رواية لقاء القدر الفصل الحادي عشر 11 بقلم لمياء نبية
حور :الله مين حبيب ماما
صوت وراها _ماما
حور بصدمه :يزن أن انت وصلت أمتي
يزن :لسه من شويه وقلت اعملها مفجأه بس اي حكايه ماما دي ومين الطفل دا
الاء :ياحور تمي بصدمه مستر يزن
يزن ادور ل الاء:لولو
الاء قربت :انت وصلت أمتي.
يزن :لسه من شويه مقولتليش يا حور مين دا
حور :تقصد مين
يزن :الطفل دا ياحور
حور بخوف بتوتر :اب ابني
يزن بدأ يظهر عليه ملامح العصبيه ولكن اخد تنهيده ليهدأ :ابنك منين ابنك مين
حور بخوف :منا كنت هقولك دا يبقي ابني انا و
الاء قاطعتها :وانت يايزن
حور بصتلها بعدم فهم
يزن :انتي هبله ولا بتهزري ولا اي ابني منين انا مقربتلهاش
الاء بتوتر :منا هفهمك بس بعد الغدي
يزن :انتي اكيد فيكي حاجه بعد الغدي اي فهميني انتي ياحور انا عاوز تفسير
الاء بتوتر اكتر :اصل منا هقولك يا مستر يزن اصل الطفل دا يعني
يزن :انطقي
الاء :اتبننااه
يزن :تبني بص لحور طب لي ياحور تتبني
حور كانت واقفه مصدومه مش عارفه اي اللي بيحصل
حور :اص اصل
لحقتها الاء
الاء :مستر يزن انا سيباها طول اليوم فقولت اجيب حد يسليها
يزن :طب الطفل وفهمناه اي حكايه ابنك دي
الاء :اصلي بصراحه يعني كتبت الطفل بإسمك
يزن بعصبية:نعم انتي ازاي تعملي حاجه زي دي من غير ما تقوليلي
حور تشعر بالدوار لتسقط علي الارض
يزن والاء :حووور بدأ الطفل بالبكاء عاليا جري يزن علي حور بينما قامت الاء بحمل تميم
يزن حمل حور :الاء انا هوديها المستشفي خليكي هنا مع الطفل
الاء :حاضر ثم تنظر إلي الطفل
الاء:اللي راح حماده واللي جاي حماده تاني خالص
عند حور
فاقت لقت يزن جمبها
حور :اي حصل وانا فين
يزن :انتي في المستشفي ياحور ضغطك عالي
حور :طب انا عاوزه اروح ممكن
يزن :اه ممكن
روحوا
يزن:انا هدخل انام ياحور ولما اصحي نتكلم في موضوع الطفل ونتكلم في حاجات كتير
حور :تمام يايزن
راحت ل الاء في الجنينه
حور :الاء
الاء:هنعمل اي دلوقتي ياحور
حور :كنا الوقتي قولناله الحقيقه وخلصنا يالاء من كل دا
الاء : وانتي فاكره أن زين كان هيسكت انتي مشوفتيش منظره لما قولتي ابنك
حور :طب لما يعرف الحقيقه
الاء :مش عارفه اللي هقولهولك دا هيبقي عواقبه اي بس لازم الحقيقه تموت ياحور وتكملي مع يزن موتي الحقيقه اللي ممكن تنهي علاقتك ب
حور قاطعتها:اقتل ابني انتي بتقولي اي
الاء:مش القصد اقصد فكري كدا لما يزن يعرف الحقيقه هيعمل لما يزن يعرف أن تميم ابن مراد اقل حاجه هيعملها دا لو مش بيقدر يتنفس غير بيكي ومتمسك بيكي هيقولك مربيش حد مش ابني وخصوصاً أنه ابن مراد اكتر حد يزن بيكرهه هتروحي لمراد مراد اللي مش مصدق أن دا ابنه ياحور مراد كمل حياته مع مراته وجاب بنت كملي حياتك مع يزن ياحور
حور اخدت تنهيده :اكمل حياتي علي كدبه ي الاء
الاء : لا ياحور دمري حياتك هتكوني فخوره وهيا بتدمر صح هتكوني فرحانه حور حبيبتي يزن بيحبك وانتي كمان مدمريش حياتك
حور :طب وتميم
الاء : يزن هيفضل فكره ابنه بالتبني ياحور
ااه صحيح ياحور متخليش يزن يقربلك
حور : اي لي دا جوزي
الاء :جوازكم باطل ياحور
حور :اي ازاي
الاء:لانكم اتجوزتم وانتي في العده وعده الحامل حتي تضع فيبقي باطل
حور. :والعمل
الاء :تجوزوا تاني
حور:هو لعب عيال يزن هيفتكر في حاجه
الاء :هفهمك تعملي اي
عند مراد
مراد :ها يعز
عز :انا جاهز
مراد :شكلك قمر اووي ياحبيبي
عز :هي هتوافق
مراد :انت كل دا ومقولتلهاش امال احنا رايحين لي
عز :مقدرتش شوفتها ماشيه كنت هنادي بس خوفت أوجها
مراد: انت متاكد من الخطوه دي
عز :اه انا عرفت أن باباها نزل ولازم اتقدم مش هضيعها ي مراد
مراد :طيب ياحبيبي هروح اشوف نرمين
عز: تمام
مشي مراد وعز وقف قدام المرايا بيفتكر اللي حصل
عز :مبروك يامراد علي البنوته القمر بص لوعد
عز :يلا ياوعد آوصلك في طريقي
وعد:شكرا انا هبقي اخد تاكس
عز : هتخدي تاكس من هنا ل اسكندريه يلا ياوعد اخلصي
ركبت وعد جمب عز وانطلقوا بالسياره
وعد بصت للبحر :وقف هنا يامراد
مراد :لي
وعد :وقف يا مراد وقف مراد بالعربيه ونزلت وعد فضلت واقفه قدام البحر
عز :تصدقي البحر حلو
وعد :عارفه
عز :وعد
وعد :نعم
عز :انا بحبك
وعد :طاي بصت لي قولت اي انت اي
عز بصلها وابتسم : بحبك
وعد :بتهزر صح
عز :لا ههزر اي بقولك
وعد :اي
عز : تتجوزيني
وعد ابتسمت :موافقه بس بشرط
عز :اللي هو
وعد :متبصش لحد غيري
عز :هو في حد بعدك ياوعدي
وعد :وتتغير
عز :حاضر ياوعد هتغير بس قولتلك حاجه ومسمعتش ردك
وعد :اللي هيا
عز :بحبك
وعد :طيب
عز :طيب تصدقي انا غلطان
وعد :عز
عز:نعم
وعد :انا كمان بحبك
شالها عز ولف بيها لتسقط امطار معلنه حب عز
فاق عز من شروده وفتح صورهم علي الفون :عارف اني كسرتك بس صدقيني حسيت أن علاقتنا غلط صدقيني بحاول اصلح الغلط دنتي وعدي
عند نرمين
نرمين :بقولك ياحبيبي تفتكر انها هترحب بيه
مراد :مش عارف يانرمين والله بص لحور فين لبس حوري
نرمين :هتلاقيه عندك في اخر السرير بس يامراد دا سابها
مراد :عز بيخاف من العلاقات وهو مسبهاش هو بعد خاف ليخسرها زي أمال منا كنت حكيتلك
نرمين :بس لو بيحبها بجد مكنش سابها
رجع مراد بتفكيره للوراء وافتكر هو و حور وبص لنرمين :عندك حق
نرمين :وهيا لو بتحبه هتسامح اه صحيح انتم كلمتم اهل حور
مراد :انا كلمتهم علي عز وباباها قال هيسأل
عند حور
حور :يزن ياحبيبي انا عوزاه
يزن :يا حبيبتي رجعيه الملجئ بكره نخلف وهنملي البيت عيال
حور بزعل :يزن انا اول مره احس شعور غريب حب من نوع تاني كان معاه
يزن :وانا موافق ياستي بس بشرط
حور :اللي هوا
يزن بيقرب :نخاويه
حور بتبعد : يعني
يزن بيقرب :يعني نجيب اخ اخت اللي يجيبه ربنا
حور بتبعد : يكبر بس
يزن :لا دلوقتي وبيغمز
حور : يزن فكرتني خد هنا مش قولت هتعمل فرح
يزن :ايوا بس
حور :مش هتقربلي غير لما تعملي فرح ونكتب كتابنا من جديد ها وتصبح علي خير وقامت
يزن :تصبح علي خير خدي يابت هنا اي الهبا دا
عند الاء
عمر :انا صبرت سنه يالاء وشهرين و٣ايام وبص في الساعه ١٤ساعه
الاء :معلش هانت
عمر :هانت اي انا مش عارفه أمتي الاتفاق كان سنه بصي يابنت الناس يوم الخميس الجاي الفرح بس كدا وقام
الاء:الخميس دا النهارده التلاتاء عمر خد هنا
عند حور
يزن :حبيبتي ياحور
حور وهيا شايله تميم:لا
يزن:ياحور دا طاعه الزوج من طاعه الرب
حور :لا بردوا انا مش موافقه غير لما نتجوز تاني من الاول
يزن :خلاص تمام ياحور بس والله لبكره لهجيب المأذون وهتجوزك بس
مشي يزن وراح ينام
ضحكت حور وتميم نام حطته علي السرير واتوضت وراحت تصلي
عند وعد
بيخبط عز علي الباب ليفتح اخو وعد
خالد:مين عز ازيك
عز :ازيك انت يا خالد
خالد :احسن منك بمراحل
مراد :هندخل ولا هنفضل واقفين
ابو وعد استاذ سامر:اتفضلوا ياجماعه
دخلوا الصالون
مراد :بص يااستاذ سامر انت طبعا عارف انا هقول اي لاني قايل لحضرتك بس انا مش هتلاقي احسن من الانسه وعد لاخويا عز لذلك يشرفني اني اطلب ايد الأنسه وعد لاخوياعز
خالد جري لوعد
خالد :ياوعد
وعد :ايوا ياخالد في اي يالمض
خالد :العريس جه
وعد :تاني انا قولت مش موافقه
ام وعد دخلت :ياحبيبتي قابليه مش يمكن يعجبك
وعد :يماما بس
ام وعد قاطعتها :يلا ياحبيبتي
وعد :حاضر ياماما وقامت تجهز خلصت لبس ووقفت قدام المرايه ورنت علي نيهال
وعد :نيهال
نيهال :ايوا يا حبيبتي
وعد : في عريس متقدم وانا مش عوزاه
نيهال:انتي مش بس صحبتي انت اختي يا وعد فنصيحه اطلعي شوفيه ياحبيبتي عز لو كان بيحبك كان جه من زمان
وعد :حاضر
وعد داخلت وبصت ليه كانت المفاجأة
وعد :عز
سامر :تعالي هنا ياحبيبه بابا اقعدي انا بقول نسيبهم شويه مع بعض
طلعوا كلهم
فضلوا ساكتين
عز :هنفضل كدا كتير
وعد :اي جابك مش قلت كل شيء أنتهي
عز :انا قولت كدا أمتي
وعد :جاي لي ياعز
عز : يمكن علشان بحبك
وعد :قولتها زمان ومشيت
عز :مشيت علشان اطلبك قدام العالم
وعد :بمعني
عز :بمعني اني بحبك لحد ما تسمعي خبر في الجريده صفحه الوفيات
وعد :بعد الشر بس انا
عز :انا عارف اني غلطان بس بحبك تتجوزيني
وعد :المره دي بجد
عز :اه بجد يبقي موافقه يامراد ياعمي
دخلوا كلهم
سامر :ها ياحبيبتي
وعد :اللي تشوفه
عز بإبتسامه :ها ياعمي
سامر بابتسامه:انا يابني تلفونه يرن
سامر :عن اذنكم ياجماعه كدا
خلص مكالمته
عز:ها ياعمي
سامر بغضب :معنديش بنات للجواز المقابله
عز :حضرتك اي اللي حصل
سامر : اظن انا كلامي واضح معنديش بنات للجواز
وعد :بابا بس بص سامر لبنته فسكتت
مراد :طب يا استاذ ممكن
عز قاطعه شده من كتفه:يلا يا مراد
مراد :يلا يانرمين
غدروا
جرت وعد علي غرفتها والدموع تسيل
بصت ام وعد لسامر:لي ياسامر تكسر قلب بنتك
سامر :انا عملت الصح محدش هيخاف عليها قدي
مراد في العربيه ينظر إلي عز خايف من هدوءه
ونظر لنرمين اللي بصت ليه بعدم فهم من هدوء عز
وصلم لبيت مراد
مراد :نرمين اطلعي انتي وانا هروح مع عز النهارده وبص لحور وطبع بوسه علي جبينها
وراح مع عز البيت
في بيت عز
عز كان في هدوء تام
بص مراد لعز :عز حبيبي اكيد في الحاجه
عز :خلاص يامراد كلهم زي بعض الفرق بينهم أن واحده باعتني علشان الفلوس والتانيه قاطعه مراد
مراد :انت عارف وعد يا عز فيه حاجه غلط باباها كان مرحب بينا اي حصل
عز :خلاص يامراد
مراد بدأ يفكر في اللي حصل :الفون ياعز
عز :مش فاهم
مراد : أبوها كان مرحب بيك لحد ما الفون رن عز رن علي وعد
عز :ارن عليها لي هيا كانت المفروض ترن عليا
مراد :معلش ياعز رن عليها
عز باستسلام :حاضر ورن علي وعد
عز :وعد سمع صوتها اللي كله عيط اهدي انا معاكي ياحبيبتي..... اه ياحبيبي هنحاول معاه مش مره بس .... متعيطيش تاني... طول ماانتي غاويه انا شاري والله ابيع العالم واشتريكي .... امسحي دموعك ياحبيبتي وعد عز الدين متعيطش وابتسم
بص مراد عليه وفي سره :دا مش عز الدين دا عز الوعد
مراد : قولها تشوف اخر حد رن علي باباها مين
عز :وعدي شوفي اخر رن علي ابوكي مين.... تمام ياحبيبي هستني مكلمتك بكره ..تصبحي علي خير وقفل
مراد :دلوقتي الضحكه عريضه
عز:عرفت اختار المره دي صح
مراد :قولتلك وعد غير آمال يا عز
عز :ربنا يهنئ آمال
مراد :يلا نام
عز بابتسامته:يلا
في صباح
الاء بتروح المطبخ تلاقي يزن قاعد وجمبه تميم
يزن بيلاعب تميم وتميم بيضحك فاخدوا في حضنه
يزن :ياختي قمر بس اسمك اي
الاء :تميم
يزن:تعالي يالاء
الاء :مش دا اللي كنت بتقول مش عاوزه
يزن :انا قولت كدا
الاء ضحكت :لا بس مدام صاحي مدتوش لحور لي
يزن :قولت اللعبه شويه وأشوف حور حباه لي لقيته يتحب وهديه لحور لي منا ممكن اعمل اللبن وهي شكلها مرهق وهيا اصلا تعبانه
الاء :اه صح طب انا هقوم اعمل فطار
يزن :تمام وانا هلعب مع تميم تصحي حور تدور علي تميم جمبها متلقهوش تقوم
حور :الاء ياالاء تطلع بره وتنزل تحت للصاله تلاقي يزن وتميم
يزن :ها ياحبيبي تعالي يزحف ليه تميم ياخلاثي علي القمر والجمال
تبتسم حور
حور :صباح الخير يا حبيبي
يزن مبيردش ويكمل لعب مع تميم
حور :يزن في اي
يزن مبيردش فبتقرب ليه حور وتحط ايديها علي كتفه
حور :هترد صح ماتقول في اي يايزن
يزن :الاء ياالاء
الاء بتروح ليزن : ايوا
يزن :خدي تميم انا رايح الشركه
الاء :الساعه لسه سابعه
يزن :انا رايح
الاء بتبص لحور وحور بتبص ليها
الاء :هو اي حصل
حور :شكله زعلان من أمبارح
الاء :أحكيلي اي حصل
عند مراد
مراد :عز انت يابني
عز بنوم :في اي يابني
مراد :قوم يلا افطر وانا هروح انام
عز :والشركه
مراد:روحها انت
عز :طب وانت هتروح تنام لي منتا كنت نايم
مراد :عز انت مبتشوفش نفسك دانتا رجلك لقيتها في جمبي تلت مرات
عز ضحك :طيب ياخفيف سلام
مشي مراد وطلع فوق لقي نرمين وجنبها حور
مراد :شال حور و طبع بوسه علي خدها ونام
عند حور
كانت قعده بتفطر هي والاء لقت ناس داخلين عليها
حور :مين دول
الاء :معرفش دقيقه
حور :خديني معاكي قامت حور وحطت يزن في المشايه
الاء :حضرتكم عاوزين مين
_ حور الاسيوطي
حور :افندم انتم مين
_انا منه ميكب ارتست
الاء: ايوا جاين لي
_مستر يزن بعتنا ل الاستاذ حور الاسيوطي نعمل ميكب عروسه
بصت حور بفرحه وصدمه في نفس الوقت ل الاء اللي كانت فرحانه
_ممكن اعرف اوضه النوم فين علشان نبدأ نشتغل
حور :اتفضلي
دخلت مع الميكب ارتست وبدأت تعملها ميك أب والاء شايله تميم و نيمته
=لو سمحتم حد هنا
الاء : انت مين
=انا تبع إتيليه الملكه
الاء :افندم
=في فستان باسم حور
الاء :فستان اي
=فرح يافندم وفيه واحد سواريه بإسم الاء
الاء :شكرا اخدت منه الفساتين طول عمري بقول مبحبش قد يزن افتكرني
بدأوا يجهزوا
وحور خلصت ميكب وفردت شعرها
حور : الاء
جت الاء ليها :ايوا
حور :حلوه
الاء :ياختاااي اي القمر دا احم لسه ناقص حاجه صغنن قد كده
حور :اي هيا
الاء راحت جابت الفستان :دا
حور فرحانه واخدته وحضنتها
في الليل
خلصت الاء لبس وعملت ميكب خفيف كانت شبه اول ورده تفتح في الربيع وكانت الفستان طويل واسود وشعرها كان مغطي ضهرها
خلصت حور وفونها رن
يزن بضحكه:الو معايا الملكه شش متكلميش انزلي يلا وانا جيت حد يعد مع تميم
نزلت حور اللي شافت تحت الاء بجمالها ويزن باصص ليها بإبتسامته
يزن منبهر بجمالها في فستانها الأبيض فهي كاحوريه من الجنه نزلت ليه
يزن قرب اخدها:عاوزه اقولك كلمه سر
حور :اي
يزن :انتي معاكي روحي متقوليش لحد
حور ضحكت فتزلزل قلب يزن
عمر جه وشاف الاء وفضلت باصص وساكت
الاء :في اي ياعمر
عمر :انتي حقيقيه
الاء :لا كارتون يلا حور ويزن مشوا
عمر :يعني هتركبي معايا
الاء :لا اخاف وضحكت هروح اركب مع يزن
عمر :انا مش هسكت علفكره
الاء :هتعمل اي
عمر :هتشوفي
ركبت الاء مع يزن وحور وراحوا قاعه
عند عز في بيته
عز :ايوا ياحبيبتي ..عرفتي مين اللي رن
شاور مراد لعز أنه يفتح الاسبيكر
عز :بصي هفتح الاسبيكر علشان مراد عاوز يعرف مين
وعد :تمام ياعز بس مفيش اخر حد رن امبارح بنت عمي
عز :مقولتليش قبل كدا انك ليكي بنت عم
وعد :علشان مش بحبها ولا بكلمها
عز:طب قولي رقمها
وعد :لي إن شاء الله
عز بضحكه:ياختاااي علشان اشوف ما يمكن هيا قالتله
وعد :طيب الرقم هو ٠١٠*******٤
مراد :مستحيل
عز :في اي
مراد :دا رقم امال ماهر
عز بصدمه :آمال
في القاعه يدخل يزن وحور وفرحهم بيتزاع في لايف
يزن :كلها دقايق ومحدش يقدر يبعدنا ياحور واهو أتعملك فرح
حور :بموت فيك كده
يزن :طب ما تجيبي بوسه
حور :بطل عيب
ويأتي المؤذون
المأذون :قول ورايا يابني بدأ يزن يقول وراه
المأذون :قولي ورايا يابنتي قبلت الزواج
يأتي صوت من الخلف: وقفوا الجوازه دي لا يمكن أن تتم
يزن وحور يقفوا
#يتبع.....