رواية لقد عوضني الله بك الفصل السابع بقلم يارا علاء

 




لقد عوضني الله بك الفصل السابع بقلم يارا علاء

الفصل السابع

 بيان بصدمه: انا. 

ادم: اه يا ماما مش انتي قولتيلي قول لبابا كده عشان اعمل كيكه. 

غيث بشر: ماشي يا بيان بتحرضي الواد عليا من اول يوم. 

بيان بخو*ف: والله ما حصل ده انا اصلا مش بعرف اعمل كيكه حتي مره عملت كيكه وحطيت عليها ملح بدل سكر ومره طلبت شكلاته ساده من الون الاسود وحطيت بدلها فلفل اسود هههه انا اصلا فاشله في المطبخ. 


ادم طلع يجري اول ما شاف شكل غيث وبيان كانت مستغربه. 


بيان: هو في اي ابنك جري ليه كده. 

غيث: انا هقولك جري ليه. 


وراح مسكها من هدومها واخدها علي اوضه.


بيان: انت يا بهي*م هو انت شايل شوال بطاطش نزلني اللهي تنكسر ايدك. 


غيث مردش وراح علقها علي الحيطه وبصلها ببرود اما بيان اول ما علقها فضلت تصرخ وتقول: ياماما الحقي بنتك يالهوي يا ابن مديحه يا عمود نور نزلني ربنا ياخدك. 


غيث بعصبيه: بس اسكتي يا خربيت صوتك انا اي بس ال خلاني ابصلك ياتك القر*ف. 


بيان بتمثيل الزعل: حتي انت كمان قر*فان مني ومن شكلي صح هما كانوا بيقولولي كده اهئ اهئ 


غيث: خلاص اسف متعيطيش انت قمر والله (غيث لنفسه: استغفر الله العظيم علي الكدب) 


بيان: هو انا ممكن اسالك سوال. 

غيث: اسالي. 

بيان: هي طنط كانت بتاكل اي عشان تطلع طويل احسن انا طلعت قصيره قولي وهيكون سر. 


غيث بصدمه: انتي هبله يا بت انتي هو في حاجه بتتاكل عشان تطلعي طويله يا هبله. 


بيان بزعل طفولي: لا انا مش هبله بقا انت ال متخلف عشان كده مش فاهم. 


غيث: اه يا بومه انا متخ*لف بقا غيث السيوفي يتقله كده ماشي انا هوريكي. 










وراح جاب علبه. 


بيان: في اي ياسطا هو انت ناوي تحطني في العلبه دي 😂


غيث مردش وفتح العلبه وطلع تعبا*ن منها. 


بيان بصدمه: ا اي ده يا غيث هو ده تعبا*ن ولا خياله هههه


غيث بخبث: لا تعبا*ن تحبي اوريكي. 


بيان: لا مش عاوزه اطلع بره. 


غيث مردش وراح مسك التعبا*ن وقرب من بيان وهو بيضحك بشر. 


ببان بصر*يخ: يا ماما الحقيني اه تعبا*ن الله يخرب بيتك يا غيث ابعده ربنا ياخدك انت وهو في ساعه واحده يا بعيد ابعد ربنا ينتقم منك يا مفتري. 


ادم وهو بيدخل الاوضه وقال: ماما متعليش صوتك عشان سيلا مش بتحب الصوت العالي. 


بيان: سيلا مين. 

ادم: التعبا*ن يا ماما. 

بيان بصدمه: التعبا*ن . 

ادم: اه بابا مربي التعبا*ن في بيتنا عشان انا طلبت منه كده. 

بيان: روح يا اخي انت وابوك من وشي ياريتك ما طلبت انا مني لله اني وافقت علي ابوك. 


غيث مقدرش يكتم ضحكته وفضل يضحك وهو مش قادر وبيان بصتله وسرحت في ضحكته ومفقتش الا علي صوته. 


غيث: عارف اني حلو. 


بيان لنفسها: يا كسفتك كان لازما تسرحي في ابن حنان. 


ادم: بابا نزل ماما عشان ننام. وفعلا غيث نزلها وهي بصتله بتكبر. 


بيان بتكبر: علي انا مش بخا*ف من واحد ذيك ومكنتش هستناك تنزلني بس ابنك هو ال طلب وبصت لي ادم وقالت: قدامي يا اخويا انت وسيلا. 


ادم: ماشي تعالي يا سيلا. 


بيان بتبص لاقت سيلا بتتحرك ناحيتهم ف راحت وقفت ورا غيث. 


بيان: منك لله يا ابن غيث انا بقول يلا ننام وانت هتخلي سيلا تنام جنبنا. 


غيث: مش كنتي مش خايفه يلا خدي سيلا حميها واطلعوا ناموا سوه. 


بيان بصدمه: نعم سيلا مين ال اخدها واحميها 

لا دي مش اخلاقي ان ادخل على الحمام عيب. وطلعت تجري. 


غيث لنفسه: متجوز مجنونه 


غيث: ادم اطلع يلا لماما ونام معاها 


ادم: ماشي يا بابا. وطلع


المهم غيث راح يكمل شغله في المكتب. 


وسيلا يا عيني زعلانه انهم سابوها (صراحه ومن غير كدب انا لو مكان بيان كنت جريب وسبتك هو مين دي ال حميها ده انا بخاف من النمل ذات نفسه 🤭) 

_________

(تاني يوم)  

نسمه خرجت وراحت تقابل سيف وبعد شويه وصلت علي كافيه. 


نسمه وهي بتقعد قالت: في اي يا حبيبي اتصلت بيا فاجاءه. 

سيف بخبث: انا اسف يا حببتي بس انا حصل معايا مشكله ومحتاج مساعده 

نسمه: قول يا حبيبي. 

سيف: انا صراحه يعني الشقه ال كنت فيها بعتها ومش عارف اعمل اي مش لاقي مكان اروح فيه. 

نسمه: طب ليه بعتها. 

سيف: كان عليا فلوس ف بعتها واديت الفلوس لصاحبها. 

نسمه بتفكير: خلاص يا حبيبي تعالي عيش في الشقه ال عمرو كتبها باسمي. 

سيف بحزن مصطنع: مش هينفع هكون عال عليكي وكمان الشقه باسمك ف كل ما هفتكر هحس اني مليش لازمه. 


نسمه بحب: متقولش كده الشقه هتكون بتاعتك من النهارده. 


سيف: ازاي. 

نسمه: هكتبها باسمك. 

سيف: بس. 

نسمه: بلا بس بلا بتاع قوم يلا. 


وراحوا سجلوا الشقه باسم سيف من غير ما عمرو يعرف


سيف: شكرا يا حببتي مش عارف كنت هعمل من غيرك اي. 

نسمه: متقولش كده انت توامر بأي حاجه احنا كده كده هنجوز بعد ما اخد كل حاجه من عمرو ومفرقتش اذا كانت بأسمي ولا اسمك احنا الاتنين واحد. 


سيف: رينا يخليكي ليا. 

نسمه: ويخليك ليا: 

سيف: تعالي اعزمك علي حاجه. واخدهت وراحوا كافيه. 

_______

(في بيت حسين) 

حسين: انا خايف علي البت من ابنك. 

حنان: متخفش بيان هتعرف تظبطه. 

حسين: ربنا يستر وغيث ميعملش حاجه فيها. 

حنان: يارب. 

______

اما عند ابو نسمه ف كان ماكس مش بيدخله الاكل الا كل يومين بس. 

______

عند عمرو كان قاعد مع صحابه. 


واحد من صحابه: هتتجوز امتي. 

عمرو: بعد أسبوعين. 

صاحبه: طب ليه اخت طليقتك. 

عمرو: بحبها. 

صاحبه: اممم تمام وهي. 

عمرو: بتحبني. 

صاحبه: خلاص ماش بدال كده بس انت متاكد انها هتصون بيتك زي اختها. 

عمرو بعصبيه: متجبش سيرتها قدامي واه متاكده انها هتحافظ علي بيتي. 

صاحبه: ليه مش بتحبها عشان شكلها ما ده طبيعي من الولاده وبعدين اختها هتكون مهمله. 

عمرو بعصبيه: ملكش دعوه. وقام


صاحبه: بكره تندم عمر يا ما كان بالشكل ده بجمال الروح مش الشكل. 

_____

(في بيت غيث) 

غيث صحي ودخل الحمام واول ما دخل اتفزع وقال بزعيق: بيان...... 

الفصل الثامن من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×