دخليل الي هتعمل الانترفيو الفصل الثالث بقلم مارينا يوسف
الفصل الثالث
_المزه دي تبقا امك يا روح امك تعلالي
=احي اي الاكشن ده استنا بس نتفاهم
"مسكو ف بعض وبدأت الخناقه وعارفين مين الكسبان طبعا شديتو وقعدنا ياخد نفسو"
=مكنش لي لازمه كل ده!!
_ده علي اساس انك ماشيه مع سوسن؟
=مش قصدي بس
_مبسش يلا عندنا اجتماع
"مشينا للاجتماع وكان في مناقصه وشبه بيشغلو دماغهم علينا لحد مبدات اتكلم"
_انسه وعد انتي شايفه أن كلامهم مظبوط؟!
=!!
_ها؟
=خدت نفسي كبير واتكلمت ب ثقه..لا احنا المفروض هنمونلكو المشروع واي خراب ف المعدات استاذ ونس المسؤال عنو عن تصليحو ده غير انكو مش هتعملو اي حاجه ف المشروع وكل حاجه هتبقي مع شركتنا وعلي مسؤوليتنا يعني المفروض 70% من المبلغ يبقي معانا غير كده يبقي المشروع مينفعش..
"خت نفس كبير بعد مقولت كل ده وبصيت لونس لقيتو بصصلي بصه فخر كده ابهرتو يجدعان انا كمان متوقعتنيش"
_اظن كده كل حاجه واضحه لو هنكمل ف المشروع ف هنعمل زي مااستاذه وعد قالت..
"بصو كلهم لبعض بغيظ وبعدين وفقو واخدنا الصفقه ومشينا*
_متوقعتش انك شاطره كده بجد!!
=يابني قولتلك هبهرك
_ابنك؟ ياما اقعدي انا لو متجوز هجيب قدك مرتين
=ماده إن دل علي شئ هيدل انك عجووووز ياعجوووز
_طب اكتمي بقا
"سكت عشر دقايق"
=شوفت الوليا القرشانه الي اسمها ام عبير؟
_عملت ايه ام عبير
=الوليا الجزمه دلقت مياه للبت مريم عشان توقعها من ع السلم
_نهار اسود ليه
=عشان قال اي يخويا بنتها قد مريم ومريم اتجوزت وهيا لا
_ودي تيجي بردو يختي وايه كمان حصل
=طنط ام مريم مسكتتش بقا
_عملت ايه فيها
=مسكتها من شعرها ف الشارع وهاتك يازعيق وضرب وانا وقفت ف البلكونه اشجع ام مريم عشان مريم صحبتي
_براڤو عليكي
=عم محمد بقا..
_ياست اكتمي ياست انا مديرك ارحميني
=يووه دي جزاتي اني بسليك دانت راجل نكدي بقولك ايه
_يانعم
=روحني ياعم
_عمر مين ياحبيبتي؟
"لما قال ياحبيبتي وبصلي حسيت ان قلبي دق جامد الله يجدعان المسلسلات التركي بدأت تشتغل وهيحبني"
_سرحتي ف ايه انتي افكرك كلها شريره ركزي ونبي
=حسه ان في مصيبه هتحصل وان..ثانيه هرد علي ماما
"رديت عليها ووشي قلب"
=بس ياماما!!! طب انا عندي شغل مش جايه النهارده ياماما مش هرجع البيت باي
"خت نفسي وسرحت بعد مقفلت لحد مسألتي"
_انتي كويسه؟
=..
_وعددد
=ايوه
_انتي تمام
=اه زي الفل
_في ايه؟؟
=ابدا ده عريس جاي..وبابا قرر انو يوافق!
"لقيت وشو اتغير ووقف ب العربيه فاجأه
_يعني ايه بابا قرر يوافق طب وموفقتك؟
=طظ فيا عادي مليش رائي بنسبالو
_اي ده اول مره اشوفك بتعيطي
=...
_طب خلاص اهدي بس
=مش هروح البيت
_قوليلي عنوانك كده وهيجو امته ؟
=ج جيين اساعه 5
_طب حلو لسه اساعه 2 قولي عنوانك بسرعه يلا
=مش هروح البيت لا
_بقولك هتصرف ثقي فيا!!!
"قولتله العنوان وبدأت اسرح وانا معيطه أحيه هوا هوا ممكن يقول لبابا انو عايز يتجوزني؟ تركي وكده!! اكيد لا هوا مش بيحبني بس انا سمعتو هوا وسيف يعني معجب بيا يحول الله يارب طب اهرب وله اعمل ايه"
_يلا وصلنا انزلي
=قطع صوت افكاري وقلبي اتقبض اول موصلنا ف مسكت ايدو غصب عني وقلتلو..مش عايزه اطلع عشان خطري!!
_بتثقي فيا؟
=اه
_يبقي يلا
"طلعنا وخبطنا وقف علي جمب وسالت ماما بابا هنا وله لا قلتلي اه*
-معاكي حد يابنتي؟
=..
_اه انا مدير وعد ف الشغل ياطنط وعايز اقابل عمو
- اتفضل يحبيبي اتفضل
"دخل جوه وبابا طلعلو وانا دخلت اعمل القهوه ودخلت عشان اديهم لقيتو هوا وبابا بيضحكو سوا!!!!"
٠تعالي ياعروستنا
=عروسه ايه يابابا انا مش هتجوز!!
٠ونس طلب ايدك يا حبيبه بابا موفقه؟!!!
=ونس؟؟؟؟؟؟
_اه ياوعد انا عايز اتجوزك..