إنتقام لزوجي الفصل الثاني بقلم مديحة وائل عبدالشافي
الفصل الثاني
في المستشفى
الدكتور : بسرعه احنا بنف*قد المريضة دخلوها على غرفة العمليات
الممرضه : تمام يا دكتور
واخدوا اسيل على غرفة العمليات
وأهلها وصلوا المستشفى
والد اسيل بخو*ف وهو بيسال موظفه الإستقبال : لو سمحتي بنتي جت في حاد*ثه من شويه هي فين وهي كويسه ولا
موظفه الإستقبال: هي دلوقتي في غرفة العمليات لأنها كانت في خط*ر ولسه مطلعتش من الغرفة
ام اسيل بدمو*ع: بنتي اكيد محصلهاش حاجة
موظفه الإستقبال: هي لسه في غرفة العمليات ومطلعتش فا اكيد بإذن الله تكون بخير
والد اسيل بحز*ن: طب كان معاها جوزها هو كويس
موظفه الإستقبال : مع الاسف لما وصل المستشفى تو*فى
والد اسيل بصد*مة : ازاي ده حصل
ام اسيل بدمو*ع: هنعمل اي اسيل لما تقوم بالسلامه وتعرف ممكن يحصلها حاجة
مريم اخت أسيل: طب لو سمحتي فين غرفة العمليات
موظفه الإستقبال: في آخر الطرقه على ايدك اليمين
مريم: تمام شكرا. تعالوا نروح يله علشان نطمن على أسيل
وراحوا وقعدوا ينتظروا لمده ساعتين وبعدها الدكتور خرج
والد اسيل بخو*ف : طمني يا دكتور هي كويسه
الدكتور: الحمدلله قدرنا ننقذ المريضة
ام اسيل باطمئنان : الحمدلله يارب
الدكتور بأسف: لكن مع الاسف فقد*نا الجنين
أم اسيل بصد*مة: هي كانت حامل
الدكتور: ايوه كانت حامل في الشهر الأول
والد اسيل بحز*ن: طب يا دكتور هي هاتفوق امتى
الدكتور: احنا ها ننقلها لغرفة عادية وبكره الصبح هتفوق بإذن الله . بعد اذنكم هامشي علشان ورايا عملية تانيه
والد اسيل: اتفضل يا دكتور
بعد ما الدكتور مشي
والده اسيل بحز*ن: مريم انتي كنتي تعرفي إن اختك حامل
مريم بحز*ن: ايوه يا ماما لسه عارفه امبارح وقولت لي جوزها وقالي ما قولش لحد علشان هو عايز يعملها مفاجأة و كانوا بعد ما خلصوا المفاجأة كانوا راجعين البيت عندنا علشان يقولولكم بس حصلت معاهم الحا*دثة
والده اسيل بدمو*ع: يا حبيبتي يا بنتي كل ده حصل معاكي ليه
والد اسيل بحز*ن: خلاص اهدي علشان نفكر لما تفوق هنعرف نقولها ازاي
والده اسيل بدمو*ع: انا مش هقدر اقولها قلبي هيوجعني عليها
في اليوم التالي
أسيل ابتدأ تصحى تدريجيا
أسيل بتعب وهي يتعدل نفسها على السرير: ماما اي اللي حصل واي اللي جابني هنا
والده اسيل بحز*ن: حصلك حاد*ثة على الطريق
أسيل افتكرت اللي حصل امبارح: ماما فين إياد هو كويس
مامتها مش بترد عليها وواقفه حز*ينه على اللي حصل لبنتها
أسيل بخوف : ماما ردي عليا إياد
مريم راحت تقعد جمبها وقالت : اسيل ممكن تهدي شويه
أسيل بخو*ف: أهدى اي ردوا عليا إياد كويس صح
مريم بحز*ن: إياد انتقل لرحمه ربه
أسيل بصد*مة: لا مستحيل إياد موجود لسه هو موجود هو وعدني
والد اسيل بحز*ن: ادعيله بالرحمة يا بنتي
اسيل بد*موع: بابا متهزرش معايا انت عارف مش بحب الهزار ده فين إياد يا بابا هو كان قايلي انو عمره ما يبعد عني بابا علشان خاطري قولوا انكم بتهزروا
بابها راح حضنها وقال : علشان خاطري متعمليش في نفسك كده
أسيل بصر*اخ من بين دمو*عها: يا بابا انت بتقول اي بقولك إياد لسه عايش محصلوش حاجة وهو اكيد في غرفة هنا انا هقوم اشوفوا
أسيل قامت من على السرير وراحت ناحية الباب بتعب بس استحملت
وفتحت الباب وشافت ممرضه في الطرقه: لو سمحتي انا جيت في حا*دثه امبارح وكان معايا جوزي هي فين اوضته
كان اهل اسيل واقفين وراها وبيبصلها بحز*ن
الممرضه بحز*ن على حالها : مع الاسف لما جه امبارح كان انتقل لرحمه ربه
اسيل بصرا*خ في الممرضه: انتي كدابه قولي الحقيقة فين جوزي قولي
الممرضه بحز*ن: ممكن تهدي لانك لسه تعبانه
اسيل اغمى عليها بسبب الصد*مة
الممرضين اخدوها على غرفتها والدكتور جه كشف عليها واداها مهدئ
الدكتور خرج
والد اسيل بحز*ن: طمني يا دكتور
الدكتور: هي جالها انهيا*ر عص*بي بس ادناها مهدئ وهي دلوقتي نايمه هو انتو قولتولها اي بالضبط
والد اسيل بحز*ن: قولنالها إن جوزها تو*فى
الدكتور: يعني هي لسه متعرفش أنهافقد*ت الجنين
والد اسيل بحز*ن: لا لسه
الدكتور: طب حضرتكم شوفتوا حالتها اي اللي حصل فيها فا من الاحسن نخبي عليها الفترة لأن مينفعش إن نقولها كل حاجه ورا بعض وإلا هتدخل في اكتئا*ب
والد اسيل بحز*ن: تمام يا دكتور
الدكتور مشي
وبعد ساعتين اسيل صحيت ومكنتش بتكلم حد وكانت دمو*عها بتنزل على خدها في صمت
والده اسيل بحز*ن: ياحبيبتي طمنيني عليكي طيب اتكلمي قولي حاجة
اسيل مردتش عليها وفضلت تبكي فقط
والده اسيل بحز*ن: انتي كده بتق*طعي قلبي عليكي
اسيل قالت بد*موع: مش قادره اتكلم يا ماما كل حاجه راحت من بين ايديا مش فاضل معايا غير حاجة واحده
راحت حطت ايديها على بطنها وقالت بد*موع: اللي فاضل هو ابني وهو اللي عايشه عشانه إياد راح مني وانا مش قادره على بعده ماما انا تعبا*نه اوي
والده اسيل بحز*ن: ياحبيبتي استغفري ربنا ومتعمليش في نفسك كده
أسيل بتعب: تمام يا ماما ممكن تسيبني أرتاح
والده اسيل بحز*ن: تمام يا حبيبتي
وخرجت وسابتها
مر يومين على أسيل ومفيش تحسن في حالتها النفسيه وانهارده معاد خروجها من المستشفى
والد اسيل بابتسامة: يله يا حبيبتي علشان نروح البيت
أسيل بحز*ن : تمام يا بابا
وبعد ساعة وصلوا البيت
واسيل دخلت غرفتها ترتاح
في خارج غرفة اسيل في الصالون كان والداها يتحدثان
والده اسيل بحز*ن: البنت من ساعت اللي حصل وهي مش راضيه تخرج من حالتها دي
والد اسيل بحز*ن: سيبيها اللي حصل معاها مش قوليل ده جوزها ما*ت وكمان الطفل اللي في بطنها ما*ت وهي متعرفش
اسيل كانت خارجه تشرب وسمعت الكلام بالصدفة وقالت بصد*مة: بابا انت بتقول اي طفل اي اللي ما*ت
والد اسيل بتوتر : مفيش حاجه يا حبيبتي
اسيل بد*موع: بابا الكلام اللي سمعته ده صحيح حطت ايديها على بطنها وقالت ابني ما*ت
والد اسيل بحز*ن: ايوه ما*ت لما عملتي الحا*دثة
اسيل بد*موع: انا ليه بيحصل معايا كده انا عملت اي علشان يحصلي كده
والد اسيل بحز*ن: متقوليش كده ده اكيد اختبار من ربنا
أسيل بد*موع وهي بتحضن باباها : تعب*ت يا بابا تعب*ت خلاص مش قادره
والد اسيل بد*موع: علشان خاطري متقوليش كده يا بنتي انتي كده بتقط*عي قلبنا عليكي
أسيل بد*موع: بابا انا عايزه اروح ازور إياد
والد اسيل بحز*ن: استني هروح معاكي
أسيل بد*موع: لا عايزه اكون معاه لوحدي مش عايزه حد معايا
والد اسيل بحز*ن: تمام بس متتاخريش
أسيل مسحت دمو*عها وقالت: حاضر
في المقابر اسيل كانت قاعده جمب قبر إياد ودمو*عها بتنزل
أسيل بد*موع: ليه يا إياد سبتني مش انت وعدتني انك هتفضل جمبي إياد انا خسر*تك وخسر*ت كمان اللي كان بيربطني بيك انا خسر*ت ابننا يا إياد ابننا اللي كنا بنحتفل انا وانت من يومين علشانه إياد انا مش قادره أعيش من غيرك
أسيل بابتسامة من بين دمو*عها: فاكر يا إياد اول مره اعترفتلي بحبك كان احلى يوم في حياتي
Flash back.
إياد: اشغلك عمرو دياب ؟
أسيل: إشمعنى !
إياد: شوفتك مشيره بوست ان نفسك تنزلي تتمشي بالعربية مع شخص لطيف وتسمعوا عمرو دياب ، فـ انا هعتبر نفسي الشخص اللطيف ده ، ها بقى هشغلك الليلادي ماشي..
أسيل بابتسامة خفيفه: الله طب وعرفت منين ان بحب الاغنية دي بذات يا استاذ ..
إياد بابتسامة: هو على قد الاغنية قولي عرفت منين انك بتحبي المانجا اكتر م الفراولة وبتكرهي الصيف عشان بشرتك دهنيه ، وانك كل مره بتنبهري بنفس درجة الروج اللي عندك منها دستة ، وانك مأجرة فستان بالامراة لونه بينك عشان فرح مريم صاحبتك ..
أسيل بصدمة وابتسامه: الله الله هو فيه ايه بقى يا حضرت الظابط
إياد بابتسامة وحب : مهتم ، مهتم اعرف كل رغباتك وكل تفاصيلك ، ما بصدق اقعد مع حد قريب منك وافضل اخده ف الكلام ، واعرف عنك اكتر ..
أسيل باستغراب: وده ليه ان شاء الله !
إياد بنظراته كلها حب : عشان ابهرك ، عشان من غير ما تقصدي وقعتيني فيكي ، خلتيني اقرب منك من غير مجهود من غير ما تعملي حاجه ، عارفه انا معرفش يعني ايه حُب بس لو اني اسهر طول الليل افتح صورك واسمع ريكورداتك واتابعك يبقى انا بحبك باين ..
أسيل بصد*مة: ايه ، كل ده ف قلبك ليا وساكت
إياد بحب: كل ده فـ عنيا ومش ساكتة ، لما بقابلك بتعترفلك بكل اللي فيها ، من يوم ما عرفتك وانا معنديش حاجه اخاف عليها غيرك ..
أسيل بابتسامة وتو*تر: طب ما انا كمان عايزه اعترفلك اعتراف!
إياد بابتسامة خفيفه: ياريت
أسيل وهي بتفرك في ايديها بتو*تر وعلى وجهها ابتسامه خفيفه : لما شيرت البوست وقولت اني نفسي اتمشى بالعربية مع شخص لطيف ونسمع عمرو دياب ، كُنت قصداك .. انا كمان بحبك يا إياد..
إياد بصد*مة: بجد؟
أسيل بكسو*ف وابتسامه خفيفه : اه واسكت بقى متكسفنيش وسمعني حاجه على زوقك بقى المره دي ..
إياد بضحك: يبقى هشغلك ، هشغل ريكورداتك ، اصل انا من يوم ما سمعت ريكوردات صوتك وانا مبقتش عارف اسمع اغاني وبقيت اشغلهم بدل الاغاني عشان ابقى مبسوط ❤️
أسيل بكسوف وابتسامة: إياد بطل تكسفني بقى
إياد بابتسامة خفيفه وهو يمسك ايديها بحب : انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك انتي النفس اللي بتنفسه انتي كل حاجه في حياتي يا أسيل
أسيل بد*موع من كلامه : تعرف حاجه يا إياد كنت على طول بدعي ربنا إنو يبعتلي شخص يغيرلي كل حياتي ويبقى جزء من حياتي شخص يحبني بطريقة مقدرش اوصفها شخص يكون حنين عليا في وقت ما تكون الدنيا كلها جت عليا وفعلاً ربنا استجاب لدعائي وبعتك ليا وانا دلوقتي مش محتاجه حاجه من الدنيا دي كلها غيرك انت وبس انا بحبك يا إياد اوي وفوق ما تتخيل
إياد مسح دمو*عها وقال بابتسامة كلها تحمل مشاعر الحب : ينفع متعيطيش مش بحب اشوف دموعك بحب اشوف ضحكتك وبس اوعديني انك متعيطيش مهما حصل
أسيل بابتسامة خفيفه: اوعدك طول ما انت جمبي عمر ما دموعي هتنزل
إياد بابتسامة خفيفه:انتي عارفة انا من ساعة ما شوفتك وانا حاسس بحاجة غريبة
أسيل=حاجة اي؟!
إياد بابتسامة خفيفه:مش عارف.. انا شفت بنات ياما بس عمري ماحسيت اني حبيت ولا وقعت بالشكل دا.. دايما بسأل اي اتنين متجوزين انتو ازاي حبيتو بعض.. كانو يقولولي النصيب ساعته مظبوطة والي هتجيلك في وقتها هي دي نصيبك مكنتش فاهم دلوقتي انا فهمت ان انتي نصيبي
back.
اسيل بدمو*ع: عمري ما انسى اليوم ده قولتلي مش عايز اشوف دمو*عك روحت قولتلك طول ما انت جمبي دمو*عي مش هتنزل بس انت مش جمبي واهي دمو*عي بتنزل عليك انا خلاص حياتي مبقاش ليها معنى من غيرك
شخص من وراها : لا لسه في معنى لي حياتك ولازم تعيشي علشانه
اسيل لفت بعد ما سمعت الصوت وقالت بتفاحؤ: أدهم انت رجعت امتى
ادهم بحز*ن :لسه راجع من المهمه بتاعتي انهارده وجيت ازور قبر إياد بس لقيتك هنا بالصدفة
أسيل بد*موع: كان بيحبك أوي
أدهم بحز*ن: وانا كنت بعتبره كل عيلتي وهو مش مجرد اخ وانا مش هسيب حقه يروح على الأرض
أسيل بد*موع واستغراب من اللي بيقولوا: حق ايه يا أدهم انا مش فاهمه حاجه
ادهم بحز*ن: اللي حصل معاكم ده مكنش مجرد حاد*ثة عادية لأن دي حاد*ثة مد*بره
أسيل بصد*مة: انت بتقول اي
الفصل الثالث من هنا