روابة إنتقام عاشق الفصل الثاني بقلم نور شريف

 





إنتقام عاشق الفصل الثاني بقلم نور شريف

الفصل الثاني 

بتقفل في وشه و بتسمع لي دموعها انها تنزل و تعبر عن الوجع الي جواها ابراهيم حب طفولتها الي كانت بتبتسم ليه لما بتشوفه جاي من بعيد و تجري تتدخل من كسوفها :_

بابا انا مش قادرة اصدق ازاي ابراهيم يخدعني بطريقة دي!!

بيحضنها ابوها بلهفة و بيضمها لي صدره بحنان :

من يوم موت امك دلال ونا مربيكي اختك اتجوزت و مشيت و قالتلي ريم في رقبتك يا محمد قولت ريم دي قلب ابوها وماله متتجوزيش و نعيش مع بعض

احلي قصة حب بين اب و بنته ده انا اكتر حد هيخاف عليكي قومي ننزل اجبلك شوكولاتة...

بتتضحك ريم وبتمسح دموعها :_


بابا هو نت في يوم هتسبني زي ماما كدا!!!

محمد بضحك:بلاش نكد يا ريم هتقومي اجيب الشوكولاته ولا ارجع في كلامي..


بتحضنه ريم بضحك و بتسنده و بينزلو علي اول الشارع و بتروح ريم في عالم تاني و بتنسي تفكرها في ابراهيم و بترجع و صوت ضحكهم مالي البيت :-

بقا كدا يا حاج صرفت كل الفلوس الي معاك هناكل منين بقيت الاسبوع؟؟


محمد بنوم :قومي ننام عندك مهمة كبيرة لازم تعمليها بكرة و اشوف ريم قوية كدا و بتجيب حقها...

قومي يا ريم ي بنتي صلي قيام ليل و ادعي بيه يكون من نصيبك ابراهيم بيحبك ونتي بتحبيه!


حاضر يا بابا تصبح على خير..


بتجري ريم تتوضي و تصلي قيام و بتعيط بقوة و بتشكي لي ربها هو الي عالم بيها بتخلص بتلاقي رسالة من ابراهيم بتفتح التلفون بصدمة و توتر :-


ابراهيم بحزن :ريم انا اسف ياريت متحرجيش نفسك قدام الناس انا مش هاين عليا كسرتك قدام روان صحبتك صدقيني هتعرفي كل حاجة بعدين انا محبتش غيرك متجيش يا ريم هتكسريني انا قبل ما اكسرك..........

وفجأة بتلاقي بلوك!!!


مش مصدقاك اثق فيك ازاي عملت بلوك ليه مش قادر تسمع ردي بتحبني رايح تتجوز هفرح انا كدا و اقول حبيبي و يعمل الي هو عايزه و الشرع محلل اربعه علي مين علي روان.. روان؟


بتنام ريم اثر عياطها علي المخدة و بتصحي تاني يوم بتصلي و تفطر مع ابوها و تقرأ وردها اليومي بتجهز خمار اسود ودرس زيتي و بتلبس الدبلة بحزن و بتنزل وهي مش ناوية خير ابداا


في العربية :_


مالك يا ابراهيم حساك مش فرحان النهاردة ليلة دخلتنا المفروض تبقي فرحان :-

ونتي شايفه اضحك واقولك طالعه حلوه اوي النهاردة وهي جوازه اخرها طلاق، مش زعلانه علي ريم صحبتك لما تشوفك جمبي في القاعة......


روان بتمثيل الحزن :اه تصدق نعمل اي نصيب بقا منقدرش نغيره و بعدين امك مبتحبهاش بتقولك دي معقدة اوي!!!


ابراهيم بستهزاء: انتي قلبك اسود اوي من نحيتها حطي الكلمتين دول حلقه في ودنك انا و ريم لي بعض سامعه يمكن شهر بكتير و اطلقك و اخلص منك.....


انت بتاع مصلحتك اوي يا ابراهيم ونا ساكته؟؟


بيدخلو القاعة و ابراهيم بيبتسم ابتسامة صفرا و روان بتتضحك بقوة و فرحة :_


بتشتغل الاغنية الي ابراهيم بيحبها كان هيشغلها في فرحة علي ريم بيلاحظ ريم واقفه بعيد و بتعيط بقوة :-


ادخلي عمري بخطواتك اليمين........

ابراهيم اقف ثابت بتبص حواليك ليه اضحك متبقاش زعلان كدا "


انا مش زعلان غير علي ريم وعن الي هيحصل دلوقت!


بيقعدو و الناس بتسلم عليهم فجاة الصوت بيهدأ و امه وامها بتقف بتوتر بتمسح ريم دموعها بكسرة :

خد دبلتك اهي هو الي عشمني بي الجواز سنتين و في الاخر اتجوز غيري و ضحك عليا روان تبقي صحبتي الي قالتلي ان شاء الله تبقو لي بعض و في الاخر بقت مراته..

الف مبروك يا حضرة المستشار متنساش تبقي تسميها ريم "


بتخرج ريم بسرعة بره القاعة و دموعها نازلة بحرقة بيبعد ابراهيم ايد روان و بيجري وراها و بتنزل دمعه منه و بيبص لي امه بحزن و بيجري وراه :_


يعيني عليكي يا روان عريسك سابك يوم فرحك!!!!!


ابراهيم بحزن و توتر :

ريم اسمعيني لي اخر مره عشان خاطري متنسيش اي لحظة حلوه كانت بنا انا اسف استني..


بتقف ريم و بتسمح دموعها بقوة:

عايز اي يا ابرهيم...


ابراهيم بحزن :مش هاين عليا كسرتك قدام الناس و دموعك الغالية روان عمرها ما كانت بتحبك الجواز ده مصلحة بس شهر و هطلقها وهبقي ليكي لوحدك قولتلك صدقيني انتي مش واثقة فيا....


بتبص ريم في عنيه وبتحس قد اي هو صادق و بتقول بصدمة ليه :_


لا مش واثقة فيك...


اييييي


الفصل الثالث من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×