رواية خفايا القدر الفصل الثامن والسبعون 78 بقلم اسماء صلاح
البارت 78 من خفايا القدر
في الجنينه :
ناجي الحارس قال : صباح الخير يا فندم
زاهر قال : صباح الخير انت جيت امتا
ناجي قال : امبارح
زاهر قال : وعم حسنين جيه معاك
ناجي الحارس قال : ايوه
زاهر قال : طيب وايه الأخبار هناك
ناجي قال : مافيش يا فندم غير اللي بلغته لحضرتك
زاهر قال : معرفتش شوقي الناري مات من ايه
ناجي قال : بيقولوا انه جتله أزمة قلبية وهي اللي عملت الوفاة
زاهر قال : أزمة قلبية
ناجي قال : ايوه يافندم
وجاءت فتحية بالقهوة وقالت : اتفضل يافندم القهوة
زاهر قال : طيب روحي انتي
فتحية قالت : حاضر ومشت
ناجي الحارس قال : أي أوامر تانية يافندم
زاهر قال : هما لسه ماقبضوش علي سعد الناري
ناجي الحارس وقال : لسه يافندم
زاهر قال : طيب روح انت
ناجي قال : طيب ومشي
في المطبخ :
خيرية قالت : هو مين اللي صحها يافتحية
فتحية قالت : زاهر بيه
خيرية قالت : وهو فين
فتحية قالت : في الجنينه بيشرب القهوة
خيرية قالت : طيب ومشت وراحت علي الجنينه قهوة كده علي الصبح من غير ما تفطر
زاهر قال : صباح الخير يادادة
خيرية قالت : صباح النور مش تستنها لما تفطر وبعدين تشرب القهوة
زاهر قال : معلشي يا داده أصل مستعجل
خيرية قالت : يعني مش هتفطر
زاهر قال : لا هبقي اكل أي حاجة في المكتب
خيرية قالت : طيب
زاهر قال : ماتصحيش خالد ولا جده دلوقتي يادادة
خيرية قالت : ليه
زاهر قال : علشان نايمين متأخر امبارح
خيرية قالت : ايوه صحيح يا احنا قعدنها نستنكم بس انا غلب عليها النوم فاقومت نمت انتم كنتم فين
زاهر قال : في الشركة كان عندنا شويه شغل ولازم يخلص طيب يادادة انا لازم أمشي دلوقتي
خيرية قالت : طيب مع السلامة
في بيت اميرة :
في السفرة :
اميرة قالت : صباح الخير ياماما
والداتها قالت : صباح الخير تعالي افتطري
اميرة قالت : انتي لسه زعلانه من اللي حصل امبارح
أسامة قال : هو حصل ايه
اميرة قالت : كول وانت ساكت
والداتها قالت : انتي كان معاكي حق يا اميرة في كل اللي قولتيه
أسامة قال باستغراب : ايوه معها حق في ايه
اميرة قالت : قوتلك كول وانت ساكت لا يا ماما انا عارفة انك استحملتي كتير وماكنش لازم اقولك كده علشان كده انا آسفة
والداتها قالت : ولا يهمك افتطري بقي علشان تلحقي تروحي علي المستشفى
اميرة قالت : طيب
أسامة قال : هو ايه اللي حصل ياجماعة وانا معرفوش
اميرة قالت : هو انت ايه اللي مصحيك
والداتها قالت : يا انا صحيته بالعافية علشان يروح الدرس بتاعوا
اميرة قالت : يبقي يورني لو فلح
أسامة قال : ايه رأيك بقي هافلح وهبقي دكتور وهفتح عيادة ومش هرضها اشغلك عندي حتي ممرضة
اميرة قالت : ممرضة ربنا يستر وماكتنش الفراش بتاع العيادة اللي انت هتفتحها
وضحكت والداتها وقالت : علي رأيك
أسامة قال : بقي كده طيب بكرة تشوفه انا هبقي ايه
اميرة قالت : ما احنا هنشوف علشان هبقي قريبه سلام ياماما
والداتها قالت : انتي اكلتي حاجة
اميرة قالت : الحمد لله علشان كمان لسه هعدي علي رانيا يلا سلام
والداتها قالت : مع السلامة
في الصعيد :
في فيلا الناري :
في الانتريه
جاءت سنية قالت : اتفضلي يا هانم القهوة
مراته ابن شوقي بيه قالت : حطيها عندك
سنية قالت : حاضر وحطتها حضرتك مش عاوزها حاجة تانية
مراته ابن شوقي بيه قالت : لا روحي انتي
سنية قالت : حاضر ومشت
مراته ابن شوقي بيه قالت لنفسها : ياريت ياسعد لو اشوفك قبل ما امشي ويعالم هقدر اشوفك تاني ولا لا انا مش عارفة ايه اللي خلني أوفق اني أسافر بس علي الأقل انا قعدة هنا وبشوفوا بس لما اقعد هناك مش هشوفوا خالص انا مش عارفة ليه بيحصل معايا كده انا عمري مااذيت حد ليه اخسر ابني وزوجي وعيلتي بالشكل ده استغفر الله العظيم وبكت ومسحت دموعها سنية سنية
وجاءت سنية الشغالة وقالت : ايوه ياهانم
مراته ابن شوقي بيه قالت : نزلي الشنطة وديها لمحروس يحطها في العربية
سنية قالت : حاضر وطلعت وجابت الشنطة ونزلت ياعم محروس عم محروس
وجاء محروس قال : ايوه يا سنية
سنية قالت : امسك الشنطة دي حطها في العربية
محروس قال : طيب واخذها وحطها في شنطة العربية
ودخلت سنية وقالت : خلاص يا هانم عم محروس حط الشنطة في العربية
مراته ابن شوقي بيه قالت : طيب وخرجت وركبت العربية ورايحه علي المطار
عسكري قال : توك توك اطلع وراها العربية دي بسرعة
السواق قال : طيب ومشي
من أمام بيت الدكتورة رانيا :
وبتتصل الدكتورة اميرة برانيا وقالت : الووه صباح الخير
الدكتورة رانيا قالت : صباح النور انتي فين مش قولتي هاتجي تاخدني
الدكتورة اميرة قالت : انا تحت بيتك انزلي يلا
الدكتورة رانيا قالت : طيب نزله اهوه سلام انا نزله ياماما
والداتها قالت : مش تكملي فطارك
الدكتورة رانيا قالت : لا انا شبعت وكمان علشان اميرة مستنيني تحت سلام
والداتها قالت : مع السلامة
الدكتورة رانيا قالت : سلام يابابا
والدها قال : سلام ياحبيتي متتاخرش
الدكتورة رانيا قالت : طيب ونزلت وبتنظر لقيت اميرة واقفة بعربيتها وركبت يلا اطلعي احنا متاخرين
الدكتورة اميرة قالت : طيب ومشت
بجانب المستشفى :
نزل زاهر من العربية وبينظر للأرض وقال لنفسه : اكيد لما المشروع يخلص هايخدم ناس كتيره محتاج للبيت تقعد فيه بدل ماهما قعدين في الشوارع ولما يساعدوا الأطفال دول هيحسوا ان لسه لهم دور في الحياة وحياتهم منتهتش زي ما هما فاكرين بسبب اللي حصل معاهم إن شاء الله أما اروح اقعد مع فؤاد شويه اعقبال ما رءوف يكلمني ودخل المستشفى لوسمحت الدكتور فؤاد في مكتبه
الموظف قال : لا يا فندم لسه ماوصلش
زاهر قال : طيب ومشي اطلع استنها في مكتبه لما يجي
أمام مكتب الدكتور مجدي :
والداته حالة قالت : هو الدكتور مجدي لسه مجاش
سعاد الممرضة قالت : لا لسه
والداته طفلة قالت : لسه هيتاخر
سعاد الممرضة قالت : إن شاء الله زمانه جاي
والداته طفل قالت : طيب الدكتورة ملك موجودة
سعاد الممرضة قالت : لا سابت المستشفى
والداته طفل قال : ليه ياكانت دكتورة شاطرة
والداته طفلة قالت : انتي متعرفيش وانها سابت المستشفى
والداته طفل قالت : لا معرفش أصل من ساعت ماجيت وكشفت علي ابني معتش جيت بس ابني التاني تعب فقولت أجيبه علشان تشوفوا فقوم القيها مشت يا هي اللي ليها الفضل بعد ربنا إن ابني بقي كويس ليه مشوها
والداته طفلة قالت : معرفش بس والله كانت دكتورة طيبه والأطفال حبوها
وسمع زاهر كلامهم وقال لنفسه باستغراب : مين الدكتورة ملك دي انا سمعت الاسم ده قبل كده -------------نتبع
بقلم : Asmaa Salah