close

رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم مريم شعبان 

 

بسم الله الرحمن الرحيم

بارت34

غيث بضحك: اصبري بس و كان خارج وراها بس يسمعوا صوت صراخ

سليم: بسم الله في أي

 سهام خرجت من المطبخ جري 

سهام: في أي يا جماعة 

بيري: ده صوت موده 

سليم: بنتي و يطلعوا كلهم علي فوق و يروح ناحية الصوت في اوضة جاد و موده كانت واقفة فوق السرير و عز جنبها بيضحك 

غيث: في أي يا بني 

موده: اقسم بالله يا جاد هولع فيكي 

عز بضحك: انزلي يا بنتي 

سليم: انتي كويسة يا موده 

موده: جدو خلي الحيوان ده يخرج الزفت اللي معه برة يخرج جاد بضحك من الحمام 

جاد: جبانة اقسم بالله 





كاظم: في أي 

موده: خلي يخرجه 

سهام: يخرج اي يا حبيبتي 

موده: الكلب اللي معه 

بيري: كلب و كانت خارجة 

غيث: اصبري يا مجنونة انتي كمان اقفي هنا 

سليم: كلب جبت الكلب ده امت 

جاد: ده بتاع يوسف يا جدو و هو جابه من شوية و مشي و انا دخلته الحمام 

سليم: خضتني يا موده قولت بعد الشر حصلك حاجة 

موده: الحيوان ده بيخوفني بالكلب ماشي يا حاد ماشي أما سقطتك في الامتحان 

جاد: هروح أطلعه 

موده: يا جدو 

سليم: بس يا جاد انزلي يا موده و انت واقف بتضحك علي مراتك اي الهبل ده 

عز بضحك: اصل حضرتك مش شوفت حاجة احنا داخلين عن جاد عادي دي اول ما شوفت الكلب اتحاولت قرد قعدت تجري في كل مكان و في الاخر طلعت وقفت كده 

كاظم: انزلي يا حبيتي متخافيش 

موده: نزلت و جريت علي برة 

سليم: خضتني و الله قولت حصلها حاجة بعد الشر و انت يا مجنون بطل تخوفها  

جاد بضحك: هي اللي بدأت يا جدو أنا كلمتها

ماهر: في أي يا جماعة 

كاظم: لسه فاكر يا حبيبي

ماهر: معلش كنت بعمل حاجة في أي 

عز: مفيش موده خايفة من الكلب

ماهر: كلب اي

غيث: الحيوان ده جايب كلب من عند يوسف

ماهر: مشي يا بني الزفت ده عيالي هتخاف 

عز: اه يلا عشان المدام بتاعتي خائفة

جاد: ربع ساعة و يوسف جاي ياخده 

*****

تحت في الجنينة

موده: بطلوا ضحك عليا 

سليم: بس يا بني انت و هو 

جاد: شكلك كان مضحك اوي 

موده: ماشي يا جاد صفر في الامتحان ماشي 

رحاب: خلاص بقي يا موده 

جاد: شوفي يا موده العيال بتلعب معه ازاي و انتي قاعدة فوق الكنبة ازاي 

رحاب: مستغربة لين اول مرة تقعد جنب كلب علي طول بتخاف زي موده 

موده: اه هو الضحك كله عليا انهاردة صح 

جاد بضحك: صح

عز: بس يا واد ملكيش دعوة بمراتي

جاد بضحك: حاضر 

سهام: نزلي رجلك يا موده با بنتي متخافيش 

عز :خلاص يا موده متخافيش انتي قاعدة جنبي 

موده: لا سندي بجد ما انت كنت واقف فوق بتضحك 

عز: خلاص اسف يلا اقعدي كويس 

موده: ماشي 

لين: جاد

جاد: عيونه

لين: عايزة اتصور معه

جاد: تعالي يا حبيبتي نتصور معه موده مش هتجي

موده: مش هروح و اتلم و ابعد من هنا 

جاد بضحك: تمام 

****

في القسم عند حاتم 

:وصلت لحاجة يا حاتم 

حاتم: في مدارس انترناشيونال فيها نفس الكلام 

:مخدرات بردو

حاتم: اه 

:طيب مدرسة زي اي 

حاتم: بعت اجيب اسماء المدارس لما تجي هقول لحضرتك 

:تمام عايزين نخلص من العملية دي بقالنا شهور فيها  

حاتم: العملية مش سهلة يا فندم مش زي اي قضية مخدرات دي فيها حاجات كتير فيها اطفال و شباب بيموتوا بسبب المخدرات و القرف ده 

:باذن الله تقدر تجيبهم في اقرب وقت 

حاتم: باذن الله و الباب يخبط و يدخل العسكري 

:تمام يا فندم حاتم باشا اسماء المدارس

حاتم: هات جزاك الله خيرا و يبدأ يقرأ 

حاتم بصدمة: مستحيل 

:في أي يا حاتم 

حاتم: مدرسة جدو سليم من ضامن المدرسة 

:مين جدو سليم 

حاتم: صاحب مدارس السليم جد خطيبتي يا فندم مستحيل يكون هم 





:انت متاكد منهم يا حاتم 

حاتم: اكيد حضرتك قبل ما يكون جد خطيبتي خالي صابر يبقي جوز بنته الله يرحمها و موده بنت خالي و حفيدته تكون مرات حفيده و بنت عمي رحاب تبقي مرات ابنهم الكبير ماهر يعني العيلة كلها في بعض واثق منهم طبعا بس مش فاهم مين في المدرسة

:ما يمكن حد من المدرسين أو الطلاب اساسا 

حاتم: ممكن 

:يلا يا حاتم اشتغل و شوف مين الناس دي في اقرب وقت 

حاتم: اكيد يا فندم 

*****

فيلا سليم 

كاظم: هو نبيل مختفي فين من الصبح 

سهام: نايم تعبان في قال هينام شوية 

سليم: ربنا يطمني عليه 

:يارب

اسماء: السلام عليكم

:وعليكم السلام

كاظم: اهلا الهانم نورت 

اسماء: عاملين اي معلش طولت يا جماعة بس بابا كان تعبان أوي

كاظم: مش كلمتني ليه طيب 

اسماء: رنت عليك كذا مرة مش ردت 

سليم: الف سلامه عليه يا بنتي 

اسماء: الله يسلمك يا بابا 

سهام: هو عامل اي دلوقتي 

اسماء: الحمدلله بس مش احسن حاجة يا سهام ادعولي 

بيري: ماما 

اسماء: حبيبتي وحشتني 

بيري: جدو عامل اي 

اسماء: الحمدلله يا حبيبتي 

كاظم: هاخدك و نروح بكرة نشوفه

اسماء: تمام  

غيث: حماتي 

اسماء: ازيك يا غيث عامل اي 

غيث: الحمدلله و حضرتك 

اسماء: الحمدلله يا بني عاملين اي يا بنات 

موده: الحمدلله يا طنط 

اسماء: عروستنا عاملة اي 

رحاب: الحمدلله يا حبيبتي بخير 

اسماء: الحمدلله اطلع انا بقي ارتاح شوية بعد إذنكم 

بيري: تعالي هطلع معكي 

اسماء: يلا و يطلعوا 

سليم: اطلع ورا مراتك 

كاظم: حاضر يا بابا و يقوم 

موده: في حاجة كده مش طبيعيه

عز: ملكيش دعوة بحد يا حبيبتي و تعالي عشان عايزك 

موده: لا انا قاعدة مع جدو 

سليم: اقعدي يا قلب جدو امشي يا بني انت من هنا 

موده: حبيبي يا جدو 

****

في المساء في بيت صابر 

حاتم: السلام عليكم

:وعليكم السلام و رحمة الله بركاته

هيام: حمدلله علي السلامة يا حبيبي

حاتم: الله يسلمك خالو انا عايزك في حاجة  

صابر: تمام يا حبيبي تعال و يقوموا 

هيام: في اي 

حسناء: يمكن عايزه في شي خاص بالفرح 

موده: كان قال قدامنا 

يارا: خير يا جماعة خير 

موسى: موده موده 

موده: اي 

موسى: تعالي عايزك 

موده: اخلص 

موسى: تعالي تعالي 

موده: تمام و تقوم 

حسناء: مالهم المتخلفين دول 

هيام: انا عارفة يا ختي و مده و تخرج و موده لبسه هي و موسى 

هيام: رايحة فين كده 

موده: مشوار مهم أوي هروح اقول لبابا 

عند صابر و حاتم 

صابر: انت متأكد من الكلام ده 

حاتم: اه يا خالو التقرير أهو المخدرات بتطلع من المدرسة السليم 





موده: اي 

حاتم: موده 

موده: مخدرات اي 

صابر: انا مش عايز حد يتكلم في الموضوع ده و انت يا بني تروح لجدك سليم تتكلم معه و تقوله الكلام ده 

موده: مخدرات في المدرسة عندنا ازاي 

حاتم: مش عايز كلام في الموضوع ده كتير 

صابر: أنتوا رايحين فين 

موسى: مشوار مهم يلا يا موده 

موده: ساعتين و اجي يا بابا تمام

صابر: تمام يا بنتي و يمشوا 

حاتم: في اي 

صابر: انا مش فاهم حاجة اقعد كده براحة و فاهمني مين مع مين 

**** 

في عربية بيري 

بيري: ممكن افهم دلوقتي احنا رايحين فين 

موده: انا مش قولتلك يا بيري و اخدتك معايا عشان تجيبي عربيتك 

مروان: جدعان احنا رايحين مكان خطر دلوقتي متاكدين اننا لازم نروح 

يوسف: اه هنروح متخفيش الكل حاجة تمام 

جاد: اسكتوا بقي عشان اعرف اسوق

موده: احنا لو اتمسكنا انهاردة هيكون بسبب الواد ده 

يوسف: انتي مش بتكلمنا جيتي ليه

موسي: ما تسكت يا بني اسكت 

موده: انا غلطانة اني جيت بجد انا غلطانة يا جزمة 

يوسف: خلاص يا ستي و اقعدوا ساكتين لحد ما نوصل 

موده: ما تجي تضربني يا واد انا الكبيرة علي فكرة 

يوسف: حقك عليا يا ستي 

****

فيلا سليم في جناح ماهر و رحاب 

رحاب: انت يا بني ابعد عني انا مش طايقة نفسي 

ماهر: انا كلمتك يا بنتي انتي اللي بتلفي ورايا من الصبح 

رحاب: اه عشان عايزة رنجة

ماهر: رنجة تاني يا بنتي اتلمي بقي 

رحاب: علي فكرة انت زوج غير حلو 

ماهر: انتي بتقولي اي 

رحاب: الترجمة هتنزل دلوقتي و بعدين انا زعلانة منك 

ماهر: هو بعد موضوع الصبح كان المفروض انا ارنك علقة محترمة بس يلا قولت انا راجل و عاقل و محترم اخدها علي قد عقلها 

رحاب: ترني علقة ليه ان شاء الله

ماهر: هي الهانم مش شايفة نفسها غلطانة 

رحاب: علي فكرة مش أخدت منه حاجة 

ماهر: كنتي هتاخد

رحاب: الصراحة اه بعدين احنا خلصنا الموضوع ده الصبح انت لسه زعلان

ماهر: مش زعلان أوي بس متضايق منك بسبب الحركة 

رحاب: و انا بحبك أوي 

ماهر: مش هتثبت 

رحاب: مش بهزر بجد انا افتكرت هتضربني الصراحة زي ما نشوف في المسلسلات كده 





ماهر: هو ده رد اي واحد اول ما يشوف كده بس انا عمري ما أمد ايدي عليكي و قعدت لحد ما انتي جيتي أستغفار ربنا عشان اكون هادئ و أهو انتكلمنا بهدوء و براحة و فهمت وجهة نظرك و عرفتي انها غلط و خلصنا خلاص و انا كنت بهزر معكي علي الضرب ده انما انا عمري ما هضربك اكيد  

رحاب: تعرف يا ماهر لو كل واحد عامل زيك الحياة هتمشي لما الست تعمل شي غلط كلمها براحة عشان احنا بطبيعتنا بنتوتر بسرعة و نعيط بسرعة في لما كلمتني بهدوء انا بقيت مرتاحة اني عمرك ما هتعملي حاجة و اتكلمت معك انت كبرت في نظري أوي يا ماهر في موقف زي ده تقف و تتكلم بهدوء تحضني بدل ما تضربني  انا بحبك أوي بجد ربنا يحفظك ليا انت هتكون اعظم اب بجد 

ماهر: يا حبيبتي ربنا يحفظك ليا و انتي احن ام و انا مش عملت شي غريب ده اللي المفروض يحصل بهدوء كل حاجة هتكون كويس  اوعي تخافي مني لو في يوم اتخنقنا مع بعض الخناقة متخرجيش برة اوضتنا تفضل بينا احنا و بس و نقعد نحلها مع بعض

 اتفقنا 

رحاب: حاضر يا حبيبي ربنا يحفظك ليا 

ماهر: و يحفظك ليا 

****

عند الشباب و بيري و موده قدام المطعم 

بيري: هنفضل واقفين 

جاد: اكيد طبعا 

موده: بس يا بني هندخل

 موسى: اه البيتزا عندهم جامدة أوي يا موده 

يوسف: لا ما هي مش ناقصة انتي و أختك 

موده: بس يا زفت خليني اركز مين داخل و مين خارج 

مروان: ركزي يا موده ركزي 

بيري: هو انا فين بظبط ده كل اللي داخلنا عاملين شعرهم زي الاس/رائيل/يين 

موسى: لا ما هم كده 

بيري: نعم احنا جاين هنا ليه

موده: يا بنتي انا مش قولتلك 

بيري: بس مش افتكرت انه في حد بجد يلا نروح انا خايفة 

مروان: يا جدعان اسكتوا بقي عايزين نركز

بيري: ياختي غيث بيرن 

موده: مترديش

بيري: مينفعش

موده: خلاص ردي و افضحنا 

بيري: لا مش هرد خلاص 

جاد: أنتوا جاين معنا ليه بجد عاملين دوشة 

موده: تصدق بجد انا غلطانة 

مروان: اه و يلا من هنا 

بيري: بس يا زفت انت وهو 

****

في فيلا سليم في مكتب سليم

حاتم: و بس يا جدو ده كله الموضوع 

عز: ازاي مين في المدرسة يقدر يعمل كده 

حاتم: انا معرفيش الكلام مكتوب علي المدرسة و متاكدين اني المدرسة مليانة مخدرات 

كاظم: أستغفر الله ازاي يا بني بس تدخل المدرسة

حاتم: حقيقي مش عارف 

عز: جدو ما ترد 

سليم: اقول اي المدرسة اللي قعدت اعملها سمعة سنين و سنين يكون فيها مخدرات و ازاي و بتدخل ازاي اساسا 

حاتم: هنعرف يا جدو بإذن الله

سليم: بإذن الله عز اطلع هات ماهر بقالي ساعة بقوله ينزل 

كاظم: اقعد يا عز انا طالع و هخليه ينزل 

عز: تمام يا عمو 





سليم: الواد لازق فوق 

غيث: عريس بقي يا حاج الواد ما صدق 

سليم: اتلم يا حيوان 

غيث بضحك: حاضر انا اطلع اشوف مراتي 

حاتم: مفيش حد برة كلهم مش موجودين 

سليم: و انت عرفت من فين 

حاتم: انا و داخل كلمت زهراء و قالتلي مفيش حد هنا كنت بسأل علي موده قالتلي محدش فيهم موجود 

عز: الله ما راحوا فين 

غيث: اصبر ارن علي بيري و يرن 

غيث: مش بيترد حاول انت كده 

عز: تمام و يرن مش بترد بردو 

حاتم: الله راحوا فين دول 

سليم: بيعملوا مصيبة

حاتم: نعم يا جدو 

سليم: مش عايزين تعرفوا هم فين بيقولكم بيعملوا مصيبة 

عز: هو حضرتك عارف هم فين 

سليم: لا بس كلهم مختفيين يبقي بيعملوا اي غير مصيبة موبايل عن يرن 

عز: الو 

.....

عز: بتقول اي 

......

عز: تمام أقفل انت 

حاتم: في اي 

عز: ده صاحبي اللي بيته جني المطعم بيقولي اخوك و صحابه هناك و معهم نفس البنت اللي كانت معهم قبل كده و معهم بنت تاني

سليم: مطعم اي انا مش فاهم حاجة 

غيث: لما نجي يا جدو احنا لازم نمشي دلوقتي يلا و يخرجوا جري 

سليم: استر يارب اللهم احفظ احفادي ليا يارب 

****

في فيلا رويدا 

رويدا: ماما ماما 

مهدي: خرجت يا رويدا 

رويدا: راحت فين 

مهدي: معرفيش خرجت هي و والدك 

رويدا: طيب مستر تامر جاي دلوقتي عشان الحصة

مهدي: في وقت متاخر كده 

رويدا: معرفيش كلمني قال ينفع انهاردة 

مهدي: طيب تمام 

رويدا: انت كنت خارج ولا اي 

مهدي: اه بس هقعد طالما المستر الجاي

رويدا: اخرج عادي 

مهدي: نعم يا حبيبتي 

رويدا: يعني قصدي المستر اخويا الكبير في عادي اقعد معه لوحدي و متخفيش عليا 

مهدي: بس يا ماما بس يا حبيبتي يلا اطلعي اجهزي لحد ما يجي 

رويدا: تمام 

****

قدام المطعم 

موده: ياربي بقي بقالهم ساعة بيرنوا 

موسى: ده حاتم كمان بيرن عليا 

بيري: شكلنا اتقفشنا يا شباب 

جاد: شكلنا كده علي العهد يا جدعان محدش يغدر بالتاني 

بيري: عيب عليك من اول قلم هعترف عليك 

موده: عيال عيال بصوا و يكون شخص داخل المطعم وراه كمية كبيرة من الحرس و الكل بيرحب بيه

مروان: ده شكله الكبير بتاعهم 

موسى: شكله كده 

موده: حد يصور بسرعة 

يوسف: تمام و يصور 

مروان: خدوا بالكم يا جماعة لحد يشوفنا 

بيري: متخفيش لو حد جايه هنجري بالعربية 

موسى: ربنا يستر يا شباب و كانوا قاعدين متوترين لحد ما حد يخبط علي العربية كلهم اتخضوا 

غيث: بتعملوا اي هنا 





بيري: يا اخي حسب الله و نعمة الوكيل فيك خضتني 

غيث: طيب انزلي كده انزلي  

بيري: انت جاي لوحدك 

غيث: لا عز و حاتم معايا بس في العربية

موده: اركب يا غيث بسرعة 

غيث: بس يا ماما 

موده: اركب الله يهديك خدوا بالهم اننا بنصور اخلص يا بني 

غيث يركب بسرعة و يجريوا بالعربية 

في عربية غز 

عز: مالهم دول 

حاتم: اجري وراهم يا عز اخدوا بالهم انهم بيصوروا اجري بسرعة 

عز: ربنا يستر و يجري 

قدام المطعم 

؛تعالوا تعالوا 

؛هنروح نجيبهم يا باشا 

؛سيبهم شكلهم ناس عادية كانت واقفة بتصور 

؛طيب جريوا ليه

:في عربية وراهم انا مش عايز دوشة عشان الكبير هنشوف الكاميرات بعد كده 

؛تمام يا باشا 

***

في عربية بيري 

جاد: في حد ورانا 

موسى :اه 

موده: اهد يا جاد السرعة كده دي عربية عز 

جاد: تمام و يواقفوا و يقف حاتم و عز و ينزلوا كلهم من العربية 

عز: انتوا كويسين 

جاد: اه الحمدلله 

حاتم: انتوا بتعملوا اي هنا 

موده: كنا كنا كنا 

موسى: بنجيب بيتزا 

حاتم: والله بتعملوا اي قدام المطعم ده تاني 

موده: مش اسكت يا عز دول طلعوا كل شغلهم حرام 

عز: لا احلفي يا خالتي و اي تاني 

موده :مخدرات و اسرائ/يلين ربنا يجيب حقنا منهم 

حاتم: انتي بتهزري ولا بجد 

مروان: لا مش بتهزر المكان كله اسر*ائيل/يين 

غيث: عرفتوا ازاي 

جاد: من لبسهم 

يوسف: و كمان عاملين شعرهم زيهم بظبط و غير كده اللغة 

حاتم: و الله ما يمكن ناس بتهرب حاجة و بيتكلموا كده 

موسى: لا عيب عليك بقالنا اسابيع بندور وراهم اسرائ/يل/يين حتي صحاب المطعم 

حاتم: و أنتوا رايحين ليه

مروان: لو قولنا هتفضلوا معنا و تساعدونا 

غيث: أتفضل و بدا مروان يحكي كل حاجة 

يوسف: دي كل الحكاية و كنا ناوين نقول لحاتم عشان يكون معنا 

عز: بس أنتوا كده دلوقتي في خطر انتوا روحتوا كذا مرة و اكيد هم دلوقتي عارفين انتوا مين و غير تصوير المكان هتعملوا بيه اي

موسى: هنزله من اكونت فيك 

حاتم: الله 

مروان: لا بصوا انتوا معنا ولا لا 

موده: صدقوني يا شباب احنا لازم نقف كلنا ايد واحد ازاي ناس زي دي تدخل مصر اساسا احنا بحثنا عنهم كل شي حرام هم بيعملوا نص شباب مصر راحوا بسببهم و بسبب المخدرات 

حاتم: انا معكم 

بيري: و غيث معكم 

غيث' نعم 

بيري مسكت ايده: تسيب مراتك لوحدك و انا عارفة مصلحتك  

غيث: اكيد لا يلا نلعب شوية

موده: قرة عيني 

عز: هيطلقك 

موده: لا بعد الشر معنا 

عز' انا مش فاهم حاجة  أوي هنعمل اي احنا 

مروان: احنا كنا عايزين نصور الراجل اللي داخل و حاولت اجيبه بس صورته مش واضحة أوي الراجل ده هيوصلنا لحاجات كتير 

عز: بردو مش فاهم هنعمل اي احنا 

موده: ما احنا مش عارفين احنا عايزين يتمسكوا و بس 

عز: بالله 

موده: اه يا اخويا والله 

حاتم: شباب هسال سوال 

جاد: أتفضل 

حاتم: مش ملاحظين اي حاجة غربية في المدرسة 

جاد: اه اني الكائن ده بيعمل امتحانات كتير 

موده: هضربك 

حاتم: مش قصدي كده مفيش حد عندكم بيشرب حاجة 

موده: يا عم صل علي النبي انا اول اسبوع كانوا كلهم بيشربوا سجائر 




حاتم: بالله عليكي اسكت خليني اركز معهم 

موده: حاضر  

حاتم: بصوا يا شباب في حركات غريبة في المدرسة حد بيوزع حاجة كده 

غيث: يا بني احنا كنا هنلاحظ طيب سيبك مننا احنا جوز المخابرات دول لو شافوا حاجة كانوا قالوا دول طول اليوم لف في المدرسة 

بيري: انا مش فاهمة حد يفهمني 

حاتم: اسم المدرسة جاي من ضمن المدارس اللي فيها تجارة مخدرات 

بيري: يلهوي 

موده: مين بيعمل كده 

حاتم: ما احنا مش عارفين 

بيري: ياختي  جدو تاجر مخدرات 

غيث: ما تتلم يا بنتي 

عز: كلمها كويس يا بني 

غيث: هتودنا كلنا في داهية 

بيري: ما مين 

يوسف: و انا اقول انتوا كل شوية فرح جبتوا الفلوس دي من فين 

جاد: تصدق صح مش تقولوا يا جدعان اني جدو تاجر مخدرات كان زماني بصيف في مالديف 

موده: و انا كنت عملت فرحي في دبي دلوقتي 

مروان: مش تقولنا يا جاد كده بردو نعرف من برة 

جاد: معلش يا خالة ام ياسين جات فجأة

مروان: طيب ربنا يكمل علي خير 

حاتم: بس انت وهو اقسم بالله لو سمعت صوتكم تاني كل واحد يسكت مراته 

عز: مش مراتي هي أختك ساكتها 

موده: يا جدعان بنهزر زي ما أنتوا بتهزروا 

غيث: بس احنا مش بنهزر المدرسة عندنا فيها حد تاجر مخدرات 

موسى: ده بجد 

حاتم: للاسف و يرن موبايله 

حاتم: السلام عليكم 

....

حاتم: إيوه يا فندم 

......

حاتم: تمام حاضر ربع ساعة و اكون عند حضرتك و يقفل 

حاتم: انا لازم امشي دلوقتي 

موده: في اي 

حاتم: مش عارف بس ربنا يستر عز هاخد عربيتك 

عز: تمام خدها هركب مع العيال دول 

حاتم: تمام سلام و يمشي 

موده: في مصيبة 

عز: شكلها كده يلا نروح و نتكلم في البيت براحتنا 

غيث: يلا بينا 

*****

في فيلا رويدا 

مهدي: اهلا أتفضل يا مستر 

تامر: اهلا بحضرتك

مهدي' انا خال رويدا 

تامر: اه اهلا بيك 

مهدي: منور رويدا رويدا المستر هنا و تجي رويدا و هي لبسة فستان و حاطة مكياج بسيط مهدي يصلها باستغراب

رويدا: مساء الخير 

تامر: مساء النور

رويدا: ازيك يا مستر 

تامر: تمام اتفضلي عشان نبدأ الحصة 

مهدي: انا برة لو عايزين حاجة انا قاعد بعد اذنكم و يخرج و يسيب الباب مفتوح 

تامر: عاملة اي 

رويدا: الحمدلله كويسة 

تامر: الحمدلله نبدأ الحصة 

****





فيلا سليم 

سليم: نفسي اعرف بتخفتوا فجأة فين كلكم 

موده: كنا بنجيب حاجة 

سليم: عيل انا هقصد الكلام ده 

عز: اخيرا ماهر هنا يا بني انا نسيت شكلك 

ماهر: و الله 

غيث: يا بني انت بتجي من المدرسة بتفضل اقعد فوق الله يرحم ايام زمان 

ماهر: انتوا مالكم انتوا 

سهام: ما بس يا واد انت و هو الله اكبر في عينكم ربنا يهنيك يا حبيبي 

ماهر: يارب يا ماما 

نبيل: كنتوا فين بقي 

موده: عامل اي يا خالو 

نبيل: الحمدلله يا بنتي 

موده: أدام الله حمدك ربنا يطمنا عليك فين رحاب 

ماهر: بتذاكر مع الولاد فوق 

عز: بتذاكر عشان كده انت هنا 

ماهر: لو سمعت كلمة تاني هولع فيكم انتوا الاتنين 

غيث: الله انا اتكلمت

ماهر: عشان لو عايز تتكلم 

موده: طيب تعالي يا بيري نطلع فوق السطح عايزة إتصور اه تمام 

بيري: اه تمام يلا و يقوموا

عز: احم غيث تعال عايزك 

غيث: تمام بعد إذنكم و يقوموا 

جاد: تعالوا يا شباب نلعب مرة فوق 

سهام: تلعب اي يا حبيبي 

جاد: قصدي نذاكر فوق يلا شباب 

يوسف: يلا بينا و يجروا 

اسماء: الله مالهم 

سهام: انا عارفة 

سليم: اقسم بالله بيعملوا مصيبة 

ماهر: مصيبة اي بس يا جدو و كان باصص علي اللي بيشاوروا من ورا سليم انه يجي 

سليم: انا عارف يا بني 

ماهر: طيب بعد إذنكم يا جماعة

كاظم: رايح فين انت كمان 

ماهر: هروح اشوف رحاب و اجي و يمشي بسرعة 

نبيل: مالهم دول 

سليم: اقسم بالله تاني مرة بيعملوا مصيبة 

سهام: عندك حق يا بابا حاسة فيه حاجة غلط 

****

في جناح رحاب و ماهر كلهم قاعدين 

رحاب: منورين يا جماعة و الله 

موده: بنورك يا حبيبتي 

ماهر: افهم دلوقتي اني المدرسة بتاعتنا من ضمن قائمة تجار المخدرات 





غيث: اه 

ماهر: و انتوا روحتوا تاني المطعم صح 

جاد: كان لازم نروح 

ماهر: و انا مش قولت بلاش تروحوا لوحدكم

يوسف: لا عيب عليك كان معنا موده و بيري 

ماهر: بلا وكسة 

موده: الله شوف اخوك 

عز: عنده حق ده أنتوا كنتوا هتعيطوا لما لاحظوا اني حد بيصورهم

بيري: اكيد كنا زمانكم بتقروا علينا الفاتحة

غيث: بعد الشر يا حبيبتي 

بيري: خايف عليا 

غيث: لو مش هخاف عليكي هخاف علي مين 

بيري: ربنا يباكلي فيك يا حبيبي 

غيث: يارب يا ام العيال 

عز: لا لا سرحان و نفسية مش وقت حب نهائي 

ماهر: عايزين نفكر جد بقي هنعمل اي 

***

فيلا رويدا 

تامر: فهمتي كده يا رويدا 

رويدا: اه يا مستر 

تامر: تمام محتاج حاجة تانية 

رويدا: لا تسلم 

تامر: المهم دلوقتي عاملة اي في حياتك 

رويدا: أهو ماشية و بحاول في الدروس 

تامر يمسك ايديها: لا ركزي كده عشان مستقبلك

رويدا بتوتر :ان شاء الله

تامر: انا بحبك أوي من افضل البنات عندي بجد ربنا يحفظك 

رويدا بتوتر اكتر: شكرا يا مستر 

تامر: العفو كده خلصنا  

رويدا: تمام 

تامر: هو ده رقمك صح 

رويدا: اه

تامر: خلاص هكلمني لو عايزة حاجة 

رويدا: بإذن الله

****

فيلا سليم في جناح ماهر 

ماهر: فهمتوا 

الكل: لا 

ماهر: ده الطبيعي ما كلكم نايمين

عز: صاحين بدري يا عم 

رحاب: اي الدوشة دي و تروح تشوف 

موده: استر يارب و تجي رحاب جري 

رحاب: الحقوني حاتم جاي و معه عربيات كتير أوي

تبع ....... 

#معلمة_من_الصعيد

#مريم_شعبان



تعليقات
close