رواية لقاء القدر الجزء الثاني الفصل الاول1 بقلم لمياء نبية
دي قسميه جوازنا ودي امضتك
الاء بصدمه:دا اي وامتي انا مضيت
جون :مش مهم المهم أن النهارده فرحنا ويقرب من الاء
الاء :انت عاوز اي دنتا قد بابا الله يرحمه
جون بيقرب :الحي أبقي من الميت يا لولو
الاء بترجي :ارجوك سيبني انت بتعمل كدا لي
جون بيرفعها لي :ابوكي زمان اخد مامتك مني ولكن شوفي القدر جابك ليا ازاي
الاء :انت بتقول اي
جون :بقول أن محدش هيخدك مني ي الاء لتصرخ الاء ليترج فيلا جون معلن عن ضحيته
احد رجال جون كبير في السن :مش حرام اللي بيعمله دا ياشمع البت دي ابوها كان خيره علينا
شمع :احنا ملناش دعوه ولا تحب تتقتل يا فاطر
فاطر:علي اي انا مالي
ليطلع نور الصباح في قصر يزن الاسيوطي
حور :ماما مش عايزه اقدم طب
حور الام:وانا قولت طب يعني طب
يزن :مين مزعل حوري
حور تدخل في احضان والدها :بابا حبيبي يرضيك اروح طب وانا عاوزه ادخل فنون جميله مع رحمه
يزن :وانا علشان عارف ان حور هتبقي في طب احلا دكتوره بقولك ادخلي طب ويلا الفطار ورايا شركه
عدي :صباح الخير يا جماعه
حور :ياصباح الفل علي عدي قلب ماما
عدي: يماما انا دلوقتي بقيت معيد وبحضر دكتوراه ويتقالي قلب ماما
يلف يزن يده علي حور :عدي عنده حق المفروض مفيش غير يزن قلب حور ولا اي
حور بهمس :منتا عارف انك قلبي من زمان صح
يزن :انا بقول مرحش الشركه
عدي وحور :احم احم
حور تبعد عنه يزن بص لعدي:ولا من وأنت صغير بتبوظ اللحظات السعيده
لينزل أسر وتميم :صباح الخير يا جماعه
يزن :اهلا باللي مكسبني الصفقه
تميم بمزاج يمد أيده لأسر :اهلا يا وحش الصفقات
أسر بيسلم :اهلا بغول المعارك اتفضل افطر
يزن :أعدوا اخلصوا
وفي الخلفيه حور وحور الصغيره بيضحكوا وعدي راح قعد وحور وبدأ ياكلوا
تلفون تميم يرن يقف ويبص ليهم : هقوم البس علشان شغلي
يزن :تمام يا حبيبي وانت يا بشمهندس أسر يلا اجهز علشان الشركه انت والاستاذ عدي احنا في اجازه ولا اي يا عدي
عدي :للاسف الجامعه معندناش خاصيه اجازه بس هاجي لان مفيش محاضرات فهروح شويه وجاي وانتي يا حور هاتي اوراقك علشان تقدمي يلا في الجامعه
حور :يابابا انا عاوزه اقدم فنون جميله
عدي :لا ومن أمتي وانتي ليكي في الفنون جميله يافنانه حوش اللوحات اللي في كل حته بيضحك الجميع
حور :من النهارده ليا فيها وعلي فكره مش شرط الرسم المهم الاحساس
تميم :ومن ناحيه الاحساس متقولش علي حور محمد منير بيضحك الجميع مره آخره
أسر :يلا يا حور بطلي لماضه وهاتي ورقك و اديه لاخوكي
حور : مدام كده مش قدامي غير حل واحد
يزن :اللي هو
حور :هشوف رحمه
عدي :مين رحمه دي يا جماعه اللي طلعتلنا في البخت
حور :منتا لو معانا هتعرف امال انت كل يوم فين
عدي يقف :اظن انا قولتلك اللي عندي ها عاوز حاجه يابابا
يزن :لا ياحبيبي
عدي :ولا انتي يا ماما
حور :لا يا حبيبي
عدي :طب انا رايح الجامعه وهبقي اعدي علي الشركه
حور :تمام يا حبيبي يمشي عدي
تميم :هطلع البس انا ياجماعه علشان الشغل طلع تميم ولبس ونزل
تميم :انا ماشي يجماعه
حور :اوبا بقا علي الضبوطه القمر
تميم :بت اتلمي كدا ها يا حوري تأمري بحاجه
حور :ياحبيبي خلي بالك من نفسك انا بدأت اخاف عليك
تميم : متخافيش يا حور ها يا يزن باشا تأمر بحاجه
يزن :لا يا حبيبي خلي بالك من نفسك
يمشي تميم و ينظر يزن لأسر يشاور له فيقوم يزن وآسر
ويلبسوا ويجهزوا وينزلوا للأسفل
حور تودعهم وتنظر لحور وحور تنظر لها
حور الصغيره :بقولك اي يا جميل متيجي نعمل كيكه
حور :يلا ويرن فون حور الصغيره
حور :ماما هرد بس واجيلك
تدخل غرفتها
حور :الو يا حبيبه ...بابا مشي...انتي لسه عندك بتعملي اي..تقريبا بابا وعمو عز هيرفدوكي يلا اجري علي الشركه ...اه صحيح سامر عندك ...تتوتر حور لتكمل بسال عادي يا بوب ها ..طب سلام
يدخل يزن الشركه ومعه أسر يزن يظل شاب مهما يمر عليه السنين و آسر بجواره شامخ فهو ابن يزن الاسيوطي تنظر له جميع الفتيات فهو وأخواته يأخدوا جمال أبيهم وأمهم ولكل واحد جماله الخاص
يتوجه أسر مع أبيه ل مكتب عز ويبدأ يتحدثوا
تدخل حبيبه
أسر :حبيه اتأخرتي لي سبب يخليني مرفدكيش
حبيبه بتوتر : علشان علشان
أسر يضحك هو وعز ويزن
يزن : خلاص يااسر يلا يا بوب علي مكتبك
حبيه :ربنا يخليك يا عمو يزن لينظر يزن لها اقصد يا يزن باشا احسن من ناس هنا وتبص علي والدها عز وتخرج
عند مراد
حور تنزل وتحضن والدها :صباح الخير يابابا
مراد :صباح الخير يا قلب بابا
تروح لمامتها:صباح الخير يا ماما
نرمين :صباح النور علي قلب ماما اللي مزعلاها
حور تقعد علي يد الكرسي :لي ياماما مع اني عارفه السبب
نرمين :ايوا يا حبيبتي دي شغلانه رجاله وانا نفسي اشوفك عروسه
حور :يووه يماما وتقف طب بزمتك يابابا حور مراد الكناني تنفع ولا لا
مراد :تنفع لأي حاجه ياقلب بابا
حور :ايوا كدا يا مارو يا عسل
نرمين :ياحبيبتي يعني لما تخدي طلقه هتبسط
حور بضحك :هيبقي اسمك ام الشهيده البطل
نرمين :بنتك هتموتني يا مراد
مراد شاور لحور
حور :متخافيش ياقلب رورو من جوا انا هيبقي تمام ويلا ورايا شغل تأخد حور سيارتها وتبدأ تسوق في طريقها تلقي اشاره لتقف تفتح الاشاره ولكن العربيه اللي قدامها مش راضيه تتحرك تقوم بعمل تنبيه ولكن لا تتحرك ويقوم شخص بداخلها بإخراج يده بعلامه اصبري🤌
حور :مدام مبتجيش بالطيب تيجي بالعافيه تقوم حور بأصطدامها
لينزل منها تميم
تميم ينظر للعربيه :دا اي والله لاوريك بيخبط علي شباك العربيه لكن حور مبتردش يطلع مسدسه و يصوبه نحيه العربيه لتنزل حور
حور :انت غبي انت اي اللي كنت هتعمله دا
تميم :شوفي يا انتي انا عديت ليكي موضوع انك عملتي العربيه لأنك بنت ودا المتوقع من بنت بتسوق إنما انا تشتميني يبقي عاوزه تتربي
حور :اتربي وبنت بص يا عسل اللي تقدر تعمله اعمله
تميم بصلها بابتسامه :اهو كدا
حور بنفس الابتسامه :كدا
يقوم تميم ب اخذ طوبه ويلقيها علي زجاج عربيه حور لينكسر حور في صدمه يتركها تميم ويركب سيارته ويذهب و هو مبتسم
حور :هعمل اي دلوقتي تلقي فون من شغلها أنها اتأخرت يووه مش قدامي غير اني اودي العربيه و اركب تاكسي
عند الاء
تستيقظ لتشعر بألم وتحاول أن تنسي ما حدث في ليله امس وتدخل للحمام تأخد شاور لتريح جسدها المنهك وبعدها تاتي لها فكره بالهروب فترتدي وتنزل لاسفل و تأتي بتخرج من باب الفيلا لتجد الحراسه
شمع :مدام الاء ادخلي جوا
الاء :ارجوك سيبني أخرج
شمع :معندناش تعليمات بخروجك
الاء :انا بتوسل اليك سيبني
شمع :يا مدام حور مقدرش اسيبك
جون من بعيد :سيبها
تراه الاء لتتذكر ما حدث لتجري فيمسكها جون ويأخدها الي غرفه مره اخري
جون ينظر لها :اتغدي الاول وبعدين نشوف يلا قومي
الاء :ابعد عني
جون ينزلها بالقوه ل أسفل و يقعدها علي السفره
الاء :انتي عاوز اي متسبني
جون :مش هسيبك انا بحبك
الاء :بتحبني حرام عليك دمرتني
جون يقف :كدا يالولو تزعليني طب يلا
الاء :يلا فين
جون :اوضتنا
الاء :لا
جون يقرب ليها ويمسك شعرها بقوه:مفيش حاجه اسمها لا لما اقولك يلا تبقي يلا
الاء وقعت عنيها علي مسدس تاخده وتنظر لجون
#يتبع......