: يخربيتك ابوك هيحصله حاجة

حازم بضحك: خلينا نتسلى شوية ي عم

قرب أحمد منهم وقال بصدمة ل حازم: بتشرب ي حازم؟!

حازم بتمثيل السكر: إنت تعرف عني كده ي حاج؟!

أحمد بعصبية: دي أخرة تربيتي ليك ي حازم، بتحرجني قدام خطيب أختك وأهله

حازم وهو بيغمض عينه ويفتحها: أنا معملتش حاجة ي بابا

رفع أحمد إيده يضرب حازم بالقلم لكن جريح مسكها وقاله بضيق: المتخلف ده مش شارب حاجة ي عمي، الإزازة كان فيها ميه

أحمد بصدمة: ميه!! إزاي بمنظره ده؟!

قام حازم وقف وقال بحزن مصطنع: مكنش العشم ي حاج، تشك ف ابنك إنه بيشرب وكمان كنت هتضربني، إنت اتغيرت ي بابا

أحمد بغضب: وإنت بروح أمك مستنيني أقف أسقفلك وإنت بتطوح يمين وشمال!!

حازم بضيق: ولو ولو حتى لو شوفتني بشرب بجد تكدب عينك ي أحمد، المفروض تكون واثق ف تربيتك ي جدع

أحمد بصدمة: جدع!! اصبر عليا، البهوات بتوعك بيعملو إيه هنا؟!

حازم بلامبالاة: جايين يِحْيو الخطوبة

أحمد بغيظ: وحيات أمك

حازم: ااه والله

أحمد بغضب: أنا مش مانع دخول الأشكال دي هنا؟!

حازم وهو يهز رأسه بإيجاب: ااه

أحمد بنفاذ صبر: طيب مشيهم

حازم برفض: مينفعش بعد الغدا

أحمد بتعجب: غدا!!

حازم: ايوا احنا صحاب واجب برده، الناس جت وجَّبَتْ وفرحت معانا أقل حاجة نغديهم

أحمد بسخرية: ومالو غدي صحابك، ادخل اطبخلهم بالمرة

حازم بلامبالاة: طلبت أكل وعلى وصول

أحمد بوعيد: ومالو راجعلك ي أخويا 

حازم وهو يهز رأسه بإيجاب: في انتظارك ي أبو حميد

راح أحمد عند نرمين الاوضة وخبط على الباب، فتحت نرمين وهي رابطة طرحة على وسطها وقالت بإستغراب: في حاجة ي بابا؟!






أحمد بغيظ: بتعملي إيه ي روح أبوكي؟!

نرمين: برقص مع صحابي

أحمد بنفاذ صبر: بترقصي!! ما شاء الله، ابقي خلي صحابك يلبسوكي شبكتك

نرمين بلامبالاة: طيب ا. وكملت بتذكر: شبكتي!! أيوا شبكتي أنا نسيت والله ي بابا، يلا يلا بسرعة جريح بره هيقتلني وطلعت تجري على الصالون

مسكها أحمد بسرعة وهو بيقول بعصبية: هتطلعي رابطة وسطك ي آخر صبري؟!

نرمين بإحراج مصطنع: لا مؤاخذة ي حاج مخدتش بالي، فكت الطرحة ونادت لصحابها وخرجو الصالون

قعدت نرمين وجريح على كرسين وحواليهم صحابها ووراهم حازم وصحابه، دخلت ولاء ويسرا بينهم وقالت ولاء: خلونا نشوفهم وهما بيلبسو الشبكة احنا زي أهلهم ووقفو جنبهم

بصت نرمين ل جريح وقالت بصوت واطي: سوري

بصلها جريح بلامبالاة وقال: جيتي على نفسك وخرجتي ليه؟!

نرمين بتوتر: ما يبقاش قلبك اسود ي جريح

جريح بوعيد: طيب هنشوف الموضوع ده بعدين هاتي ايدك لبسها الدبلة وظغرطت ولاء بفرحة

نرمين ل جريح: إيدك ولبسته الدبلة وظغرطت يسرا بفرحة

سقفو العيلتين وصحاب نرمين وحازم وبدأت المباركات

بعد فترة مشيو صحاب نرمين وحازم بعد م اتغدو طبعا

قعدو العيلتين ف الصالون بعد الغدا يشربو قهوة

ولاء ل نرمين: م تاخدي جريح وتقفو ف البلكونة شوية ي نرمين

نرمين بخوف: لا.


#تزوجتها رأفةً بعائلتها

ل/ آية محمد 

                        الفصل الثاني عشر من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×