رواية لقد عوضني الله بك الفصل الثاني بقلم يارا علاء

 





لقد عوضني الله بك الفصل الثاني بقلم يارا علاء

الفصل الثاني

عمرو: ياسين. 


عمرو لما دخل شاف ياسين ابنه مرمي علي الارض ف جري عليه. 


عمرو: ياسين قوم مالك و اي الدخان ده. 


عمرو راح ناحية المطبخ وشم ريحة الغاز. 


عمرو ساعتها كان مش عارف يعمل اي. 


عمرو: بيان انتي فين (ودخل الاوضه لاقي بيان مرميه علي الارض هي كمان) 


عمرو جري علي ابنه وشاله هو الاول وراح خرج بيه من الشقه وبعدين البيت فاجاءه بدء يو*لع وبيان فوق. 


عمرو فضل واقف ومش راضي يطلع واحد من ال واقفين جنبه قال: هو لسه في حد فوق. 


عمرو: لا مفيش. 


الرجال مصدقش وطلع دخل البيت ولاقي بيان راح المستشفي بيها. 

________

(في المستشفي) 

كان الكل موجود اهل عمرو وبيان وكانوا مستنين الدكتور. 


بعد شويه الدكتور طلع وقال: الحمدلله الام حالتها كويسه بس محتاجه راحه و..(كان هيتكلم بس قاطعه عمرو) 


عمرو: انا مليش دعوه بيها انا عاوز اعرف ابني عامل اي. 








الدكتور بصله باحت*قار وقال: البقاء لله ابنك ما*ت سبب انه اتنفس غاز كتير. 


الكل اتصدم وعمرو اول ما سمع كده جري علي اوضة بيان ولاقها صاحيه وبتعيط راح ناحيتها ومسكها من رقبتها وفضل يخ"نق فيها وهي مستسلمه. 


راح الدكتور كان داخل وحاشه وقال: انت غبي في حد يعملي في مراته كده. 


عمرو ببرود وح*قد: ملكش دعوه وبص لي بيان وقال: انتي طالق بتلاته مش عاوز اشوف وشك.(وخرج) 


بيان بصدمه ودموع: لا لا مش صح انا بحلم يارب يكون حلم يارب. 


الدكتور بص لحالتها بح*زن وادها مهدئ. 


المهم الدكتور خرج ملقاش حد من العيله راح وقف ممرض وقاله: هما فين الناس ال كانوا هنا. 


الممرض: اخذوا الطفل ومشيوا عشان يد*فنوه. 


الدكتور هز راسه. 


عدي اسبوعين وبيان في المستشفي محدش سال عنها وعمرو دفن ابنه. 

_______

(بعد أسبوعين) 

بيان خرجت والحزن مالي وشها. 


بيان لنفسها: ياه كل ده ومحدش سال عليا طب هروح فين. 


بيان فضلت تفكر لفايت لما قررت تروح عند اهلها. 


بعد نص ساعه بيان وصلت ودخلت البيت وخبطت وامها فتحت. 


امها: خير اي جابك هنا. 

بيان بدموع: بدل ما تخديني في حضنك. 

امها بق*سوه: اخدك في حضني اخذك في حضني بتاع اي انتي مش بنتي انا عندي بنت وحده وهي نسمه. 


بيان: ليه بتقولي كده. 

امها: انتي اتطلقتي واحنا معندناش بنات تطلق. 

بيان: انا مليش ذنب. 

امها: امال مين ال ليه ذنب في مو*ت ابنه. 

بيان بدموع: معرفش والله انا كنت قافله الغاز. 


امها بصتلها بقر*ف وبعدين قفلت الباب في وشها. 


بيان بانهيار: ماما افتحي ارجوكي انا محتاجكي ماما عشان خاطري بلاش تعملي كده انا بنتك. 


وفضلت تخبط بس مفيش فايده راحت عند المقابر ال قريبه من بيت جوزها عشان تزور ابنها. 


بعد شويه وصلت ودخلت المقابر وفضلت تدور لغابت لما لاقته. 


بيان قعدة بعياط: ليه سبتني انت عارف انك اول فرحتي ليه يا ياسين سامحني اني مكنتش واخده بالي منك و..(جه صوت من وراها) 


عمرو بكره: عشان انتي ام فاشله معرفتيش تخلي بالك من طفل انتي اصلا مش تستحقي تكوني ام. 


بيان بصتله بكسره وقامت مشيت. 


المهم بيان فضلت ماشيه في الشارع مش عارفه تروح فين هي خلاص بقت وحيده معدش ليها حد. 


ببان قعدة علي الرصيف ودموعها نزلت وفضلت تعي*ط. 


فاجاه حست بأيد شخص فاتفزعت. 


الرجل بهدوء: اهدي يا بنتي انتي اي مقعدك كده. 

بيان بدموع: معنديش حد كلهم اتخلوا عني. 

الراجل بحزن: طب قومي يا بنتي معايا ومتخافيش هخدك تعيشي معايا انا ومراتي. 


بيان: مفيش داعي انا هتصرف. 


الراجل بطيبه: متخافيش انتي ذي ولادي قومي يلا. 


قامت واخدها وراح البيت كان راجل كبير في السن. 


اول ما وصلوا البيت دخل وقال يا ام غيث. 


ام غيث: نعم يا حسن. 

حسن: تعالي يا ام غيث خديها جوا واديها هدوم من عندك. 


ام غيث استغربت بس قالت: تعالي يا حببتي. 


ببان دخلت باحراج والست ادتها هدوم وطلعت. 


ام غيث: مين دي يا حسن. 


حسن: حاكلها علي الحصل (لان الحصل انتشر والناس عرفت كل حاجه حصلت مع بيان من لول موت ابنها لدلوقتي) 

ام غيث: لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم ربنا يكون معاها ويجبلها حقها. 


حسن: يارب بس قومي حطي اكل ودخليه ليها واديها مفتاح الاوضه عشان تكون مطمنه. 


ام غيث: تمام يا حسن. وقامت


ام غيث جهزت اكل ودخلت لي بيان. 


بيان كانت بتعيط ف الست قعدة معاها وقالت مالك يا بنتي. 


بيان: مفيش انا اسفه عارفه اني حمل عليكم بس ان شاء الله اول ما انزل ادور علي الشغل همشي. 


ام غيث بحنيه: متقوليش كده يا حببتي انتي ذي ولادي تعالي كلي يالا. 


بيان: مليش نفس اكل. 


ام ليث: ال يريحك يا حببتي الامل جنبك لو حبيتي تاكلي. وقامت خرجت. 


بيان: عمري ما شوفت ست حنينه كده. 


وافتكرت امها وعيطت بوجع. 


بيان: حسبي الله ونعم الوكيل. 


(في بيت اهل عمرو) 

امه: يعني انت شوفتها النهارده. 

عمرو: اه. 

امه بشماته: احسن اهلها طردوها وانت طلقتها ومعدش ليها حد. 

عمرو بتفكير: امي انا عاوز اخذ رايك في حاجه. 

امه: حاجه اي ال تاخد رايي فيها. 

عمرو: انا قررت اتجوز. 

امه بفرحه: وياترا هي مين بقا سعيدة الحظ. 

عمرو:بسنت..... 


الفصل الثالث من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×