رواية حياة نوح الفصل الثالث 3 بقلم همس حسن
البارت الثالث 🔥🔥🔥
#حياة_نوح💖🔐
ولسة حياة بتلف عشان تخرج من المطبخ سمعت حد بيصرررررخ بعلو صوته من الدور الأول ومن قوة الصوت اتفزعت وازازة الماية وقعت في الارض اتكسرت 50 حتة
دقات قلبها زادت جدااا ونزلت تجري علي تحت عشان تشوف مين اللي بيصرخ وليه 💥💥💥💥
نزلت تجري ع السلم وانفاسها بتسبق خطواتها وقلبها هيقف من الخوف
علي ما وصلت تحت كانت العيلة كلها صحيت ونزلوا جري
زينب واقفة في نص الصالة ايديها غرقانة د"م 🩸 وميتة من العياط وبتترعش
حياة بتحط ايديها علي بوقها من الصدمة
نوح بيجري عليها وبيمسك ايديها : اااايه ده !!! مين عمل فيكي كداااا ؟؟؟؟
زينب بتعيط وبتتشحتف وبتشاور بايديها علي برا : انا ك .... كن...
وليد : بس بس اهدي طيب متتكلميش وانتي ميتة م العياط كدا احنا لازم نطهر الجرح ده الاول
حياة بتجري تجيب علبة الإسعافات وبيمسحوا الد"م ويطهروا الجرح نوح ووليد وحياة
جمال : اهدي بقي واحكيلنا ايه اللي حصل
زينب بتمسح دموعها وبتتمالك نفسها : انا صحيت ادخل الحمام .. بعد ما خرجت سمعت صوت جاي من الطرقة استغربت لأن كلكو في الوقت ده بتكونو نايمين
خرجت ورا الصوت حسيته عمال يبعد نزلت وراه والبيت اصلا ضلمة ومش شايفة حاجة
حياة : يابنتي انا اللي كنت صاحية ونزلت اجيب ماية فيه ايه
زينب : ماهو مش ده بس اللي حصل يا حيااااة
وليد : اومال ايه اللي حصل احكي
زينب : اللي حصل ان وانا واقفة في الصالة مكان مانتو شوفتوني فجأة لقيت حد جاي من ورايا كتم نفسي وجنب ودني وبصوت وااااااطي يكاد يكون بيوشوشني
"قولي لاخوكي وخطيبته الف مبروك"
وانا هسيبلهم العلامة دي كـ مباركة على الفرح
وكان معاه آلة حادة راح معورني بيها في ايدي وخرج يجري ملحقتش امسكه ولا اعرف راح فين اصلااا
وليد : خليكو هنا انا هخرج أسأل البواب مين دخل وخرج واشوف ايه اللي بيحصل
نوح لـزينب : طب صوته كان شبه صوت مين او ريحته او طوله اي حاجة
زينب : معرففففش يانوح الدنيا كانت ضلمة وهو صوته كان واطي جدااااا كنت سمعاه بالعافيه ومرعوووبة
نوح بياخدها ف حضنه وبيطبطب عليها : طب اهدي بس اهدي احنا كلنا معاكي اهو ياحبيبتي متخافيش
حياة واقفة مصدومة ومش قادرة تفكر هو مين الشخص اللي هيبعتلهم تذكار بعلامة زي دي ؟؟!!
وفاء واقفة تبص حواليها ووشها اصفر
جمال : احنا لازم نأمن الجنينة كويس اوي يا نوح عشان كدا فيه حاجة ليه مزاج يلعب معانا شوية
حياة : قومي يازينب تعالي باتي معايا في اوضتي
اخدتها حياة وطلعت بيها علي اوضتها يكملوا نوم
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
** تاني يوم الصبح **
حياة نزلت الجنينة ومعاها 🚿 عشان تسقي الورد اللي هي زرعاه .. سقت اول حوض .. سقت تاني حوض
وعند تالت حوض بتبض جنبها لقت 🍼 وجواها لبن
مسكت حياة البيبرونة وجست اللبن لقيته لسة سخن !!
حياة : البيبرونة دي بتاعة مين ومين جابها هنا ؟؟ معنى ان اللبن لسة سخن يبقي حد لسة حاططها حالا
حياة بتنده بصوت عالي : ياعم محمد .. عم محمددددددد
عم محمد : نعم يااستاذة
حياة : انت اللي دخلت دي هنا ؟؟
عم محمد : لا والله ولا شوفتها اصلا
حياة : يعني ايه الكلام ده .. امبارح الاقي في بلكونتي دبدوب ، وبالليل زينب يحصلها اللي حصل ودلوقتي بيبرونة مجهولة الهوية
احنا لا عندنا خدم ولا حشم ولا ناس كتير رايحة جاية يعني ومفيش غيرك طب ايه اللي بيحصل
عم محمد : اهدي بس يااستاذة حياه انا هقلب الدنيا لحد ماافهم ايه اللي بيحصل والله
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
بعد ساعة ونص
**كلهم علي السفرة بيفطروا **
🥘🍳🥖🥗🥪🥙
جمال : زينب بقيتي عامله ايه دلوقتي ؟
زينب : الحمدلله يابابا .. حياة فضلت جنبي طول الليل مسابتنيش
جمال : ربنا يخليكو لبعض ❤️ وصلت لحاجة لما خرجت يا وليد
وليد : ولا الهوا .. والبواب بيقولي ان محدش دخل ولا خرج من باب الفيلا اصلا
جمال : اومال مين اللي عمل كدا يعني عفريت !!!
نوح : خلاص ياحج متشيلش هم انا هشوف الحوار ده
المهم ياحياة انا جبت الناس بدأوا شغل في الاوضة اللي فوق .. اللي كان نفسك تنقلي فيها من زمان
عايزك تبقي تطلعي تقوليلهم كل حاجة عاوزاها تتعمل بالتفصيل وملكيش دعوة بالتكاليف انا مظبط كل حاجة
وفاء بترمي المعلقة من ايديها
نوح بيبص لوفاء ..
وبيرجع تاني يبص لحياة : تمام ؟
حياة : خليهم يعملو اللي يعملوه يا نوح مش هتفرق كدا كدا
جمال : لا ازاي بقي .. انتي عروسة و لازم تختاري كل حاجة بنفسك
وليد : ماما انا فيه سؤال مجنني عايز اسألهولك في حضور كل الناس كدا عشان انا وانتي لو اتكلمنا لوحدنا هنتخانق كالعادة
وفاء : اتفضل انت كمان عايز ايه
وليد : البنك بعتولي ماسدج إن فيه 150 الف اتسحبوا من كام يوم من الحساب بتاعنا انا وانتي وحياة
انا مسحبتهومش وحياة اكدتلي انها حتي محتاجتش فلوس عشان تسحب .. يعني كدا انتي اللي سحبتي
وفاء : ايوة فين السؤال بردو مفهمتش
وليد : السؤال واضح ياامي .. سحبتي 150 الف تعملي بيهم ايه
وفاء : جرا ايه يا وليد انت هتحاسبني باخد ايه وبحط ايه دي فلوس أبوك الله يرحمه وسايبهالنا كلنا مش بتاعتك لوحدك
وليد : وعشان هي فلوس ابويا اللي مش بتاعتي لوحدي فانا بسأل المبلغ ده كله راح فين .. الفلوس دي هي اللي هتأمن مستقبلك انتي واختي انا لو عليا راجل وهعرف اتصرف
حياة باصة لامها وساكتة ...
وفاء : احتاجتهم ياوليد وسحبتهم ايه الموضوع كبير اوي كدا
جمال : لا ياوفاء هو ميقصدش ان الموضوع كبير بس احنا مش من أعيان البلد عشان نسحب 150 الف مرة واحدة احنا اه عايشين كويس في بيت كويس وبنلبس كويس بس في الآخر ربنا هو اللي ساترنا ومينفعش نبذر في القرشين اللي ساترنا لحد ما يخلصوا
وفاء بتبلع ريقها : تمام ياجماعة انا واحدة صحبتي من زمان حصلها أزمة واحتاجت المبلغ ده ضروري وكان لازم أقف جنبها
حياة بتربع ايديها وبتركز مع ريأكشن وفاء
وليد : بس احنا مسمعناش عن صحبتك دي قبل كدا ياماما
وفاء بصوت عالي : جرا ايهههه ياوليد هو تحقيق
سديت نفسي عن الاكل والله ما هفطر الف هنا ليكو كلكو
قامت من ع السفرة وزقت الكرسي
جمال بيبص لنوح وحياة : عايزكو تروحو في أقرب وقت تعملوا تحاليل قبل الجواز دي عشان كل حاجة تبقي جاهزة
نوح : تمام ياحج
حياة : انا هقوم بقي عشان ورايا حاجات كتير عايزة اعملها
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
طلعت حياة اوضتها وفتحت الدولاب اللي حاطة فيه كل الأوراق والحاجات الخاصة بيها .. وبدأت تجهز في الحاجات اللي تخص الجواز
وهي شغالة الفون ادى ماسدچ
سابت اللي في ايديها وراحت مسكت الفون فتحته 📱
ماسدچ ع الواتس اب من رقم غريب
"معقول لحد دلوقتي قلبك مدقش ولا حسيتي إن فيه حاجة ضايعة منك .. أو حد !!"
حياة ماسكة الفون وباصة للرسالة باستغراب وهي مش فاهمة اي حاجة !!!
ردت علي الرسالة
= مين اللي بيتكلم ؟
وتقصد ايه بالكلام ده اصلا !!
بس الرسالة موصلتش .. حاولت تتصل بالرقم الخط اتقفل
بدأت تعمل 📸 flash back وتفتكر الدبدوب 🧸 والبيبرونة 🍼 والحاجات اللي بتحصل بقالها كام يوم
حياة : يعني ايه الكلام ده
يعني انا إبني ممكن يطلع عايش ؟!!!!!!!!!!
وبعد لحظات في ذهول ونفس داخل خارج بسرعة البرق وقلب بيدق
حياة : مستحيل .. انا إبني مات لما سقطت يوم الحادثة !
بس كل اللي بيحصل معايا ده معناه ايه بردو انا مش فاهمة
انا لازم اروح المستشفي تاني واسأل نفس الدكتور عن كل حاجة تخص الحادثة
لبست حياة هدومها ونزلت تجري علي تحت ووقفت قدام البيت تطلب اوبر عشان تروح المستشفي .. نوح خارج من البيت لقاها واقفة
نوح : علي فين كدا يا حياة ؟
حياة : رايحة مشوار
نوح : أيوة مشوار فين يعني
حياة : اهو مشوار وخلاص هو انت هتتحكم فيا من دلوقتي!
نوح بيجز علي سنانه وبيرفع حواجبه وهو بيبص في الأرض
وبعدين مشي ايده على وشه واستجمع أعصابه تاني
نوح : طيب ياحياة انا هعيدلك السؤال بصيغة مختلفة .. فهميني انتي رايحة فين ومستعجلة اوي كدا عشان لو فيه مشكلة أقدر أساعدك فيها
حياة بتتلفت وبتبصله : لو قولتلي انت الأول تعرف ايه عن الحادثة وعن جوزي وابني الله يرحمهم هقولك انا رايحة فين
نوح : وانا قولتلك مش هقول ولا كلمة إلا ما يتكتب كتابنا ويتقفل علينا باب
حياة : طيب وانا قولت اللي عندي عن اذنك
عربية اوبر وصلت ركبت فيها ومشيت
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في المستشفي*
الدكتور : أقدر أساعدك ازاي يامدام حياة
حياة : انا عملت حادثة من سنتين واكيد حضرتك فاكر
بتبلع ريقها : واكيد فاكر بردو ان جوزي مات وانا حصلي إجهاض والبيبي كان في الشهر التامن
الدكتور بيتوتر وبيبص حواليه : اه حصل .. حضرتك بتسألي ليه بعد المدة دي كلها
حياة : انا عايزة اشوف التقرير بتاع الحادثة دي
الدكتور : الحادثة من سنتين يعني صعب جدااا تلاقي التقرير دلوقتي زمانه نزل الارشيف .. بس فهميني ليه بتسألي
حياة : فيه أحداث بتحصل الأيام دي وكلها معناها ان فيه حاجة تخص طفل صغير انا معرفهاش .. وانا مفيش في حياتي اي اطفال غير ابني الله يرحمه
وانت الوحيد اللي هتعرف تساعدني
الدكتور بيمسح عرقه : لا حضرتك اكيد غلطانه مفيش اي حاجة من دي
حياة : طيب بص يادكتور
انا مش جاهلة ولا هبله .. وانا شايفة من توتر حضرتك وتعبيراتك إن فيه حاجة مش مظبوطة
الدكتور : لا هو اللي حضرتك شايفاه اني مرهق من الشغل يامدام حياة انا شغال في مستشفي ليل نهار حوادث وطوارئ يعني مش بلعب
لكن بالنسبة لابنك ف هو الله يرحمه زمانه بيلعب مع الملايكة في الجنة مش اكتر ولا أقل وشيلي اي حاجة تخص الموضوع ده من دماغك .. عن اذنك
سابها ومشي .. خرجت حياة على برا وهي حاسه الدنيا بتلف بيها
مش قادرة تفهم حاجة ولا حتي عارفه تجمع خيوط الأحداث اللي بتحصل ..
تايهة بين حزنها علي ابنها وجوزها اللي لسة نارهم في قلبها مبردتش ، وبين شكها في امها ودي حاجة ميتحملهاش بني آدم ، وبين جوازها اللي كمان 3 أيام من واحد مبتحبوش!
وبين كل التوهة دي فجأة حد جه من وراها وضربها بحاجة على دماغها وقعت فقدت الوعي تماماً 🔥🔥🔥🔥
......يتبع