رواية هداية البدر الفصل الخامس عشر 15 بقلم رنوشة

رواية هداية البدر الفصل الخامس عشر 15 بقلم رنوشة 

 

كريم بلع ريقه:هدي اختي هتتخطب لمحسن 

بدر بتريقه:اختك!..ولمحسن مين !محسن صاحبنا....مستحيل

كريم بقلق :اه 

بدر بضحك : يابني بطل هبل يابني محسن ايه اللي يتجوز اختك محسن أصغر منها

كريم نسي حتة السن :صحيح انا نسيت هو عنده كام سنه 

بدر : محسن24 واختك 26

كريم ضيق عينيه بشك:وانت عرفت سن اختي من فين

بدر بضحك:صح هو انا نسيت اقولك 

كريم:تقولي ايه 

بدر بفرحه:انا أسلمت






كريم مكنش مصدق اللي سمعه واتكلم بفرحه ودموع:احلف 

بدر بضحك:والله يابني بقيت مسلم 

كريم ضحك بفرحه:انا مبسوط اوي

بدر بابتسامه:عرف محسن بحوار السن ده

كريم قفل مع بدر وهو مبسوط ورن علي محسن وعرفه ان هو أصغر من اخته

محسن بضحك:ايه ده بجد اختك اكبر مني

كريم استغرب هو بيضحك ليه

محسن :انا عارف طبعا انك مستغرب بس هقولك دلوقتي انا ومحمد وعادل كنا عارفين ان بدر بيحب اختك هو حكالنا وهو مكنش قادر يجي ويقولك ف حبيت اعمل النمره دي واشوف رد فعل بدر بس فشلت الخطه


جيلان مبتعملش حاجه غير انها قاعده تعيط 

عماد بضيق:جرا ايه يا جيلان صدعتينا من وقت ما بدر مشي من هنا

جيلان ببكاء:ابني وحشني يا عماد انا عايزه ابني 

عماد بضحك:طيب اهدي ابنك كويس وقاعد في اسكندريه معاه شقه هناك وفاتح مول

جيلان بإستغراب:وهو جاب الفلوس دي منين 

عماد:الفلوس اللي كان بياخدها مني وهو صغير كان بيحوشها لحد ما بدأ بمشروع صغير ومشروع في مشروع الحياه مشيت معاه وجاب المول 

جيلان ببكاء:ازاي يعني كل ده انا في المره الاولي محكتليش اي حاجه غير ان معاه شقه في اسكندريه 

عماد هز راسه واتكلم بهدوء:اهو عرفتي


بدر قام من علي السرير وهو بيضحك وفهم الحركه اللي عملها محسن 


بعد مرور اربع شهور


بدر كان انتظم في صلاته وحقق أرباح اكتر من النول في الفتره دي وحفظ كتير من القرآن وعرف اكتر عن دينه واخيرا قرر ينزل لصحابه 

اول ما بدر راح المطار لقي كريم في انتظاره 

بدر بضحك:هو انا مش قولتلك متتعبش نفسك وتيجي بردو عملت اللي في دماغك 

كريم حضنه جامد وهو بيخبط علي ضهره :وحشتني يا بدر 

بدر وهو بيشيل ايد كريم:طب شيل ايدك كده عشان ضهري اتكسر






كريم بضحك:هههه طب يلا الشباب مستنين عند عادل

بدر راح مع كريم شقه عادل وبدر كان داخل قبل كريم وكان باب الشقه مفتوح كلهم نطو في وشه وهما بيضحكو

بدر بخضه:حرام عليكم مش اول مره 

عادل:تعالي بس عشان اقولك علي الجديد 

كلهم سلموا عليه وبدر بص لعادل:قولي الجديد 

عادل بص لمحمد بقلق:الواد محمد بيحب بنت معاه في الكليه 

والواد محسن عينه من بنت ام احمد 

بدر بضحك:الله يسهله ...انهي واحده من بنات ام احمد

محسن اخت ناهد الصغيره 

بدر بص علي كريم اللي لما سمع اسم ناهد بص الناحيه التانيه وقام راح البلكونه

بدر اتكلم بإبتسامه :ربنا يسهلكم كلكم علي خير ان شاء الله...قام ورا كريم ودخل البلكونه:لسه بتحبها

كريم وهو باصص قدامه:مكنتش حب سنه ولا اتنين دي حب طفولتي

بدر:تعرف لو ليك نصيب تاخدها هتاخدها لو ملكش نصيب ربنا هيكرمك بالبنت اللي مكتوبالك وتطلع هي بتحبك اكتر ههههه

كريم ضحك وبص لبدر:هو انت مش ناوي تتجوز

بدر بإبتسامه :لا ناوي 

كريم رفع حاجبه:مين

بدر بتوتر:اختك ناهد طالب ايدها منك 

كريم...

هدي كانت ماشيه رايحه المستشفي وهي في الطريق عربيه جات بسرعه خبطتها ومشيت والناس اتلموا عليها ونقلوها للمستشفي (اللي هي شغاله فيها كانت أقرب مستشفي ليها)

الدكاتره صحاب هدي اللي في المستشفي رنو علي كريم :الو يا استاذ كريم الحق الدكتوره هدي خبطتها عربيه....


(لا تنسو الصلاه علي الحبيب)

رنووووشه


#هداية_البدر


#البارت_الخامس_عشر



                     الفصل السادس عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×