رواية إحدى املاكي الفصل السابع بقلم زهرة الربيع

 





إحدى املاكي الفصل السابع بقلم زهرة الربيع

الفصل السابع

الشاب بص لالياس من فوق لتحت بقرف ومردش عليه وقف قدام يمنى بغضب وقال...عايز اعرف عملتي كده ليه


يمنى كأنها مش سمعاه قالت ببرود اهدى يا يوسف..العصبيه مش هتفيدك بحاجه


بس يوسف اتعصب جدا وخبط على المكتب بقوه وقال بغضب وزعيق...عملتي كده ليه يا يمنى


الياس اتعصب من طريقتو وزعيقو قال بغضب..ايه ده انت ازاي بتكلمها كده..وبص ليمنى وقال...مين ده


يوسف كان متعصب قوي قال بغضب وانت مالك يا حيوان انت مين ده يا هانم البادي جارد بتاعك ولا ايه 


الياس قال بحده.... ماتحترم نفسك يا جدع انت و


بس يمنى قاطعتو و قالت بنفس البرود...استني يا الياس يوسف بيه معاه مشكله صغيره هو فاكر ان حلها عندي بس هو غلطان و هيشرب قهوتو ويمشي


يوسف قال بغضب..بقى دي مشكله صغيره انتي عارفه خسرتيني كام الصفقه دي بتاعتي وكل السوق عارف كده وربنا ماهعديهالك يا يمنى انا عارف بتعملي كده ليه علشان رفضتك و


بس يمني قاطعتو بغضب وقالت... اعلى ما في خيلك اركبو وعلى فكره البزنس ملوش دعوه بحياتنا الخاصه يا بيه..وانا بعرف افصل كويس بس الظاهر ان انت الي لسه متعلق بالماضي ....وقتك خلص معايا اتفضل اخرج بدال اما اناديلك الامن يرموك بره











يوسف محسش على نفسو من كتر غضبو وهجم على يمنى عايز يضربها وهو بيقول...يرموني يا زباله ياو


بس الياس وقف قدامها ومسك ايده بقوه وضربو بوكس جامد ونزل عليه ضرب ويمنى كانت بصالو بزهول من غضبو ده واتحركت حاولت توقفو بس كان متنرفز وبيقول...هتعمل ايه...ها ..هتعمل ايه


و وقفو بغضب وهو بيقول بزعيق..اعتزر...عتزرلها بقولك..يلا


يوسف كان بيجيب د.م من بقو وقال بتعب...اسف..اسف


الياس زقو بعنف وقال..اخرج من هنا ومشوفكش حواليها تاني فاهم.


يوسف خرج بعصبيه وهو مش فاهم مين ده اصلا وعمل كده ليه 

يمنى بقى كانت بتبص لالياس باستغراب من جرأتو وشجاعتو ودفاعو عنها كل الي عملو غريب جدا بالنسبالها


الياس بصلها بحده وقال..وانتي ازاي سيباه يكلمك بالطريقه دي و


بس يمنى قربت عليه ووقفت قدامو وفضلت مركذه في عيونه وقالت بهدوء...ليه...ليه يا الياس


الياس استغرب وقال..هو ايه الي ليه


يمنى قالت ...ليه بعد كل الي عملتو معاك..ليه بتدافع عني وحتى امبارح فضلت جمبي مكنتش مضطر خصوصا بعد الي عملتو معاك


الياس بلع ريقه بتوتر وهو اصلا معندوش اجابه على سؤالها قال احم..انتي ..انتي في عصمتى مهما كان وبعدين حتى لو معرفكيش مش هسيبك لوحدك في موقف زي ده


يمنى قالت بوجع ...كان فيه اولة منك وسابني لوحدي يا الياس


الياس بصلها باستفهام وقال..تقصدي مين


بس يمنى بصت بعيد عنو وقالت بضيق وعصبيه مصتنعه...ملكش دعوه..ومتدخلش تاني في الي ملكش فيه انا بعرف ادافع عن نفسي كويس... ودي اخر مره هقولك..متدخلش انت هنا مجرد سكرتير تشوف شغلك وبس فاهم


بقلمي...زهرة الربيع

الياس اتصدم من كلامها المفاجأ ده وعيونه اتملت دموع ابتسم بوجع وقال ...تمام يا هانم ..انا اسف اني اتدخلت وخرج من المكتب بسرعه وساب الشركه كلها ونزل من غير مايهتم كان مخنوق ومش قادر يتنفس عايز يبعد مش قادر يعمل حاجه


يمنى بقى اول ما خرج قعدت على الكرسي ونزلت دموعها وحست بوجع لاول مره تدايق حد تتألم علشانو مسحت دمعه نزلت من عيونها وقالت...خليك بعيد يا الياس...خليك بعيد ارجوك


كانت حاسه انها غلطت معاه بس فجأه اتحولت ملامحها لغضب وافتكرت يوسف وجيه في بالها ذكريات أليمه جمعتهم فلاش باك


يوسف ...يا تيتا خليني اشوفها وانبي


سميه..وبعدبن معاك يا يوسف..مينفعش تشوفها بفستان الفرح قبل فرحكم ده فال وحش وبعدين كلها اسبوع ونعملكم اجمل فرح وتشفها براحتك


طلعت يمنى من الاوضه وسعادة الدنيا على وشها قالت انا خلصت يا يوسف


يوسف قال ...حبيبة يوسف عجبك الفستان


يمنى بفرحه...ده حلو اوي يا يوسف ...بجد يجنن


يوسف ...ولسه يا عمري هعملك فرح اجمل وشهر عسل اجمل واجمل ربنا يخليكي ليا


يمني ابتسمت بكسوف وقالت بحبك اوي يا يوسف


يوسف..وانا بعشقك يا قلب يوسف


باااااك


فاقت يمنى على صوت خبط على الباب غمضت عنيها بألم وقالت...ادخل


دخل علي وقال...الياس بيه مشي من شويه يا هانم


يمنى قالت..مشي قبل ميخلص الشغل بتاعو مش كده


علي قال..ايوه..بس هو كان مضايق..و


يمنى قالت بمقاطعه..اخصملو يومين علشان يتأدب...بقولك وثقت العقد بتاع شقتو 


علي.... ايوه خلصتو يا فندم


يمنى ....كتبتها باسم الياس زي ما قولتلك


علي....ايوه يا فندم كلو تمام ومش هجبلو سيره زي ما حضرتك امرتي


يمنى تمام ..لازم يفضل فاهم ان الشقه باسمي يلا انا همشي مش قادره اكمل ..يوسف الكومي لو جيه تاني ممنوع يدخل فاهم تحت اي ضغط


على قال تمام. وخرج ويمنى بقت تتصل على الياس بس مردش عليها فخرجت واتوجهت للقصر 


...................


عند.تسنيم كانت خارجه من الجامعه ومستنيه الباص وقفت عربيه قدامها وطبعا كان منير قال اركبي..يا تسنيم


تسنيم بصتلو كده وقالت...نعم واركب معاك ليه ان شاء الله...يلا يا بابا الله يسهلك


منير ابتسم وقال...اطلعي يا تسنيم هوصلك بدال الشمس الي واقفه فيها دي


تسنيم قالت...اووووف ..وانت مالك اقف في الشمس ولا في الضل..قولتلك امشي بقى


منير شاف انها مش هتركب وكل زمايلها بيبصولهم قال ...طيب همشي بس على فكره الياس هو الي باعتني


وكان هيطلع تسنيم قالت بسرعه..استنى ..هو الياس بجد بعتك


منير بكدب..ايوه ..امال ايه الي هيخليني اجي في الحر ده يعني عاشق عيونك القمر دي


تسنيم قالت بابتسامه...ودي معاكسه ولا ايه علشان الجمله مش راكبه على بعضها خالص


منير قال بابتسامه جميله..اركبي بس وانا هشرحهالك واعربهالك كمان


تسنيم ضحكت وركبت معاه وطلعو سوا يوصلها بيتها


.............

عند يمنى وصلت القصر لقت جدها وجدتها قاعدين قالت...هو الياس جيه هنا يا جدو


حامد قال بابتسامه..طب حتى سلمي على جدو في الاول ولا راحت علينا خلاص


يمنى ابتسمت وقالت ..لا ازاي بقى يا جدو انت الاول والاخر بس اصل الياس كان تعبان شويه وخرج من غير ما يقول هيروح فين


سميه قالت...طب يمكن راح عند اهلو


يمنى لسه هتتكلم قاطعها معتز وقال بسخريه..ايه طب ما تقولو عيل تايه احسن مالكم قلقانين عليه كده  


يمنى نفخت بملل وقالت.... عن اذنك يا جدو هروح اريح اصلي قرفانه ومش ناقصه وطلعت لاكن قبل ماتوصل اوضتها معتز مسك ايدها وقال...يمنى استني


يمنى زقت ايده بعصبيه وقالت بحده...عايز ايه


معتز قال...يمنى انتي عارفه اني بحبك ومن زمان ليه بتعملي معايا كده هو يعني علشان رافضه جوازنا تروحي تتجوزي الكحيان ده.


يمنى بصتلو كده باستهزاء وقالت...عارف يامعتز يوسف جالي الشركه انهارده...وكان عايز يضربني...عارف الكحيان الي مش عاجبك ده عمل فيه ايه مسح بكرامتو الارض من غير ما يهتم للى مكن يحصلو من يوسف كل الي همو انو مينفعش يقربلي ..حاجه كده اسمها شجاعه انت متسمعش عنها يا ابن عمي


وكانت هتمشي بس معتز مسك ايدها ولسه هيتكلم يمنى زقت ايده بعصبيه وقالت بغضب ..اوعي تلمسني فاهم ايدك دي والله احسرك عليها


معتز بلع ريقه بتوتر من عصبيتها وقال...ليه بتعملي معايا كده يا يمنى ...زمان لما قولتلك نتجوز رفضتي ورحتي حبيتي يوسف الزفت ده وسبتيني انا ابن عمك ويريتو حافظ عليكي يا يمنى طب..طب اديني فرصه فرصه واحده اغير نظرتك عني والله مش هتندمي 


يمنى قالت بسخريه وغضب...وانت بقى الي حافظت عليا.. انا بقى شايفه ان الي عملو هو اهون من الي انت عملتو وبالنسبه للفرصه...الزمن ادالك فرصه معايا وانت فشلت فيها بجداره ...معتقدش اني هحتاجاك تاني ولا محتجالك ولا محتاجه ليوسف ولا حتى الياس مش محتاجه لاي راجل في حياتي .....ومشيت وسابتو بيفكر ازاي يقنعها بحبو لها


عند الياس كان كلام يمنى جارحو جدا مش عارف ايه السبب الي بيخليه مهتم بكلامها للدرجادي فضل قاعد على البحر اليوم كلو لما حس ان الوقت اتأخر قام بتعب ووقف على الشارع بيوقف تاكسي


اتقدمو عليه اربع شباب معضلين زي الجردات كده ضخمين واحد منهم قال...انت الياس


الياس بصلهم وقال...اه...احم..ايوه..فيه حاجه


واول ما قال كده نزلو فيه ضرب بشده وعنف بعصي حديد في ايدهم الياس حاول يضربهم ويدافع عن نفسو لاكن كانو كتير عليه وفضلو يضربو فيه بشده وبعدو عنو لما لقوه مش قادر يتحرك وبين.زف من كل مكان


 واحد من الشباب نزل لمستواه وقال...يوسف باشا الكومي...بيمسي عليك وووووووو

الفصل الثامن من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×