رواية زوجي الفصل العاشر 10والاخير بقلم مريم رمضان

رواية زوجي الفصل العاشر 10 والاخير بقلم مريم رمضان 

 
العاشر والاخير 

وضعها علي الفراش بسرعه ثم فتح الباب سريعا يبحث عن دكتور حتي اقترب من احداهما يسحبه بشده داخل الغرفه وهو يقول "أغمي عليها اول ما سمعت أن في حريق فوق  شوفها بسرعه "
الدكتور بهدوء "لا متخفش كان أنظار كاذب مفيش حريق ولا حاجه  فحصها ثم قال  والمدام   كويسه متقلقش "






_____
 انا قلت مش هتجوز يعني مش هتجوز 
اقترب منها بهدوء "ممكن اعرف السبب "
قالت بتوتر "هو أصل يعني 
هبه لسه مجتش"
دخلت هبه بمرح وهي تحمل طفلها الذي يبلغ خمس اشهر فقد 
"وهبه جت اهي يا استاذه معندكيش حجه "
نظرت سما إليها بغضب
تحدث أسامه قبل أن يخرج "بالله لتعقلي صحبتك الناس بره والفرح شغال بلاش الهرمونات تشتغل دلوقتي "
وجدت سبب للخناق " تقصد يعني أن نكديه صح "
نظر إليها بياس ثم اقترب من الباب ليخرج وهو يبتسم وكن شئ لم يكن 
امسكتها من يديها فور خروجه "ما تهدي بقي هي اول مره تتجوزي يا بت ولا اي ايه للتوتر دي كله "
نظرت لها ببكي "انا خايفه "
ربطت علي كتفها بحب "من اي بس يا قلبي"
حركت يديها بتوتر "مش عارف خايفه لحسن مقدرش اكمل مع اسامه ،حاسه اني مش قد الخطوه دي ،في مواقف كتير بدور في دماغي وكلهم وحشين ،انا مرعوبه مش خايفه بس ، خايفه في يوم يعيرني أن تربيت ملجأ ،او اني مش قد كدا في الجمال ، انا مرعوبه يا هبه مرعوبه "
أدخلتها داخل أحضانها بحب "اسامه شخص كويس اوو ،انتي اخترتي كويس اوو وصليتي اكتر من مره في لي بقي الخوف دي  ،دي غير أنه بيحبك وشاريكي ،حاولي تنسي اي تجربه فاشله انتي مريتي بيها افتكر بس حبه الكبير ليكي وانك كمان بتحبي ولا اي "
تحدثت بخجل"أصل   هو يعني "
هبه بضحك " انتي مكسوفه يا بيضه يلا يا بت الراجل خلل دي دقيقه كما هو الي هيلغي كل حاجه "








(الاصدقاء سند يرزقك الله بمن يهون عليك حرب الحياه ، من يشارك ،من يستمع إليك بحب ،من ينصحك بحب ليس بخبث ولا نفاق ، الأصدقاء روح أخري لنا  فيجب عليك اختياره بدقه عاليه فالبعض يختار خطأ ،ومن ثم يستمر في صياح أنه لا يوجد اصدقاء حقيقيون ،لا يا صديقي يوجد اصدقاء ولاكن انت لم تبحث جيدا عاود البحث وستجد هذا وعد مني ليك  
فقد عاود لتختار صديقا يحمل معك قسوة الحياة اختر بعنايه روح أخري لك )
 

فتحت الباب وهي تشير إليه حتي اقترب بسرعه البرق إليها " خالص هديت"
حركت رأسها بالموافقه" انا هروح اشوف احمد  عقبال ما تنزل انت وهي متتاخرش وحاول تطمن ها "
تحدث بستغراب "هي خائفه مني "
حاولت أن لا تجرحه فقالت " هي هتقولك كل حاجه انا واثقه سلام "

دخل بخطوات واثقه  يقترب منها بحب " الجميل جاهز لخوض اول تجربه في حياتنا سوي "
حركت رأسها بسرعه"لا انا خايفه "
اسامه "تاني يا سما تاني "
تحدثت بيكي "انا خايفه بجد ،انا فضلت ست شهور اتعاير بشئ مش ذنبي ،انا ممكن امو.ت لو انت عملت كدا ،انا وحده فقدت الثقه في كل حاجه ، انت لو شكرت فيه لو شوي هقول انك بتعمل كدا علشان بتخو.ني ومش عايزني اعرف 
ولو  متكلمتش هاحس اني منبوذه واني مش حلوه علشان كدا انت مش بقولي كلام حلو ،احنا ممكن ناجل الموضوع دي صح ،ناجله بس لحد ما اتعود انا خايفه "










 امسك يديها بحب "انا جمبك وبحبك واعتقد دي يكفي انك متخافيش ،عارف انك مريتي بتجربه فاشله وأنها سببت ليكي اكتئاب بعد ما مازن اتجوز زميلته وجه قالك أنه اتجوز واحد مال وجمال وليها أهل معروفين مش تربيت ملجأ
،تعتقدي اني هعيرك بحاجه انا كمان منها اه امي موجوده بس انا برضو يتيم الأب ،عمري ما هفكر ازعلك  ،انا حبيبت روحك ومن بعدها ملامحك ،تعتقدي اني ممكن اخونك ،انا فضلت شهرين بجري وراك علشان توفقي عليا تعتقدي اني ممكن افرط فيكي بسهوله ، انا بحبك وبحترمك وبثق فيكي ودي كفايه أنه يبني  حياتنا "
أمسكت يديه من سكات فهي حست بالأمان في كلامه في نظراته إذا لتخوض تجربه  وتكون هي المنتصره في هذه الحرب 

 خرجه من الغرفه يسير وهو ممسك بيدها وكأنها أعظم انتصاراته 
كانت تنظر إليه بحب 
تخاطب نفسها 
"انا لقيت الشخص الي بيقولوا عليه النصيب 
انا لقيت الي يحببني في الحياه ،
انا لقيت الي اعيش معاه مغامرت كل يوم ،الي اشاركه مشاكلي ونحاول نحلها ،وحتي لو مش عرفناه هو بيهون عليا وبنسها
انا لقيت شخص ابيع العالم كله علشان خاطره 
الناس اخدت نصيبها مال ،ورزق ،واولاد ،وجمال،
واهل  
وانا اخدت نصيبي بس علي هيئه شخص سد عن كلهم 
قالي لي ذات يوم 
ستظل حبيبتي  مهم انقلب العالم وانقلبت انت معه ،فا انا  حبيبك  رغم كل الصعب

تم بحمد الله

#زوجي 
#مريم رمضان
#لوكا

تمت

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا

تعليقات
close